اخبار محرمانه

آخرين مطالب

خاورمیانه و اقدامات مخرب ترامپ در سایه کرونا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فارس / متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ستون نویس روزنامه ایندیپندنت در مقاله‌ای نوشت، هنگامی که جهان سرگرم مبارزه با کرونا است، آمریکا و امارات رزمایش مشترک برگزار کردند، از کمک مالی به افغانستان کاستند و یک جاسوس صهیونیست را از لبنان فراری دادند.
«رابرت فیسک» سردبیر بخش خاورمیانه روزنامه «ایندیپندنت» در مقاله‌ای نوشت، همچنان که جهان درگیر مقابله با شیوع ویروس کرونا است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حال انجام تحرکاتی در خاورمیانه است.
فیسک نوشت: «همچنان که این ویروس انتشار می‌یابد، سوء مدیریت دونالد ترامپ نیز در خاورمیانه ادامه دارد. وی ابتدا به آرامی از عراق عقب‌نشینی کرد و حالا رزمایش نظامی نرمی را به همراه امارات متحده عربی - که به‌عنوان همدست سابق سعودی‌ها در جنگ خونبار یمن شناخته می‌شود- برگزار کرد. او یک میلیارد کمک مالی به افغانستان را قطع کرد زیرا ممکن است نزاع بر سر ریاست جمهوری در این کشور مانع از توافق دیگر او با دوستان جدیدش در گروه طالبان شود و سپس نوبت به ایران می‌رسد».
وی افزود: «بگذارید برای یک لحظه به شهر فوق‌العاده تقلیدی که در امارات ساخته شده نگاهی داشته باشیم -دارای ساختمان‌های چند طبقه، هتل‌ها، آپارتمان‌ها، یک برج مراقبت فرودگاه، پالایشگاه‌ها و مسجد جامع- که نیروهای اماراتی و تفنگ‌داران دریایی آمریکا با سر و صدای زیادی در رزمایش نظامی مشترک به آن حمله کردند. خبرنگار آسوشیتدپرس که شاهد این فیلم سبک هالیوودی حماسی بود گفت، سربازان اماراتی از هلیکوپتر به پایین می‌پریدند و تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا "در خیابان‌های باریکی حوالی خلیج فارس در جستجوی نیروهای دشمن فرضی بودند"».
فیسک ادامه داد: «اما این "نیروها" چه کسانی بودند؟ شاید ایرانیان؟ در این صورت مسجد فرضی احتمالاً متعلق به شیعیان بوده، پالایشگاه‌ها احتمالاً در جنوب ایران و خیابان‌ها نیز در شهرهای باستانی ایران واقع شده‌اند که یقیناً شیراز یا اصفهان نیستند».
وی در این مقاله نوشت: «به نظر نمی رسید سرتیپ توماس سَویج از دسته اول نیروهای اعزامی گمان کند که ایرانی‌ها نسبت به این رزمایش اندکی مشکوک شوند. این رزمایش -عملیات خشم بومی، نامی که پیام استعماری خود را یدک می‌کشد- هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. هنگامی که از سویج درباره "تحریک‌آمیز بودن" رزمایش پرسیده شد گفت: "نمی‌دانم. هدف ما ثبات در منطقه است. اگر آن‌ها این را تحریک‌آمیز می‌دانند، بسیار خوب، این به خودشان مربوط است. این برای ما تنها یک تمرین معمولی است».
فیسک می‌نویسد: «گمان نمی‌کنم که نیروهای مسلح آمریکایی باور کنند حمله به ماکت شهرهای مسلمانان در مقیاس واقعی با مساجد و خیابان‌های باریک به منظور "ایجاد ثبات در منطقه" انجام شود. قطعاً این [شهرک]، تقلیدی از شهرهای یمن باشد که نیروهای اماراتی‌ پیش از تغییر موضع علیه متحدان عربستانی خود، چهار سال در آن‌ها با گروه‌های حوثی در نبرد بودند. 4000 نیروی آمریکایی از "دیگو گارسیا" و "کویت" به امارات اعزام شدند که ممکن است از پایگاه‌های تازه تخلیه شده عراق به آنجا رفته باشند. ژنرال سویج می‌گوید تست کرونای هیچ کدام از افرادش مثبت نبوده و از زمان اعزام "تماس اندکی با دنیای خارج" داشته‌اند».
او در ادامه نوشت:‌ «در بستری متفاوت، ترامپ نیز که ارتباط کمی با دنیای خارج (یعنی دنیای واقعی) دارد، به اخاذی از متحدانش "در منطقه" روی آورده است. در حالی که بخش گسترده‌ای از آن دنیا، همچنان نگران مرگ‌ومیر بالای ناشی از بیماری است، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، به‌طور ناگهانی -و بدون این‌که چندان عمومی شود) یک میلیارد دلار از کمک‌های مالی به افغانستان را کاهش داد و تهدید کرد که همکاری‌ها را بیش از آن نیز کاهش می‌دهد. این اقدام برای ملتی که با کووید-19 مواجه است -احتمالاً می‌توان شمار پایین موارد کرونا و دو مورد مرگ را تخمینی بسیار پایین‌تر از اندازه واقعی دانست- ضربه‌ای تلخ محسوب شود، اما اولویت با آمریکا است».
فیسک افزود:‌ «ترامپ و پامپئو از این‌که اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو مدعی‌اند که در انتخابات اخیر به ریاست‌جمهوری رسیده‌اند بسیار خشمگین هستند - بنابراین توافق بین واشنگتن و طالبان برای خروج تمام نیروهای آمریکا در مقابل وعده طالبان به مبارزه با داعش، القاعده و سایر جنگجویان سرگردان در افغانستان را به خطر انداخته‌اند. توافق امضا شده بین آمریکا و آن چه باید "طالبانستان" بنامیم، همچنین شامل مبادله زندانیان می‌شود (5000 نفر از افراد طالبان در مقابل 1000 نفر از نیروهای دولتی) که هر دو رئیس‌جمهور رقیب به آن اعتراض دارند. عبدالله و اشرف غنی که زمانی دانشگاهی که در بیروت که در آن درس می‌خواند او را رسماً "متفکری جهانی" نامیده بود، به نظر می‌رسد سخنان سعدی، شاعر بزرگ ایرانی قرون وسطا، را فراموش کرده‌اند که می‌گوید "ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند"».
وی می افزاید: «اکنون می‌توانید ببینید چرا پامپئو ناراحت است. اگر افغانستان قبرستانی برای امپراتوری‌ها است، محل گستاخی رهبران محلی خود نیز هست که با کاخ‌ها، ویلاها و محافظین شخصی و ماشین‌های چهار چرخ متحرک خود قرار نیست تحت‌تأثیر کاهش کمک مالی آمریکا قرار گیرند. پامپئو گفته است اگر این دو بتوانند برای اختلاف خود راه حلی پیدا کنند، تحریم‌های آمریکا مورد "بازبینی" قرار می‌گیرند- که اثبات می‌کند این اقدام، نوعی اخاذی از سوی ترامپ است. اما تحریم‌های آمریکا درخصوص ایران که - به حق- می‌گوید موانعی که بر سر راه وارداتش گذاشته شده در مبارزه آن با کووید-19 اخلال ایجاد کرده است، مورد "بازبینی" قرار نمی‌گیرد».
او در ادامه می‌نویسد: «سازمان ملل خواستار "بازبینی فوری" چنین تحریم‌هایی شده است و به گزارش‌های حقوق بشری اشاره می‌کند که تأثیر مخرب تحریم‌ها بر دسترسی ایران به دستگاه‌های تنفسی و لباس‌های محافظ برای کارکنان بخش بهداشت را توصیف می‌کنند. آن‌ها به روشنی نیاز به کمک دارند. در هر صورت در خاورمیانه تحریم‌های آمریکا بیشتر از ویروس کرونا اهمیت دارند. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز که از آمریکا درخواست کرد تحریم‌های مربوط به منابع بشردوستانه علیه ایران را تا پایان شیوع کرونا لغو کند، تنها وقتش را تلف می‌کرد».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/270073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی