اخبار محرمانه

آخرين مطالب

به دنبال دلار در خیابان تحلیل ویژه

به دنبال دلار در خیابان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میدان فردوسی باز هم با شکلی از تقاضای بازار مواجه شد که البته پیش از این بارها شاهد آن بودیم؛ تقاضای مردم برای خرید از از نوع «غیرمصرفی» که انگیزه اصلی سرمایه‌گذاری در این بازار است.
حال و هوای میدان فردوسی این روزها با تقاضایی مواجه شده که نظیر آن حداقل در سال‌های گذشته کم نبوده. سه روز است که دلار در بازار غیررسمی وارد کانال 20‌هزار تومان شده است. روز گذشته سری به میدان فردوسی زدیم، دلالان این بازار هم اصطلاحاً قبل از باز شدن بازار (فعال شدن بازار) در پیاده‌روهای حوالی این میدان منتظر بودند و زمزمه خرید و فروش می‌کردند.
البته برخی دلالان در ساعات اولیه صبح فقط خریدار بودند، اما بودند تعدادی از دلالان که اگر طلب دلار با رقم زیاد می‌کردید فروشنده هم بودند و هر دلار را حتی تا 22‌هزار تومان نرخ‌گذاری کردند.
اما حال و هوای این روزهای بازار ارز، قیمت را از تابلوی صرافی ملی ایران حذف کرد. روز گذشته سایت صرافی ملی هم از درج قیمت دلار خودداری می‌کرد.
همه این اتفاقات بازار ارز در حالی است که رییس‌جمهوری بارها در روزهای اخیر رشد قیمت ارز را کار دشمن دانسته و با اطمینان از کاهش قیمت می‌گوید اما واکنش بازار همچنان یک رفتار معکوس به اظهارات رییس‌جمهوری است. بی‌اعتنایی دولت به افزایش قیمت ارز و موقتی جلوه دادن آن ظاهراً نتیجه عکس داده و این بازار است که به اظهارات و احتمالاً سیاست‌های دولت بی‌اعتنایی می‌کند.
دلار چرا بالا رفت؟
اما رییس کل بانک مرکزی هم طی روزهای اخیر از سیاست‌های کنترل و مدیریت بازار ارز گفته است. به گفته همتی تلاطم این روزهای بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت‌گرفته‌است و با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل، و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.
از سوی دیگر همتی از تحول در تأمین ارز کشور خبر داده و بخشی از منابع مسدودی بانک مرکزی قرار است آزاد شود.
بر‌اساس برخی گزارشات، در خرداد ماه یک میلیارد و 88‌میلیون یورو و در 15‌روز اول تیر‌ماه امسال 692‌میلیون و 980‌هزار یورو ارز حاصل از صادرات خریداری شده است. این در حالی است که در خرداد‌ماه 613‌میلیون و 570‌هزار یورو و در تیر‌ماه 463‌میلیون و 930‌هزار یورو ارز برای واردات اختصاص یافته است.
به عبارت دیگر در خرداد‌ماه و 14‌روز اول تیر‌ماه امسال یک میلیارد و 781‌میلیون یورو ارز حاصل از صادرات خریداری شده اما یک میلیارد و 77‌میلیون دلار ارز برای واردات پرداخت
شده است.
در دوره مشابه سال قبل یک میلیارد و 832‌میلیون دلار ارز حاصل از صادرات وارد سامانه نیما شده و یک میلیارد و 808‌میلیون یورو ارز به واردات اختصاص یافته است. بنابراین در یک ماه‌و‌نیم اخیر 755‌میلیون یورو کمتر از مدت مشابه سال قبل ارز برای واردات پرداخت شده و قطعاً این مساله بر تغییرات نرخ ارز مؤثر بوده است.
اما مساله دیگری که در این میان به‌وجود آمده است، محدودیتی است که بانک مرکزی برای صرافی‌های غیربانکی در چند هفته اخیر در نظر گرفته است. براساس ضوابط جدید بانک مرکزی ارز صادرکنندگان عمده مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها فقط به صرافی‌های بانکی باید فروخته شود و صرافی‌های غیربانکی صرفاً می‌توانند ارز صادرکنندگان خرد را خریداری کنند.
نتیجه این ضوابط جدید کاهش نقش صرافی‌های غیربانکی دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی است و به نظر می‌رسد یکی از دلایل فاصله زیاد مابه‌التفاوت خرید ارز حاصل از صادرات و تخصیص ارز برای واردات بوده است.
با این حال، تقاضای اصلی ارزی کشور عمدتاً دو بخش واردات و تقاضای مصرفی جامعه است که طبق اعلام بانک مرکزی و بر خلاف تصورات غالب در جامعه، التهابات این روزهای بازار ارز ارتباط چندانی با تقاضای مصرفی ندارد بلکه از شیوع بیماری کرونا و برقراری تدریجی تجارت بین کشورها نشأت می‌گیرد.
اما یکی از سیاست‌های مهم بانک مرکزی تشویق صادرکنندگان به بازگرداندن ارز است، موضوعی که صادرکنندگان و نمایندگان اتاق بازرگانی معتقدند با دولت همکاری کردند. در همین زمینه بانک مرکزی هم می‌گوید برخی صادرکنندگانی که ارز خود را اظهار نکردند فقط دو هفته دیگر مهلت دارند و فرصت برای بازگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی پس از دو هفته آینده تمدید نخواهد شد.
رییس کل بانک مرکزی هم از ورود قوه‌قضاییه به پرونده صادرکنندگانی خبر داده که ارز خود را اظهار نمی‌کنند. بر این اساس با هماهنگی بانک مرکزی، قوه‌قضاییه، وزارت صمت و نهادهای نظارتی، صادرکنندگانی که تاکنون تعهد خود را ایفا نکرده‌اند، در لیست‌های 10‌نفره برای توضیح در مورد نحوه ایفای تعهدات دعوت می‌شوند.
در این حین برخی کارشناسان مدام به دولت از ارز چند نرخی گلایه می‌کنند و معتقدند دولت باید به جنگ مقابله با ارز چند نرخی برود.
برخی کارشناسان بارها تاکید کردند که چند نرخی بودن ارز منشأ و عامل فساد و رانت‌خواری است و معتقدند دولت و بانک مرکزی همانطور که از ابتدای شروع به کار وعده‌اش را به مردم داده‌بودند، باید به سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت و ترس و تردید را از خود دور کنند.
حالا باید منتظر عملی شدن وعده رییس‌جمهوری برای ساماندهی و کنترل بازار ارز بود؛ آشفته‌بازاری که در کنار سایر بازارها مانند مسکن و طلا صدای مجلس را هم در آورده و حتی تا کلید زدن طرح سوال از رییس‌جمهوری هم پیش رفته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/328522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

نجات روسیه با اقتصاد موازی

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی