اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تحلیل قابل توجه نماینده مجلس درباره جهان پسا کرونا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی بحران کرونا رکود بزرگ اقتصادی دامن‌گیر کشورهای جهان خواهد شد، تشدید بیکاری و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی را نیز از جمله نگرانی‌های سال جاری دانست و گفت: در چنین شرایطی قوای سه‌گانه در ایران مسئولیت بسیار مضاعفی پیدا خواهند کرد، اگر بپذیرند دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است.
جهانبخش محبی‌نیا در یادداشتی آورده است:
به نام خدا
دوران بعد از کرونا بدون شک متفاوت از حال و گذشته خواهد بود. تاثیر این پدیده نانومتری بر مدیریت جهانی آنچنان فراگیر و عمیق است که کسی نمی‌تواند نافی آن باشد. هرچند در بیان چالش‌های پیشروی جهانی، بیماری‌های عفونی و همه‌گیر یکی از آنها تلقی می‌شد اما کروناویروس نشان داد در میان جنگ، قحطی، فروپاشی اکولوژیکی، اختلالات بیولوژیکی و پیامدهای منفی هوش مصنوعی رتبه‌ی اول را باید به ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌هایی داد که منشا بیماری‌های جهانی است. هم‌اینک جهان در حال قفل شدن است. اقتصاد نه تنها کشورهای کوچک و در حال توسعه بلکه اقتصاد کشورهای پیشرفته و عظیم نیز پوشالی بودنشان عیان شد.
ارزش سهام بازارهای سرمایه به یک باره فرو ریخت و آثار سوء اقتصادی بحران 1929، 2003 و 2008 میلادی را تحت‌الشعاع قرار داد. واحدهای تولیدی تعطیل شد و بخش اعظمی از کارگران واحدهای کوچک اخراج شدند و یا در معرض تسویه قرار گرفته‌اند.
پیش‌بینی‌ها بر آن است که رشد اقتصادی جهان 50% افول خواهد کرد و سقف رشد اقتصادی از 5/2 % فراتر نخواهد رفت و از طرفی شاهد اقتصادهایی خواهیم بود که رشد 8- و 5- % را تجربه خواهند کرد. اوضاع به قدری نگران کننده است که حتی کشورهای نئولیبرالی دست به ارائه‌ بسته‌های تحریک اقتصادی زده‌اند و پرداخت مستقیم به خانوار را در دستور قرار داده‌اند. در هر صورت آنچه قابل پیش‌بینی است رکود بزرگ اقتصادی است که دامن‌گیر کشورهای جهان خواهد شد. تشدید بیکاری و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی از نگرانی‌هایی است که در سال 99 خودنمایی می‌کند.
در آینده‌پژوهی دوران بعد از کرونا هرچند اولویت اول برای ما مسائل داخلی است اما درهم‌تنیدگی وقایع جهانی به قدری بالا است که بدون شناخت از اوضاع جهانی و تحلیل پیش‌ران‌ها و عدم قطعیت‌ها نمی‌توان در داخل کشور برنامه‌ریزی کرد.
در نگاه اول، جهانی شدن دچار تغییر حالت می‌شود. بعضی از اندیشمندان، جهانی شدن را در آینده دچار کندی می‌دانند درصورتی‌که این فرآیند، بی‌حال نمی‌شود بلکه دچار تغییر رویکرد می‌شود. اگر صنعت توریسم، تولید و همایش‌های حضوری بین‌المللی و آموزش دچار وقفه می‌شود از آن سوی ارتباطات الکترونیکی، شبکه‌ی مجازی و خریدهای اینترنتی سرعت می‌گیرند. تغییر حالت‌ها نباید در تحلیل ما را دچار اشتباه کند البته تاکید بر تولید داخلی و تضعیف شرکت‌های چندملیتی و تغییر خطوط تولید بعید نیست.
صنایع دارویی و غذایی و بهداشتی رونق پیدا می‌کند اما در حوزه‌ی پوشاک، مسکن، انرژی و سایر بازارها افت شدید فعالیت‌ها قابل پیش‌بینی است. در هر صورت اقتصاد سال آتی و حتی سال بعد از آن در جهان قابل اتکا نیست. ارزش پول ملی خیلی از کشورها پایین می‌آید و پول پرقدرت و بدون پشتوانه میدان‌دار سیاست‌های پولی خواهد شد. در حوزه‌ی سیاست‌های مالی، کسری بودجه در همه‌ی کشورها نمایان می‌شود. اتحادیه‌ی اروپا که با برگزیت دچار لزر شده است با گلایه‌های جدی اسپانیا، ایتالیا و کشورهای دیگر اروپایی و توقعات شهروندان آنها به کما خواهد رفت. رخدادی که مطلوب آمریکایی‌هاست. به احتمال زیاد پیمان دفاعی ناتو تقویت خواهد شد هرچند چین و روسیه بیشتر میدان‌دار خواهند شد.
در آمریکا نئولیبرالیست‌ها و حتی ریگانیسم و تاچریسم در معرض تندترین انتقادها قرار خواهند گرفت و دموکرات‌ها به احتمال زیاد کاخ سفید را در دست بگیرند و بر سیاست‌های شبه سوسیالیستی روی بیاورند. در حوزه‌ی سیاست جهانی سوسیال دموکرات‌ها و سوسیالیست‌ها مدعی‌تر خواهند شد و احتمال دارد جایگزین راست افراطی باشند که نزدیک به یک دهه است آمریکا، اروپا و جهان را تصاحب می‌کنند البته در این میان به علت کند شدن جهانی شدن سنتی و نو بودن جهانی شدن پساکرونایی شاید ناسیونالیسم هم فرصتی برای بازسازی و ظهور پیدا کند اما این ناسیونالیسم با ناسیونالیسم قرن نوزدهم تفاوت اساسی دارد.
از منظر تحلیل اجتماعی طبقه‌ی پزشکان و پرستاران محبوبیت پیدا می‌کنند و جایگزین بعضی از اقشار دیگر می‌شوند. جمعیت دنیا جوان‌تر می‌شود و خانه‌های سالمندان خلوت‌تر خواهند شد. تبیین‌ها و تفسیرهای ادیان الهی دچار چالش جدی می‌شوند و عالمان دین در دنیای مسیحیت، یهودیت و اسلام برای ارائه‌ی بیان فلسفی و منطق زندگی و قانع کردن پیروان و عموم مردم به قرائت‌های محکم و اصولی‌تر و عینی‌تر روی خواهند آورد.
با این وصف مجلس و دولت و قوه‌ی قضاییه در ایران مسئولیت بسیار مضاعفی پیدا خواهند کرد اگر بپذیرند دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/273694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی