اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رأی الیوم: قطر به دنبال آشتی دوطرفه با عربستان است بین الملل

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فارس / سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت که قطر با نزدیک شدن به برگزاری بازی‌های جام جهانی 2022 به دنبال این است که حداقل با عربستان سعودی آشتی کند.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال دیروز در مطلبی نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشورهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده خواسته است، به قطع روابط خود با قطر پایان داده یا حداقل آسمان خود را بر روی هواپیماهای قطری باز کنند؛ چرا که این مسئله به نفع ایران بوده و تهران از گشوده شدن آسمان خود بر روی هواپیماهای خطری سود می‌برد.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای «رأی الیوم»، امروز جمعه نوشت که قطر این اواخر از خود «نرمش» نشان داده و به دنبال مصالحه و آشتی است؛ اما این مصالحه دو طرف است نه پنج طرفه.
به گفته عطوان، امیر قطر که روزی بعد از ایجاد ائتلاف با ایران و ترکیه، به دنبال خروج از شورای همکاری خلیج فارس بود، این روزها در مقایسه با گذشته برای تحقق مصالحه و شکست انزوای کشورش، از خود بیشتر نرمش نشان می‌دهد.
این نویسنده عرب به نقل از منابعی در کشورهای عرب خلیج فارس نوشت که نرمش قطر در اعزام «عبدالله بن ناصر»، نخست‌وزیر قطر برای مشارکت در نشست سران مکه در ماه مه 2019 منعکس شد و او (نخست‌وزیر) بالاترین مقام قطری بود که بعد از سه سال قطعی روابط، به عربستان سعودی سفر می‌کرد.
به گفته این منابع، امیر قطر حتی گامی فراتر از این برداشت و وزیر خارجه خود را در «سفری محرمانه» به عربستان سعودی فرستاد تا باب گفت‌وگو با رهبران سعودی به منظور اصلاح روابط دو کشور را بگشاید و اگر امارات و مصر نبود این اقدامات قطر به نتیجه می‌رسید.
عطوان می‌گوید، این اقدام عربستان سعودی و تک‌روی ریاض در ایجاد مصالحه با قطر به مذاق قاهره و ابوظبی خوش نیامد و همین مسئله در سفر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر به امارات طی سال میلادی گذشته منعکس یافت. به گفته سردبیر رأی الیوم، این سفر السیسی حامل پیام غیرمستقیمی به عربستان سعودی داشت و با انتقاد از این کشور در رسانه‌های مصری جدیت آن تقویت شد.
بر اساس این یادداشت، قطر به دنبال «مصالحه دوطرفه» است؛ مصالحه با عربستان سعودی و به دور از امارات و مصر. به گفته منابع عطوان تلاش‌های قطر می‌رفت که نتیجه بدهد ولی ناراحتی مصر و امارات مانع از تحقق این آشتی شد و اظهارات «محمد بن عبدالرحمن»، وزیر خارجه قطر مبنی بر عدم موفقیت در آشتی بین دوحه و ریاض در 15 فوریه 2019 تأییدی است بر اینکه قاهره و ابوظبی از این مسئله ناراحت بودند.
به گفته عطوان، هر ابتکار عملی از سوی ترامپ برای آشتی دادن بین قطر و رقبای عرب این کشور قبل از هر چیزی به این بستگی دارد که دوحه چقدر حاضر است به شروط سیزده‌گانه رقبا تن دهد؛ برخی از رقبای قطر، بستن شبکه ماهواره الجزیره و سایر رسانه‌های قطر، قطع روابط دوحه با اپوزیسیون‌های عربی در خلیج فارس (مخصوصاً اپوزیسیون‌های عربستان سعودی و امارات)، توقف حمایت‌ها از اخوان المسلمین و تحویل مخالفان به ریاض و ابوظبی را برای بازگشت روابط دیپلماتیک با دوحه شرط کرده‌اند.
مقامات قطری اما این خواسته‌ها (چه تک‌تک و چه به صورت یک‌جا) را نقض آشکار حاکمیت ملی خود می‌دانند به ویژه شبکه الجزیره که به منزله «توپخانه سنگین» قطر به شمار می‌رود.
عطوان به نقل از مسئولی در کشورهای عربی خلیج فارس که نزدیک به پرونده بحران سه‌ساله قطر است، می‌نویسند که مقامات این کشور با نزدیک شدن به مقدمات بازی‌های جام جهانی 2022 به دنبال آشتی با همسایگان خود هستند تا به محاصره هوایی قطر توسط سعودی‌ها، اماراتی‌ها و مصری‌ها پایان دهند و از این رو، قطری‌ها این روزها شدت کمی به خرج می‌دهند و نرم‌تر شده‌اند و آماده‌اند امتیازاتی از جمله در رابطه با شبکه الجزیره بدهند ولی بدون اینکه بستن آن را بپذیرند. این مسئول می‌گوید: «نرم کردن الجزیره چرا [می‌شود]، ولی بستن آن هرگز».
بر اساس این یادداشت، نخست‌وزیر قطر اخیرا گفته است که تلاش‌های کویت برای تحقق مصالحه دوباره از سر گرفته شده است و تا الآن موفق شده است فضا را کمی تلطیف و جو متشنج را «خنک» کند. این مقام کویتی گفته است که این تلاش‌ها با هماهنگی دولت ترامپ صورت گرفته است.
عطوان در پایان می‌نویسد: «ترامپ که در آستانه درگیری نظامی با ایران است، این روزها به دنبال آشتی در خلیج فارس است تا شش کشور عضور شورای همکاری خلیج فارس را در کنار خود داشته باشد و تلاش‌هایش برای آشتی دادن صرفا بر مبنای منابع آمریکاست».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/318066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی