اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دومینوی بحران در گیلان تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دومینوی بحران در گیلان
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6064405
٢١٧
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گیلان بار دیگر بعد از 15 سال، در بحران برف فرو رفت؛ بحرانی که البته انتظار نمی‌رفت بار دیگر مسئولان منطقه و کشور را شوکه کند، اما غافلگیرشدن، گویا وضعیت عادی در شرایط بحرانی کشور به حساب می‌آید. درحالی‌که اخباری مختلف از قطعی آب، برق، تلفن و بسته‌بودن راه‌ از گوشه و کنار استان گیلان به گوش می‌رسید، مسئولان پی در پی اعلام می‌کنند اوضاع تحت کنترل است، اما تا آخرین ساعات نگارش این گزارش (ساعت 19 روز چهارشنبه) خبرهایی تلخ از وقوع بهمن و ناپدیدشدن برخی از اهالی روستاهای رودبار، کشته‌شدن حداقل هفت هم‌وطن و قطعی آب و برق در روستاهای شرق گیلان به گوش می‌رسد. آنچه در این شرایط بحرانی عجیب‌تر به نظر می‌رسد، در راه‌ماندن اکیپ وزارت نیرو پشت ورودی شهر رشت بود که خود آنها را نیز شوکه کرد. قطعی برق، بحران دومینوواری را در استان ایجاد کرد که صدای مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان را هم درآورده بود. او گفته بود اگر ستاد بحران تشکیل شود و مسئولان دستورات فوق‌العاده هم صادر کنند، هیچ مشکلی حل نمی‌شود و هشدار داده بود با مسئولانی که در این‌باره کم‌کاری می‌کنند، قطعا برخورد قانونی خواهد شد. در این گیرودار که مسئولان برای انجام وظایف خود، با یکدیگر جدال لفظی می‌کنند، مردم در راه مانده‌اند و سرما امانشان را بریده و مشخص نیست در شرایطی که سرما استخوان‌سوز شده است، باید در انتظار اخبار ناگوار مرگ چند هم‌وطن دیگر باشیم تا شاید روزی مدیریت بحران در این کشور، سامانی به خود ببیند.
‌ 120 هزار مشترک هنوز برق ندارند
میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، در گفت‌وگو با «شرق»، با بیان اینکه از زمان وقوع این حادثه، 19 پست فوق‌توزیع (63 کیلوولت) و همچنین یک پست 230 کیلوولت انتقال برق از مدار خارج شد، می‌گوید: به تبع آن، بالای 160 فیدر 20کیلوولتی نیز از مدار خارج شد. خوشبختانه با وجود آنکه در راه دچار مشکل هستیم، اما با توجه به شرایطی که وجود داشت، پست انتقال 230 کیلوولت را وارد مدار کردیم و از 19 پست فوق‌توزیع نیز، 13 پست وارد مدار شده و شش پست باقی مانده است.جعفرزاده در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر حدود 120 هزار مشترک از بیش از یک میلیون مشترک، برق ندارند، اما با توجه به اینکه پست 230 کیلوولت انتقال برق وارد مدار شده، سرعت برق‌رسانی افزایش یافته است.
‌ 36 روستا با قطعی کامل آب روبه‌رو هستند
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو همچنین در حوزه آخرین اقدامات آب و فاضلاب نیز، می‌گوید: فقط در 36 روستا با قطعی کامل آب روبه‌رو هستیم. در بقیه شهرها و روستاها نیز فقط با افت فشار روبه‌رو هستیم، زیرا بعضی جاها برق قطع است و با پمپ کار می‌کنند.
جعفرزاده با بیان اینکه در مجموع بیش از 200 تیم عملیاتی در حال فعالیت هستند، ادامه می‌دهد: با این اوصاف، برآورد ما آن است که سرعت عملیات افزایش یابد و بخش زیادی از بی‌برقی به وضعیت نرمال برسد.
او همچنین درباره مناطقی که اکنون درگیر بحران هستند، می‌گوید‌: در شرق گیلان هم در حوزه آب و هم در حوزه برق، شهرستان‌های املش، لاهیجان، لنگرود، آستانه، رحیم‌آباد و... و روستاهای اطراف آنها درگیر این حوادث هستیم.‌جعفرزاده ادامه می‌دهد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی وزارت نیرو، این میزان برف تا حدودی پیش‌بینی شده بود و در تلاش بودیم تیم‌های عملیاتی و تجهیزاتی خود را در محل مستقر کنیم، اما اتفاقی که افتاد آن بود که در این شرایط به جایی خوردیم که تیم‌های ما هیچ حرکتی در راه نمی‌توانند بکنند.
‌ اکیپ وزارت نیرو در راه مانده است
او با بیان اینکه در راه‌های اصلی دچار مشکلی جدی نیستیم، می‌گوید‌: شبکه فشار ضعیف ما که شبکه داخلی محسوب می‌شود، قطعا آسیب جدی دیده است. همین الان هم بسیاری از نفرات ما تجهیزات را به دوش می‌کشند، زیرا هیچ‌گونه وسیله حمل‌ونقل امکان عبور ندارد. به همین دلیل، هیچ‌وقت عملیات ما در حوزه مدیریت بحران تا این اندازه ‌طول نمی‌کشید و تا 48 ساعت اول، پیک برگرداندن به شرایط پایدار انجام می‌گرفت و ممکن بود 10 تا 15 درصد باقی‌مانده به‌کندی انجام شود، اما این‌بار به دلیل مسدودیت راه‌ها از صبح امروز تاکنون، تقریبا حدود 30 درصد خاموشی داشتیم که با تلاش‌ها به کمتر از 10 درصد رسیده است. به غیر از تیم‌های عملیاتی که در داخل استان وجود داشتند، 54 تیم عملیاتی هم به منطقه اعزام کردیم، اما عملا تجهیز و نیرو داریم، اما دستمان خیلی کند است، زیرا راه ارتباطی نداریم و همکارانمان پشت ورودی شهر مانده‌اند.‌جعفرزاده با اشاره به خاص‌بودن شرایط در استان گیلان، تصریح می‌کند: اگر راه باز نشود، مثل آن می‌ماند که در 24 ساعت اخیر که دست‌وپا می‌زنیم، بودن و نبودنمان فرقی نمی‌کند. با این حال، همکاران با هلیکوپتر وزارت نیرو، نقطه مشکل‌دار را پیدا کردند، تیم عملیاتی آنجا مستقر شد و با بازگشت به مدار پست 230 کیلوولت، کمر بحران شکست و به نظر می‌رسد سرعت کار افزایش یابد.
‌ بحران دومینووار در گیلان
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با دومینووار خواندن شرایط بحرانی در منطقه، می‌گوید: برق به‌عنوان یک زیرساخت مهم در مجموعه زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و تلاش کرده‌ایم که وابستگی راه‌های ارتباطی، پکیج‌های گرمایشی و تا حدودی آب به برق را کم کنیم. تا آنجا که ممکن بود، وابستگی آب به برق را کاهش دادیم، اما هنوز هم این وابستگی وجود دارد، به همین خاطر، برق در سیبل فعالیت‌هاست که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.
‌ اگر اکیپ در راه ‌مانده به‌خاطر ظرفیت پایین ورودی شهر است
وضعیت راه‌ها را از رضا اکبری، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جویا شدیم. اکبری در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: مهم‌ترین راه‌هایی که در 24 ساعت گذشته دچار مسدودیت بوده‌اند، محور آزادراه و محور قدیم رشت- قزوین و محور سراوان- فومن بوده‌اند. خودروهای زیادی در این محدوده در محاصره برف بودند و در چند جبهه از استان‌‌های معین اکیپ اعزام کردیم که از نزدیک به صبح دیروز، تردد به کندی برقرار و تخلیه ترافیکی آغاز شد. محور را به ‌صورت رسمی بازگشایی نکرده‌ایم، اما ممکن است با تصمیم‌هایی که تا ساعات آتی گرفته شود، این محور بازگشایی شود که البته نیازمند هماهنگی با پلیس راه است.‌جانشین قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل و راهداری زمستانی در ادامه می‌افزاید: در محور قزوین- رشت، مهم‌ترین معضل، بخش امامزاده‌هاشم به رشت است. از امامزاده‌هاشم به رشت، رفت‌وبرگشت یک لاین کامل باز است و لاین دیگر در حال بازگشایی است. همچنین در محور سراوان هم یک لاین باز است و لاین دیگر در حال بازگشایی است.‌او در پاسخ به این پرسش که اکیپ وزارت نیرو پشت ورودی رشت مانده و امکان ورود به شهر را ندارد نیز می‌گوید‌: تاکنون چندهزار خودرو رهاسازی شده‌اند و ورود آنها به خیابان‌های داخلی شهر رشت، به ظرفیت این شهر بازمی‌گردد. خیابان‌ها انبوه از برف است و این خودروها باید در شهر توزیع شوند که عمدتا خودروهای سنگین را شامل می‌شود.
اکبری در ادامه افزود: درحال‌حاضر با انسداد و کاهش سرعت به‌خاطر محدودیت ورودی به شهر رشت مواجه هستیم که اکنون در حال تخلیه است و ترافیک کم‌کم وارد شهر می‌شود که امیدواریم تا ساعات پایانی شب، توزیع خودروها انجام گیرد و ورودی شهر آزاد شود.
‌ بازگشایی برخی راه‌های روستایی آغاز شده
معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره بازگشایی راه‌های روستایی نیز ادامه داد: در شهرهایی مانند فومن، لاهیجان و رودسر که ورودی شهر باز بود، اقدام به بازگشایی راه‌های روستایی کردند و در جلسه ستاد بحران تصمیم‌گیری می‌شود که برای بازگشایی سایر روستاها چگونه وارد عمل شویم.این مقام مسئول تأکید دارد که اکنون درراه‌مانده نداریم و می‌افزاید:‌ درحال‌حاضر، مشکل کمبود ماشین‌آلات نداریم و 30 دستگاه ماشین‌آلات از استان‌های تهران، قم، مرکزی، زنجان و قزوین نیز ارسال کرده‌ایم که به محل رسیده و در شهر توزیع شده‌اند. فعلا گزارشی مبنی‌بر کمبود ماشین‌آلات نداریم و ممکن است در آینده گزارشی دریافت کنیم.
‌ قطعی گاز نداریم
محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه در استان گیلان با وجود بارش سنگین برف، قطعی گاز وجود ندارد، گفت: روز گذشته میزان مصرف گاز در کشور 590 میلیون مترمکعب بوده است و در کل کشور شاهد جریان پایدار گازرسانی بوده‌ایم.‌به گفته این مقام مسئول، هفته گذشته و پیش از ورود توده برودت به کشور، میانگین مصرف گاز کشور حدود 540 میلیون مترمکعب بوده است و با وجود رشد شدید مصرف، خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه قطعی گاز در نیروگاه‌ها نداشتیم.او با اشاره به افزایش بیش از 20 درصدی مصرف گاز در روز‌های اخیر، ادامه داد: روز گذشته میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری به حدود 590 میلیون مترمکعب در روز رسید که پیش‌بینی می‌شود امروز با رشد صد میلیون مترمکعبی به 600 میلیون مترمکعب افزایش یابد.
‌ با دستور مشکل حل نمی‌شود
سیف‌الله مسرور، مدیرکل سازمان بازرسی گیلان نیز در گفت‌وگو با «شرق» کماکان انتقاداتی را به عملکرد مسئولان اجرائی در استان گیلان وارد دانسته و می‌گوید:‌ ظاهرا امروز (دیروز) عملکرد مسئولان کمی بهتر شده، اما باز هم مشکلات آب و برق کماکان برقرار است. در جلسه اضطراری مقرر شده تا با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین وزیر راه و شهرسازی، دستورات فوق‌العاده صادر شود تا مشکلات بهتر مدیریت شوند.بااین‌حال او تأکید دارد که می‌دانیم با دستور مشکل حل نمی‌شود، اما اظهار امیدواری می‌کند که کم‌کم مشکلات برطرف شوند.مسرور پیش‌تر با ابراز نارضایتی از عملکرد مسئولان استان گیلان در بارش برف اخیر گفته بود: اگر در این شرایط ستاد بحران تشکیل نمی‌شد، تفاوت چندانی در شرایط وجود نداشت، زیرا عملکرد مسئولان استان گیلان در چند روز اخیر قابل دفاع نیست و دستگاه نظارتی استان نیز از شرایط ناراضی است. بارش صرف برف یک وضعیت بحرانی نیست و به همین علت، با مسئولانی که در بارش برف اخیر در گیلان در انجام وظایف خود اهمال و کوتاهی داشتند به ‌طور قانونی برخورد خواهیم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/245651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی