اخبار محرمانه

آخرين مطالب

صف کشی برجامیان در برابر ترامپ تحلیل ویژه

صف کشی برجامیان در برابر ترامپ
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سارا معصومی/ چهار ساعت رایزنی پشت درهای بسته سالن مذاکره در هتل کوبرگ وین به بیانیه‌ای چند پاراگرافی منتهی شد که باز هم یکجانبه‌گرایی ایالات متحده امریکا را نشانه گرفت. نمایندگان ارشد کشورهای ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پس از یک روز رایزنی دو و چندجانبه با یکدیگر یک پیام واحد را به نیویورک فرستادند: «امریکا دیگر عضوی از توافق هسته‌ای با ایران نیست و نمی‌تواند از ساز و کارهای تعریف‌شده در این توافق استفاده کند.» اشاره‌ای به تلاش در جریان تیم ترامپ برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران با استفاده از بندهای موجود در برجام و قطعنامه 2231. درست در روزهایی که مایک پمپئو شمارش معکوس برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران را آغاز کرده و ادعا می‌کند که بیستمین روز سپتامبر آخرین روز تعلیق اجرای این قطعنامه‌ها است، 4 عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان به صراحت به تیم ترامپ یادآوری کردند که امریکا در تاریخ 8 مه ‌2018 به صورت یکجانبه، توقف مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و از آن پس در هیچ یک از فعالیت‌های مرتبط با برجام مشارکت نداشته لذا امریکا را نمی‌توان یک دولت عضو برجام محسوب کرد. در بخش‌های دیگری از این بیانیه مشترک، اعضا بر اهمیت صیانت و حمایت از برجام و اجرای کامل آن تاکید کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام می‌نویسد بازماندگان در توافق هسته‌ای یکصدا بر لزوم حفظ برجام تاکید کردند. نماینده چین در این مذاکرات پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک به خبرنگاران گفت: کشورهای عضو برجام موافق بودند که ایالات متحده دیگر عضوی از این توافق نیست و جایگاه حقیقی و حقوقی برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران ندارد. این مقام چینی تاکید کرد که از منظر پکن، واشنگتن در حال استفاده از ساز و کار مکانیسم ماشه در راستای هدف اصلی‌اش یعنی مرگ برجام است. نماینده چین در ادامه تاکید کرد که سایر کشورها هم صرفا سیاست انتظار تا ماه نوامبر برای اعلام نتیجه انتخابات امریکا را در پیش نگرفته‌اند. این مقام چینی خطاب به خبرنگاران گفت: هرچند که امریکا یک ابرقدرت است اما تنها یک کشور است و به همین دلیل سایر کشورها هم در حال اعلام موضع هستند. نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین نیز موضعی مشابه نماینده چین در قبال وضعیت برجام در شورای امنیت اتخاذ کرد. هرچند که کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات برجامی ایران راضی نیستند اما اعتقاد دارند که به‌رغم این کاهش تعهدات، ایران همچنان به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی می‌دهد و مهم‌ترین نمونه آن نیز هفته گذشته و در جریان سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران رخ داد. 
ابلاغیه امریکا، معلق در هوا
هرچند آنچه روز سه‌شنبه در وین رخ داد در رسانه‌های متفاوت بین‌المللی به پیام قاطع یا هم‌صدایی واحد اعضای واقعی برجام به امریکا تعبیر شد اما نمی‌توان انتظار داشت که این بیانیه سیاسی به تنهایی به ترمزی در برابر اقدام‌های یکجانبه امریکا در نیویورک علیه ایران منتهی شود. بر همین اساس تلاش‌های مداوم تهران برای رایزنی در شورای امنیت سازمان ملل و حفظ فضای مخالفت با اقدام‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا ادامه دارد. در نتیجه همین تلاش‌ها است که نماینده نیجر در سازمان ملل متحد همزمان با برگزاری نشست کمیسیون مشترک بازماندگان در برجام در وین، موضع کشورش در خصوص تلاش‌های امریکا در شورای امنیت را اعلام و تاکید کرد که نیجر هیچ اقدامی درباره ابلاغیه امریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اتخاذ نخواهد کرد چرا که در میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل در این باره اجماعی وجود ندارد.
این موضع‌گیری نیجر به آن معنا است که ابلاغیه‌ای که مایک پمپئو به نماینده اندونزی به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت داد اما با مخالفت 13 عضو شورای امنیت روبه رو شد در دوره ریاست نیجر نیز همچنان در شورای امنیت معلق خواهد ماند. اقدام امریکا در ارایه ابلاغیه مبنی بر بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران عملا توفانی در شورای امنیت در هفته‌های آتی به راه خواهد انداخت. تعریف ساده این هیاهو این است که امریکای ترامپ در پایان 30 روز ادعایی، از بازگشت تمام تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران سخن خواهد گفت و این در حالی است که سایر اعضا این اقدام امریکا را غیرقانونی دانسته و آن را مردود می‌دانند. 
سایت بی‌بی‌سی انگلیسی در تحلیلی تفصیلی به توضیح وضعیت جاری در شورای امنیت پرداخته و در پاسخ به این سوال که حق با چه طرفی است، می‌نویسد: زمانی که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا از توافق خارج می‌شد، صراحتا تصمیم گرفت به مشارکت ایالات متحده در این توافق پایان دهد. این عبارت که از سوی وزیر خارجه امریکا هم تکرار شد، استدلال درباره اینکه امریکا همچنان مشارکت‌کننده در برجام است آن هم فقط با هدف بازگرداندن تحریم‌ها را دشوار می‌کند. «جان بولتون» مشاور وقت امنیت ملی امریکا به هنگام خروج این کشور از توافق هم می‌گوید این نظر به لحاظ قانونی درست نیست؛ مانند همان چیزی که سایر اعضا و اتحادیه اروپا می‌گویند. بنابر این گزارش، موضع رییس شورای امنیت هم که بدون شک بر اساس مشاوره قانونی بوده همین دیدگاه را تایید می‌کند. به علاوه اینکه تلاش فریبکارانه امریکا برای جدا کردن تعریف «کشور مشارکت‌کننده» از این پرسش که کدام کشورها واقعا در توافق مشارکت دارند، کارایی ندارد.
دیگر اینکه واضح است که توافق هسته‌ای و ساز و کار اسنپ‌بک مندرج در قطعنامه 2231 با هم مرتبط هستند و این قطعنامه تنها برای تقویت توافق وجود دارد. ارتباط مذکور را همچنین این واقعیت که کشورهایی که به دنبال فعال کردن اسنپ‌بک هستند ابتدا باید روند حل و فصل را به عنوان بخشی از توافق مورد بحث قرار دهند، تایید می‌کند زیرا این رویه تنها در دسترس کشورهایی است که واقعا در توافق مشارکت دارند.
بر اساس ترجمه خبرگزاری فارس از بی‌بی‌سی، نتیجه این مباحث این است که امریکا خود را از ساز و کار اسنپ‌بک محروم کرده؛ نتیجه‌ای که با منطق مقررات مربوطه مطابقت دارد. اسنپ‌بک طراحی شد تا یکپارچگی برجام را تضمین کند، نه به عنوان ابزاری برای ایجاد اختلال و نابودی آن مورد استفاده قرار بگیرد.
آیا امریکا می‌توانست از این فرجام جلوگیری کند؟
به ادعای بی‌بی‌سی، از قضا اگر امریکا طبق قوانین مذاکره شده از سوی دولت اوباما پیش می‌رفت، می‌توانست به اهدافش برسد و به جای اینکه از توافق به عنوان عضوی از برجام در سال 2018 خارج شود، می‌توانست ادعای عدم تعهد جدی ایران را مطرح کند و وارد تلاش‌های حل اختلاف شود و بعد از آن اسنپ‌بک را بدون آنکه عضویتش محل بحث باشد، فعال کند. بعد از آن هم امریکا می‌توانست از توافق استعفا دهد و در نتیجه آن، تحریم‌های جامع سازمان ملل علیه ایران برای مدت نامحدود بازمی‌گشت. نگارنده در ادامه می‌گوید این دیدگاه جان بولتون که گفته بود دولت امریکا احمقانه عمل می‌کند را تایید می‌کند. به گزارش «اعتماد» بی‌بی‌سی در حالی اقدام به ساده‌سازی استفاده از مکانیسم بازگرداندن خودکار قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران می‌کند که اگر امریکا در برجام مانده بود برای اثبات ادعای خود درباره عدم پایبندی ایران باید روی ریل ساز و کار تعریف شده در بندهای 36 و 37 توافق هسته‌ای حرکت کرده و عدم پایبندی ایران را اثبات می‌کرد. اقدامی که با توجه به پایبندی ایران به تعهداتش تا یک سال پس از خروج امریکا از برجام به هیچ ‌وجه ساده نبود. 
در ادامه چه خواهد شد؟
بی‌بی‌سی در ادامه این گزارش می‌نویسد: یک دستیار سابق دبیرکل سازمان ملل در امور قانونی گفته که شورای امنیت احتمالا به راحتی از پذیرش پیشنهاد اسنپ‌بک در دستور کار خود، سر باز بزند. به احتمال قوی‌تر، شورای امنیت اقدام امریکا در فعالسازی را به رسمیت نخواهد شناخت و همان استدلال را که این کشور دیگر از چنین جایگاهی برخوردار نیست مطرح خواهد کرد. با این وجود، بی‌بی‌سی، نگرانی واقعی را در ارتباط با کاهش تعهدات ایران می‌داند و می‌نویسد در صورتی که راه‌حلی دیپلماتیک در چند ماه آینده یافت نشود، کل توافق هسته‌ای با یا بدون اسنپ‌بک در خطر نابودی قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/370284/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی