اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در صنعت گاز برای سال 99 اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا / نمایندگان بخش خصوصی با حضور مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز، به توسعه این صنعت و چشم انداز آن در سال 99 پرداخته و بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر و نیز رقابتی شدن این صنعت با مشارکت بخش خصوصی و کسب سهم از بازارهای جهانی تاکید کردند.
به گزارش روز یکشنبه اتاق تهران؛ هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست این اتاق، باحضور کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی حوزه نفت و انرژی میزبان «حمیدرضا عراقی» مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز و عضو فعلی هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت بود و تحولات صنعت گاز و چشم‌انداز این صنعت را بررسی کردند.
مطالعه آینده‌نگارانه از سوی مسوولان انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت و نیرو در این نشست تشریح شد. «رضا پدیدار» رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران ابتدا به بیانیه اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت این سازمان پرداخت و گفت: بر اساس گفته‌های رییس دوره‌ای اوپک، کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال 2020 میلادی تمدید شده که تا پایان سال 2020 میلادی، کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت از سهیمه‌های اعضای اوپک در دستور کار بود و بر اساس تصمیم اعضای این سازمان، 500 هزار بشکه نیز به سهمیه کاهش تولید نفت اوپک افزوده شد که به این ترتیب، تا پایان سال 2020 معادل 1.7 میلیون بشکه نفت از سهیمه تولیدی این سازمان کاهش خواهد یافت.
عراق جایگزین ایران در بازار جهانی نفت
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال افت تقاضای نفت در آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه دست به تغییر بازارها زده و بخشی از صادرات نفت خود را به غرب به ویژه کشورهای اروپایی روانه کرده‌اند و حجم عمده این تغییر بازار صادراتی نیز از سوی کشورهای عراق و عربستان رخ داده است.
پدیدار سپس به اخبار مربوط به نفت عراق در رسانه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: طبق گفته وزیر نفت عراق، این کشور قصد دارد تولید نفت خود را به هشت میلیون بشکه در روز برساند. در حال حاضر تولید نفت عراق در حدود 4.5 تا پنج میلیون بشکه در روز است و این نشان می‌دهد که عراق قصد دارد جای خالی ایران در بازار جهانی نفت را پر کند.
وی پیرامون طرح پالایشگاه گاز بید بلند که بزرگترین پالایشگاه جمع‌آوری و فراورش گازهای همراه نفت است، افزود: قرار است این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری بیش از سه میلیارد دلار اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.
پدیدار با اشاره به پیگیری سرنوشت پول صادرات گاز و برق ایران به عراق از سوی بانک مرکزی، گفت: بر اساس پیگیری به عمل آمده از این نهاد، ارز حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق، به دلیل تحریم‌ها فعلا در حسابی در بانک تجارت عراق متمرکز شده است.
سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه
وی در باره حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه، به نقل از مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی در سال 2019 میلادی 970 شرکت جدید در ترکیه ثبت کرده‌اند و در شمار اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور محسوب می شوند و در این سال، 121 هزار و 600 شرکت جدید به ثبت رسیده که یک‌دوازدهم آن متعلق به ایرانیان است.
طرح آینده‌نگاری شرکت‌های ساخت
«محمدامین قلم‌بر آینده‌ پژوه » رییس کمیسیون آینده‌پژوهی فدراسیون صنعت نفت ایران نیز در این نشست توضیح داد:طرح آینده‌نگاری شرکت‌های مهندسی و ساخت در صنعت نفت، بر پایه نظرات متخصصان، الگوبرداری و تدوین سناریو، تصاویری شفاف‌تر از آینده صنعت نفت در اختیار فعالان شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو قرار می دهد و منجر به خلق مزیت‌های رقابتی و توانمندسازی در برابر رقبای خارجی شود.
به گفته وی، چنانچه شرکت‌های داخلی در دوره تحریم‌ها نتوانند خود را به روز نگه دارند در زمان رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بین‌المللی به بازار ایران، دچار چالش‌های فراوانی خواهند شد، بنابراین شناخت محیط، آینده و طراحی هوشمندانه آن یکی از فعالیت‌های ضروری است که بازیگران اصلی این صنعت می‌بایست به شکل پیش‌دستانه برای آن اقدام کنند.
قلم‌بر سپس، هدف از این طرح را شناسایی آینده‌های پیش‌روی شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت در ایران بیان کرد و یادآور شد، این طرح همچنین به دنبال تدوین سناریوهای عملیاتی برای شرکت‌های این بخش و ترویج آن در نظام تصمیم‌گیری صنعت نفت است.
فرصت‌های توسعه مشارکت بخش‌خصوصی
همچنین «حمیدرضا عراقی» عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در سخنانی، راهبرد و سیاست اصلی بخش گاز در کشور را بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی در کشور بیان کرد و از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز خواست تا وزارت نفت را در تحقق این راهبرد همراهی کند.
وی، مدیریت تجدید ساختار صنعت گاز را یکی از ماموریت‌های اصلی این شرکت بیان کرد و گفت: تا افق 1404، صنعت گاز کشور به صنعتی رقابتی، کارا و با مشارکت موثر بخش‌خصوصی رشد خواهد یافت.
عراقی، تجاری سازی و بهره‌گیری از فرصت‌های بازار جهانی را از مهم‌ترین ضرورت های راهبردی تحقق این ماموریت‌ها دانست و افزود: شرکت ملی گاز بر تنوع‌بخشی به صادرات گاز، حضور فعالانه سوآپ گاز و کسب سهم هشت تا 10 درصدی در بازار جهانی گاز را تاکید دارد.
وی سهم گاز از سبد انرژی فسیلی کشور را حدود 75 درصد اعلام کرد و گفت: اکنون ظرفیت پالایش گاز در کشور معادل یک میلیارد و 31 میلیون مترمکعب در روز است.
عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: میزان مصرف گاز خانگی در چند روز گذشته 616 میلیون مترمکعب ثبت شد و وضعیت مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و نیروگاه‌ها در روزهای گذشته این هشدار را جدی‌تر از همیشه ساخته که باید برای رفع این معضل اقداماتی در چارچوب اصلاح قوانین و قیمت، فرهنگ‌سازی و ورود فناوری های جدید انجام داد.
عراقی همچنین سهم ماده 12 در تامین منابع سرمایه‌گذاری در بخش گاز در سال گذشته را حدود 31 درصد اعلام کرد و افزود: شرکت ملی گاز مسیر درستی را در تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این حوزه در پیش گرفته است بگونه ای که برای سال آینده سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز گفت: بالا بودن شدت مصرف انرژی، روند کاهش تامین خوراک در برخی پالایشگاه‌ها، نبود حضور موثر در بازارهای جهانی گاز و تداوم نظام قیمت‌گذاری فاقد منطق اقتصادی را از جمله چالش ها بیان کرد.
وی، بهینه‌سازی مصرف گاز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی گاز، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای صنعت گاز و برون‌سپاری و پیمان‌سپاری فعالیت‌های بهره‌برداری در پالایشگاه‌ها و مناطق عملیاتی انتقال گاز را از جمله فرصت‌های توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت گاز بیان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/252342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی