اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بورس نگران تازه‌واردها تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - روزنامه شهروند / متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسین عبده‌تبریزی، رئیس سابق بورس و اقتصاددان معتقد است که رشد شاخص‌های بورسی چندان واقعی نیست و جذب این‌همه سرمایه در بورس موجب افزایش اشتغال نمی‌شود. او در یک همایش مالی در این‌باره توضیح داده است که دولت به دنبال تأمین ١٠٠‌هزار‌میلیارد تومان منابع از بازار سرمایه است و این مسأله موجب می‌شود که سهم بخش خصوصی از تأمین مالی بازار سرمایه کمتر شود و تنگنای اعتباری روی شرکت‌های کوچک بیشتر نمایان شود
هجوم تازه‌واردها به بورس نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. در ‌سال ٩٨ شاخص‌های بورس جهش‌های بلند و پی درپی را به ثبت رسانده است و همین موضوع موجب شده که مردم بعد از بازارهای واسطه‌ای مانند طلا و دلار و مسکن به بازار سرمایه روی بیاورند. این اتفاق گرچه در مجموع رخداد مثبتی برای اقتصاد کشور است اما هجوم این‌همه سهام اولی به بازار سرمایه درحالی رخ می‌دهد که متناسب با این‌همه تقاضا، عرضه رشد نکرده و همین موضوع می‌تواند به رشد بی‌رویه قیمت سهام شرکت‌ها منجر شود. حسین عبده‌تبریزی، رئیس سابق بورس و اقتصاددان معتقد است که رشد شاخص‌های بورسی چندان واقعی نیست و جذب این‌همه سرمایه در بورس موجب افزایش اشتغال نمی‌شود. او در یک همایش مالی در این‌باره توضیح داده است که دولت به دنبال تأمین ١٠٠‌هزار‌میلیارد تومان منابع از بازار سرمایه است و این مسأله موجب می‌شود که سهم بخش خصوصی از تأمین مالی بازار سرمایه کمتر شود و تنگنای اعتباری روی شرکت‌های کوچک بیشتر نمایان شود.
عباسعلی حقانی‌نسب، تحلیلگر ارشد بورس هم به «شهروند» می‌گوید که هجوم مبتدی‌ها به بورس در واقع ناشی از سودجویی کارگزاری‌های بازار سرمایه است و بازار سرمایه و دولت باید هرچه زودتر برای اصلاح این وضع اقدامی انجام دهند تا به سهامداران غیرحرفه‌ای آسیب وارد نشود.
عرضه‌های اولیه بورس را به هم ریخته است
بازار سرمایه از ابتدای ‌سال‌جاری روند متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته درپیش گرفت و زمینه رشد بیش از صد‌درصدی شاخص بورس در بازار را فراهم کرد اما این موضوع شک و شبهه‌ای را ایجاد کرده که رشد بازار تا چه میزان واقعی و در جهت رشد تولید و اشتغال کشور بوده است؟
عباسعلی حقانی‌نسب، تحلیلگر ارشد بورس درباره علت جهش شاخص بازار سرمایه به «شهروند» توضیح می‌دهد: «شرایطی که این روزها در بورس می‌بینیم، به این دلیل است که کارگزاران سهم‌های عرضه اولیه مردم را به صورت مستقیم وارد بازار می‌کنند و تعادل بورس را برهم می‌زنند و منجر به رشد غیرواقعی شاخص در بورس می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «دلیل این اتفاق ورود مستقیم تازه‌واردها به بورس است. متأسفانه در شرایط پیش‌آمده کارگزاران بورس نقش پررنگی دارند. کارگزاران عملا در هرشهری در تیررس مردم هستند و سهم‌های عرضه اولیه را به صورت مستقیم وارد بازار کرده و مردم را به این کار معتاد می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «کارگزاری‌ها براساس منافع خود سهم‌های اولیه را وارد بازار می‌کنند و از آنجایی که بابت ورود سهم‌ها به بورس کارمزد دریافت می‌کنند، واردشدن به بورس از طریق آنها درست نیست و نباید نقطه اتصال مردم و بورس کارگزاران باشند. بنابراین بهترین راه ورود به بورس از طریق سبدگردان‌هاست و ما باید این را به مردم یاد دهیم، نه اینکه به آنها بگوییم وارد بورس نشوید؛ چون سرمایه‌گذاری در بورس بهترین راه سرمایه‌گذاری و کنترل تورم و رونق‌دهنده تولید است، البته به شرطی که از راه درست انجام شود.»
ورود تازه‌واردها خطرناک شده است
روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس هم نسبت به هجوم تازه‌واردها به بورس هشدار داده و گفته: «تعداد پذیرش شرکت‌ها یا عرضه‌های اولیه افزایش یافته است و اگر در گذشته دوهفته یا ماهی یک‌بار جلسات هیأت پذیرش تشکیل می‌دادیم، اکنون هفته‌ای دوبار تشکیل دهیم. می‌توانیم فرآیند پذیرش را تسهیل کنیم تا پذیرش بیشتر و سهم جدید وارد بازار شود.» میرصانعی به ایسنا توضیح داده است: «تعداد سهامداران خطرناک است. زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده و عموم مردم دارند وارد بازار می‌شوند، وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند، در غیر این صورت باعث بالارفتن بی‌دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها خواهیم بود.»
او همچنین گفته است: «منظور از تقویت طرف عرضه این است که سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ را به عرضه تشویق کنیم. همچنین مقرراتی که جلوی عرضه شرکت‌ها را می‌گیرد، حذف کنیم. برای مثال مقرراتی در بازار پایه وجود دارند که می‌گویند سهامداران بزرگ شرکت‌ها نمی‌توانند عرضه کنند، مگر اینکه مجوز بگیرند. این قوانین دست‌وپاگیر است و باید حذف شود تا سهامداران عمده بتوانند عرضه کنند.»
رشد بورس به رشد اشتغال منجر نمی‌شود
و البته حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان و رئیس سابق سازمان بورس معتقد است:‌ «رشد شاخص‌های بورسی منجر به تولید اشتغال نمی‌شود؛ زیرا دولت به دنبال تأمین مالی بزرگی از بورس است.» او تأکید می‌کند: « با رشد بی‌سابقه بورس، داریم زیر پای خود را خالی می‌کنیم، زیرا شاخص بورس پنج‌برابر هم شود، یک اشتغال مستقیم ایجاد نمی‌شود.» او ادامه می‌دهد:« ما نباید مردم را به این موضوع عادت بدهیم که ماهانه شاخص بورس ٥‌درصد رشد کند و درحالی‌ که قیمت زمین دوبرابر می‌شود، شاخص بورس پنج‌برابر بشود؛ زیرا اگر این مسأله اتفاق بیفتد و مردم به این نتیجه برسند که در بورس و زمین، دیگر این معجزه اتفاق نخواهد افتاد که شاخص بالا نرود یا قیمت زمین افزایش یابد، این نقدینگی اولین جایی که خواهد رفت، بازار ارز خواهد بود و تمام برنامه‌های دولت در این چندماهه که برای کنترل ارز پیاده شده را به هم خواهد ریخت.» رئیس سابق بورس توضیح می‌دهد:« دولت باید ابزاری را تعریف کند که بتوان اشتغال ایجاد کرد و پول را به پروژه‌ها داد.»
گرچه دبیرکل کانون کارگزاران بورس نگران تبعات رشدهای عجیب و غریب بورس برای غیرحرفه‌ای‌هاست و حسین عبده‌تبریزی، رئیس سابق بورس دست‌اندازی دولت به منابع بازار سرمایه را موجب تنگناهای مالی برای بخش خصوصی می‌داند اما حقانی‌نسب، کارشناس ارشد بورس تأکید می‌کند که همچنان و با وجود نگرانی‌هایی که برای بورس ایجاد شده، معتقد است بازار سرمایه‌ سال آینده همچنان روند صعودی خود را حفظ می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/248556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی