اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ «جهش تولید» و امر «تحول» تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « «جهش تولید» و امر «تحول» » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم دکتر محمد نوروزی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
نوشته‌ای پیرامون نسبت عنوان سال و سخنرانی روز 14 خرداد
مروری بر بیانات رهبر حکیم انقلاب در سال‌های مختلف در سالگرد رحلت امام‌خمینی(ره) نشان می‌دهد نقطه تمرکز ایشان در هر یک از این سال‌ها، به نوعی مرتبط با شرایط کشور بوده و به الگوگیری از سیره حضرت امام‌(ره) برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در هر برهه‌ای توجه داشته‌اند. در حالی که مقام معظم رهبری با توجه به ذوابعاد بودن حضرت امام‌(ره)، می‌توانستند موضوعات و جنبه‌های گوناگونی از زندگی و سیره حضرت امام‌(ره) را برای روز 14 خرداد 99 انتخاب کنند ولی به صورتی متفاوت و با رویکردی تمدنی، روی موضوع «تحول» و ویژگی‌های برجسته حضرت امام‌(ره) در تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی متمرکز شده و تعابیری متفاوت همچون «امام تحول» را بیان داشتند، ضمن اینکه به صورت دقیق به تطبیق رفتارهای تحول‌آفرینانه امام(ره) از اخلاق فردی گرفته تا نوع نگاه به دین، فقه و حتی ساختارهای حکومت اشاره کرده و مصادیقی عینی و متعدد در این زمینه را ذکر کردند.
نکته قابل توجه این است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نیز به بسیاری از نکات و نقاط تحولی کشور در 40 سالگی انقلاب اسلامی پرداخته و خطوطی الهام‌بخش را در آن مشخص کرده بودند ولی تاکید مجددشان در سخنرانی سالگرد رحلت حضرت امام‌(ره) نیز مؤید دیگری بر این گزاره است که از نظر ایشان، در برهه کنونی، کشور هم نیازمند یک تحول اساسی است و هم استعداد و آمادگی چنین تحولی را داراست.
اشاره صریح مقام معظم رهبری در سخنرانی 14‌خرداد امسال به برخی تحولات لازم برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از نقاط اوج این سخنرانی دانست. نام بردن از محورهایی همچون عدالت، اصلاحات اقتصادی، بودجه‌ریزی عملیاتی، آموزش‌وپرورش، جمعیت و... در نوع خود بسیار جالب توجه است. تحقق عدالت، قطع وابستگی بودجه به نفت، اصلاح آموزش‌وپرورش و... به سبب پیچیدگی‌های ذاتی و دشواری‌های اجرایی آنها، در ذهن برخی مسؤولان کشور و حتی بخش قابل توجهی از مردم، به اموری نشدنی و محال تبدیل شده‌اند ولی تاکید ایشان در این سخنرانی و اشاره به وضعیت ناامیدکننده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از آن دارد که اتفاقا تحول نه‌‌تنها قابل انجام است، بلکه تغییر در یک بخش، می‌تواند به صورت سلسله‌وار به تغییرات در سایر بخش‌ها هم منجر شود. مقام معظم رهبری، فضایی را توصیف می‌کنند که مردم ایران در زمان رژیم پهلوی، هیچ امیدی به تغییر ندارند و در خمودگی و خودحقیرپنداری کامل به سر می‌برند ولی حضرت امام‌(ره) با زنده کردن مردم، توسط همین مردم و با لطف خداوند متعال، انقلاب اسلامی را با تمام مختصات متمایزکننده‌اش رقم زده و جریانی عظیم را راه‌اندازی می‌کنند، پس «تحول، شدنی» است.
با اینکه بخشی از اندیشمندان و مجریان کشور معتقدند عنوان سال 99 یعنی «جهش تولید»، با عناوین سال‌های اخیر یعنی «حمایت از کالای ایرانی»، «تولید ملی» و البته «رونق تولید» تفاوتی ندارد و همگی روی یک موضوع واحد یعنی «تولید» متمرکز هستند ولی سیری در اندیشه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، عنوان سال 99 (در کنار عنوان سال 98 که به نام رونق تولید نامگذاری شده بود) و سخنرانی روز 14 خرداد، نشان می‌دهد کلیدواژه مشترک همه این موارد، همان «تحول» است، یعنی در جهش تولید نیز، یک امر تحولی مورد انتظار است که لزوما با امور تولیدی متعارف به وقوع نمی‌پیوندد. تاکید مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 99 روی «تغییر محسوس در زندگی مردم»، خود متمایزکننده دو نوع نگاه «خطی» و «تحولی» در نامگذاری امسال نسبت به عناوین سال‌های قبل است. ایشان در پیام نوروزی امسال فرمودند: «سال 98، تولید تکان خورد، حرکت کرد و راه افتاد تا یک حدودی، لکن اثری در زندگی مردم از آن محسوس نشد، ما باید تولید را به جایی برسانیم که در زندگی مردم اثر بگذارد»، ضمن اینکه در سخنرانی زنده تلویزیونی ابتدای سال در سوم فروردین 99، باز هم روی چنین تمایزی تاکید کرده و می‌فرمایند: « ... جهش تولید که بنده امسال مطرح کردم، در واقع از ابزارهای قدرت است. تولید باید جهش پیدا بکند، نه فقط رونق تولید که سال گذشته گفتیم. رونق تولید یعنی در تولید یک حرکتی به وجود بیاید که این انجام گرفته است اما این کافی نیست. ما احتیاج به خیلی بیشتر از این داریم؛ جهش تولید». و تاکید بر این تمایزها در بیانات ایشان در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی در 17 اردیبهشت 1399 نیز آشکار است.
کوتاه‌سخن اینکه؛ جهش تولید یک امر تحولی است و تحقق چنین امری نیازمند همتی بلند، روحیه‌ای تحول‌خواه، تحول‌انگیز و تحول‌آفرین و کوششی پایدار است و صرفا با اصلاحات مقطعی و بخشی به وقوع نخواهد پیوست. مقام معظم رهبری در همان بیانات 14 خرداد امسال، پس از اشاره به تحولات مثبت ایجادشده در زمینه‌های علمی و دفاعی کشور و ضروری دانستن امر تحول، مجددا واژه «جهش» و عبارت «یک حرکت بزرگ» را به کار برده و تاکید می‌کنند: «زنده ماندن انقلاب به این است که پی‌درپی نوآوری داشته باشد، تحول داشته باشد، پیشرفت داشته باشد؛ تحول یعنی به حال برتری با شکل واضحی دست یافتن؛ یعنی یک جهش، یک حرکت بزرگ؛ در زمینه‌های مختلف، ما به این احتیاج داشتیم؛ در بعضی از زمینه‌ها مطلقا توانایی این را نداشتیم».
فارغ از اینکه نقش نهادهای مختلف حاکمیتی و مردمی در تحقق جهش تولید چه باشد، پذیرفتن اینکه جهش تولید، امری تمدنی و تحولی است، می‌تواند در نوع نگاه و رویکردمان در پرداخت به این موضوع، بسیار الهام‌بخش و متمایزکننده باشد. انتظار می‌رود مسؤولان و سیاست‌گذاران، قدری متفاوت بیندیشند و البته متفاوت عمل کنند. جای تعجب است که نهادهای حاکمیتی در همان روزهای آغازین سال، بسیاری از محورهای سیاستی و پیشنهادهای اقتصادی و تولیدی سال‌های قبل و وظایف روزمره سازمان‌ها را با رتوش و اصلاحی ظاهری به عنوان محورهای جهش تولید آماده کرده و به مردم عرضه داشتند و حتی پوششی رسانه‌ای برای آن طراحی کردند! در واقع اولین گام تحول عملی و میدانی، تحول ذهنی و اندیشه‌ای است که متاسفانه در بخشی از مسؤولان و سیاست‌گذاران کشور وجود نداشته و به همین نسبت، باور کافی برای اقدامات موثر در چنین عرصه‌هایی را از خود بروز نمی‌دهند و چه‌بسا راز تاکید و تمرکز مقام معظم رهبری بر لزوم به کارگیری جوانان و اندیشه‌های جوانان با توجه به همین اصل بنیادین باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/318162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی