اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ قتل مستبدانه! تحلیل ویژه

سرمقاله اطلاعات/ قتل مستبدانه!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اطلاعات / « قتل مستبدانه! » عنوان یادداشت "محک" در روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتشار گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر که کشتن سردار قاسم سلیمانی و همراهان او را «قتلی مستبدانه» دانسته است در صدر اخبار رسانه‌های جهان به ویژه در غرب (آمریکا) قرار گرفت.
«انی‌یس کالامار» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، گزارشی رسمی درباره اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در «ترور و کشتن» مقام رسمی یک کشور در کشور مستقل دیگر ارائه داد که در آن تأکید کرده است، براساس بررسی‌های اطلاعاتی و حقوقی، اقدام دولت آمریکا یک کشتار غیرقانونی و ترور مقام مسئول دولتی، به نام سردار قاسم سلیمانی بوده و نمونه‌ای از «قتل مستبدانه» است. در این گزارش، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، به هرج و مرج در استفاده از پهپهادها به عنوان «سلاح تروریستی» اشاره کرده است که متأسفانه اکنون رایج شده و سازمان ملل هیچ قانون بازدارنده‌ای درباره آن ندارد! گزارش‌های رسمی و تحقیقاتی درباره تولید پهپهادهای نظامی ـ جنگی نشان می‌دهند در حال حاضر آمریکا و چین در صدر تولیدکنندگان آن با به کارگیری تکنولوژی نظامی و جنگی پیشرفته‌اند و فروش این تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به عربستان سعودی و به کارگیری آن در جنگ یمن، موجب کشتار بسیاری از مردم عادی یمن، به ویژه کودکان، زنان و افراد سالخورده شده است. در گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر آمده است: «ترور سردار سلیمانی در زمینه درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه بود. باتوجه به این که این عملیات طی حمله‌ای پهپادی انجام شده است، در زمینه حمله‌های نظامی پهپادی باید تحقیقاتی مستقل و همه جانبه از سوی سازمان ملل انجام پذیرد. اکنون این گونه عملیات پهپادی به صورت لجام گسیخته در عراق رخ می‌دهند که یک خطر برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شوند. وی در ادامه اظهاراتش در نشست حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «شورای امنیت باید به دنبال تعیین استانداردهایی برای به کارگیری برخی سلاح‌های جدید نظامی و به ویژه درباره «پهپادهای» نظامی ـ جنگی باشد. اگر اشاعه پهپادها را کنترل نکنیم، قربانی خواهیم شد و کشتن سردار سلیمانی، قتلی مستبدانه بوده است که دولت آمریکا مسؤول انجام آن است، آن هم در حالی که تاکنون هیچ سند و مدرکی برای توجیه قانونی این قتل ارائه نکرده است.»
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، در این نشست و بعد از انتشار گزارش نماینده سازمان ملل گفت: «… ترور سردار سلیمانی، اقدام غیرقانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.»
وزیر خارجه ترامپ، «پمپئو» در توئیتی که حاکی از عصبانیت وی از گزارش سازمان ملل درباره کشتار سردار سلیمانی و فرمانده بسیج عراق و همراهان آنها است، نوشت:«… ما گزارش فریبنده گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترورهای هدفمند از طریق پهپهادهای مسلح در مورد ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی را رد می‌کنیم. عملکرد آمریکا در قبال مبانی قوانین بین‌المللی برای حملات نظامی شفاف بوده و همواره برای حفاظت از امنیت خود و بین‌الملل اقدام خواهد کرد.»
***
1 ـ این مجموعه خبری در صدر رسانه‌های بین‌المللی با جهت‌گیری رسانه‌ای و خبری متفاوت قرار گرفته است. در داخل آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مشکلاتی که ترامپ و تیم وزارت خارجه او با رسانه‌های داخلی آمریکایی دارند، انتشار گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل، بار دیگر پرونده قتل سردار قاسم سلیمانی و همراهان او را در بغداد باز کرده است و رسانه‌ها خواهان پاسخگویی کاخ سفید به آن شده‌اند. «پمپئو» و دیگر مشاوران ترامپ، عصبانی و دستپاچه‌اند و تلاش دارند تا هرچه زودتر بازتاب‌های رسانه‌ا‌ی و خبری این گزارش را محو کنند و از پی‌گیری حقوقی آن ممانعت به عمل آورند. انعکاس آن در اروپا با محکومیت رسمی وغیر رسمی اقدام ترامپ همراه بوده است. چین و روسیه نیز ضمن محکوم کردن اقدام رئیس جمهوری آمریکا، آن را اقدامی تروریستی نامیده‌اند. در کنار این جریان، رسانه‌های فارسی زبان در غرب که با مدیریت و هدایت رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری‌های دلاری سعودی‌ها اداره می‌شوند، تلاش دارند از بار سنگین انتشار این گزارش علیه ترامپ بکاهند و اصل اقدام را حرکتی «تدافعی» در برابر «تروریسم» جلوه دهند و در نهایت جمهوری اسلامی ایران را به لحاظ موازین حقوق بشری، محکوم کنند.
2‌ـ اگر چه فعلا انتشار این گزارش، آن هم از سوی نماینده سازمان ملل، انفجاری سیاسی ـ خبری علیه ترامپ شده است و پمپئو وزیر خارجه آمریکا با عصبانیت و دستپاچگی می‌خواهد از تثبیت حقوقی آن ممانعت کند، اما دولت جمهوری اسلامی ایران و به ویژه قوه قضائیه نیز باید به سرعت پرونده حقوقی رسیدگی به این جنایت به عنوان قتل مستبدانه از سوی دولت آمریکا را در مجامع رسمی حقوقی بین‌المللی تثبیت و باز کند.
همکاری وزارت خارجه، مجلس و قوه قضائیه در اجرای طرحی هماهنگ و فوری نیاز است و باید تلاش کرد تا رسیدگی به این گزارش در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/331493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

خاطره بامزه بهرام افشاری از قد بلندش!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی