اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هشدار درباره وقوع کودتای نظامی جدید در ترکیه تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میدل ایست آی-ترجمه هدیه عابدی/ «رند کورپوریشن» که یک اندیشکده غیرانتفاعی امریکایی در حوزه سیاستگذاری جهانی است، می‌گوید؛ وزیر دفاع ترکیه روابط نزدیکی با ارتش امریکا دارد. گزارش این اندیشکده امریکایی درباره سیاست خارجی ترکیه، جنجال بزرگی را در این کشور به راه انداخته است. براساس این گزارش احتمال وقوع یک کودتای نظامی جدید وجود دارد و وزیر دفاع ترکیه به‌شدت به ارتش امریکا نزدیک است. این گزارش که ماه گذشته از سوی اندیشکده «رند کورپوریشن» برای ارتش امریکا منتشر شد، ادعا می‌کند که تصمیم دولت ترکیه مبنی بر اخراج صدها افسر نظامی پس از تلاش برای کودتای نافرجام سال 2016 باعث نارضایتی زیادی در ارتش ترکیه شده است.
براساس این گزارش «فرماندهان رده‌های میانی از رهبری ارتش بسیار ناامیدند و نسبت به اخراج شدن‌شان در ادامه پاکسازی پس از کودتا نگرانند. این نارضایتی حتی می‌تواند به کودتای دیگری منجر شود و به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه این تهدید را جدی گرفته است.» از آنجا که دادستان‌های ترکیه دستور دستگیری نزدیک به 700 نفر از جمله برخی پرسنل ارتش و دادگستری را صادر کرده‌اند، پلیس ترکیه هنوز هم حملاتی برای هدف قرار دادن مظنونین کودتا انجام می‌دهد.
از زمان انتشار این گزارش، چندین مقام جلساتی پشت درهای بسته برگزار کرده‌اند تا در مورد امکان وقوع این کودتا با یکدیگر تبادل‌نظر کنند، اما در آنکارا بیشتر احساس می‌شد که این فقط یک شایعه است، نه بیشتر. با این حال، چندین روزنامه‌نگار طرفدار دولت، یافته‌های این گزارش را جدی گرفته‌ و مقالاتی را نوشتند مبنی بر اینکه ممکن است کودتا در حال انجام باشد. حسن بصری یالچین، ستون‌نویس روزنامه صباح ترکیه روز دوشنبه (28 بهمن) در مطلبی عنوان کرد که همه باید این گزارش را جدی بگیرند، چراکه اندیشکده رند مستقیما برای وزارت دفاع امریکا کار می‌کند. او گفت: «هیچ‌کس نباید به این موضوع به عنوان تئوری توطئه نگاه کند. اگر نمی‌بینید که چگونه همه اینها درنهایت از یک مرکز واحد نوشته و هماهنگ شده است، من چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. اگر کودتا اتفاق افتاد، تعجب نکنید.» یوسف کاپلان، یک نویسنده محافظه‌کار در روزنامه ینی شفق ترکیه، روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که کودتای بعدی به‌جای اینکه از سوی پیروان فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای مستقر در پنسیلوانیا صورت گیرد، به دست گروه‌های کمالیست و سکولاریست درون ارتش انجام خواهد شد.
گولن در 15 جولای 2016 به طراحی کودتا متهم شد، البته خودش این اتهام را رد می‌کند. کمالیست‌ها از آرمان‌های مصطفی کمال آتاتورک حمایت می‌کنند، کسی که جمهوری سکولار ترکیه را تاسیس کرد و اولین رییس‌جمهور این کشور بود.
وزیر دفاع در شرایط ناخوشایند
اردوغان نیز چند روز گذشته را به این موضوع پرداخت. او بدون اینکه مستقیم در مورد گزارش صحبت کند، گفت، مقاومت مردم ترکیه در برابر کودتای نافرجام سال 2016 باید درسی برای همگان باشد.
او روز شنبه به روزنامه‌نگارانی که او را در سفر به پاکستان همراهی کرده بودند، گفت: «مردم ما تجربه جدی و مهمی به دست آورده‌اند. دفعه بعدی آنها حتی نمی‌پرسند که باید از کشور خارج شوند یا بمانند و مقاومت کنند. همه به خیابان‌ها خواهند آمد.»
اردوغان، روز یکشنبه در یک سخنرانی اشاره کرد که حزب حاکم عدالت و توسعه (ای‌کی‌پی) با 10 میلیون نفر بیشترین اعضا را در ترکیه دارد.
فرهاد اونلو، از نویسندگان حامی دولت، در توییتر خود نوشت: «آیا این معنادار نیست که اردوغان تعداد اعضای حزب خود را اعلام کند در حالی که شایعات کودتا با گزارش اندیشکده رند افزایش یافته است؟»
این گزارش حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه را نیز در موقعیت بدی قرار داد و او در کشوری که در حال حاضر حدود 90درصد از جمعیتش دیدگاه ضدامریکایی دارند، اکنون به عنوان فردی که
در راستای گسترش روابط میان ترکیه و امریکا فعالیت می‌کند، شناخته می‌شود.
براساس گزارش رند: «در این آشفته‌بازار، حلوصی آکار همچنان یک رابط اصلی برای امریکا و سایر نظامیان خارجی است. او با حفظ سمت به عنوان رییس ستاد کل ارتش ترکیه در سال 2017، در ماه جولای 2018 نیز تحت سیستم جدید اجرایی به عنوان وزیر دفاع منصوب شد و نشان داد که تا مدتی به عنوان چهره برتر در امور دفاعی ترکیه باقی خواهد ماند.» وزیر دفاع ترکیه، پس از چند هفته سکوت، در سخنانی بیان کرد که این گزارش به شکلی غیرمنطقی مبهم بوده و اظهارات نسبت داده شده به ارتش ترکیه بی‌پایه و اساس است. او گفت: «از اینکه می‌بینیم برخی عبارات موجود در این گزارش آگاهانه یا ناآگاهانه، فراگیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است، ناراحتیم.»
«فرهنگ خودبرتربینی» ارتش ترکیه
این گزارش همچنین ادعا می‌کند که دولت اردوغان پس از کودتای نافرجام قبلی دانشگاه دفاع ملی را به عنوان نهاد مرجع آموزش نظامی برای ارتش تاسیس کرده است تا تکبر و خودبرتربینی ارتش ترکیه را به عنوان پاسداران سکولاریسم از بین ببرد.در پاسخ، وزارت دفاع اظهار کرده است: «ارتش ترکیه و زیرمجموعه‌های آن از قوانین و مقررات کشور و فرمانده کل آن، یعنی رییس‌جمهور پیروی کرده‌اند.» خود آکار نیز هفته گذشته در مورد این موضوع سخن گفت، اما این سخنرانی تلاش بیشتر او را برای رفع انتقادات نشان می‌داد. او به یک روزنامه ترکیه‌ای گفت: «گزارش رند درباره من، ارتش ترکیه و دانشگاه دفاع ملی به شکلی ماهرانه تنظیم شده است تا با استفاده در محافل مختلف باعث ایجاد تفرقه میان ما شود.» برخی ادعا کرده‌اند که همه این ماجرا تنها داستانی بوده برای اینکه مشکلات داخلی و خارجی دولت مانند اقتصاد و جنگ سوریه را از ذهن مردم و رسانه‌ها دور کنند و به حاشیه ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/250182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی