اخبار محرمانه

آخرين مطالب

زمان بازگشت هزینه ساخت آزادراه تهران - شمال مشخص شد اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مهر / معاون وزیر راه گفت: طبق مصوبه دولت در سال 82، هزینه احداث آزادراه تهران - شمال باید طی 10 سال مستهلک شود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری گفت: با تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزاد راه تهران - شمال پیشرفته‌ترین آزادراه کشور با بالاترین سطوح استاندارد جهانی زیر بار ترافیک آزمایشی رفت و بزودی بهره برداری رسمی آن آغاز می‌شود.
وی افزود: طول قطعه یک آزادراه تهران - شمال 32 کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس 60 کیلومتر کاهش خواهد یافت.
غفاری با بیان اینکه قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از 4 هزار و 100 میلیارد تومان و ارزش فعلی 10 هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است، گفت: این هزینه معادل 10 برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.
وی در توضیح چرایی این هزینه سرسام‌آور برای این طرح افزود: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث 40 رشته تونل مجهز به طول مجموع 32 کیلومتر (رفت و برگشت) که 45 درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین در این مسیر 25 دستگاه پل به طول در مجموع 3 کیلومتر و 100 متر وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طولانی‌ترین تونل کشور به نام تالون به طول 4 هزار و 950 متر در این قطعه احداث شده است.
وی گفت: با توجه به وجود نداشتن مسیرهای دسترسی، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین ابنیه‌های فنی از جمله پل شماره 6 به طول 320 متر با کنسول به طول 160 متر در این قطعه احداث شده است. به عبارت دیگر این طرح بیش از آنکه یک طرح راهسازی باشد یک طرح ابنیه پیچیده است.
اقدامات انجام شده به منظور تردد ایمن و روان در تونل‌ها
غفاری افزود: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول 90 کیلومتر به 32 کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود 10 لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از 15 لیتری در ایام پر ترافیک به ازا هر سفر – خودرو می‌شود.
وی اضافه کرد: از جمله وجوه تمایز دیگر این آزادراه با سایر آزادراه‌های کشور را باید وجود 100 دستگاه جت فن و اکسیال فن در طول تونل‌ها، احداث سامانه تهویه تونل‌های بلند و استفاده از فناوری‌های به روز از جمله تعبیه سامانه هوشمند مسیر دانست.
غفاری گفت: ایجاد 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت و احداث 200 کیلومتر کانال‌های تأسیسات و هدایت آب‌های سطحی به منظور تردد ایمن و روان در تونل‌ها از دیگر خصوصیات این طرح هستند.
وی افزود: همچنین از دیگر آثار این طرح مهم که فصل جدیدی از مهندسی و ساخت راه در کشور گشوده است، کاهش حجم ترافیک آزاد راه تهران – کرج و راه اصلی کرج – چالوس است. به این شکل افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، کاهش آلودگی هوا، توسعه گردشگری و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود که تأثیر بسزایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این مناطق بر جای خواهد گذاشت.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و فرمول محاسبه آن گفت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد.
وی افزود: این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است. در این طرح بر اساس قرارداد موضوعه که در 3 خرداد 1382 به تصویب هیئت وزیران وقت رسیده است، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف 10 سال پس از آغاز بهره‌برداری مستهلک شود.
غفاری ادامه داد: بر این اساس عوارض تردد از آزادراه مذکور مبالغ قابل توجهی خواهد بود، اما حسب دستور رئیس جمهور و تاکید مقام عالی وزارت، این وزارتخانه همه تلاش و مساعی خود را برای یافتن راهی برای تعدیل بهای مذکور به کار گرفته است.
وی گفت: در این خصوص قطعاً اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تأمین شود تا امنیت سرمایه گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تأمین شود و با توجه به اینکه این بودجه متعلق به کل مردم است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می‌کنند، این اقدام خلاف انصاف و عدالت و مصالح جامعه است که البته این موضوع برای همه آزادراه‌ها و اصولاً انواع عوارض کالا و خدمات صادق است.
غفاری ادامه داد: به همین علت با عنایت به دستور مقامات عالی فوق الذکر و همچنین افتتاح آزمایشی این ابر طرح مهندسی راه و ساختمانی کشور در ایام الله دهه فجر در تلاش هستیم تا با همکاری طرف مشارکت از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به ایام عادی و پر ترافیک سال، حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض مذکور قائل شویم.
وی گفت: با افتتاح قطعه یک این آزادراه مراحل اجرایی احداث قطعات 2 و 3 به طول مجموعاً 69 کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/248165/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی حیایی سخت‌تر کرد

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی