اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ماجرای تجاری سازی پلاسما اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ماجرای تجاری سازی پلاسما
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6069490
١٠
٠
مهر / سازمان انتقال خون جمع آوری پلاسما را از دستور کار خارج کرده و قرار است پلاسمای مورد نیاز برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما، فقط توسط مراکز خصوصی انجام شود.
بعد از تغییر مدیریت سازمان انتقال خون، یکی از اقدامات مدیریت جدید، حذف برنامه جمع آوری پلاسما از دستور کار سازمان انتقال خون بوده است. در همین حال، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون، در واکنش به این اقدام، مدعی شده که این تغییر سیاست بعد از چند سال تجربه، موضوع عجیبی نیست چرا که یک سیستم زنده بر اساس تجربیات و نتایج، شرایط را تغییر می‌دهد. این تصمیم مهم به دلیل نتایج اقداماتی بود که طی سال‌های گذشته انجام شده بود.
واکنش به فعالیت بخش خصوصی
مدیرعامل سازمان انتقال خون بر این عقیده است که فعالیت بخش خصوصی در این زمینه نه غیرقانونی بوده و نه غیر عادی، بلکه با مجوزهای وزارت بهداشت انجام می‌شود. البته مؤسسات خصوصی دریافت پلاسما باید استانداردها را رعایت کرده و تحت نظارت‌های سرسختانه قرار گیرند.
عشقی گفته است که بخش خصوصی برای دریافت پلاسما هزینه کمی را به عنوان هزینه رفت و آمد به مردم پرداخت می‌کند، اما سازمان انتقال خون، با توجه به رسالتش که اهدای خون بدون چشم داشت است، نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد. البته ما به صورت صد در صد در مؤسسات بخش خصوصی در حوزه تولید پلاسما نظارت می‌کنیم و تاکنون هم مشکلی با آنها نداشته‌ایم.
بخش خصوصی برای دریافت پلاسما هزینه‌ای به مردم پرداخت می‌کند، اما سازمان انتقال خون نمی‌تواند این اقدام را انجام دهدوی معتقد است؛ کشور برای داروهای مشتق از پلاسما به یک میلیون لیتر پلاسما نیاز دارد. حال 200 هزار لیتر پلاسما را از طریق پلاسمای بازیافتی تأمین می‌کنیم و 200 هزار لیتر هم بخش خصوصی تأمین می‌کند. نظارت ما بر مؤسسات خصوصی که در این حوزه مجوز دارند، سختگیرانه بوده و در حال حاضر 11 شرکت تحت نظارت ما و با مجوز قانونی در این زمینه کار می‌کنند. در عین حال با کوچک‌ترین خطایی با آنها برخورد می‌کنیم، اما مردم بدانند که این مؤسسات وابسته به انتقال خون نیستند و نباید لوگوی انتقال خون را نصب کنند.
اشتباه استراتژیک در تجاری سازی پلاسما
توضیحات مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص علت خروج این سازمان از برنامه جمع آوری پلاسما، با واکنش مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون مواجه شد. به طوری که علی اکبر پورفتح اله، در گفتگو با خبرنگار مهر، نسبت به تجاری شدن جمع آوری پلاسما توسط بخش خصوصی هشدار داد و گفت: وضعیت جمع آوری اجزای خون به شدت در حال تغییر است، به طوری که میزان اهدای گلبول قرمز در کشورهای پیشرفته دنیا و آمریکا رو به کاهش است.
وی ادامه داد: در سال 2014 میزان جمع آوری گلبول قرمز در آمریکا 16 میلیون واحد اهدای خون بوده است که این میزان در سال 2016 به 14 میلیون واحد اهدای خون رسید که دو میلیون واحد کاهش نشان می‌دهد.
مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، افزود: بر خلاف تصور ما، جمع آوری گلبول قرمز و استفاده از آن در مراکز درمانی با عوارض جانبی متعددی همراه است که می‌توان به عفونت‌های بیمارستانی اشاره کرد.
جمع آوری گلبول قرمز و استفاده از آن در مراکز درمانی با عوارض جانبی متعددی همراه استپورفتح اله گفت: تزریق با ادبیات مدیریت خون بیمار در همه دنیا روند کاهشی داشته دارد و ما هم باید رفتن به سمت انتقال خون محافظه کارانه را مدیریت کنیم.
مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، ادامه داد: شاخص اهدای خون در اتحادیه اروپا، 43 واحد به ازای هر 1000 نفر جمعیت رسیده و در مقابل مصرف پلاسما به شدت روند افزایشی دارد.
پورفتح اله با اشاره به اهمیت پلاسما در همه بیماری‌های تنظیم ایمنی بدن، بر روند طبیعی افزایش اهدای پلاسما و پلاکت تاکید کرد و گفت: کاری که در دوران مدیریت بنده در سازمان انتقال خون انجام شد، ایجاد مراکز جامع اهدای کامل پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز بود.
جمع آوری پلاسما نباید تجاری شود
وی با اشاره به داوطلبانه و بدون چشم داشت اهدای پلاسما و خون در مراکز جامع انتقال خون، افزود: نکته بسیار مهمی که مطرح است، اینکه جمع آوری پلاسما نباید به صورت تجاری سازی باشد.
پورفتح اله اظهار داشت: در آمریکا جمع آوری پلاسما توسط شرکت‌های پالایشگر انجام می‌شود و ما هم بر همین اساس، اجازه دادیم شرکت‌های پالایشگر از ظرفیت خالی خود برای جمع آوری پلاسما استفاده کنند. در واقع، قرار بود با هدف احداث پالایشگاه، جمع آوری پلاسما انجام شود که از این سیاست عدول کرده‌اند.
مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، با اشاره به سیاست وزارت بهداشت برای متوقف کردن جمع آوری پلاسما توسط بخش خصوصی، گفت: این برنامه توسط وزارت بهداشت به سازمان انتقال خون ابلاغ گردید و قرار شد سازمان انتقال خون کار جمع آوری پلاسما را انجام دهد.
توسعه مراکز خصوصی باعث می‌شود مردم به قیمت ناچیز برای فروختن پلاسما اقدام کنند که در شأن نظام نیستپورفتح اله با اشاره به وجود 32 مرکز خصوصی برای جمع آوری پلاسما در کشور، افزود: صدور مجوز برای این تعداد مرکز خصوصی جمع آوری پلاسما، خطر بزرگی در شرایط اقتصادی کشور است. زیرا، توسعه مراکز خصوصی باعث می‌شود مردم به قیمت ناچیز برای فروختن پلاسما اقدام کنند که در شأن نظام نیست.
وی با اشاره به آگهی‌های فروش عضو و کلیه بر در و دیوار شهرها، گفت: دیدن چنین تصاویری به هیچ وجه در شأن نظام و مردم نیست. بنابراین، نباید اجازه دهیم که جمع آوری پلاسما، تجاری شود.
مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، تاکید کرد: در همه جای دنیا اجازه نمی‌دهند جمع آوری پلاسما تجاری شود. در حالی که شنیده می‌شود در کشور ما حتی برای پلاسمای اختصاصی، به بخش خصوصی اجازه داده‌اند که اقدام کند. زیرا، پلاسمای اختصاصی 600 دلار در بازار تجاری قیمت دارد.
پورفتح اله با تاکید بر این موضوع که بنده حامی بخش خصوصی هستم، تصریح کرد: متأسفانه مدلی که در ایران برای جمع آوری پلاسما دنبال می‌شود، تجارت پلاسما به جای زدن پالایشگاه است، در حالی که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا شرکت‌های پالایشگر برای چنین موضوعاتی ورود می‌کنند.
پورفتح اله با عنوان این مطلب که بخش خصوصی سال‌ها است که سود کلانی از جمع آوری پلاسما برده و می‌بایست بخشی از این سود را در کشور سرمایه گذاری کند، گفت: بخش خصوصی باید به سمت احداث و توسعه پالایشگاه برود.
مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون، سپردن جمع آوری پلاسما به بخش خصوصی را اشتباه بزرگ استراتژیک خواند و در مورد سیاست وزارت بهداشت نسبت به چنین کاری، افزود: بنده در زمان مدیریت سازمان انتقال خون، نامه‌ای به وزارت بهداشت زدم و گفتم اگر قرار است سیاست وزارتخانه در قبال جمع آوری پلاسما تغییر کند، اعلام کنند. اما، به نظر می‌رسد تمایلی ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/246617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی