اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بایدن سختگیری در برابر چین و ایران را ادامه می‌دهد تحلیل ویژه

بایدن سختگیری در برابر چین و ایران را ادامه می‌دهد
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
افزایش شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر در برابر ترامپ، بار دیگر امیدها را در اردوگاه اروپایی‌ها زنده کرده است؛ چراکه اروپا بایدن را فردی می‌داند که می‌تواند صدمات دولت ترامپ به روابط و اتحاد فراآتلانتیکی را بهبود دهد. با این حال برخی دیگر بر این باورند که بایدن نیز همان راه ترامپ؛ یعنی نخست آمریکا را خواهد پیمود. در واقع به زعم این کارشناسان این سیاست همواره در آمریکا وجود داشته است و ترامپ تنها نخستین فردی بود که بدون فیلتر از آن سخن می‌گوید.
به گزارش بیزینس اینسایدر، آن‌چنان‌که از سخنان دیپلمات‌های اروپایی و کارشناسان تجاری برمی‌آید، در صورت پیروزی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا در ماه نوامبر، روابط واشنگتن و لندن که به‌دلیل سیاست‌ها و اقدامات دولت ترامپ صدمه دیده است؛ بهبود خواهد یافت و حتی چشم‌انداز برای نیل به یک توافق تجاری فراآتلانتیکی نیز پررنگ‌تر خواهد شد.
از زمانی که دونالد ترامپ در سال 2016 سکان‌دار کاخ‌سفید شد، اتحاد فراآتلانتیکی نیز تحت فشار‌های مضاعفی قرار گرفته است. حملات ترامپ به موسسات چندجانبه‌ای نظیر ناتو، اقدامات خصمانه او علیه نزدیک شدن اروپایی‌ها به ایران و تصمیمش برای خارج ساختن ایالات‌متحده از معاهده آب و هوایی پاریس، همگی موجب زیر سوال رفتن روابط ویژه و دیرینه میان دو سوی آتلانتیک شده است. این چالش حتی در میان جوامع اروپایی نیز بازتاب داشته است و نتایج‌ نظرسنجی‌های اخیر نشان از آن دارند که تصور مردم این کشورها نسبت به آمریکا دچار فروپاشی شده است. با این حال خوش‌بینی روزافزونی در محافل دیپلماتیک اروپایی وجود دارد که بخش اعظمی از این صدمات را در صورتی که ترامپ در انتخابات ماه نوامبر از رقیب خود شکست بخورد، می‌توان ترمیم کرد.
یک دیپلمات ارشد بریتانیایی که خواست نامش فاش نشود به بیزینس اینسایدر در این باره گفت که ریاست‌جمهوری بایدن می‌تواند پایان خوشی بر روابط صدمه‌دیده در عصر ترامپ باشد؛ چراکه اگر بایدن پیروز شود، خیلی از مسائل نیز تغییر خواهند کرد. وی افزود: «اقدامات چرکین او و خانواده‌اش و نیز جنبه‌های خودشیفتگی در رفتارهای ترامپ با آمدن یک رئیس‌جمهور جدید در کاخ‌سفید از بین خواهد رفت. بایدن در صورت پیروزی به جای رویکرد یک‌جانبه و انزواگرایانه کنونی در آمریکا، تلاش می‌کند تا برای حل چالش‌های بین‌المللی با شرکای خود همکاری کند.»
اظهارات این دیپلمات بریتانیایی تصریح صحبت‌های پیشین آنتونی بلینکن، مشاور سیاست‌خارجی بایدن است که گفته بود در آمریکای تحت رهبری بایدن روابط ایالات‌متحده با موسسات چندجانبه ترمیم خواهد شد. او در گفت‌و‌‌گو با اندیشکده چتم‌هاوس در لندن اظهار کرد: «زمانی که بایدن به جهان می‌نگرد، یک حقیقت مشخص است که جهان به خودی خود نمی‌تواند نظمش را تامین کند و برای مدت بیش از 75 سال اخیر ایالات‌متحده در حفظ و برقراری این نظم تلاش کرده است که شامل تاسیس موسسات، تدوین مقررات و مشخص ساختن قواعد می‌شود.»
او ادامه داد: «اکنون اگر ما انجام این کار را متوقف کنیم یکی از این دو اتفاق رخ خواهد داد. یا یک طرف دیگر و احتمالا نه در مسیر منافع و ارزش‌های ما، این کار را انجام خواهد داد یا هیچ کشوری این مسوولیت را عهده‌دار نخواهد شد و این حتی با زیان بیشتری مواجه می‌شود. سپس شما با خلأیی مواجه خواهید بود که بیشتر مایل است تا با اقدامات بدخواهانه پر شود نه اتفاقات خوب. بنابراین آمریکا این را وظیفه و در راستای منافع خود می‌داند تا جهان را با فروتنی رهبری کند.»
شکاف روابط آمریکا و متحدان غربی آن، بیش از همه در روابط با بریتانیا آشکار شده است؛ جایی که دولت بریتانیا به رغم مخالفت‌ها و تهدیدات دولت ترامپ، بارها تلاش کرده است تا به توافقی با شرکت فناوری هوآوی چین برای ساخت و راه‌اندازی شبکه اینترنتی نسل پنجم دست یابد.
این سخنان البته به معنای آن نیست که در صورتی پیروزی بایدن، او مواضع مصالحه‌جویانه‌ای را در برابر چینی‌ها اتخاذ خواهد کرد. در واقع صحبت‌های وی این سیگنال را منعکس می‌کند که او نیز مواضعی سرسختانه شبیه به رویکرد ترامپ در برابر چین خواهد داشت و حتی ترامپ را ملامت می‌کند که مواضع ملایمی در برابر چین اتخاذ کرده است.
هیثر کانلی، قائم‌مقام ارشد بخش اروپا و آسیای مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در این باره می‌گوید: «در این زمینه، دموکرات‌ها دقیقا به اندازه جمهوری‌خواهان سختگیر هستند. البته تاکتیک‌های دموکرات‌ها بسیار متفاوت خواهند بود. تصور می‌کنم که دولت بایدن از تهدیدات تعرفه‌ای و جنگ تجاری علیه متحدان واشنگتن استفاده نخواهد کرد. در عوض بایدن و دولتش تلاش خواهند کرد تا اروپایی‌ها را قانع سازند که از میزان وابستگی به سرمایه‌گذاری‌های چین بکاهند. در این زمینه، ساخت موسسات و مراکز تحقیقاتی چین به همان اندازه‌ای که ترامپ را نگران می‌کند، موجب نگرانی بایدن نیز خواهد بود.»
یک دیپلمات بریتانیایی به بیزینس اینسایدر می‌گوید: «موضوعاتی نظیر موضع‌گیری سخت در برابر چین یا ایران می‌توانند به محل اصلی بحث‌ها تبدیل شوند. بایدن و اطرافیان او به اتحاد، تمایز بین خوب و بد و تعهد به جایگاه اخلاقی آمریکا به‌عنوان رهبری جهانی معتقد هستند. اما این موضوع را نیز قبول دارند که باید این جایگاه را به دست آورند.»
به علاوه در میان برخی از کارشناسان تجاری نوعی خوش‌بینی ناگفته‌ وجود دارد که دولت بایدن می‌تواند چشم‌انداز نیل به توافق تجارت آزاد بین ایالات‌متحده و بریتانیا را پررنگ‌تر کند. اگرچه پیامد اجرایی شدن چنین توافقی از منظر اقتصادی چندان قابل‌توجه نیز نخواهد بود و تنها می‌تواند اقتصاد بریتانیا را طی 15 سال، 16/ 0 درصد رشد دهد؛ اما ساکن خیابان داونینگ معتقد است که این توافق می‌تواند یک پیروزی سیاسی چشمگیر باشد و عصر جدید پسابرگزیت را برای لندن رقم بزند.
هم‌اکنون، موانع نیل به این توافق شامل خواسته‌های آمریکا برای موافقت بریتانیا با واردات محصولات کشاورزی آمریکا و نیز برنامه اعمال مالیات بر کسب‌و‌کارهای دیجیتال توسط لندن است که می‌تواند غول‌های فناوری آمریکا را با پرداخت مالیات‌های گزاف‌تری مواجه کند. گری هوفبائر، تحلیلگر ارشد اقتصاد بین‌الملل موسسه پیترسون معتقد است که دولت بایدن بیشتر مایل به سازش برای باز کردن گره‌های مذاکرات با بریتانیا خواهد بود.
با این حال جیمز کین، یک کارشناس اندیشکده‌ای اقتصادی در لندن می‌گوید که بعید است دولت بایدن از خواسته‌های کنونی آمریکا در زمینه محصولات کشاورزی کوتاه بیاید.
او به بیزینس اینسایدر گفت: «در زمینه سیاست‌های تجاری، دولت آمریکا اغلب به منافع کسب‌و‌کارهای داخلی توجه می‌کند که این موضوع در زمینه محصولات کشاورزی این کشور نیز صادق است. هدف ایالات‌متحده پس از پیروزی احتمالی بایدن همچنان صادرات محصولات کشاورزی به بریتانیا خواهد بود. این به معنای آن است که لندن باید تعرفه‌های خود را بر واردات برخی از محصولات کشاورزی و دامی بردارد.» وی افزود: «آمریکا در زمان دولت اوباما نیز تلاش کرد تا همین کار را با اتحادیه اروپا انجام دهد و نباید تصور کرد که دولت بایدن این مسیر را نرود.» این کارشناس معتقد است که بسیاری از سیاست‌های ترسناک تجاری ایالات‌متحده فراحزبی است. درواقع سیاست نخست آمریکا همواره در این کشور وجود داشته است؛ اما ترامپ نخستین فردی بود که تا این حد عریان از آن نام برده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/328520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌ شوند

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی