اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حفظ بخش‌های نظارتی برجام امریکا را در انزوا قرار می دهد تحلیل ویژه

حفظ بخش‌های نظارتی برجام امریکا را در انزوا قرار می دهد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایران /متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مهراوه خوارزمی/ یک جمله بارها بی‌کم و کاست در ارزیابی رسانه‌ها از اثرات مطلوب برجام تکرار می‌شد؛ «برجام اجماع جهانی علیه ایران را شکست.» حالا در شرایطی که در کشورمان منتقدان با تأسی به تحریم‌های امریکایی، برجام را موجودی مرده معرفی و برای شلیک نهایی به آن روزشماری می‌کنند، همین جسم نیمه‌جان نشان می‌دهد که چگونه توانسته است همچنان مانع شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران باشد و وقتی دولت امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تلاش می‌کند جامعه جهانی را به مخالفت و مقاومت آشکار در برابر این تصمیم فرا بخواند.
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل گرچه در گفت‌و‌گویش با «ایران» شکست یکجانبه‌گرایی امریکایی را اتفاقی در حال آغاز می‌داند و نه انجام شده؛ اما بر تأثیرات برجام در تنها ماندن امریکا در اقداماتش علیه ایران تأکید دارد و معتقد است اگر برجام نبود شکست هفته گذشته قطعنامه امریکایی در شورای امنیت شکل نمی‌گرفت.
ارزیابی شما از رأی منفی که هفته گذشته اعضای شورای امنیت به قطعنامه امریکا دادند و ابراز مخالفت جدیشان در دو روز اخیر با تصمیم امریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه و اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران چیست؟ آیا می‌توان آنچه رخ داده را نقطه عطفی در تغییر مناسبات بین‌المللی و اجماعی در مخالفت با یکجانبه‌گرایی تفسیر کرد؟
به آنچه رخ داده شاید نتوان تا این اندازه خوشبینانه نگاه کرد. گرچه اختلاف نظر بین ایالات متحده و متحدینش بروز کرده اما این به آن معنی نیست که جهان در همه حوزه‌هایی که امریکا یکجانبه عمل می‌کند، مقاومت می‌کند اما آنچه در موضوع ایران پیش آمده، از چند جنبه حائز اهمیت است؛ نخست اینکه فارغ از موضعگیری‌های ایران، جهان به این باور و به این درک رسیده که این غائله و بلوا را امریکایی‌ها به وجود آورده‌اند. اگر مطابق اتهاماتی که به ایران زده می‌شود، جهان باورش این بود که این اتفاقات به خاطر رفتار بی ثبات کننده یا خطرناک ایران است حتماً حداقل کشورهای اروپایی و متحدان امریکا پشت سرش می‌ایستادند. اما از آنجا که می‌دانند این امریکا است که بازی را به هم زده و دارد رفتارهای خطرناک می‌کند از آن حمایت نمی‌کنند. نکته دیگر این است که کشورهای اروپایی نگرانی‌های مشترکی با امریکا دارند. آنها هم نسبت به ورود ایران به بازار تسلیحاتی و حمایت ایران از محور مقاومت (که آنها گروه‌های تروریستی خطاب‌شان می‌کنند) نگرانند. اما مسیری که امریکای تحت رهبری ترامپ در پیش گرفته مورد تأییدشان نیست و آن را خطرناک‌تر می‌دانند. بلکه معتقدند اگر ترامپ در برجام می‌ماند، بهتر می‌توانستند این نگرانی‌ها را برطرف کنند.
بنابراین آنچه رخ داده الزاماً به آن معنا نیست که ما شاهد دو دنیا باشیم؛ دنیای پیش از قطعنامه امریکا و پس از آن.
ولی آنچه رخ داده است این است که در نقش رهبری کننده امریکا در نظام بین‌الملل دارد ترک‌های جدی ایجاد می‌شود. حدود یک سال پیش در ماجرای انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس رأی‌گیری صورت گرفت. امریکایی‌ها پیش از آن در مجمع عمومی تهدید کرده بودند و نیکی هیلی نماینده وقت امریکا گفت که هر که به ما رأی ندهد، ما تلافی می‌کنیم و کمک مالی نمی‌کنیم. اما در نهایت 7 یا 8 رأی بیشتر نیاورد. خب بعد از یک سال این اتفاق درباره ایران افتاد. پیش بینی می‌شد که پیش‌نویس قطعنامه رأی نیاورد و مثلاً روسیه وتو کند اما اینکه در شورای امنیت 13 عضو علیه امریکا موضعگیری کنند غیر قابل پیش‌بینی بود. اگر امریکا همین مسیر را طی کند این اتفاق می‌تواند در آینده نیز تکرار شود. حالا چه در دولت ترامپ و چه در دولت دیگری این رویکرد نادیده گرفتن مصالح جمعی و اینکه امریکایی‌ها خودشان را از پاسخگویی بی نیاز بدانند سبب خواهد شد که دنیا با آنها همکاری نکند. اما این باز به آن معنا نیست که ما شاهد تغییر یک شبه نظام بین‌الملل باشیم. این تغییری است که از سال‌ها پیش شروع شده و به شکل تدریجی دارد پیشرفت می‌کند ممکن است 10 یا 15 سال دیگر هم زمان ببرد تا ما شاهد آن چیزی باشیم که الان دوست داریم بگوییم امریکا به شکل کامل منزوی شده است.
آیا اروپایی‌ها نگران این نیستند که این نوع تصمیم‌گیری یکجانبه و خارج از قرارداد امریکا تبدیل به رویه شود؟
چرا مخالفت‌ها دلایل متعددی دارد. از جمله اینکه آنها نگران تضعیف شورای امنیت و حق وتو در سازمان ملل هستند. این گونه است که جان بولتونی که می‌گوید باید به ایران حمله و براندازی می‌شد در عین حال با فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران مخالف است و آن را سبب تضعیف وتو در شورای امنیت سازمان ملل می‌داند و اینکه ممکن است این کار در آینده توسط دیگر اعضای دائم شورای امنیت مثلاً چین یا روسیه هم تکرار شود و اعتبار ابزار وتو از بین برود و آن چه بر سر جامعه ملل آمد بر سر سازمان ملل هم بیاید. برای همین معتقدند اگر امریکایی‌ها حرف شورای امنیت سازمان ملل را نپذیرند ممکن است این شورا و سازمان،اعتبارش را برای دیگر اعضا هم از دست بدهد و جهان در نزاع میان قدرت‌های بزرگ دچار هرج و مرج شود. به همین دلیل همه ماجرا ایران نیست. این است که بعضی کشورها با وجود نگرانی‌های مشترک با امریکا نسبت به ایران، درباره این سبک رفتار ترامپ هم نگران هستند.
اروپایی‌ها درباره قطعنامه به رأی ممتنع قناعت کردند. اما آنها تنها به فاصله یک ساعت علیه موضع امریکا موضع می‌گیرند. چنین موضعگیری سریع و فعالی را باید چگونه ارزیابی کرد؟
اتفاق هفته قبل شورای امنیت با این اتفاق متفاوت است. آنجا رأی‌گیری بود. اما اینجا بحث اعلام موضع بود. دفعه قبل طبیعی بود که اروپایی‌ها بین رأی مثبت امریکا و رأی منفی چین و روسیه در میانه بایستند. آنها نمی‌خواستند در اردوگاه روسیه و چین و در برابر ترامپ بایستند پس رأی ممتنع دادند که البته همان هم خیلی کمک بود. زیرا اگر رأی ممتنع آنها مثبت می‌شد کار به وتو می‌کشید. الان چون بحث رأی‌گیری نیست آنها راحت‌تر موضع‌شان را اعلام می‌کنند.
البته باز هم در پایان بیانیه‌شان همچنان اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند تا مبادا تصویر متحد ایران از خودشان بروز دهند. این است که نمی‌شود تفاوت چندانی میان اتفاقی که هفته قبل رخ داد با اتفاق این هفته قائل شد.
آیا مجموعه اتفاقاتی که رخ داده را می‌توان به نوعی محصول برجام و به معنای ادامه داشتن کارکرد آن و ناقض ادعایی گزاره «برجام مرده است» منتقدان برجام، دانست؟
واقعیت این است که اگر ایران از برجام خارج شده بود کشورهای اروپایی هم ایران را محکوم می‌کردند. برجام یک بخش فنی داشت که به تعداد و نوع سانتریفیوژ‌ها، ذخایراورانیوم و... می‌پرداخت که ایران تمام آن تعهدات را کنار گذاشت. آنچه از تعهدات ما در برجام باقی مانده و اجرا می‌شود، بخش نظارت و دسترسی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران ذیل پروتکل الحاقی است. حمایت اروپا و حتی روسیه و چین از ایران وابسته به همین بخش نظارتی است. اگر ایران این بخش نظارتی برجام را کنار بگذارد چه بسا روسیه و چین هم علیه ایران موضع بگیرند و به زمانی برگردیم که قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران با رأی مثبت هر پنج عضو ثابت شورای امنیت تصویب می‌شد. بنابراین حفظ بخش‌های نظارتی برجام در شرایط کنونی کاملاً ضروری است و به عنوان یک ضربه‌گیر عمل می‌کند و امریکا را در انزوا قرار می‌دهد. کنار گذاشتن این بخش امریکا را برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران تقویت می‌کند.
تا چه حد معتقدید نوع مخالفت‌های اروپا با برنامه ترامپ در آستانه انتخابات می‌تواند نوعی سیگنال باشد به جامعه امریکایی که بگوید ترامپ و تیمش قابل اعتماد نیستند و نمی‌شود با آنها کار کرد و باید به دیگری رأی داد؟
این مباحث نخبگانی است و در سطح نخبگان امریکا که در سطوح سیاسی و امنیتی کار می‌کنند، رسانه‌ها و تینک تنک‌ها و... اهمیت دارد که جامعه جهانی چه نگاهی به امریکا دارد؟ آیا امریکا موفق بوده یا خیر؟ آیا توانسته ایران را محدود کند یا باعث افزایش (به قول خودشان) تهدید ایران شده است. اینها برای گروه کوچک اما با سر و صدا و مؤثر نخبگان امریکایی مهم است اما اکثریت مردم امریکا اصلاً دغدغه این مسائل را ندارند؛ مشکل‌شان کرونا، بیکاری، بیمه، نابرابری و فقر... است. بنابراین موفقیت یا ناکامی ترامپ در موضوع ایران خیلی اثری در رأیش ندارد. البته دموکرات‌ها از این وضع در مناظره‌ها استفاده می‌کنند و می‌گویند که ببینید ترامپ وضع را به جایی رسانده که فقط دومینیکن کنار امریکا می‌ایستد و متحدان از آن دور شده‌اند. البته مسائل امریکا با چین، مکزیک یا کانادا برای مردم هم مهم است. در مورد ایران تا وقتی ما به سمت سلاح هسته‌ای نرویم و جنگی در نگیرد و جان سربازان امریکایی در خطر نیفتد، چنان اثری در رأی مردم و آرای الکترال ندارد.
به باورتان این موج جدید فشار از سوی ترامپ با سودای براندازی است یا فراهم کردن فضا برای گفت وگو؟
می‌تواند هر دو این خواسته‌ها باشد. کف خواسته‌شان این است که ایران تغییر رفتار بدهد و از نظر امریکا کمتر خطرناک باشد و به قول پمپئو تبدیل شود به یک کشور نرمال. سقفش هم براندازی است. این هر دو در پس ذهن سیاستمداران امریکایی وجود دارد. هر وقت زورشان نمی‌رسد تغییر رفتار را مطرح می‌کنند. اما هر وقت احساس می‌کنند می‌توانند یک قدم جلو بگذارند، رفتارهایی انجام می‌دهند در راستای براندازی و تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب یا برانداز. کما اینکه اگر قرار بود ایران شروط 13 گانه پمپئو را بپذیرد دیگر ماهیت جمهوری اسلامی براندازی شده بود. پس ترامپ هم دنبال تغییر رژیم ایران است اما زورش نمی‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/362660/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی