اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تایم – یووال نوح هراری (مورخ، فیلسوف و نویسنده کتاب‌های پرفروش «انسان خردمند» و «انسان‌ خداگونه»)

یووال نوح هراری:فقدان رهبری جهانی در نبرد بشر علیه کرونا مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه-امروزه بشریت نه‌تنها به خاطر ویروس کرونا بلکه به دلیل بی‌اعتمادی بین انسان‌ها، با بحران تمام‌عیار روبرو است. برای شکست‌دادن کرونا، مردم باید به دانشمندان، شهروندان به حکومت و کشورها به یکدیگر اعتماد کنند.
 

بسیاری‌ها‌ جهانی‌شدن را مقصر گسترش ویروس جدید کرونا می‌دانند و می‌گویند تنها راه جلوگیری از شیوع بیشتر چنین بیماری‌های واگیردار، متوقف‌کردن روند جهانی‌شدن است. جهانی با دیوارهای مرزی بلند، رفت‌وآمد محدود و تجارت اندک.

هرچند قرنطینه‌کردن‌ کوتاه‌مدت برای جلوگیری از گسترش ویروس‌ها مهم است، اما انزواگرایی درازمدت منجر به فروپاشی اقتصادی خواهد شد، نه محافظت واقعی از انسان‌ها در برابر بیماری‌های همه‌گیر (اپیدمی). برعکس، پادزهر واقعی اپیدمی نه در انزواگرایی و قرنطینه بلکه در همکاری و اتحاد نهفته است.

بیماری‌های همه‌گیر مدت‌ها قبل از روند کنونی جهانی‌شدن میلیون‌ها انسان را بلعیده است. در قرن 14 میلادی که نه هواپیمایی وجود داشت و نه کشتی‌های سیاحتی کروز و نه قطاری، مرگ سیاه در بیش از یک دهه، از شرق آسیا تا غرب اروپا گسترش یافت و باعث مرگ 75 تا 200 میلیون انسان شد. در انگلستان از هر ده نفر چهار تن مردند. شهر فلورانس در ایتالیا 50 هزار از 100 هزار نفر جمعیت خود را از دست داد.

در مارچ 1520 یک نفر («فرانسیسکو دِ اِگیا») که حامل تب آبله بود وارد خاک مکزیک شد. در آن‌زمان امریکای مرکزی برای حمل‌ونقل نه قطاری داشت، نه اتوبوسی و نه حتی مرکبی. با این‌وجود تا ماه دسامبر اپیدمی آبله تمام امریکای مرکزی را فراگرفت و براساسی برخی آمارها باعث مرگ یک-سوم جمعیت این منطقه شد.

در سال 1918 یک گونه بدخیم آنفولانزا توانست در مدت چند ماه به دورافتاده‌ترین گوشه‌های جهان گسترش یابد. این ویروس نیم میلیارد نفر ـ بیش از یک-چهارم گونه‌ی بشر ـ را آلوده کرد. تخمین زده می‌شود که این آنفولانزا 5 درصد نفوس هند، 14 درصد نفوس جزیره «تاهیتی» و 20 درصد نفوس «ساموا» را به کام مرگ فرستاده. این بیماری همه‌گیر در مجموع ده‌ها میلیون نفر و شاید به اندازه 100 میلیون نفر را هلاک کرد. این رقم بیش از تعداد انسان‌هایی است که طی چهار سال نبرد خونین جنگ جهانی اول کشته شدند.

پس از سال 1918 و طی سده‌ای که گذشت، انسان‌ها به دلیل افزایش جمعیت، رفت‌وآمد و حمل‌ونقل بیشتر، بیش‌تر از پیش در برابر اپیدمی‌ها آسیب‌پذیر شدند. در عصر مدرن، کلان‌شهرهایی چون توکیو و مکزیکوسیتی به مراتب نسبت به فلورانسِ قرون وسطایی برای گسترش باکتری‌های بیماری‌زا غنی‌ترند و شبکه‌ی حمل‌ونقل جهانی امروزه، بسیار پرجنب‌وجوش‌تر و سریع‌تر از سال 1918 است. یک ویروس می‌تواند در کمتر از 24 ساعت خودش را از پاریس به توکیو و مکزیکوسیتی برساند. از این‌رو باید برای زندگی در جهنم بیماری‌های همه‌گیر که در آن طاعون‌های مرگ‌بار یکی پی دیگری سراغ‌مان می‌آیند، آماده می‌بودیم.

با این‌حال، هم شیوع امراض و هم تاثیر اپیدمی‌ها به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. به رغم شیوع امراض وحشتناکی چون «ایدز» و «ابولا»، تلفات انسانی ناشی از بیماری‌های همه‌گیر در قرن بیست‌ویکم به مراتب کمتر از مرگ‌ومیر انسان‌ها در زمان‌های گذشته و پس از عصر سنگی است. دلیل آن این است که بهترین ابزار دفاعی که انسان در برابر باکتری‌های بیماری‌زا توسعه داده، نه انزوا و تجرید بلکه اطلاعات درباره‌ی بیماری‌ها است. بشر برنده‌ی جنگ در برابر بیماری‌های همه‌گیر بوده است زیرا در مسابقه‌ی تسلیحاتی بین باکتری‌های بیماری‌زا و پزشکان، باکتری‌ها به جهش‌های کورکورانه متکی هستند اما پزشکان به تحلیل‌‌های علمی اطلاعات مربوط به باکتری‌ها و امراض.

پیروزی در برابر پاتوژن‌ها
در قرن 14 وقتی مرگ سیاه بر زندگی بشر سایه انداخت، مردم هیچ تصوری درباره‌ی عامل آن و این‌که چگونه می‌توان جلو آن‌را گرفت، نداشتند. انسان‌ها حتی تا عصر مدرن خشم خدایان، شیاطین بدطینت و هوای بد را عامل چنین بیماری‌هایی می‌دانستند. آن‌ها حتی در تخیل‌شان نمی‌گنجید که چیزی به نام باکتری و ویروس وجود دارد.

طی قرن گذشته دانشمندان، پزشکان و پرستاران سراسر جهان با جمع‌آوری و مبادله‌ی اطلاعات توانستند هم میکانیسم شیوع اپیدمی‌ها و هم راه مقابله با آن‌ را دریابند. تئوری تکامل علت پدیدآمدن بیماری‌های جدید و شیوع بیماری‌های قدیم را توضیح داد. علم ژنتیک به دانشمندان امکان داد تا ساختار باکتری‌های بیماری‌زا و شیوه‌ی عمل آن‌ها را درک کنند. در حالی‌که مردم قرون وسطایی هرگز نتوانستند بفهمند که چه چیزی عامل مرگ سیاه بود، برای دانشمندان عصر مدرن فقط دو هفته زمان برد تا ویروس جدید کرونا را شناسایی کنند، ژنوم آن را توالی‌یابی و روش مطمئنی را برای تشخیص افراد آلوده به این ویروس توسعه دهند.

وقتی دانشمندان دریافتند که چه عاملی باعث بیماری‌های همه‌گیر می‌شود، مقابله با آن‌ها نیز ساده‌تر شد. واکسن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، بهداشت بهتر و زیرساخت‌های پزشکی به مراتب پیشرفته‌تر بشر را قادر ساخت تا در برابر شکارچیان نامرئی خود دست بالا را داشته باشند. در سال 1967 آبله 15 میلیون نفر را آلوده کرد و 2 میلیون نفر را کشت. اما در دهه‌ی بعد، کارزار واکسیناسیون جهانی آبله چنان موفقیت‌آمیز بود که در سال 1979 «سازمان بهداشت جهانی» پیروزی بشر و ریشه‌کن‌شدن کامل بیماری تب آبله را اعلام کرد. در سال 2019، هیچ بشری توسط آبله آلوده یا کشته نشد.

پاسبانی مرزها
تاریخ چه درسی را به ما در مقابله با ویروس جدید کرونا می‌دهد؟
تاریخ می‌گوید که شما نمی‌توانید با بستن دائمی مرزهای خود از خودتان محافظت کنید. ما می‌دانیم که بیماری‌های همه‌گیر حتی در قرون وسطا، مدت‌ها قبل از روند جهانی‌شدن، به سرعت گسترش می‌یافتند. بنابراین شما حتی اگر ارتباطات جهانی خود را تا حدی که انگلستان در 1348 کاهش داده بود، محدود کنید، هنوزهم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا کافی نخواهد بود. انزواگرایی، روشی که بشر در عصر حجر و قرون وسطا برای محافظت از خود در پیش می‌گرفت، شما را از ویروس کرونا محافظت نمی‌کند. جهان اکنون هم جهان عصر حجر و قرن بیست‌ویک نیز قرون وسطا نیست.

در گام دوم، تاریخ نشان می‌دهد که حفاظت واقعی از تشریک اطلاعات علمی معتبر و از همبستگی جهانی حاصل می شود. وقتی کشوری گرفتار یک اپیدمی می‌شود، باید بدون ترس از فاجعه اقتصادی، اطلاعات مربوط به شیوع را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. سایر کشورها نیز باید بتوانند به آن اطلاعات اعتماد کرده و مایل باشند که به جای دوری از قربانی، دست کمک دراز کنند. امروزه چین می‌تواند درس‌های مهمی را در مورد ویروس کرونا به کشورهای جهان دهد اما این امر مستلزم سطح بالایی از اعتماد و همکاری بین‌المللی است.

همکاری‌های بین‌المللی برای اقدامات پیش‌گیرانه و قرنطینه‌ی موثر نیز لازم است. قرنطینه‌کردن و در خانه‌ماندن برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر ضروری است. اما وقتی کشورها به یکدیگر اعتماد نکنند و هر کشور حس کند که در امر مبارزه با ویروس تنها است، دولت‌ها از انجام چنین اقداماتی شدید دریغ می‌ورزند. اگر شما 100 مورد ابتلا به ویروس کرونا را در کشور خود کشف کنید آیا بلافاصله کل شهرها و مناطق را قفل می‌کنید؟ این امر تا حد زیادی بستگی به انتظار شما از سایر کشورها دارد. بستن شهرها می‌تواند به سقوط اقتصادی منجر شود. شما احتمالا وقتی دست به اقدامات مهارکننده‌ی شدید می‌برید که مطمئن باشید سایر کشورها به کمک شما می‌آیند. اما اگر فکر کنید که سایر کشورها شما را تنها می‌گذارند، زمانی به اقدامات شدید رو خواهید آورد که دیگر خیلی دیر شده باشد.

شاید مهم‌ترین چنیزی که مردم باید در مورد اپیدمی‌هایی چون ویروس کرونا باید بدانند این است که شیوع چنین ویروس‌ها در هر کشوری که باشد، کل نوع بشر را به خطر می‌اندازد. دلیل آن این است که ویروس‌ها تکامل می‌یابند. ویروس‌هایی چون کرونا از حیواناتی مانند خفاش نشأت می‌گیرند. ویروس‌ها در ابتدای پرش به انسان‌ها سازگاری چندانی با بدن ندارند. ویروس‌ها هنگام تکثیر بین انسان‌ها گاها دچار جهش می‌شوند. اکثر جهش‌ها بی‌ضررند. اما هرچند وقت یک بار جهش باعث می‌شود ویروس نسبت به سیستم ایمنی بدن انسان آلوده، مقاوم‌تر شود. آن‌وقت است که گونه‌ی جهش‌یافته‌ی ویروس به سرعت بین انسان‌ها پخش می‌شود. از آن‌جایی که یک فرد ممکن است میزبان تریلیون‌ها ذره‌ی ویروسی باشد که به صورت مداوم در حال تکثیرند، هر فرد آلوده به ویروس تریلیون‌ها فرصت جدید را برای ویروس تازه برای سازگاری بیشتر با بدن انسان ارائه می‌دهد. هر حامل انسانی مانند دستگاه قمار است که به ویروسِ تازه، تریلیون‌ها بلیط لاتری می‌بخشد و این ویروس برای پیشرفت فقط به یک بلیطِ برنده نیاز دارد.

این فقط حدس و گمان نیست. ریچارد پریستون در کتاب خود «بحران در منطقه‌ی سرخ» دقیقا چنین زنجیره ای از وقایع شیوع ابولا در سال 2014 را توصیف می‌کند. شیوع ابولا وقتی آغاز شد که برخی ویروس‌های ابولا از خفاش به انسان سرایت کردند. این ویروس‌ها باعث بیماری شدید در نزد انسان‌ها شدند اما هنوز بیشتر با زندگی در بدن خفاش‌ها سازگار بودند تا بدن انسان. آنچه ابولا را از یک بیماری نسبتا نادر به یک بیماری واگیردارِ به شدت رو به گسترش تبدیل کرد، جهشی بود که در یکی از ژن‌های ویروس ابولا که یک انسان را در منطقه «مکونا» در غرب آفریقا آلوده کرده بود، رخ داد. این جهش باعث شد که گونه‌ی جهش‌یافته‌ی ابولا ـ به نام گونه مکونا ـ به انتقال‌دهنده‌ی کلسترول سلول‌های انسانی پیوند یابد. حالا انتقال‌دهنده به جای کلسترول، ابولا را به داخل سلول‌ها انتقال می‌دادند. این گونه‌ی جدید ابولا چهار برابر نسبت به ویروس اولیه، برای انسان‌ها آلوده‌کننده‌ بود.

به همین ترتیب، شاید جهش مشابهی در یکی از ژن‌ها ویروس کرونا که در تهران، میلان یا ووهان برخی مردم را آلوده کرده است، رخ دهد. اگر این جهش واقعا رخ دهد، کرونا نه فقط ایرانی‌ها، ایتالیایی‌ها یا چینی‌ها بلکه زندگی شما و تمام نوع بشر را تهدید می‌کند. اکنون مردم سراسر جهان به درکی از واقعیت‌های زندگی و مرگ رسیده‌اند که نگذارند ویروس کرونا به چنین فرصتی دست یابد. و این یعنی ما باید از هر انسان در هر گوشه‌ی این جهان محافظت کنیم.

در دهه 1970 بشر موفق شد ویروس آبله را شکست دهد زیرا همه‌ی انسان‌ها در تمام کشورها واکسن شدند. اگر حتی یک کشور در واکسن مردم خود کوتاهی می‌کرد، امکان داشت کل بشر را به خطر اندازد زیرا تا زمانی که ویروس آبله در جایی زنده می‌بود و تکامل می‌یافت، می‌توانست همیشه به همه جا گسترش یابد.

بشر در مبارزه با ویروس‌ها باید مرز انسان را محافظت کند. اما نه مرز بین کشورها را. بشر باید مرز بین جامعه انسانی و جهان ویروس‌ها را محافظت کند. سیاره‌ی زمین ویروس‌های بی‌شماری را در خود جا داده است و ویروس‌های جدید به دلیل جهش‌های ژنتیکی دائما در حال تکامل اند. خط‌مرزی که جهان ویروس‌ها را از جهان انسان جدا می‌کند، از درون بدن تک تک انسان‌ها عبور می‌کند. اگر یک ویروس خطرناک بتواند از این مرز در هرجای کره‌ی زمین نفوذ کند، کل گونه‌ی بشر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

طی قرن گذشته، بشر این مرز را بیش از هر زمان دیگری مستحکم کرده است. سیستم‌های بهداشت و درمان مدرن ساخته‌ شده‌اند تا به عنوان دیوار این مرز عمل کنند. پرستاران و پزشکان و دانشمندان پاسبانانی هستند که در امتداد این مرز گشت‌زنی کرده و متجاوزان را دفع می‌کنند. با این‌حال، بخش‌های طولانی این مرز به طرز فجیعی نفوذپذیر باقی مانده است. صدها میلیون نفر در سراسر جهان وجود دارند که به اولیه‌ترین خدمات درمانی و صحی دسترسی ندارند. این مسأله همه‌ی ما را به خطر می‌اندازد. ما عادت کرده‌ایم. این حقیقت ساده باید برای همه آشکار باشد اما متاسفانه حتی برخی از مهم‌ترین افراد جهان آن‌را درک نمی‌کنند.

امروزه بشریت نه‌تنها به خاطر ویروس کرونا بلکه به دلیل بی‌اعتمادی بین انسان‌ها، با بحران تمام‌عیار روبرو است. برای شکست‌دادن کرونا، مردم باید به دانشمندان، شهروندان به حکومت و کشورها به یکدیگر اعتماد کنند. طی چند سال گذشته، سیاست‌مدارانِ بی‌پروا با اقدامات غیرمسئولانه‌ خود عمدا اعتماد به علم، مراجع و مقامات دولتی و همکاری بین‌المللی را تضعیف کرده‌اند. در نتیجه، ما در فقدان رهبران جهانی مسئول و آگاه، با بحران کرونا مواجه شده‌ایم.

در این لحظه از بحران، مبارزه‌ی اصلی درون جامعه‌ی انسانی رخ می‌دهد. اگر ویروس جدید کرونا منجر به بی‌اتفاقی و بی‌اعتمادی بیشتر در میان انسان‌ها گردد، بزرگ‌ترین پیروزی برای این ویروس رقم خواهد خورد. وقتی بی‌نظمی بر بشر و جامعه‌ی انسانی حکم‌فرما شود، ویروس بیشتر و قدرت‌مندتر خواهد شد. ولی اگر اپیدمی فعلی منجر به همکاری جهانی و همبستگی بیشتر شود، پیروزی نه‌تنها در مقابل کرونا بلکه در برابر تمام ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا که بشر در آینده با آن‌ها مواجه می‌شود، رقم خواهد خورد.
 

منبع: اطلاعات روز

مترجم: جلیل پژواک 

 

 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/268923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی