اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ماجرای بازداشت 3 دانشجوی دانشگاه تهران تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ماجرای بازداشت 3 دانشجوی دانشگاه تهران
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6065368
٠
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«احضار، بازجویی و دستگیری دانشجویان»؛ این عبارات سال‌هاست که در رسانه‌ها و همچنین سخنان مسئولان دانشگاهی و سیاسی ایران شنیده می‌شود و به نظر می‌آید هنوز هم قانونی شفاف و راهکاری دقیق برای آن وجود ندارد. معمولا و پس از هر روز مهم و هر اتفاق سیاسی، تعدادی از دانشجویان هم بازداشت می‌شوند و در مرحله بعد بعضی مسئولان دولتی و مدیران وزارت علوم از تلاش خود برای آزادی دانشجویان می‌گویند و این ماجرا مدام و در برهه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شود. در تازه‌ترین موارد، سه دانشجوی دانشگاه‌ تهران در روزهای گذشته با چنین سرنوشتی روبه‌رو شدند که بلافاصله با واکنش‌های فراوانی همراه شد؛ گروهی از احضار این دانشجویان به حراست دانشگاه و برنگشتن آنها می‌گویند، اما دست‌کم حراست دانشگاه تهران این موضوع را رد می‌کند.
‌اجازه نمی‌دهیم دانشجویی در حراست دانشگاه بازداشت شود
ماجرای تازه با انتشار خبر بازداشت «بهاره هدایت»، دانشجوی دانشگاه تهران، خبرساز شد و دوستان این دانشجو از احضارش به حراست و بازداشت در این مکان دانشگاهی نوشتند. این موضوع را البته رئیس حراست دانشگاه تهران رد می‌کند. «اسماعیل سلیمانی» دراین‌باره به ایلنا می‌گوید: «پلیس امنیت دو، سه‌مرتبه به خانم بهاره هدایت برای مراجعه ابلاغ کرده بود و حتی با او نیز صحبت‌هایی داشت و درواقع او در جریان مسئله بوده است. طوری که خانم هدایت گفته بود، من روز چهارشنبه به پلیس مراجعه خواهم کرد. در ادامه این جریانات، پلیس با حراست دانشگاه تماس می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشد و ابلاغیه‌ای قضائی دارند که باید به او بدهند».
این مسئول دانشگاه تهران دراین‌باره ادامه می‌دهد: «وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است،‌ ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم و بعد یکی از همکاران ما با خانم بهاره هدایت صحبت می‌کند و می‌پرسد که دقیقا موضوع شما چیست و چرا پلیس دنبال شماست؟ او پاسخ می‌دهد، من فعال سیاسی هستم».
در ادامه این گفت‌و‌گو، رئیس حراست دانشگاه تهران مدعی می‌شود که این دانشجو خارج از دانشگاه بازداشت شده است: «بعد از اینکه خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود، ازاین‌رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد». سلیمانی در واکنش به اینکه گفته می‌شود، حراست دانشگاه تهران با همکاری پلیس، بهاره هدایت را دستگیر کرده است، هم توضیح داده که ‌»پلیس نیازی به همکاری ما ندارد. پلیس یا هر مرجع امنیتی که ضابط دادگستری و قضائی است، می‌تواند بر اساس وظیفه‌اش اقدام ‌کند، حالا اگر دانشجویی در دانشگاه نباشد، او را بیرون از دانشگاه می‌گیرند. در سال 96 نیز اکثر دانشجویان را در نقطه‌های مختلف گرفتند. ما می‌دانیم که ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه درست نیست و حواشی برای دانشگاه ایجاد می‌کند».
‌دانشجویان بازداشتی در شعبات مختلف دادسرای اوین هستند
یکی دیگر از نگرانی‌های خانواده دانشجویان تازه بازداشت‌شده، محل نگهداری این افراد است که بر اساس توضیحات ریاست حراست دانشگاه تهران، این افراد به زندان اوین منتقل شده‌اند. رئیس حراست دانشگاه تهران در توضیح و در پاسخ به این پرسش که کدام نهاد، بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی و معین زارعیان را بازداشت کرده است؟ گفت: «پلیس امنیت این دانشجویان را بازداشت کرده و اکنون این دانشجویان در شعبات مختلف دادسرای اوین هستند». او همچنین درباره وضعیت امیرمحمد شریفی و معین زارعیان که گفته می‌شود از مقابل خوابگاه بازداشت شده‌اند، گفت:‌ «ما از اینکه امیرمحمد شریفی ابلاغ قضائی داشته، مطلع بودیم و به خودش هم گفته شده بود. درواقع به او ابلاغ شده بود که به دادسرا مراجعه کند و آنجا پیگیر موضوع باشد، اما او مراجعه نمی‌کند و حکم دستگیری او می‌آید و بازداشت می‌شود. البته در این زمینه مطمئن نیستم، زیرا روایت دیگری وجود دارد که او خودش به دادسرا مراجعه کرده است.‌ فکر می‌کنم آقای شریفی به زودی آزاد شود. این دو شخص بیرون از محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند، اما دقیقا نمی‌دانیم در کدام نقطه بوده‌اند».
‌علت بازداشت دانشجویان تجمع آبان است
اگرچه در روزهای گذشته افرادی دلیل بازداشت این دانشجویان را به فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی نسبت دادند، اما رئیس حراست دانشگاه تهران به موضوع دیگری اشاره می‌کند. سلیمانی درباره علت بازداشت این دانشجویان گفته است: «من دلیل اتهام‌ها را نمی‌دانم، ولی به تجمع آخری که در آبان‌ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند. ما اطلاعات دقیقی نداریم و اطلاعات در اختیار پلیس است، اما زمانی که دستگاه قضائی حکمی را صادر می‌کند، بر اساس اتهاماتی است که عنوان مجرمانه دارد». او ادامه داده است: «زمانی که ابلاغ قضائی برای فردی وجود دارد، او باید پاسخ‌گو باشد. پلیس در حوزه متهم‌های دانشجویی در وهله اول ابتدا فرد را دعوت یا احضار می‌کند، اما زمانی که او مراجعه نمی‌کند، در مرحله بعد حکم بازداشت را می‌گیرند». تلاش دانشگاه تهران و وزارت علوم برای آزادی دانشجویان هم یکی از موضوعاتی است که همواره در سخنان مسئولان به آن اشاره می‌شود و دیروز هم ریاست حراست دانشگاه تهران از چنین تلاشی خبر داد: «ما نیز اگر بتوانیم کاری برای دانشجویان بکنیم، حتما انجام خواهیم داد. به‌هرحال ما هم بر اساس قوانین و مقررات نمی‎توانیم از دستور قضائی استنکاف کنیم، اما به نظرم بهترین مرجع اداره کل حقوقی است و باید موارد این‌چنینی را به آنجا ارجاع دهیم تا بخش‌های دیگر دانشگاه درگیر نشوند».
‌بازداشت حدود 100 دانشجو در آبان 98
دی‌ماه 96 و همچنین آبان 98 اعتراضاتی در خیابان‌های برخی شهرهای ایران و همچنین برخی دانشگاه‌ها شکل گرفت که در نهایت منجر به احضار و بازداشت تعدادی از دانشجویان هم شد. بر اساس اظهارات رسمی مسئولان، در سال 96 دست‌کم 120 دانشجو و در آبان امسال هم حدود 95 دانشجو بازداشت شدند که البته پرونده تعداد زیادی از آنها خاتمه یافته و دانشجویان هم آزاد شده‌اند. البته سال گذشته هم دانشجویان با پرونده‌های قضائی درگیر شدند که تعدادی از این پرونده‌ها مربوط به حوادث دی‌ماه 96 بود و حتی کار به جایی رسید که وزارت علوم از رئیس‌جمهوری درخواست حل موضوع را کرد. «منصور غلامی» تیر 97 دراین‌باره گفته بود: «کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شده و همکاران ما هم از طریق دانشگاه‌ها و ستاد این موضوع را پیگیری می‌کنند. صحبت‌هایی در این زمینه شده و خود من هم صحبت‌هایی انجام داده‌ام و امیدوارم مسئولان امر با نگاه محبت‌آمیزتری به موضوع توجه کنند». غلامی در آن سال و با اشاره به نامه‌هایی که به رئیس‌جمهور درباره بازداشت دانشجویان نوشته شده است، گفته بود: «در این نامه‌ها درخواستمان این بود همه کسانی که می‌توانند تأثیر بگذارند، از جمله خود رئیس‌جمهور وارد این موضوع شوند تا ان‌شاءالله شرایطی که دانشجویان در آن قرار گرفته‌اند برطرف شود. خواهش ما از قوه قضائیه این است که در برخوردهایی که ما می‌بینیم تعدیل کنند».
این نوع واکنش‌ها به بازداشت دانشجویان در سال‌های گذشته هم تکرار شده و معمولا مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌‌ها پس از بازداشت دانشجویان از تلاش و رایزنی خود برای آزادی آنها می‌گویند. این تلاش‌ها در حالی است که تشکل‌های صنفی دانشجویی معتقدند که باید قانون و آیین‌نامه درباره فعالیت‌های دانشجویی ایجاد شود و دست‌کم مرجع رسیدگی به تخلفات احتمالی در داخل دانشگاه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/245854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

بامداد بی‌رمق

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

مسخره‌بازی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی