اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ رادیکالیسم انتخاباتی به ترامپ رسید مقاله

سرمقاله فرهیختگان/ رادیکالیسم انتخاباتی به ترامپ رسید
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / « رادیکالیسم انتخاباتی به ترامپ رسید » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم صادق امامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه -به‌وقت محلی- در جمع هواداران تندرو خود در محل کوه «راشمور» در داکوتای جنوبی، یکی از متفاوت‌ترین سخنرانی‌هایش را ایراد کرد. او برای این مراسم که به‌مناسبت روز استقلال آمریکا بود از یک سالن آمفی‌تئاتر در پایین مکان مشهوری که تصاویر کنده‌کاری شده چهار رئیس‌جمهور آمریکا روی کوه به چشم می‌خورد، استفاده کرد تا هیجان بیشتری به هوادارانش بدهد. شاید بیراه نباشد که آنچه ترامپ در مراسم روز استقلال آمریکا بیان کرد را دال مرکزی کمپین جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر 2020 دانست. ترامپ برخلاف بسیاری از سخنرانی‌ها، به‌جای ردیف کردن چندین و چند دروغ و ادعاهای نادرست، بسیار دقیق‌ و منسجم سخن گفت و تلاش کرد در یک نطق عاقلانه، با بزرگ‌نمایی جریان رقیب و قرار دادن آنها دربرابر آرمان‌های آمریکا، خطر دموکرات‌ها را برای هوادارانش تشریح کند. او این جریان را «یک فاشیسم چپ افراطی» نامید که بر اثر سال‌ها القائات لیبرال‌دموکرات‌ها در تحصیل، خبرنگاری و نهادهای فرهنگی شکل گرفته است و گفت این جریان می‌خواهد با «انقلاب فرهنگی» آمریکا را سرنگون کند. ترامپ در سخنانش به هوادارانش هشدار داد که تظاهرات‌های مربوط به نابرابری نژادی پایه‌های سیستم سیاسی ایالات‌متحده را تهدید می‌کند. چکیده آنچه ترامپ در جمع هفت هزار و 500 هواداری که باوجود ارائه ماسک، حاضر به زدن آن نشدند، گفت را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «بی‌محابا ملی‌گراتر شوید.» باوجود اینکه منطق انتخابات و نیاز به رای مردم، ایجاب می‌کند که کاندیدای انتخابات تلاش کند بیشترین رای را برای خود جمع کند، اما به‌نظر، ترامپ چنین دیدگاهی را نیاز ندارد و بر همین اساس در داکوتای جنوبی او تلاش کرد بیشترین فاصله را با کسانی که در اعتراض به مرگ جورج فلوید سیاه‌پوست به خیابان‌ها آمدند و مجسمه‌های سمبل‌های نژادپرستی آمریکا را سرنگون کردند، بگیرد و رای خود را کیفی‌تر کند. رئیس‌جمهور آمریکا در میان شعارهای «چهار سال دیگر» هوادارانش گفت: «ملت ما درحال مشاهده یک کمپین بی‌رحمانه پاکسازی تاریخ کشور ما، بدنام کردن قهرمانان ما، حذف ارزش‌های ما و القا کردن اینها به کودکان ماست.» او با متهم کردن مخالفانش به امیدواری به چپ سیاسی گفت: «آمریکایی‌ها باید با افتخار از میراث خود صحبت کنند و لازم نیست از تاریخ‌شان عذرخواهی کنند.» ترامپ در ادامه کسانی را که مجسمه‌های رهبران نژادپرست تاریخ آمریکا را سرنگون می‌کنند، «اوباش خشمگین» خواند که «سعی کردند مجسمه‌های پدران بنیانگذار آمریکا را خراب و موجی از خشونت را در شهرها برپا کنند.» به گزارش اسپوتنیک، او عنوان کرد: «این هرج‌و‌مرج پرخشونتی که ما در شهرها و خیابان‌های کشورمان دیده‌ایم، به‌دست لیبرال‌دموکرات‌ها در تمامی موارد اداره شده و نتیجه قابل ‌پیش‌بینی سال‌ها القائات افراطی و مغرض بودن در تحصیل، خبرنگاری و دیگر نهادهای فرهنگی ماست. برخلاف تمامی قوانین جامعه و طبیعت، به کودکان ما در مدارس آموزش داده می‌شود تا از کشورشان متنفر باشند و باور کنند زنان و مردانی که آن را ساختند قهرمان نیستند، بلکه شرور هستند. دیدگاه رادیکال به تاریخ کشور ما برمبنای شبکه‌ای از دروغ‌هاست.»
ترامپ در سخنرانی خود عمدتا متمرکز بر محکوم کردن معترضانی بود که دست به سرنگون کردن مجسمه‌های چهره‌های نژادپرست تاریخ آمریکا زدند. او انتقادات تندی علیه کسانی کرد که بعد از قتل جورج فلوید سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا موجی از اعتراضات را علیه نژادپرستی و خشونت پلیس و بی‌عدالتی در این کشور به‌راه انداختند. ترامپ از بنیانگذاران آمریکا به‌ویژه رهبرانی که چهره آنها در کوه راشمور حکاکی شده یعنی جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن به‌صورت ویژه تقدیر کرد و گفت: «این بنا هرگز مورد هتک حرمت قرار نخواهد گرفت.»
رئیس‌جمهور آمریکا که نخستین رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جورج اچ.دبلیو.بوش است که در مراسم «روز استقلال» در کوه راشمور حضور پیدا کرده، همچنین در اظهاراتش عنوان کرد، کسانی که به‌دنبال حذف مجسمه‌های رهبران ایالت‌های جدایی‌طلب در دوران جنگ داخلی این کشور هستند، می‌خواهند «آمریکا را سرنگون کنند.»
او به جمعیت حاضر گفت: «یک فاشیسم چپ افراطی جدید وجود دارد که خواستار وفاداری مطلق به خود است. اگر شما به زبان آنها صحبت نکنید، آیین‌های آنها را اجرا نکنید، مانترا‌های آنها را ذکر نگویید و از فرمان‌های آنها تبعیت نکنید، در آن صورت شما سانسور و طرد می‌شوید، در لیست سیاه قرار می‌گیرید و آزار و مجازات می‌شوید. این اتفاق برای ما نخواهد افتاد.»
او ادامه داد: «اشتباه نکنید. این انقلاب فرهنگی چپگرا طراحی شده تا آمریکا را سرنگون کند. آنها با این رویه همان تمدنی که میلیاردها نفر را از فقر، بیماری، خشونت و گرسنگی نجات داده و باعث بالا کشیدن بشر در زمینه کشف، پیشرفت و دستاورد شد، از بین می‌برند. برای آنکه این نابودی را ممکن سازند، آنها مصمم هستند به اینکه هر مجسمه، سمبل و یادبود مربوط به میراث ملی ما را فروریزند.» ترامپ در ادامه معترضان آمریکایی را متهم کرد به اینکه «هدف آنها پایان دادن به آمریکا است.»
او همچنین فرمان اجرایی ماه گذشته میلادی را که به‌منظور مجازات معترضان به‌خاطر تلاش برای سرنگون کردن مجسمه‌های نژادپرستان امضا کرد، تحسین کرد و گفت: «مظنونان و رهبران حمله به مجسمه اندرو جکسون در واشنگتن‌دی‌سی و صدها نفر دیگر دستگیر شده‌اند و براساس فرمان اجرایی که من هفته پیش امضا کردم و قوانین دیگر، کسانی که اقدام به تخریب این نمادها کنند، با مجازات حداقل 10 سال زندان روبه‌رو می‌شوند.»
کمپین رادیکال‌تر ترامپ
دونالد ترامپ درحالی تمرکزش را بر سرسخت‌ترین پایگاه هواداران خود تشدید کرده که براساس نظرسنجی‌های چند هفته اخیر، شانس پیروزی او کمتر شده است. نظرسنجی روزنامه نیویورک‌‌تایمز نشان می‌دهد ترامپ در برخی از ایالت‌‌هایی که سال 2016 در آنها با اختلاف کمی پیروز شده بود، وضعیت خوبی ندارد و با اختلاف قابل‌توجهی از جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها عقب است. همچنین براساس مدلی که اکونومیست تدوین کرده و به‌صورت روزانه آن را به‌روزرسانی می‌کند، در 19 ژوئن (30 خرداد) شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات 86 درصد بیشتر از ترامپ بوده است. علاوه‌براین، بررسی‌ها توسط مراکز و موسسات مطالعاتی آمریکا نشان از آن دارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری، بایدن با کسب 248 رای الکترال در برابر 204 رای الکترال ترامپ، رئیس‌جمهور آینده آمریکا خواهد شد. ترامپ برای بازسازی اوضاع فرصت چندانی ندارد و برهمین اساس نیز باوجود هشدارهای مقامات بهداشت آمریکا که از آمریکایی‌ها خواسته‌اند از تجمعات بزرگ خودداری کنند، سه تجمع عمومی در هفته‌های اخیر برگزار کرده است. این کارزارهای انتخاباتی باعث شده تا ویروس کرونا به حلقه داخلی ترامپ نیز سرایت کند و تست کرونای دوست‌دختر پسرش که از مقام‌های کمپین ترامپ است، پیش از حضور در کوه راشمور، مثبت شود. با این شرایط، ترامپ حاضر به پایان دادن به این کارزارها نیست، چراکه نمی‌خواهد فرصت باقیمانده را از دست بدهد و پس از چند دهه، رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای آمریکا شود. به نظر نمی‌رسد که جز با یک معجزه، شرایط به نفع ترامپ تغییر کند.
ترامپ در شرایط فعلی همزمان با سه اتفاق ناگوار کرونا، بیکاری و اعتراضات به نژادپرستی در مبارزه است. در هر سه این وقایع نیز مقصر اصلی کسی جز او نیست. اگر او در همان هفته‌های ابتدایی شیوع ویروس، گزارش و توصیه نهادهای امنیتی را جدی می‌گرفت و فرمان قرنطینه را صادر می‌کرد، بیش از 120 هزار نفر در آمریکا کشته و نزدیک به 40 میلیون نفر از کار بیکار نمی‌شدند. یا اگر او در مواجهه با اعتراضات به خشونت پلیس، با تهدید و تحقیر معترضان، بنزین بر شعله‌های خشم مردم نمی‌ریخت، اعتراضات به خشونت پلیس تبدیل به بی‌سابقه‌ترین اعتراض علیه نژادپرستی در آمریکا نمی‌شد. باوجود این، او در هفته‌های گذشته نتوانست شکافی را که خودش ایجاد کرد و باعث ریزش پایگاه هوادارانش شد، ترمیم کند. اکنون به‌جای اصلاح آن شکاف، ترامپ با سخنان رادیکال، درپی رادیکال‌تر کردن پایگاه اجتماعی‌اش است. او با زدن برچسب «چپ» به معترضانی که در خیابان‌ها علیه نژادپرستی حضور دارند، وعده داد که جلوی تظاهرات مخالفان را خواهد گرفت. او گفت: «این حمله به آزادی باید متوقف شود و متوقف خواهد شد.» باوجود اینکه در آمریکا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها به‌شدت با میدان دادن به چپ‌ها مخالفند و بر همین اساس نیز دموکرات‌ها برنی سندرز را در سال 2016 با تقلب و در 2020 با یک طراحی دسته‌جمعی از میدان رقابت‌های انتخاباتی به‌در کردند، ولی نیم‌نگاهی به رای این جریان سیاسی دارند و برهمین اساس هم جو بایدن از برنی سندرز خواست که در کنار او در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 علیه ترامپ بماند. باتوجه به شکاف‌های اقتصادی در آمریکا، جوانان در این کشور به جریان چپ که به‌نوعی به‌دنبال توزیع مناسب ثروت است، گرایش پیدا کردند.
پرچمدار این شعارهای برابری‌خواهانه در این کشور، برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت است. دموکرات‌ها به سندرز اجازه کاندیدا شدن ندادند، ولی نیازمند آرای جوانانی هستند که به او دل بسته‌اند و برهمین اساس در شعارهای انتخاباتی بایدن تغییراتی در این زمینه قابل‌مشاهده است. ترامپ باتوجه به این همراهی، چپ‌ها و دموکرات‌ها را زیر تیغ انتقادات خود قرار داده است. چپ و ایده‌های سوسیالیستی آن، دقیقا همان جریانی است که فوکویاما آن را نجات‌بخش وضعیت فعلی در آمریکا می‌داند. به اعتقاد او، چپ در آمریکا باید به وضعیت سابق یعنی حمایت از طبقه کارگر و ضعیف به‌جای حمایت از خرده‌جریان‌هایی مثل زنان و سیاه‌پوستان و... روی بیاورد تا از این طریق بتواند در برابر پوپولیسم راست افراطی مقابله کند.
ترامپ با سلسله اشتباهات عجیبش در آخرین سال ریاست‌جمهوری، چگونه می‌تواند با این تبانی ناخواسته مقابله کند؟ بسیاری معتقد بودند باتوجه به اینکه ترامپ آرای نژادپرستان و ملی‌گرایان افراطی و بخش زیادی از سفیدپوستان را در اختیار داشت، باید بر پایگاه رایی که در اختیار دموکرات‌ها بود، تمرکز می‌‌کرد تا از این طریق با خیال آسوده‌تر وارد مناظرات انتخاباتی شود، اما اشتباهات غیرقابل جبران، امید کسب چنین رایی را از بین برده تا ترامپ ناچار شود در جاده رادیکالیسم گام بردارد و بر آتش ملی‌گرایی بدمد. برای اندیشه دونالد ترامپ و راست‌های افراطی طرفدار او، هیچ کمپینی به اندازه جشن روز استقلال نمی‌تواند در ترویج ملی‌گرایی نژادپرستانه موثر باشد. او پس از جشن روز استقلال در داکوتای جنوبی، امروز در مراسم جشن روز استقلال سخنرانی می‌کند. ترامپ در پیامی از برگزاری جشن روز استقلال در پایتخت آمریکا استقبال کرده و گفته که این مراسم ویژه خواهد بود. او در پیامی در توئیتر ضمن قدردانی از حمایت دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، که «ادای احترام به آمریکا» نام گرفته است، نوشت که این جشن بی‌تردید «شامگاهی ویژه خواهد بود.» قرار است در این مراسم هواپیماهای نظامی بر فراز واشنگتن پرواز کرده و در پایان مراسم آتش‌بازی برگزار ‌شود. دیوید برنهارد، وزیر کشور آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم «ادای احترام به آمریکا» در سال 2020، احترامی میهن‌پرستانه به نیروهای نظامی است و وزارت دفاع ایالات‌متحده نمایش پرواز هوایی را برگزار می‌کند. اینکه آیا این نمایش‌های ملی‌گرایانه می‌تواند ترامپ را از بحران‌های دست‌ساخته و مین‌هایی که خودش در مسیر رسیدن مجددش به کاخ‌سفید کاشته است، نجات دهد؟ معلوم نیست اما اگر اینچنین هم شود، آمریکا سال‌ها گرفتار موج شدید نژادپرستی و راست‌های افراطی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/326286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی