پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شبکه‌های اجتماعی با ما چه می‌کنند؟ سياسي

شبکه‌های اجتماعی با ما چه می‌کنند؟

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -

پردنبال‌کننده‌ترین کاربران توییتر
آیا به راستی در این محیط، سلسله‌مراتب‌ها و نیروهای محدودگر غایب‌اند؟‌ آیا همه می‌توانند آزادانه سخن بگویند، دیده و شنیده شوند؟‌ فهرست پردنبال‌کننده‌ترین‌های فیسبوک و توییتر می‌تواند کمی یاری‌مان کند. آیا شما در فیسبوک صفحه‌ای ساخته‌اید که دیگران بتوانند آن را دنبال کنند؟ صفحه‌تان چند دنبال‌گر دارد؟ 100 تا؟ 500 تا؟ یا اگر خیلی فعال بوده باشید، 2000 تا؟ در این حالت هم شما نزدیک به 212 میلیون دنبال‌کننده کمتر از فیسبوک، 122 میلیون کمتر از کریستیانو رونالدو و 83 میلیون کمتر از یوتیوب خواهید داشت. حساب توییترتان چند دنبال‌کننده دارد؟ باز هم اگر بسیار فعال بوده باشید، تعداد دنبال‌کنندگان شما، 106 میلیون از «کیتی پری» خواننده‌ی آمریکایی، 101 میلیون از باراک اوباما و 70 میلیون از یوتیوب، کم‌تر است. دنبال‌شونده‌ترین‌های این شبکه‌های اجتماعی یا «سلبریتی»ها هستند و یا حساب‌های کاربری خود شبکه‌های اجتماعی که به دست شرکت‌های فیسبوک و گوگل اداره می‌شوند. با آن‌که همان سلسله‌مراتب‌های‌ بیرونی، در این شبکه‌ها بازتولید شده است، اما این محیط با پوشاندن نقش قدرت(در همه‌ی اشکال آن) و جهت‌دهی آن، توهم آزادی عمل می‌آفریند.
این اطلاعات، نکته‌هایی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی به ما می‌گویند، اما پرسش‌های بسیاری را بی‌پاسخ رها می‌کنند؛ پرسش‌هایی همچون آن‌که کارکرد و هدف اصلی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ نقش ما در این میان چیست؟ و سرانجام، این شبکه‌ها، با «ما» چه می‌کنند؟
ما برای شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنیم؛ کاری بدون دستمزد. «کاربران شبکه‌های اجتماعی، محتوا، "پروفایل‌ها" و داده‌های رفتاری‌ای برای دست‌یابی به اطلاعات، ارتباط‌ها و یک جامعه، تولید می‌کنند. شرکت‌های گرداننده‌ی شبکه‌های اجتماعی، این داده‌ها را به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشند و با این کار آن‌ها را به کالا تبدیل می‌کنند؛ در عوض تبلیغ‌گران هم می‌توانند تبلیغات‌شان را بر علاقه‌های شخصی تک‌تک افراد، متمرکز کنند». این توضیح «کریستین فاش»، جامعه‌شناس استرالیایی، برای این پدیده‌ است. هر جا کالایی باشد، کارگری هم وجود دارد که آن را تولید می‌کند؛ این‌جا هم ماییم که نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌هایمان را به عنوان ابزار تولید به کار می‌بریم و این کالا را می‌سازیم. تا پیش از پیدایش تارنمای جهانی یا همان «اینترنت» و شبکه‌های اجتماعی، افراد تنها در ساعات کار خود، ارزش‌اضافه تولید می‌کردند و به اصطلاح سودی به چرخه‌ی سرمایه می‌افزودند؛ اما اکنون این مرز از میان رفته است. ما در همه‌ی شبانه‌روز، با هر کلیک خود، با هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسیم و با هر «پستی» که می‌پسندیم، داریم کالایی می‌سازیم، که شرکت‌ها با فروش آن، سودی کسب می‌کنند.
«اصلا چه ایرادی دارد که شرکت‌ها از فعالیت‌های ما سودی کسب کنند؟ هم ما لذت می‌بریم هم آن‌ها به نان و نوایی می‌رسند». ‌ایراد در اتفاقی است که در این میان برای ما می‌افتد؛ اتفاقی که می‌توان آن را به کمک نظریه‌های دو اندیشمند مکتب فرانکفورت، اریک فروم و هربرت مارکوزه توضیح داد.
به باور فروم، لذت‌ها چند گونه‌اند که «شادی» و «ارضا» دو گونه‌ از آن‌ها هستند. ارضا، آن حسی است که هنگام رهایی از یک نیاز اصیل به ما دست می‌دهد؛ همان حسی که پس از سیری و رفع تشنگی و یا ارضای جنسی به انسان دست می‌دهد. اما شادی( که او آن را آورده‌ی عمل خلاق می‌داند)، غایت انسان است که با رهایی از بند نیازها تحقق می‌یابد و او را از مرتبه‌ی ارضاشدگی فراتر می‌برد. عمل خلاق هم از نظر او چیز چندان پیچیده‌ای نیست؛ این عمل خلاق می‌تواند ساختن یک کاردستی ساده یا یک ارتباط و عشق‌ورزی سالم باشد. اما به عقیده‌ی فروم، ساز و کار دنیای امروز به گونه‌ای است که همواره، با ایجاد نیازهای کاذب در انسان، نمی‌گذارد که او از مرحله‌ی ارضا فراتر برود. او لذت حاصل از رفع نیازهای کاذب را، لذت کاذب می‌نامد؛ لذتی زودگذر که دیری نمی‌پاید و به سرعت جای خود را به یک نیاز کاذب دیگر، یعنی یک تنش دیگر، می‌دهد. مصرف‌گرایی، به معنای نیاز ذهنی به خرید کالا، هنگامی که نیازِ عینی به آن وجود ندارد، پردامنه‌ترین نمونه از نیازهای کاذب است. حال می‌توانیم بخشی از تأثیری را که شبکه‌های اجتماعی روی‌ ما می‌گذارند، ببینیم. تبلیغ هدف‌مند، یعنی تبلیغی که متناسب با علاقه‌های شخصی هر فرد، و برای او نمایش داده می‌شود؛ علاقه‌هایی که او خود با فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است. این تبلیغ‌گران، از آن‌جا که علاقه‌های فرد را هم می‌دانند، درست از نقطه‌های آسیب‌پذیر او وارد می‌شوند و هر روز با آماج تبلیغ‌های خود، نیازهایی جدید در او پدید می‌آورند؛ نیازهایی که پس از رفع شدن، به سرعت با نیازی دیگر جایگزین می‌شوند؛ نیازهایی که به معنی مصرف بیش‌تر برای ما و فروش بیش‌تر برای تبلیغ‌کنندگان است.
«مهم‌ترین شیوه‌ی ستیز با آزادی، به کار گذاشتن نیازهای مادی و روانی در افراد است که کشمکش همیشگی برای حفظ وجود را حتمی می‌کند»؛ این جمله را مارکوزه درباره‌ی نیازهای کاذب می‌گوید. نظریات او مربوط به پیش از پیدایش تارنمای جهانی و شبکه‌های اجتماعی است، اما می توان آن‌ها را، به ویژه نظریات او درباره‌ی تکنولوژی را بر عصر حاضر پیاده کرد. به باور او، تکنولوژی می‌خواهد «همه»‌ی فرد را از آن خود کند و با این کار، جایی برای اندیشه‌هایی که با نظم موجود در تضادند، یا بهتر بگوییم، جایی برای اندیشیدن، باقی نگذارد: «پس دیگر سخن از تطبیق فرد با جامعه نیست؛ بلکه صحبت از تقلید محض از جامعه است؛ یک هویت کپی‌برداری شده». او چنین انسانی را «انسان تک‌بعدی» می‌نامد؛ انسانی که به طور کامل در جامعه و نظم کنونی آن حل می‌شود و آن را بی‌جایگزین و طبیعی می‌داند. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، پیشرفته‌ترین ابزار تکنولوژی برای دست‌یابی به این هدف‌اند. ما، تا پیش از پیدایش تارنمای جهانی و شبکه‌های اجتماعی، در ساعت‌های فراغت خود از کار، به مراتب کمتر در معرض رسانه(از هر نوع آن) بودیم و به همین نسبت «فضای برای خود»ِ بیش‌تری داشتیم؛ فضایی که در آن از یورش داده‌ها و اطلاعات به ذهن‌هایمان در امان بودیم؛ فضایی که در آن این امکان را داشتیم که دریافتی‌های خود در دیگر زمان‌ها را، پردازش کنیم. انسانی که چنین فضایی نداشته باشد، هیچ قسمتی که ویژه‌ی او و منحصر به او باشد، نخواهد داشت. چنین انسانی بازتابی آینه‌وار از جامعه خواهد بود؛ همان چیزی که مارکوزه آن را یک هویت کپی‌برداری شده می‌نامد.
این کاری است که شبکه‌های اجتماعی با ما می‌کنند. و ما، کارگران خط تولید این شرکت‌ها، خودمان این اتفاق را باعث می‌شویم. اما آیا می‌توان زندگی خود را از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زدود؟ آیا می‌توان در دنیای کنونی، بدون آن‌ها زندگی کرد؟ خیر. هیچ جایی برای فرار نیست؛ ولی این به آن معنا نیست که هر تحلیلی بی‌فایده است. اگر ماهیت و کارکرد پدیده‌ها را بدانیم، می‌توانیم رفتاری فعالانه با آن‌ها داشته باشیم؛ هر چند این رفتار فعالانه هرگز نمی‌تواند با آن‌ها پنجه در پنجه شود و از پس‌شان بربیاید، اما می‌تواند ذره‌ای از تأثیر آن‌ها بکاهد و کمی مرگ «انسان» و اندیشه را به تأخیر بیندازد.
آن‌چه گفته شد به این معنا نیست که شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند به صورت موردی و مقطعی فایده‌مند باشند؛ بلکه صحبت بر سر کلان‌ترین نقش و تأثیر آن‌ها در جامعه و بر انسان و زندگی اوست؛ نقش و تأثیری که با توجه به شعارهای شبکه‌های اجتماعی، یادآور این جمله است که «هر چیزی در نظم کنونی حاکم بر جهان، به سرعت به ضد خویش تبدیل می‌شود».
منابع:
1. کتاب «انسان برای خویشتن»، نوشته اریک فروم
2. کتاب «انسان تک‌بعدی»، نوشته هربرت مارکوزه
منبع: خبرگزاری ایسنا




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تاکید مجدد رهبرانقلاب بر تشکیل کرسی های آزاد اندیشی

علت ترافیک سفرهای دیپلماتیک به ایران چیست؟

آزادی خرمشهر به روایت فرماندهان عراقی

آخرین قیمت دلار و سکه در بازار

خرید اقساطی از دیجی کالا و 50 فروشگاه دیگر – بدون چک و ضامن

صوت کمتر شنیده شده از نخستین پیام هنگام ورود رزمندگان به خرمشهر

پنج کشور در تلاش برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا

تکذیب اظهارات متهم نفتی در دادگاه

موافقت دادگاه فرانسوی با استرداد مهندس ایرانی به آمریکا

مکالمه شنیدنی شهیدکاظمی و سردار رشید در عملیات آزادسازی خرمشهر

پوستر سایت رهبرانقلاب در واکنش به هیاهوی دشمن در خلیج فارس

روحانی: دشمن در جنگ اقتصادی پشیمان خواهد شد

آیت‌الله جنتی: آمریکا با ایران وارد جنگ نمی‌شود

اظهارنظر جدید ترامپ درباره مذاکره با ایران

لحظات وداع جانسوز فرزند شهیدمدافع حرم با پیکر پدر

نکته‌ مهم برجامی که عراقچی به مقام آلمانی یادآور شد

مکالمه شنیدنی شهیدکاظمی و با سردار رشید در عملیات آزادسازی خرمشهر

کنایه معنی‌دار و دیده نشده‌ رهبرانقلاب درباره دولت جوان و حزب‌اللهی

اعتراف پمپئو به اختلاف نظر با بولتون درباره ایران

نایاک: ایرانیان مقیم آمریکا به جنگ «نه» گفتند

حمایت روسیه از اقدامات ایران و هشدار به آمریکا

نظر رهبرانقلاب درباره تجمعات دانشجویان مقابل سفارتخانه ها

کشتی سواری ظریف!

لحظات وداع جانسوز فزرند شهیدمدافع حرم با پیکر پدر

سپاه: خواهان جنگ نیستیم ، اما مرد جنگیم

روایتی از آزادسازی خرمشهر

واکنش زاکانی به طرح گفتگوی ملی اصلاح‌طلبان

جزئیات جدید از دادگاه متهمان پدیده

توقف ظریف در بندرچابهار

نکته‌ای که عراقچی به مقام آلمانی یادآور شد

حاشیه های دیدار دوستانه دانشجویان با رهبرانقلاب

روحانی: قیمت ارز 8 هزار تومان هم نیست

تحرکات آمریکا در عراق برای منع انتقال دلار به ایران

رهبرانقلاب در جمع دانشجویان: لحن انتقاد را خیلی تند نکنید

پیام وزارت دفاع و ارتش برای یک روز خاص

پشت پرده سفر مقامات کشورهای منطقه به تهران

مهلت دادگاه به متهمان پدیده برای بازگرداندن اموال شرکت

سلیمی‌نمین: احمدی‌نژادی‌ها درمانده شده‌اند

خودداری آلمان از استرداد یک قاتل به ایران

تحسین های پی در پی رهبرانقلاب از شعر فرزند شهید مدافع حرم

شعر طنز ناصر فیض پیرامون سیاست در حضور رهبرانقلاب

اژه‌ای: عده‌ای رسماً قانون‌شکنی می‌کنند

کاردار آمریکا: نیروهای خود را در عراق افزایش نداده‌ایم

موسوی: هیچگاه بر سر دوراهی جنگ یا مذاکره قرار نمی گیریم

آیت‌الله موحدی کرمانی: باید از ریاست‌طلبی دوری کرد

وحشت کهنه سرباز آمریکایی از جنگ با ایران

ماجرای عبور از خطوط قرمز رهبرانقلاب در برجام

انتقاد شدید اژه ای از هنجارشکنی ها

جهانگیری: ان شاءالله جنگ نخواهد شد

هشدار معنادار ظریف درباره ناوگروه "آبراهام لینکلن"