اخبار محرمانه

آخرين مطالب

کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن است سازمان حفاظت محیط زیست

کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - تصمیم گیری درخصوص حقآبه تالاب منوط به انجام کار مطالعاتی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، معاون فنی اداره کل با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص حقآبه تالاب آقگل منوط به انجام کار مطالعاتی بوده، گفت: کار مطالعاتی تالاب درحال نهایی شدن است. تالاب آقگل ملایر یکی از تالابهای طبیعی و بزرگترین تالاب فصلی استان همدان در مرز استانهای مرکزی و همدان است که در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی شهر اسلامشهر آقگل از توابع ملایر واقع شده؛ همچنین این تالاب در 25 کیلومتری شمال غرب شهر خنداب در نزدیکی روستای قاسم آباد قرار دارد. تالاب آقگل ملایر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و جزء مناطق شکارممنوع است و آب این تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می شود.
فصول آبگیری تالاب از اواخر آذرماه آغاز شده و تا اواسط خردادماه هرسال ادامه دارد که البته این امر به میزان بارندگی سالیانه ارتباط مستقیم دارد؛ با توجه به فصلی و مستطیل شکل بودن این تالاب، محل گِرد آمدن هرزآبهای فصلی منطقه است.
تالاب آقگل یکی از زیستگاههای مهم پرندگان وحشی و کوچنده همچون فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل است. با توجه به بارندگیها کم طی چند سال اخیر، خشکسالی گریبان گیر این تالاب فصلی شد و دغدغه مندان محیطزیست به این موضوع ورود کردند که پس از ورود آنها و پیگیریهای صورت گرفته، موضوع حقآبه این تالاب مطرح شد.
با طرح این موضوع در فضای مجازی از سوی دوستداران محیطزیست، این مهم مورد توجه مسئولان کشوری و استانی از رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور تا استاندار همدان، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی و اداره کل محیطزیست همدان قرار گرفت و وعده هایی مبنی بر مساعدت در این خصوص مطرح شد. اما چندی پیش رئیس اداره حفاظت محیطزیست ملایر از آبگیری تالاب فصلی آقگل پس از بارشهای اخیر و اواخر سال گذشته به طور کامل و آبگیری بیش از 500 هکتار از تالاب خبر داد که این امر موجب رضایت فعالان محیطزیست و دغدغه مندان در این خصوص شد.
موضوع تالاب آقگل و تأمین حقآبه این تالاب فراموش نشده و سپهرغرب بهمنظور پیگیری وضعیت آن و موضوعات پیش آمده با معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان گفتگو کرد. مهدی صفی خانی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به موضوع تالاب آقگل و حقآبه این تالاب، اظهار کرد: این موضوع همچنان در جریان بوده و درحال انجام است. وی با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص حقآبه این تالاب منوط به انجام کار مطالعاتی شده، گفت: انجام کار مطالعاتی به منظور پرداختن عمیق تر به این موضوع و در دست اقدام است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان بیان کرد: کار مطالعاتی تالاب آقگل درحال نهایی شدن بوده و به مجرد قطعیت در دستور کار مشترک قرار گرفته و تصمیم گیری در مورد آن انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه کار مطالعاتی طی دو تا سه ماه آینده قطعی خواهد شد، افزود: اما جهت در دستور کار قرار گرفتن برای تصمیم گیری باید مطالعات و اولویت بندی در کل کشور انجام شود. صفی خانی با اشاره به اقدامات سازمان محیطزیست درخصوص این موضوع، تصریح کرد: پیگیریهای اداره کل در استان منتج به این خواهد شد که موضوع حقآبه تالاب آقگل در دستور کار کارگروه مشترک قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دو منظر در موضوع حقآبه تالاب آقگل وجود دارد، ادامه داد: یک منظر این است که از منابع داخل استان حقآبه تالاب تأمین شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان خاطرنشان کرد: سعی شد با همکاری دستگاههای متولی مسیرها و منابع مشخص شوند که حتی المقدور منجر به هدایت آبهای در جریان استان باشد و باعث حرکت در مسیر طبیعی این تالاب شود. وی یادآور شد: طی دو سال گذشته اداره کل حفاظت محیطزیست استان با همکاری آب منطقه ای به عنوان دستگاه متولی، تمام تلاش خود را در هدایت آبهای در جریان در محدوده استان به سوی تالاب آقگل داشته است.
صفی خانی با بیان اینکه آبی که در بستر رودخانه های استان در حوزه آبریز مربوطه جریان داشته به مسیر اصلی هدایت شده و از هدررفت آب جلوگیری شده است، اظهار کرد: دیواره شکل گرفته در جدار تالاب سبب عدم ورود آب به تالاب و هدررفت آب میشد. وی به احداث دریچه مدیریت آب در این منطقه به منظور جلوگیری از هدررفت آب اشاره کرد و گفت: با ایجاد این دریچه تمام آبهای در جریان منطقه به صورت طبیعی وارد تالاب می شوند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان بیان کرد: دیواره ایجاد شده باعث میشد تمام آبهای جاری در مسیر استان که حتی ممکن بود در استان مرکزی باشد، از کنار تالاب عبور کرده و تالاب از این آبها بهره مند نشود.
وی با تأکید بر اینکه اکنون با ایجاد دریچه های مدیریتی مشکل عبور آب از کنار تالاب رفع خواهد شد، افزود: به مرور و با احداث این دریچه ها اجازه هدررفت به آب را در این منطقه نخواهیم داد .صفی خانی با بیان اینکه باید موضوع حقآبه در استان مرکزی نیز مشخص شود، تصریح کرد: اگر حق آبه ای از آن مسیر و بالا دست وجود دارد باید دستگاه متولی برنامه ریزی کرده و آن را به سمت تالاب هدایت کند که قطعا ما نیز همکاری و کمک خواهیم کرد.
وی با تأکید بر اینکه اکنون مهمتر از موضوع حق آبه برداشت ها از منابع زیرزمینی در استان است، ادامه داد: باید این موضوع را نیز مدیریت کنیم، چراکه هرچه سعی بر انتقال و هدایت آبهای جاری از مسیر طبیعی به تالاب شود اما نتوانیم الگوی کشت آن منطقه و چاه های غیر مجاز و برداشتهای حاشیه تالاب را مدیریت و ساماندهی کنیم، به نتیجه ای نخواهیم رسید.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیطزیست استان همدان خاطرنشان کرد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب نیز در مراحل پایانی است و با توجه به شرایط شیوع کرونا ، برگزاری نشست پایانی به تعویق افتاد و نشست آخر به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه با برگزاری نشست پایانی در بحث برنامه مدیریت زیست بومی تالاب تکلیف در تمام دستگاهها مشخص است، یادآور شد: با مشخص شدن تکلیف ، دستگاهها باید انجام وظایف خود را شروع کرده و اجرا کنند.
صفی خانی درخصوص وضعیت کنونی تالاب نیز اظهار کرد: تالاب آقگل اکنون در گرمترین فصل سال پُر آب است و وضعیت خوبی دارد که این مهم محصول شرایط پُرآب سال گذشته و شرایط عادی سال آبی در سال جاری است.
وی با بیان اینکه درصورت ادامه روند مذکور و بارندگی عادی در سال آبی آتی قطعا سال بعد نیز این شرایط وجود خواهد داشت گفت: در این صورت تالاب پُرآب خواهد بود که این امر منجر به احیای آن خواهد شد.
اکنون که وضعیت تالاب آقگل نسبت به سالهای گذشته در شرایط خوبی بوده و با توجه به بارندگی های پُربار سال پیش و امسال آبگیری مناسبی را نیز شاهد بودیم، نباید از موضوع حق آبه این تالاب غافل شد و با توجه به نامشخص بودن شرایط بارندگی در سالهای آینده، باید هرچه سریعتر حق آبه تالاب مشخص شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/335790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

خاطره بامزه بهرام افشاری از قد بلندش!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی