اخبار محرمانه

آخرين مطالب

یک متخصص سازه: «نیترات آمونیوم» به آسانی قابل انفجار نیست مصاحبه های ویژه

یک متخصص سازه: «نیترات آمونیوم» به آسانی قابل انفجار نیست
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک استاد دانشگاه معتقد است در انفجار اوکلاهاما وزن نیترات آمونیوم معادل دو و نیم تن بود اما در لبنان وزن نیترات 2700 تن بود؛ یعنی حدود 1000 برابر بیشتر. این رقم نشان می‌دهد که حادثه بیروت در وسعت و دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر اتفاق افتاده است. حادثه لبنان رقمی معادل انفجار 80 تن تی‌ان‌تی است که می‌تواند زلزله‌ای معادل 4 ریشتر را ایجاد کند لذا انفجارهای بندر بیروت بزرگ‌ترین حادثه انفجاری داخل شهری خارج از زمان جنگ بوده است
دکتر امیر ساعدی داریان، استاد دانشگاه و کارشناس سازه‌های ساختمانی در ارزیابی تخصصی خود از انفجارهای رخ داده در بندر بیروت لبنان، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «در طول تاریخ مدرن شهرسازی، وقایع انفجاری متعددی اتفاق افتاده که یک سری از آن‌ها در زمان جنگ بوده و یک سردی حوادث انفجاری داخل شهری، دوران خارج از جنگ بوده‌اند. اکنون برای تحلیل انفجارهای لبنان باید به حوادث نوع دوم یعنی انفجارهای داخلی شهر، خارج از دوران جنگ، می‌بایست متمرکز شد. انفجارهای بندر بیروت خارج از زمان جنگ است و مراد از این مفهوم این است که مواد و تجهیزاتی که عامل این رخداد شده‌اند، متفاوت از یک انفجار در مقطع جنگ است.»
وی افزود: «در ابتدا باید توجه داشت که ارتباط با مواد منفجره با دو گونه مواد مواجه هستیم: مواد منفجره و مواد قابل انفجار. برای نمونه باروت یک ماده منفجره است اما کپسول یک ماده قابل انفجار. مواد قابل انفجار موادی هستند که به دلایلی فارغ از انفجاری بودن آن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تحت شرایط خاص و اتفاقات غیرمترقبه می‌توانند به عاملی برای انفجار تبدیل شوند. به عنوان مثال انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر تهران در چند وقت گذشته را می‌توان مورد اشاره قرار داد.»
این کارشناس مسائل شهرسازی در ادامه تصریح کرد: «در ارتباط با حادثه بیروت نیز دقیقا مساله همین بود. ماده «نیترات آمونیوم» یک ماده شیمیایی است که قابلیت انفجار دارد ولی به خودی‌خود منفجر نمی‌شود و به عنوان ماده‌ای منفجر تعریف نشده است. اگر نیترات آمونیوم هم به عنوان یک ماده منفجره مورد توجه قرار بگیرد، ماده‌ای است که از نظر ضریب اصطکاکی و انفجاری در درجه پایینی قرار دارد؛ یعنی به آسانی منفجر نخواهد شد.»
ساعدی داریان در ادامه اظهار داشت: «زمانی که بخواهیم یک سیستم انفجاری را درست کنیم، سیستم انفجاری باید دو جزء داشته باشد: جزء اول یک ماده انفجاری با ضریب اصطکاک و انفجار بسیاری بالا که از آن به عنوان چاشنی یاد می‌شود و جزء دوم، یک ماده انفجاری با ضریب انفجاری پایین و قدرت انفجار بالا که از آن به عنوان خرجِ اصلی انفجار یاد می‌شود. چاشنی با حجم و وزن کم اما ماده اصلی با حجم و وزن زیاد استفاده می‌شود؛ ترکیب این دو یک سیستم انفجاری را درست می‌کند.»
این استاد دانشگاه افزود: «اکنون توجه به این امر ضروری است که در حادثه بیروت یک خرج اصلی تحت عنوان نیترات آمونیوم وجود دارد که به آسانی نیز قابل انفجار نیست. به طور حتم برای این انفجار، یک چاشنی نیز وجود داشته است اما اینکه این چاشنی چه ماده‌ای بوده هنوز مشخص نیست. این چاشنی ممکن است در یک حرکت تروریستی در محل جای داده شده باشد یا ممکن است چاشنی در اثر یک حادثه غیرمترقبه و سهل‌انگاری بوده باشد؛ همانند آن‌چه که برخی‌ها بحث جوشکاری را مطرح می‌کنند. آن‌چه که قطعی بوده این است که حتما یک ماده منفجره در حجم و وزن کم اما با قابلیت انفجار بالا صدرصد به کار گرفته شده است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «اگر فیلم‌های انفجار و روند اتفاق افتادن حادثه به دقت مورد توجه قرار گیرد مشخص است که در ابتدای به ساکن دود و گاز سفید رنگ بلند می‌شود که مستقیما در ارتباط با نیترات آمونیوم است. بعد از آن شاهد دود قرمز رنگ مایل به قهوه‌ای هستیم که دقیقا اکسید نیتروژن است. لذا شواهد و قراین نشان می‌دهد که انفجار با خرج نیترات آمونیوم اتفاق افتاده است.»
این کارشناس مسائل شهرسازی در ادامه تاکید کرد: «در سطحی دیگر می‌توان این انفجار را با انفجارهای داخلی شهری سابق مورد بررسی قرار داد. تا کنون چند انفجار بزرگ شهری اتفاقده افتاده که یکی از آن‌ها انفجار ساختمان «الخبر» در عربستان سعودی و دیگری، انفجار به وقوع پیوسته در اوکلاهامای آمریکا بود که خرج اصلی آن نیز نیترات آمونیوم است. نکته قابل توجه این است که اتفاقات انفجاری داخل شهری چه ناشی از حوادث تروریستی و چه ناشی اتفاقات غیرمترقبه، زمانی که قدرت انفجار را با «تی‌ان‌تی» معادل می‌کنیم، به صورت قابل توجهی از انفجار بیروت در سطح پایین‌تری قرار دارند. برای مثال در انفجار اوکلاهاما وزن نیترات آمونیوم معادل دو و نیم تن بود اما در لبنان وزن نیترات 2700 تن بود؛ یعنی حدود 1000 برابر بیشتر. این رقم نشان می‌دهد که حادثه بیروت در وسعت و دامنه‌ای بسیار گسترده‌تر اتفاق افتاده است. بدون تردید، انفجارهای بندر بیروت بزرگ‌ترین حادثه انفجاری داخل شهری خارج از زمان جنگ بوده است. حادثه لبنان رقمی معادل انفجار 80 تن تی‌ان‌تی است که می‌تواند زلزله‌ای معادل 4 ریشتر را ایجاد کند.»
ساعدی داریان، در بخش پایانی گفته‌های خود تصریح کرد: «به هیچ عنوان در هیچ مکانی از جهان، چنین حجمی از خروج انرژی در ساخت سازه‌های ساختمانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به عبارتی تصور چنین حجمی از حادثه در ذهن هیچ طراحی نمی‌گنجند. فقط کافی است توجه داشته باشیم که موج ایجاد شده در حادثه بیروت 5 هزار متر در ثانیه سرعت داشت؛ یعنی در هر یک ثانیه 5 کیلومتر می‌توانست حرکت کند. نتیجتا، باید توجه داشت اگر چه در طراحی ساختمان آیین‌نامه‌های مختلفی وجود دارد که راههای مقابله با انفجار را برای ما تعریف می‌کنند اما هیچگاه چنین لزومی برای ساختمان‌های شهری وجود ندارد که اتفاقی معادل انفجار 2700 تن نیتران آمونیوم مورد لحاظ قرار گیرد.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/351202/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی