اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اما و اگرهای معرفی الکاظمی بعنوان نخست وزیر عراق اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - روه های شیعی که الکاظمی را برگزیده اند، به ویژه گروه های همسو با مقاومت، با استفاده از نقش مطالبه گری و نظارتی خود در پارلمان قادر به کنترل نخست وزیر نسبت به هر گونه اقدام احتمالی خواهند بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فرزان شهیدی
روند تحولات عراق پس از چند ماه خلا سیاسی و نیز تحرکات و تهدیدات آمریکایی ها در این کشور، اینک وارد مرحله جدیدی شده است. زمانی که عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق در آذر ماه 98 به دنبال اعتراضات گسترده مردمی استعفا داد، جریانات سیاسی عراق نامزدهای مختلفی را برای نخست وزیری جدید معرفی کردند، اما به دلیل اختلافات داخلی، روی هیچ یک از نامزدها به اتفاق نظر نرسیدند.
آخرین اقدام در این زمینه، معرفی عدنان الزرفی توسط برهم صالح رئیس جمهوری عراق بود که طی یک روال غیرقانونی بدون مراجعه به فراکسیون اکثریت، اقدام به معرفی نامزد نخست وزیری کرد.
گروه های شیعی به دلیل اقدام غیرقانونی رئیس جمهور و نیز گرایش آمریکایی الزرفی با او مخالفت کرده و با نشستی که گروه ‌های مهم شیعی شامل ائتلاف الفتح، دولت قانون، حکمت ملی، جنبش عطاء و حزب فضیلت در شامگاه 17 فروردین در منزل هادی العامری تشکیل دادند،
مصطفی الکاظمی مسئول دستگاه اطلاعات این کشور را به عنوان نامزد جدید نخست وزیری معرفی کردند.
پس از آن ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر و نیز ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی الکاظمی را تایید کردند. همچنین کردها و اهل سنت از او اعلام حمایت کردند.
در باره معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق چند نکته مهم قابل ذکر است:
1 - خروج از خلا سیاسی پس از حدود 5 ماه طبق راهکارهای قانونی در شرایط حساس و پیچیده عراق، به خودی خود دستاورد مهمی برای عراقی ها محسوب می شود. به عبارتی، عبور از اختلافات سیاسی و اجماع همه جانبه روی یک شخصیت جهت نخست وزیری در این کشور، امری کم سابقه محسوب می شود.
2- انتخاب الکاظمی با رای مستقل عراقی ها انجام شد، در حالی که نامزد مورد نظر آمریکا عدنان الزرفی بود که دارای تابعیت آمریکایی است و قصد داشتند او را به عراقی ها تحمیل کنند. برخی به تلاش های ایران از جمله سفر سردار شمخانی و سردار قاآنی به بغداد اشاره داشته و بر این باورند که کنار زدن الزرفی کار ایران بوده است، اما واقعیت این است که از ابتدا بین گروه های شیعه (غیر از ائتلاف النصر)، نسبت به الزرفی نظر مثبت وجود نداشت.
3- قرار است دولت الکاظمی موقت باشد و طی یک بازه زمانی حداکثر یک ساله، زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را فراهم کند. ایده انتخابات زودهنگام پس از اعتراضات مردمی و با نظر مرجعیت مطرح شده و قرار است بر اساس قانون جدید انتخابات، برگزار شود. الکاظمی همچنین اولویت هایی مانند تدوین و ارائه بودجه عقب مانده 2020 به پارلمان و نیز تحقق وعده هایی مانند رسیدگی به خواسته های معترضان را در دستورکار دارد. از طرفی، مشکلات زیرساختی عراق به ویژه در زمینه اقتصادی و خصوصا کاهش بهای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا، کار دولت الکاظمی را با چالش مواجه خواهد کرد.
4- مساله خروج آمریکا از عراق مطالبه دیگری است که الکاظمی طبق مصوبه پارلمان در دی ماه 98 موظف به پیگیری و اجرای آن است. با توجه به عدم تمایل آمریکایی ها جهت ترک عراق و پیچیدگی و طولانی بودن روند مذاکرات مربوط به این کار، برخی ناظران پیش بینی می کنند الکاظمی در این پرونده کامیاب نخواهد بود و احتمالا به اولویت های دیگر خواهد پرداخت.
5- برخی نیز نسبت به مواضع الکاظمی در قبال مقاومت و حشدالشعبی ابراز نگرانی کرده و پیش بینی کرده اند وی با توصیه آمریکایی ها به مهار حشد الشعبی و خلع سلاح گروه های مقاومت مبادرت نماید. هر چند وی تعهد داده است که از حشد حمایت کند، با این حال گروه های شیعی که الکاظمی را برگزیده اند، به ویژه گروه های همسو با مقاومت، با استفاده از نقش مطالبه گری و نظارتی خود در پارلمان قادر به کنترل نخست وزیر نسبت به هر گونه اقدام احتمالی خواهند بود.
6- مرجعیت عالی در نجف اشرف واکنش صریحی نسبت به انتخاب الکاظمی نشان نداده است. در واقع مرجعیت قبل از این، ویژگی ها و معیارهای نخست وزیر (کارآمدی، عدم سابقه فساد، عدم وابستگی خارجی و...) را ارائه کرده و سکوت این نهاد دینی، علی الظاهر حاکی از رضایت از الکاظمی است.
7- اتهاماتی که از سوی برخی گروه های مقاومت مانند کتائب حزب الله علیه الکاظمی مطرح شده، خصوصا دست داشتن وی در ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، تردیدهایی پیرامون شخصیت نخست وزیر جدید ایجاد کرده است. با این حال اجماع همه گروه های شیعی (به ویژه ائتلاف الفتح که نماینده مقاومت و حشدالشعبی است) نسبت به الکاظمی نشانگر آن است که شیعیان اتهام فوق را بی اساس دانسته و با دست کم در شرایط فعلی به دلیل عدم ادله محکم، به آن اعتنایی نکرده اند.
8- روابط خوب الکاظمی با آمریکایی ها از دیگر معایبی است که برخی گروه های مقاومت نسبت به آن تذکر داده و انتخاب یک شخصیت مشکوک را خیانت به عراق قلمداد کرده اند. البته در این که مناسبات الکاظمی با آمریکا خوب است تردیدی نیست؛ عموم سیاستمداران آمریکایی از جمله نخست وزیر سابق چنین هستند، اما مهم این است که الکاظمی همزمان با ایران نیز روابط خوبی دارد.
9- برخی گفته اند الکاظمی با توجه به حواشی موجود پیرامون او، گزینه مطلوب ایران نیست و بلکه بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده ایم. نکته قابل توجه این است که جمهوری اسلامی ایران به رای و اجماع گروه های عراقی احترام می گذارد و هر چند به آنان کمک مسنشاری می کند، اما بر خلاف ادعای دشمنان، قصد دخالت و اعمال نفوذ در روند سیاسی این کشور را ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/280566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

دستورکار هفته جاری مجلس

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی