اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کاندیدای اجاره‌ای تکرارِ اشتباه است تحلیل ویژه

کاندیدای اجاره‌ای تکرارِ اشتباه است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کاندیدای اجاره‌ای یا لحظه آخری در سیاست فعلی کشور به گزینه‌هایی گفته می‌شود که توسط جریان‌ها ناچار به حمایت می‌شوند، این در صورتی است که برخی سیاسیون نسبت به این استراتژی نقد دارند و آن را مانع پاسخگویی جریان‌ها می‌دانند، علاوه براین پس از انتخابات 96 و پیروزی روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان نخبگان و فعالان سیاسی بیش از پیش نسبت به این رویه تاکید و نقد داشتند «آرمان ملی» در همین رابطه با رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌و‌گو پرداخته که در ادامه می‌خوانید: 
عدم صداقت دولت‌ها و عدم پاسخگویی آنها در برخی موقعیت‌ها و بحران‌ها فاصله بین مردم و ارکان حاکمیت را افزایش داده، پیامدهای این اتفاق چیست؟
در این مساله جای هیچ‌تردیدی نیست که دوام و بقای حکومت‌ها و دولت‌ها منوط و مشروط به پذیرش و اعتماد و رضایت مردم است. همانطور که در ابتدای کار باید رای و نظر مردم دخیل باشد و این مساله در قانون اساسی ما پیش‌بینی شده است در ادامه کار نیز حکومت تا زمانی می‌تواند اقتدار داشته و موفق باشد که پشتیبان مردم بوده و مردم نیز به حکومت اعتماد داشته باشند.
اینکه این شکاف چرا به وجود می‌آید و معلول چه چیزهایی است از نظر جامعه‌شناسی عواملی دخیل هستند و اتصال و ارتباط مردم با حاکمیت در شکاف و فاصله گرفتن مردم از حاکمیت دخیل است. از همه مهمتر اعتماد مردم و رضایت مردم است یعنی مردم باید احساس کنند که مسئولان با رای و نظر آنها بر سر کار آمده‌اند و تحمیلی نیستند. ثانیا در عملکرد خود مردم را لحاظ می‌کنند و خواسته‌های مردم و مطالبات و مصالح مردم در نظر گرفته می‌شود و در عملکرد باید دید که مسئولان واقعا مدیریت دارند و مقتدرانه به مردم خدمت می‌کنند و مشکلات را رفع می‌کنند. عامل موثر دیگر هم در ارتباط و حمایت مردم و هم در بی‌‌‌اعتمادی و فاصله گرفتن آنها، مساله صداقت و شفافیت مسئولان است اگر مردم حس کنند مسئولان با آنها صادقانه برخورد می‌کند و واقعا شفاف است و مردم را صاحب حکومت و به قول حضرت امام ولی نعمت می داند، قطعا اعتماد آنها جلب می‌شود و حمایت می‌کنند و اگر نقاط ضعفی وجود داشت در صورت توضیح دادن مسئولان مردم آنها را می‌پذیرند ولی اگر مردم حس کنند مسئولان بی‌‌‌صداقت هستند یا مردم را بیگانه فرض می‌کنند و اطلاعات لازم به مردم داده نمی‌شود و مردم قانع نمی‌شوند مردم احساس بیگانگی می‌کنند و از حکومت فاصله می‌گیرند.
خیانت در امانت و خیانت در بیت‌المال نیز جزو مسائلی است که در جلب نظر مردم بسیار مفید و موثر است. از امیرالمومنین (ع) داریم که وقتی می‌خواستند استراحت کنند به خزانه‌دار خود می گفتند خزانه را جارو کن و همه‌چیز را به مردم بده تا چیزی باقی نماند و صادقانه و شفاف امانت مردم را حفظ می‌کردند و بارها فرموده بودند که این اموال نه از آن من و نه از آن شماست و به خدا و مردم تعلق دارد و باید از آنها حفاظت و حراست شود این اعتماد را جلب می‌کند و مردم را علاقمند می‌کند چون حس می‌کنند مسئولان دلسوز هستند و حتی بیش از آنها نسبت به حراست از اموال عمومی دقت دارند. اما اگر خدای ناخواسته حس شود مسئولی از مسئولان و یا مدیری از مدیران بی‌‌‌توجهی می‌کند و خیانت در امانت دارد و بحث اختلاس و دزدی و املاک نجومی و حقوق‌های نجومی مطرح می‌شود مردم نیز همه را با یک چوب می‌زنند و نتیجه بی‌‌‌اعتمادی خواهد بود.
برخی از رانت‌ها و اختلاس‌های بزرگ از زمان احمدی‌نژاد در کشور شروع شد. شاهد مهاجرت نخبگان بودیم و کسانی که داخل کشور ماندند به ارکان حکومتی راه داده نشدند. به نوعی می‌توان گفت سیستم حکومتی ایران بسته است.
به همان نکته‌ای می‌رسیم که من مطرح کردم، وقتی کسانی مورد اتهام واقع می‌شوند دستگاه‌های قضائی و امنیتی باید اتهامات را بررسی کنند. باید اتهامات روشن شود و اگر بجا بود مجازات شود و اگر نابجا بود اعاده حیثیت شود وقتی مساله بلاتکلیف بماند و پرونده باز باشد این علامت سوال همچنان باقی می‌ماند. ما امروز از این دست موارد زیاد داریم و علامت سوال در بین عامه مردم وجود دارد. چپ و راست ندارد و در هر طیفی دیده می‌شود. دستگاه قضا عادلانه و مسئولانه و صادقانه و بی‌‌‌طرف برخورد و متهمین را طبق قانون مجازات یا تبرئه می‌کند، در این صورت نه مردم هم بدبین نمی‌شوند. در این صورت مردم متوجه می‌شوند که دستگاه قضا و حاکمیت مدافع حقوق مردم است. وقتی در مساله ای منافع عمومی مردم مطرح است نباید منتظر شکایت کسی باشیم. مدعی‌العموم برای چیست؟! قوه قضائیه هم باید از وقوع جرم پیشگیری کند و هم تعقیب مجرمین را انجام بدهد و دستگاه‌های اطلاعاتی باید بازوانی برای تعقیب مجرمین باشند باید همه پرونده‌های مفتوح بررسی شود و نباید بدون بررسی مختومه گردند. به این صورت اعتماد مردم چند برابر می‌شود.
عدم وجود نخبگان در سیستم اداره کشور چه تاثیری بر انتخابات خواهد داشت؟ امروز آقای جهانگیری و آقای عارف فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده‌اند. از جناح‌رقیب نیز همین اتفاق رخ داده است و آقای رئیسی و آقای قالیباف ستاد انتخاباتی تشکیل داده‌اند. رقابت بین این دو طیف با این کاندیداها به کجا می‌رسد؟
یکی از آثار اعتماد و عدم اعتماد مردم در انتخابات ظاهر می‌شود. در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و خبرگان و... می‌بینیم که مردم باید با عشق و علاقه و اعتماد و با اختیار خود پای صندوق حاضر شوند اگر مردم به صداقت مسئولان اعتماد داشته باشند و به پاکدستی آنان اعتماد کنند پای صندوق‌ها حاضر می‌شوند چون همه مردم می‌خواهند در سرنوشت خود دخیل باشند. وقتی این مساله وجود نداشته باشد و بی‌‌‌اعتمادی حاکم شود مردم لزوم حاضر شدن پای صندوق‌ها را درک نمی‌کنند، چون فکر می‌کنند صندوق رای و افرادی که انتخاب می‌شوند قابل اعتماد نیستند. ولی اگر به مردم ثابت شود انتخابات رقابتی و سالم و بی‌‌‌طرفانه و قانونی است و جناح‌گیری و سهم‌خواهی وجود ندارد مردم در عمل اینها را می‌بینند و پای صندوق حاضر می‌شوند و به پاکدست‌ترین‌ها رای می‌دهند با شعار نمی‌شود و اثر فوری اعتماد یا بی‌‌‌اعتمادی مردم در همین است. اگر می‌خواهیم اعتمادی بین مردم به‌وجود بیاید با تکلیف شرعی و... نمی‌شود و باید اعتماد در سطح جامعه به‌وجود بیاید و مردم بدانند هرچه هست در صندوق رای است و باید بدانند که افرادی امانت‌دار را انتخاب می‌کنند.
فضای انتخاباتی ما با این سازوکار به چه سمت و سویی می‌رود؟ ما به کرات سابقه کاندیداتوری آقای قالیباف را داریم. آقای رئیسی نیز در انتخابات آخر ریاست‌جمهوری میزان رای‌آوری خود را نشان دادند چون مردم برای فرار از انتخاب کاندیدای دیگر به آقای روحانی رای دادند، از سوی دیگر عارف و جهانگیری هم برنامه مشخصی تا به امروز ارائه نکردند، در خصوص این کاندیداها چه عقیده‌ای دارید؟
گزینه‌ای مورد نظر من نیست و چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا من بحث کلی خود را دارم این دو طیف باید سازوکاری برای شناسایی فرد مورد نظر تعیین کنند. توصیه من این است که باید اکیدا از مطرح شدن کاندیدای اجاره‌ای پرهیز کنند. هنوز هم اسم‌هایی برده می‌شود و می‌گویند ائتلاف می‌کنیم، این واقعا ظلم به اصلاحات است، اساسا انتخاب هر کاندیدا بی‌‌‌شناسنامه‌ای در شرایط فعلی ظلم به مردم محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری کنیم. از هر جریان هم فردی باید انتخاب شود که بتواند از مشی آن جریان دفاع کند و به آن معتقد باشد نباید به صرف اسم اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی به حمایت افراد دست بزنیم، همانطور که اکنون شاهد هستیم برخی به‌طورپیش فرض از حمایت اصلاح‌طلبان مطمئن هستند و اصلاحات را حامی خود می‌دانند، اما اصلاح‌طلب نیستند، درواقع ما نباید تاریخ را تکرار کنیم و هزینه یک اشتباه را دوبار پرداخت کنیم .
منظور تان چیست؟
هر کسی باشد وقتی عقیده و مشی بین اصلاح‌طلبان وجود دارد چرا از این عقیده و مشی فاصله می‌گیرند؟ اصلاح‌طلبان وقتی عقیده دارند کشور با این خط مشی بهتر اداره می‌شود چرا به سمت اصولگرایی می روند یا چرا اعتدالگرایی را تعقیب می‌کنند؟ در مورد اصولگرایی نیز همینطور است. نکته دوم این است که دوستان هر دو طیف نقاط قوت و ضعف دارند شاید کسی با اینکه فرد شریفی است برای مجلس و ریاست جمهوری ساخته نشده باشد. باید افراد را بر این اساس شناسایی کنیم. نکته دیگر بحث قبلی ما است یعنی یکی از عوامل بی‌‌‌اعتمادی مردم همین است، آنها می‌گویند وقتی آقایان پستی می‌گیرند از این پست برای جهش به مقامی دیگر بهره می‌برند. این موارد به اختلاف بین حکومت و مردم و شکاف‌ها دامن می‌زنند من به‌عنوان یک دلسوز انقلاب سفارش می‌کنم نباید چنین کرد. نباید کاری کرد که گمان شود آنها از موقعیت خود برای تبلیغ در انتخابات آینده بهره می‌برند. این ظلم به نظام است و موجب ایجاد بدبینی و شکاف است، من کسی را متهم نمی‌کنم ولی از کسانی که مسئولیت دارند خواهش می‌کنم چنین نکنند،امروز برخی آقایان در این موضوع مورد اتهام هستند آنها باید صادقانه به مردم خدمت کنند نباید بر گذشته خود سرپوش بگذارند و دفاع کنند چون می‌خواهند در آینده مقامی را کسب کنند اینها حکومت را زیر سوال می‌برد.
با این حساب اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند به ارکان قدرت بازگردند؟
ما اصلاح‌طلب‌ها از خودمان شروع نکرده‌ایم و می‌گوییم باید دیگران را اصلاح کنیم. ولی خودمان درصدد اصلاح خود نیستیم در رابطه با اصلاح دیگران و جامعه آیا راه و روش صحیح اصلاح‌طلبانه داریم؟ در این مورد هم دچار اشتباه شده‌ایم و از بنیاد مشکل داریم. من بارها فریاد زده‌ام که ما باید اصلاحات را تعریف کنیم و تعریف جامع و مانعی از اصلاح‌طلبی داشته باشیم باید مردم بدانند که ما چه می‌گوییم و به‌دنبال چه اندیشه روش و رفتاری هستیم و می‌خواهیم چه نظامی را حاکم کنیم. ولی این رفتار حاکم نشد و امروز نیز انجام نمی‌شود. عملکرد ما در بسیاری از زمینه‌ها دچار اشکال است اگر من مدعی اصلاح‌طلبی هستم نباید مشکلاتی که در جناح‌های دیگر و افراد دیگر وجود دارد در من یافت شود. اگر در میان اصلاح‌طلبان رانت بازی و باند بازی و فساد و بی‌‌‌عدالتی و امثالهم نفوذ پیدا کند و آنها آلوده به این مسائل شوند نه فقط خودشان را آلوده کرده‌اند بلکه جریان اصلاحات را متهم کرده و زیر سوال برده‌اند. من عقیده دارم ما اصلاح‌طلب‌ها به بازسازی و بازنگری نیاز داریم و نیاز است تا ما اصلاحات را از خودمان شروع کنیم. ما باید به مردم بگوییم که درصدد چه نظامی هستیم و نوع رابطه افراد با حکومت و افراد با هم باید از دیدگاه جریان اصلاح‌طلبی تعریف شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/383288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی