اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تحکیم دفاع هوایی مقاومت تحلیل ویژه

تحکیم دفاع هوایی مقاومت
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همکاری نظامی میان ایران و سوریه چند سالی است که ادامه دارد و حتی پیش از شروع بحران در سوریه، توافق‌های همکاری نظامی و اقتصادی میان ایران و سوریه به امضا رسیده بود، ولی در حال حاضر با توافق جدید نظامی امنیتی، همکاری‌‌‌های دو کشور وارد چارچوب ویژه خود شد. توافق امضاشده را باید مبنای تحول تصمیمی دانست که از سال‌ها پیش گرفته شده و همکاری ایران و سوریه بر مبنای آن آغاز شده است و به نظر می‌‌رسد که با این توافق جدید، این همکاری گسترش خواهد یافت. به نظر می‌‌رسد در پی امضای این توافق جدید، وضعیت نیروهای ایران در سوریه تفاوت نخواهد داشت و حضور ایران در سوریه همچنان براساس نظر دولت این کشور است که اعلام نیاز کرده و هرگاه اعلام کند که نیاز به حضور نیروها نیست، این نیروها از سوریه خارج خواهند شد و ایران تصمیمی برای ماندن و ایجاد پایگاه در سوریه ندارد.
سردارسرلشکر باقری در سفر چندروزه خود به سوریه، پس از امضای توافقنامه با سپهبد «علی عبدالله ایوب»، جانشین فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که بشار اسد آن را بیانگر سطح روابط دوجانبه و حاصل سال‌ها کار مشترک بین دو کشور دانست. اسفند سال گذشته نیز سرلشکر پاسدار محمد باقری، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات عالیرتبه نظامی برای شرکت در اجلاسیه سه‌جانبه روسای ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور‌های ایران، عراق و سوریه که به منظور مبارزه با راهکار‌های تروریست‌‌ها برگزار شد، راهی دمشق پایتخت سوریه شده بود. ارتقای همکاری‌های دفاعی و نظامی، مشورت و همفکری درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی طرفین در تداوم مقابله با گروهک‌های تروریستی و همچنین بررسی و دستیابی به آخرین راهکار‌های ایجاد ثبات و تامین امنیت منطقه را می‌‌توان از اهداف سفر سرلشکر باقری به سوریه دانست که سال گذشته هم در قالب برگزاری اجلاسیه‌ای سه‌جانبه (تهران، دمشق و بغداد) برگزار شد؛ همکاری‌‌هایی که در هفته اخیر هم با سفر سردار باقری به سوریه بیشتر تاکید شد. از این رو، «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه و «محمد باقری» رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در زمینه گسترش‌‌ همکاری‌های نظامی همه‌جانبه توافقنامه‌ای امضا ‌کردند؛ توافقی مبتنی بر تقویت روابط نظامی و امنیتی و هماهنگی بین نیروهای مسلح دو‌ کشور. در سفر سردار باقری رسما تفاهمنامه جدید همکاری نظامی بین ایران و سوریه امضا شد. بر طبق اخبار منتشره در یکی از بندهای این تفاهمنامه، ایران تضمین کرده سامانه‌‌‌های ضدهوایی و پدافندی خود را در سوریه مستقر کند. از این رو سرلشکر باقری نیز در دیدار روز گذشته خود با بشار اسد ضمن تاکید بر اهمیتی که ایران برای ادامه روند تقویت روابط دو‌جانبه در زمینه‌های مختلف با سوریه قائل است، دلیل آن را منافع حاصل از این روابط برای دو‌ ملت ایران و سوریه و حمایت دو کشور از یکدیگر در برابر تلاش‌های مداخله‌جویانه علیه تصمیمات مستقل ایران و سوریه عنوان کرد.
توافق نظامی ایران و سوریه از نگاه صهیونیست‌ها
هرچند برخی از این رسانه‌ها، این سفر را نخستین واکنش جدی ایران به حادثه در مجتمع غنی‌‌‌سازی نطنز ارزیابی کردند، لیکن به نظر می‌‌رسد اگر ایران با استقرار پدافند پیشرفته و قدرتمندش عزم جدی برای شکار هواگردهای اسرائیلی داشته باشد، معادله نبرد در حاشیه شرقی مدیترانه دگرگون خواهد شد چرا که اصولا حیات رژیم صهیونیستی به قدرت نظامی‌اش در آسمان وابسته بوده و با عطف به عمق استراتژیک کمی که دارد، همواره سعی کرده با استفاده از حملات هوایی پیشگیرانه و با رعایت اصل غافلگیری امنیت شهروندانش را تامین کند.
ادعای غربی‌ها
رسانه‌های صهیونیستی توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و‌ سوریه را به مثابه نشان دادن خواسته‌ها و اهداف دو کشور و پیامی دو‌گانه به این رژیم ارزیابی ‌کردند. این رسانه‌ها اظهارات سرلشکر باقری بلافاصله پس از امضای این توافقنامه مبنی بر تصمیم ایران برای کمک به ارتش سوریه، توسعه سامانه‌های پدافند هوایی این کشور را حائز اهمیت دانستند. غرب در تبلیغات خود ادعا می‌‌کند که رقابت روسیه و ایران برای نفوذ نظامی سوریه انجام می‌‌شود اما این اتفاق بعید به نظر می‌‌رسد. موافقتنامه‌‌هایی که بین روسیه و سوریه وجود دارد، سال‌هاست که به‌صورت مرحله‌‌ای و باموفقیت اجرا می‌‌شوند و توافق فعلی ایران و سوریه بر مشارکت روسیه و سوریه تأثیر نخواهد گذاشت.
سنایی‌راد: تهدیدات بیرونی ضرورت امضای توافقنامه جامع ایران و سوریه را تشدید کرد
سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی-‌سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به امضای توافق نظامی ایران و سوریه، عنوان کرد: همکاری‌‌‌های نظامی ایران و سوریه سابقه بسیار طولانی دارد و از زمان جنگ تحمیلی عراق بر ایران که بخشی از تسلیحات ما در شرایط سخت دوران دفاع مقدس با همکاری آقای «حافظ اسد» تامین می‌‌شد، این همکاری‌ها در شرایط جنگ نیابتی که به دست قدرت‌‌‌های منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفته نیز دنبال می‌‌شود؛ جنگ‌‌هایی که طی آن تروریست‌های تکفیری داعش اقدام به اشغال بخشی از خاک سوریه ‌کردند و همکاری ما با سوریه وارد مرحله جدیدی شد؛ البته سردار شهید سلیمانی تمهیداتی برای حضور مستشاری ایران در آنجا فراهم دید و با دعوت کشور سوریه، ایران برای مهار تروریست‌های تکفیری حضور پیدا کرد. سفر مسوولان بلندپایه نظامی که آن را در چهارچوب همکاری‌‌‌های نظامی می‌خوانیم، از زمان شهید سلیمانی سابقه دارد. سفر سردار باقری در همان زمان هم انجام شده بود و بالطبع مقامات سوری هم سفر و دیدارهایی با مقامات ایران داشتند.
همکاری تهران‌_دمشق، فراتر از مبارزه با تروریسم
معاون سیاسی دفتر عقیدتی‌-سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: دیدار اخیر سردار باقری از سوریه که پس از ترور شهید سلیمانی صورت گرفت، نشان می‌‌دهد این سفر تحکیم و استحکام‌بخشی این روابط را دنبال می‌‌کرد. توافقنامه جامعی که بین سردار باقری و وزیر دفاع سوریه شکل گرفت و دیداری که با آقای بشار اسد داشتند، نشان‌‌دهنده سطح راهبردی و بسیار مهم این روابط است که تهدیدات بیرونی ضرورت آن را تشدید می‌‌کند، کما اینکه کشور سوریه در حال پاکسازی از تروریسم تکفیری است و این سفر نشان داد که همکاری طرفین در موضوعات نظامی‌-امنیتی می‌‌تواند ابعاد دیگری فراتر از مبارزه با تروریسم تکفیری داشته باشد. وی ادامه داد: داشتن دشمنان مشترک، تهدیدات مشترک و منافع مشترک نوعی همکاری همه‌جانبه نظامی و امنیتی میان ایران و سوریه ایجاد می‌‌کند که این سفر را در این راستا می‌‌توان تلقی کرد که علاوه بر سطوح نظامی، تایید مسوولان سیاسی را هم داشته و دارد.
دیده‌‌شدن تقویت پدافند هوایی ارتش سوریه
سنایی‌راد در پاسخ به همزمان ‌شدن این سفر با حادثه نطنز و واکنش جدی ایران به این موضوع یا مطرح ‌شدن رقابت ایران و روسیه در سوریه که از سوی رسانه‌‌‌های غربی دنبال می‌‌شود، گفت: شاید برخی براساس یک نگاه یکجانبه، چنین تحلیلی را صورت می‌‌دهند ولی در توافق جدید تقویت پدافند هوایی ارتش سوریه دیده شده است. قبل از این، شاید تکیه اصلی‌ سوریه بر روسیه بود و الان در این زمینه هم همکاری با ایران در توافق دیده شده و چنین ذهنیتی را پدید آورده است. تهدید مشترک ما رژیم صهیونیستی است که اشغال جولان را از گذشته دنبال کرده و روحیه توسعه‌طلبانه، تهدیدآمیز و تهاجمی آنها هم متوجه سوریه بوده و هم با اشغال قدس متوجه همه جهان اسلام است.
رژیم صهیونیستی از حادثه نظنز به دنبال کسب وجهه است
وی افزود: اما اتفاقی که در نطنز افتاده همانطور که اشاره کردید در دست بررسی هم است چون اقدامی بزدلانه است که ممکن است از سوی هر گروه خرابکار و ناچیز دنبال شده باشد. اگر بررسی‌ها ادامه پیدا کند، زبونی اقدام به مراتب روشن‌تر و شفاف‌‌تر خواهد شد و شاید اصراری هم که رژیم صهیونیستی در برخورد ابهام‌آمیز با این ماجرا دارد برای نوعی قدرت‌نمایی و کسب وجهه است و به این خاطر درخواست هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی را در فضای افکار عمومی مطرح می‌‌کند که به نوعی القای چنین ماجراجویی‌ای را از سوی آنها می‌‌بینیم. این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: صهیونیست‌ها در چند سال و چند ماه اخیر اقدامات تجاوزکارانه هوایی به سوریه داشتند که بارها مدعی ‌شدند این اقدامات علیه نیروهای ایرانی یا متحدان ایران، شکل گرفته ولی واقعیت این است که امروزه اگر رژیم صهیونیستی دشمن مشترکی در کنار تروریست‌‌‌های تکفیری به حساب می‌‌آید اما ابعاد این توافقنامه و چرایی یا چگونگی آن به اراده دو کشور بازمی‌‌گردد و می‌‌تواند پیامی به هر تهدید یا اقدام مداخله‌جویانه باشد.
به‌کارگیری تسلیحات کاملا در اختیار ارتش سوریه است
وی در پاسخ به این سوال که با امضای این توافقنامه نظامی و امنیتی است که در آن تقویت پدافند هوایی سوریه دیده شده؛ آیا جنگنده‌‌‌های صهیونیستی در سوریه دیگر توان تهاجمی پیدا نمی‌کنند، عنوان کرد: این موضوع بستگی به برآورد وضعیت کشور سوریه از اقدامات صهیونیست‌ها دارد. اختیار به کارگیری این تسلیحات کاملا در اختیار سوریه و ارتش این کشور است و نباید آن را به معنای استقرار پدافند هوایی ایران در سوریه دانست. امکانات و تسلیحات پدافندی را به کشور درخواست‌کننده سوریه ارائه کردیم. حضور مستشاری ما براساس درخواست سوریه بود؛ این توافق همکاری هم بر اساس نیاز سوریه شکل گرفت. سوری‌ها نیازی را اعلام ‌کردند و این نیاز برآورده شده و نوع کاربرد آن به دست دولت و ارتش سوریه است که طبق شرایط خودش اقدام به آفند یا پدافند نظامی می‌‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/331053/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی