اخبار محرمانه

آخرين مطالب

درخواست حق در دمای بالای 50 درجه تحلیل ویژه

درخواست حق در دمای بالای 50 درجه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کارگری در نقطه بد آب و هوایی مثل شهر شوش که تمام روزهای هفته گذشته، دمای بالای 50 درجه با رطوبت بیش از 80 درصد داشته، وقتی به بی‌پولی ناشی از بلوکه شدن 3 ماه حقوق قانونی گره بخورد، می‌شود حکایت این روزهای کارگران معترض مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که 53 روز اخیر را بی‌توجه به گرمای طاقت‌فرسا و شرجی نفس‌گیر، پای تعیین تکلیف مطالبات صنفی خود ایستاده‌اند.
مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه حدود 6 هزار کارگر دارد و ظرف 5 سال گذشته و پس از واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی، این کارگران با مشکلات فراوانی در حقوق و مطالبات صنفی خود روبه‌رو بوده‌اند و تعویق مکرر پرداخت حقوق و مزایا و پیدا نشدن راه چاره واقعی و دایمی، باعث آن بوده که کارگران در تمام تجمعات اعتراضی خود ظرف این سال‌ها، سوءمدیریت مسوولان فعلی این واحد تولیدی را عامل اصلی تعویق‌های چند ماهه در پرداخت حقوق‌های ماهانه دانسته و درخواست کنند که اداره این مجتمع، باز به دولت سپرده شود. البته ماه‌های اخیر که اعتراضات کارگران به اوج رسیده، مدیران این مجتمع تولیدی در واکنش به اعتراضات صنفی کارگران و نمایندگان کارگری و حتی مسوولان دولتی از نهادهای مختلف، در مقام دفاع از عملکرد خود برآمده و مدعی شده‌اند که اتفاقا از زمان خریداری این مجتمع، میزان تولید را هم به دو برابر افزایش داده‌اند و برای اثبات این ادعا هم اظهار می‌کنند که سال 1394 و در زمان خرید این مجتمع تولیدی غول‌آسا، میزان تولید این مجتمع 35 هزار تن بوده و آنها موفق شده‌اندکمی بعد از خرید مجتمع، میزان تولید را به سودآوری رسانده و به 57 هزار تن افزایش دهند. این ادعا در حالی است که هم‌اکنون علت اصلی اعتراضات 53 روزه کارگران هفت‌تپه، تعویق سه ماهه حقوق اردیبهشت، خرداد و تیر است و تداوم اعتراضات که این‌بار در زمان فعالیت مجلس یازدهم اتفاق افتاده، نمایندگان کمیسیون‌های مختلف مجلس و از جمله کمیسیون اجتماعی و کمیسیون اصل 90 را واداشت که دیروز عصر، یک جلسه ویژه برای بررسی مشکلات انباشته این مجتمع تولیدی تشکیل دهند علاوه بر اینکه ظرف روزهای گذشته هم رییس جدید دیوان محاسبات خواستار تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این مجتمع تولیدی شده است. تعویق مکرر در پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی و اختلال در معیشت حداقل 20 هزار نفر از ساکنان شهر شوش که خانواده و تحت تکفل این کارگران هستند، در حالی است که از اردیبهشت ماه سال جاری، رسیدگی به پرونده 18 جلدی تخلفات ارزهای دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی آغاز شده که براساس اعلام نماینده دادستان، مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، به دلیل اخلال در نظام ارزی و پولی کشور، یکی از متهمان این پرونده قطور است که با قید وثیقه آزاد شده است.
گرمای هوا، توان نفس کشیدن را هم می‌گیرد چه برسد به اعتراض
نیمه تیرماه، معاون روابط کار وزارت تعاون بعد از نشست مشترک با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تعدادی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس، استاندار خوزستان، دبیر ستاد رفع موانع تولید، مدیران استانی، نمایندگان وزارت کشور، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان خصوصی‌سازی، سازمان تامین اجتماعی و کارفرمای شرکت و شورای اسلامی کار شرکت هفت‌تپه، اعلام کرد که کارفرمای این واحد تولیدی، متعهد شده که حقوق و مزایای اردیبهشت و خرداد سال جاری کارگران را تا دهم مرداد پرداخت و تسویه کند. اما روز 10 مرداد به غروب رسید و خبری از پرداخت معوقات نبود و حقوق معوقه تیر ماه هم به این بدهی اضافه شد. یک روز پس از خلف وعده مسوولان مجتمع هفت‌تپه، ابتدای این هفته و روز 11 مرداد، نظام‌الدین موسوی و علی خضریان؛ اعضای کمیسیون اصل 90 و احمد نادری؛ رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس به شهر شوش رفتند تا در معیت محمد کعب عمیر؛ نماینده این شهر، در جمع کارگران معترض حاضر شده و حرف‌های آنها را بشنوند. ساعاتی پس از این بازدید، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احمد نادری، به دلیل شدت گرمای هوا و در جوار کارگران معترض، دچار ضعف شده و فیلمی هم که در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود این ادعا را تایید می‌کرد. عصر 11 مرداد، نادری در توضیح ساعاتی که در هوای طاقت‌فرسا و غیرقابل تحمل شهر شوش سپری کرد و آنچه شاهد بود، به «اعتماد» گفت:«همان‌طور که در خبرها آمده بود، برای پیگیری اعتراض کارگران هفت‌تپه، با دو نفر از نمایندگان تهران و نماینده مردم شوش به این شهر آمدیم که از نزدیک، بررسی میدانی درباره وضعیت کارگران و علت اعتراضات آنها را داشته باشیم. 49 روز است که این کارگران در هوای شرجی و دمای بالای 50 درجه، مقابل فرمانداری شوش حاضر می‌شوند و اعتراض می‌کنند تا صدای خودشان را به گوش مسوولان دولتی برسانند. گرمای هوا در این شهر و البته در کل استان در این ایام، به اندازه‌ای هست که برای سلامت انسان خطر جدی ایجاد کند. به خصوص اگر فرد، مدت زیادی زیرآفتاب سوزان باشد در معرض این خطر قرار دارد که به دنبال افزایش غلظت خون و کم آبی بدن، دچار سرگیجه و بی‌حالی شود. کارگران به ما گفتند که ظرف 49 روز گذشته، هر روز از صبح زود تا 10 و نیم صبح جلوی فرمانداری شوش به نشانه اعتراض جمع می‌شوند ولی هوای این شهر از ساعت 8 صبح، کاملا گرم و تقریبا، غیرقابل تحمل می‌شود. نکته این است که اصل خصوصی‌سازی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، یک کار اشتباه بوده و فردی هم که این مجتمع به او واگذار شده، اهلیت نداشته و با سیاست‌های بد، به عمد یا غیرعمد، علاوه بر اینکه این واحد تولیدی را نابود کرده، کارگران را هم به خاک سیاه نشانده است. واقعیت این است که ما در تهران و حتی در باقی شهرهای غیرجنوبی، هیچ درکی از شدت دمای هوای جنوب نداریم و اتفاقا، ما؛ نمایندگان مردم و مسوولان، از تهران و سایر استان‌ها باید از زیرکولرها به میدان بیاییم تا درک میدانی و عمیقی از مسائل و مشکلات کارگران و سایر اقشار آسیب‌دیده پیدا کنیم. گرمازدگی و بی‌حالی بر اثر گرمای هوا، کمی به من کمک کرد که مشکل و درد این کارگران را درک کنم؛ کارگرانی که 49 روز در اعتراض خیابانی به سر می‌برند و مهم‌تر از همه، سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند. مشکل این کارگران آن هم در این شرایط آب و هوایی که کار می‌کنند، همه ما را شرمنده کرد و حتما در مجلس به فکر حل مشکل این قشر هستیم و تا حل شدن این مشکل هم پیگیری می‌کنیم که این وضعیت به نتیجه مطلوب برسد.»
این نماینده تهران، پس از این گفت‌وگوی کوتاه، در صفحه توییتر خود هم نوشت:«این روزهای هفت‌تپه، محصول سیاست‌های نئولیبرال و خصوصی‌سازی بی‌ضابطه و کاملا رابطه‌ای است و باید فکر جدی به حال عاملان آن کرد.»
علی خضریان هم در صفحه اینستاگرام خود، هفت‌تپه را نماد سیاست‌های شکست‌خورده خصوصی‌سازی رانتی برشمرد و نوشت:«کارگران معترض جز مطالبه دریافت حقوق معوقه‌شان و توقف پروسه ظالمانه نابودی هفت‌تپه و بازگشت آن به آغوش‫ خوزستان، خواسته دیگری ندارند.»
نظام‌الدین موسوی هم در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز در شهر شوش بیش از 5 ساعت با کارگران هفت‌تپه گفت‌وگو کردیم و مفصلا اعتراضات و مطالبات‌شان را شنیدیم. در حوزه نظری همیشه منتقد خصوصی‌سازی بی‌ در و پیکر شرکت‌ها و کارخانه‌های ملی بوده‌ام. اما امروز عمق فاجعه‌ای که به اسم خصوصی‌سازی و واگذاری در این سال‌ها به بار آمده را به چشم دیدم. این کارگران از وعده‌های توخالی عصبانی بودند اما گوش‌شان هنوز شنوای حرف حق است و به عدالت امید دارند. تا آخر برای احقاق حقوق قانونی‌شان در کنارشان خواهیم ماند.»
نکته مهم این است که ظرف هفته‌های گذشته، پافشاری کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه برای استیفای حقوق قانونی و صنفی، به الگویی برای باقی کارگران معترض در سایر واحدهای تولیدی استان خوزستان و استان‌های مجاور تبدیل شده چنانکه از ابتدای هفته جاری، کارکنان و کارگران پالایشگاه‌های آبادان و پارسیان، پتروشیمی لامرد، پالایشگاه فازهای 22 و 24 پارس جنوبی کنگان و پالایشگاه نفت سنگین قشم هم، در تجمعات اعتراضی، خواستار پرداخت حقوق و مزایای عقب‌افتاده خود شده‌اند و اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به خواسته‌های خود به اعتراضات ادامه می‌دهند.
اعتراضات صنفی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور در بخش‌هایی از استان‌های جنوبی کشور و در این هوای گرم که حتی برای جمعیت بومی این استان‌ها هم غیر‌قابل تحمل و آسیب‌زاست، در حالی رو به گسترش است که حالا یک هفته از فوت ابراهیم عرب‌زاده؛ کارگر پیمانکاری بندر ماهشهر در اثر گرمازدگی می‌گذرد. سه‌شنبه 7 مرداد ماه، خبرگزاری فارس در گزارشی که به تایید فرماندار بندر ماهشهر هم رسید، از فوت ابراهیم عرب‌زاده؛ از کارگران شرکت‌های پیمانکاری شرکت «تهران جنوب» (تاسیسات مخازن و ذخیره‌سازی بندر ماهشهر) خبر داد و در گزارش خود نوشت که تداوم کار 12 ساعته کارگران در دمای بالای 40 درجه با وجود ممنوعیت قانونی اشتغال کارگر در این درجه هوا و اهمال‌کاری مسوولان این شرکت نسبت به عدم تامین امکانات کمک‌های اولیه در محل کار کارگران با وجود شکایات مسوولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان، دلیل مرگ این کارگر 35 ساله بوده است. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/350553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

واکنش خبرگزاری دولت به حواشی دکترای افتخاری رئیسی از دانشگاه کراچی پاکستان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

تبدیل امر خیر به امر شَر

کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

پدر «نازنین» با اینکه دخترش عقد بمونه مخالفه!

مراقب باشیم واژه‌ها به خنجر تبدیل نشود!

دیدار وزرای دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای

واکنش مقام دولت به تصاویر ورود نظامیان به حریم دانشگاه‌های آمریکا

وزیر دفاع در اجلاس شانگهای: پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی یک اعلان هشدار بود

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

باکلاس‌ها با هر لباس چه گردنبندی میندازن؟

جانشین فرمانده سپاه: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه می‌دهیم

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

بری دادگاه بگی شوهرت با یکی دیگه رابطه داشته ؟!

آهنگ عاشقانه‌ای که منوچهر هادی برای دخترش خواند

سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

تظاهرات‌های دانشجویی ضداسرائیلی به دانشگاه‌های کانادا رسید

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا به خاطر تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شد

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

تصاویری از بازداشت تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

اعتصاب بی‌سابقه کارکنان فرودگاه‌های فرانسه؛ صدها پرواز در روز سیاه لغو شد

اسپانیا موشک‌های پاتریوت به اوکراین می‌فرستد

نه دانشگاه‌های آمریکا به اسرائیل

کره شمالی چند پرتابه راکتی آزمایش کرد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی