اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تبعید خودخواسته در پی رسوایی فساد تحلیل ویژه

تبعید خودخواسته در پی رسوایی فساد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - روزنامه شهروند /متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
خوان کارلوس ٦‌ سال پیش، بعد از انتشار رسوایی‌هایش ازجمله سفر بحث‌برانگیز او به باتسوانا برای شکار فیل در‌ سال ٢٠١٢ که اسپانیا با بحران مالی روبه‌رو بود، از پادشاهی کناره‌گیری کرد و فیلیپه جایگزین او شد. تصمیم فیلیپه برای قطع دستمزد و صرف‌نظر کردن از ارث و میراث خانوادگی شواهدی است که نشان‌دهنده خواسته او برای اقدام جدی علیه این رسوایی‌ها و جدا کردن خود از آنهاست. 
[یاسمن طاهریان]خوان کارلوس در نامه‌ای اعلام کرد به دلیل پیامدهای عمومی اتفاق‌هایی که در گذشته در زندگی خصوصی‌اش اتفاق افتاده است، اسپانیا را ترک می‌کند. خوان کارلوس، پادشاه پیشین اسپانیا پس از انتشار خبرهایی مبنی بر اتهام فساد مالی‌اش که به شهرت خاندان سلطنتی آسیب رسانده و باعث شرمساری پسرش، پادشاه فیلیپه ششم شده، قرار است این کشور را ترک کند و به تبعید برود. به گزارش گاردین، در ماه مارس پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر آنکه پسر پادشاه به‌عنوان ورثه خوان کارلوس میلیون‌ها یورو از پولی را دریافت خواهد کرد که به‌طور مخفیانه در حساب‌های بانکی در خارج از اسپانیا قرار دارد و به عربستان‌سعودی مرتبط است، فیلیپه حقوق سالیانه خوان کارلوس را قطع و رسما اعلام کرد که از پدرش هیچ چیزی به ارث نخواهد برد. سه ماه بعد، دادگاه عالی اسپانیا تحقیقاتی را آغاز کرد تا نقش پادشاه پیشین این کشور را در مناقصه‌ای به ارزش ٦میلیارد و ٧٠٠‌میلیون یورو مشخص کند که برای ساخت قطار سریع‌السیر بین دو شهر مکه و مدینه در عربستان برنده شده است. روز دوشنبه کاخ سلطنتی نامه‌ای را منتشر کرد که خوان کارلوس خطاب به پسرش نوشته است و می‌گوید که به خاطر «پیامدهای عمومی اتفاقاتی که در زندگی شخصی‌ام در گذشته افتاده است، اسپانیا را ترک می‌کنم.» خوان کارلوس که امروزه با نام پادشاه بازنشسته هشتادودو ساله شناخته می‌شود، می‌گوید که علت ترک کاخ سلطنتی و اسپانیا برای کمک به فیلیپه برای ایفای مسئولیت‌های پادشاهی‌اش است. خوان کارلوس در این نامه می‌نویسد: «این یک تصمیم بسیار احساسی است، اما من آن را در صلح کامل گرفته‌ام. نزدیک به ٤٠‌سال پادشاه اسپانیا بودم و در تمام این سال‌ها همیشه بهترین‌ها را برای اسپانیا و سلطنت خواسته‌ام.»
خوان کارلوس در این نامه به زمان ترک اسپانیا و کشور مقصد خود اشاره‌ای نکرده است. یکی از مقامات دولت اسپانیا می‌گوید که به تصمیم پادشاه پیشین احترام می‌گذارد و این اقدام او نشان‌دهنده «شفافیتی است که پادشاه فیلیپه از زمانی که در رأس قدرت قرار گرفته است، در رویکرد خود دنبال می‌کند.» کاخ سلطنتی می‌گوید که فیلیپه به این تصمیم کاملا احترام‌می‌گذارد و قدردانی می‌کند، همچنین مایل است به «اهمیت تاریخی سلطنت پدرش» و خدمت به اسپانیا و دموکراسی اشاره کند. اعتبار خوان کارلوس به این است که کشور را از دیکتاتوری نجات‌داد و نقشی اساسی در بازگشت دموکراسی در اسپانیا پس از مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو در ‌سال ١٩٧٥ داشت و می‌توان به ایستادگی سرسختانه او در برابر کودتای ارتش در‌ سال١٩٨١ نیز اشاره کرد. اما در سال‌های اخیر افشاگری‌ها درباره زندگی خصوصی و مسائل مالی پادشاه پیشین نام پادشاهی را لکه‌دار کرده که روزی در تمام اروپا به‌عنوان نمونه شناخته می‌شد. خوان کارلوس ٦‌ سال پیش، بعد از انتشار رسوایی‌هایش ازجمله سفر بحث‌برانگیز او به باتسوانا برای شکار فیل در‌ سال ٢٠١٢ که اسپانیا با بحران مالی روبه‌رو بود، از پادشاهی کناره‌گیری کرد و فیلیپه جایگزین او شد. تصمیم فیلیپه برای قطع دستمزد و صرف‌نظر کردن از ارث و میراث خانوادگی شواهدی است که نشان‌دهنده خواسته او برای اقدام جدی علیه این رسوایی‌ها و جدا کردن خود از آنهاست. دولت ائتلاف سوسیالیستی حاکم بر اسپانیا با اشاره به عدم ارتباط خود در اتهامات خوان کارلوس با درخواست پارلمان اسپانیا برای بررسی سرمایه‌های پادشاه پیشین مخالفت کرده است.
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در ماه جولای اعلام کرد:‌ «روشن است که اسپانیایی‌ها گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای را می‌شنوند که همه را برآشفته کرده است. من را هم همین‌طور». سانچز در ادامه گفت: «اما فکر می‌کنم باید چند نکته را بگویم. اول اینکه درباره برخی رسانه‌ها گفته می‌شود که روی دیگر سکه را نمی‌بینند، باید بگویم که برخلاف تصور، آنها تمام موارد را گزارش می‌کنند. دوم اینکه سیستم قضائی وجود دارد که دست به کار شده است. سوم و نکته‌ای که من به خاطر آن قدردانی می‌کنم، بعد از انتشار این گزارش‌های دلخراش، کاخ سلطنتی داشتن هر گونه ارتباطی را رد کرده است.» سانچز همچنین گفت که قانون اساسی ١٩٧٨ که طبق آن پادشاه مصونیت دارد و نباید پاسخگو باشد، نیاز است به گونه‌ای تغییرکند که براساس استانداردها و خواسته‌های سیاسی جامعه باشد. دادستان‌های سوییسی درحال بررسی چندین حساب بانکی پادشاه پیشین و دیگر متهمان همدست با او هستند. اتهام خوان کارلوس دریافت ١٠٠میلیون دلار به‌عنوان هدیه از ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان در ‌سال ٢٠٠٨ است که به حسابی در خارج از کشور انتقال داده شده است. پادشاه پیشین همچنین متهم است که چهار ‌سال پس از آن ٦٥‌میلیون یورو را از آن حساب بانکی به حساب معشوقه‌اش، کورینا لارسن واریز کرده است. خوان کارلوس می‌گوید که او هیچ‌وقت به پسرش نگفته که قرار است از حساب‌های خارجی خود سودی ببرد، اما هیچ پاسخی درباره اتهام‌هایش نداده است. فیلیپه همچنین نسبت به اتهامات فساد مالی پدرش ابراز بی‌اطلاعی کرده است. خاویر سانچز جونکو، وکیل خوان کارلوس در بیانیه‌ای اعلام کرد که خوان کارلوس برای پاسخگویی به دادستان‌ها در دسترس خواهد بود و تبعید او به معنی فرار از عدالت نیست.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/349937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی