اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ سفر «بورل» ‌به ایران و سرنوشت برجام تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - سرمقاله شرق/ سفر «بورل» ‌به ایران و سرنوشت برجام
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6035427
٩
٠
شرق / « سفر «بورل» ‌به ایران و سرنوشت برجام » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم داوود هرمیداس‌باوند است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
برجام یک‌ تفاهم‌نامه بین‌المللی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت. باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده و پنج کشور دیگر طرف مذاکره ایران نیز آن را دستاورد دیپلماسی برای جهان دانستند. توافق هسته‌ای بر این محور استوار بود که تحریم‌ها برداشته شود و انتقال تکنولوژی به ایران صورت بگیرد. بعد از تغییر دولت در آمریکا و روی‌کارآمدن دونالد ترامپ، او اعلام کرد به‌صورت یک‌جانبه از این تفاهم‌نامه خارج شده و نه‌تنها برجام را اجرا نمی‌کند، بلکه تحریم‌های سنگین‌تری وضع خواهد کرد. تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه و مضاعف است، به این معنا که کشورها یا شرکت‌های طرف مبادلات تجاری با ایران، از سوی ایالات متحده تحریم می‌شوند و مبادلات اقتصادی‌ آنها با آمریکا، خاتمه می‌یابد و معمولا آنها براساس منافع ملی خود، تمایلی به تنش اقتصادی با آمریکا ندارند. اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، از حفظ آن سخن گفت و حتی بحث‌هایی بر سر خرید یک‌سوم نفت تولیدی ایران و ایجاد یک سازو‌کار مستقل از دلار انجام شد؛ اما هیچ‌‌کدام از این وعده‌ها تحقق نیافت. هدف نهایی ایالات متحده، بازگرداندن ایران به وضعیت پیش از برجام است تا داوری در شورای امنیت را که آمریکا با شرکای اروپایی خود، دست بالا را در آن دارند، به ضرر ایران به پیش ببرد. مشخص است که فلسفه برجام، برداشته‌شدن تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای و جذب سرمایه خارجی بود و با خروج آمریکا از آن، رسما این اتفاق رخ نداد. ایران گام‌هایی برای کاهش تعهدات برجامی خود برداشت و حالا مقامات ایرانی به‌طور واضح و شفاف می‌کوشند به اروپا و جامعه بین‌المللی هشدار بدهند تأمین‌نشدن منافع ایران، ادامه همکاری با مجامع جهانی را حتی می‌تواند متوقف کند. مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در چنین فضایی و بعد از تنش‌های جدی اخیر میان ایران و آمریکا پس از ترور سپهبد سلیمانی، به ایران سفر کرده است. او چهره‌ای میانه‌رو و حامی توافق برجام به شمار می‌رود اما مسئله این است که اتحادیه اروپا این روزها بیش از گذشته، خود را در مقابل ایالات متحده، ضعیف می‌بیند. متأسفانه در منطق بین‌الملل، کشور‌های قدرتمند به‌واسطه انواع ظرفیت‌های خود، خط‌مشی‌گذاری می‌کنند و با توجه به نظرات خود قوانین و حقوق بین‌الملل را زیر پا می‌گذارند؛ اما درعین‌حال از دیگر کشور‌ها انتظار دارند به تعهدات خود پایبند بمانند و از آنها تمکین کنند.
تصور این بود که چون اروپایی‌ها تعاملات گسترده‌ای با آمریکا دارند، می‌توانند شامل برخی استثناها و حفظ بخش‌هایی از برجام شوند. حتی این امکان وجود داشت که آنان شبیه دوران بیل کلینتون، عمل کنند. زمانی که آمریکا قانون داماتو را اعلام کرد، اروپایی‌ها اذعان کردند این تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی و مغایر با حقوق بین‌الملل است و سازو‌کارهایی را برای تجارت با کوبا و ایران در نظر گرفتند. آنان حتی می‌توانستند به سازمان تجارت جهانی شکایت کنند اما این اتفاق هم رخ نداد. مشاهده شد این وضعیت حتی شامل چین با قدرت اقتصادی عظیم هم می‌شود و تفاهم اقتصادی اخیر 200 میلیارد دلاری واشنگتن- پکن این مسئله را به‌روشنی نشان می‌دهد. چین سالانه 600 میلیارد دلار صادرات به آمریکا دارد. از طرفی یکی از بزرگ‌ترین خریداران محصولات کشاورزی آمریکا محسوب می‌شود. سطح تولیدات‌ کشاورزان آمریکا به واردات از چین گره خورده است، بااین‌حال در جریان جنگ تعرفه‌ها، چین هم ناگزیر به همراهی با خواسته ترامپ شده و گویا همه منتظر انتخابات سال 2020 آمریکا هستند تا مشخص شود ترامپ می‌ماند یا خیر؟ به نظر می‌رسد آنچه ایران باید به جوزف بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همه کشورهای جهان بگوید، جنبه‌های انسانی و حقوق بشری تحریم‌های ظالمانه‌ای است که حتی حوزه دارو را در بر گرفته و جان بیماران ایرانی را تهدید می‌کند. باید از آسیب‌هایی که به‌واسطه تحریم‌ها به مردم عادی زده شده، سخن گفته شود. کشورهای دیگر به‌دلیل تعاملات اقتصادی با آمریکا حتی اگر موافق نباشند، اما در نهایت مجبور می‌شوند ملاحظاتی را در قبال تصمیم آمریکا رعایت کنند؛ اما باید این فضا به شکلی شکسته شود. طرح موضوع خروج کامل از برجام و خروج از NPT یا همان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حتما شرایط خاصی را ایجاد خواهد کرد، چراکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به‌دنبال همین مسئله برای فشار بر متحدان اروپایی خود برای فشار کامل بر ایران است. روسیه و چین نیز با وجود اعلام مخالفت با تشدید فشارها بر ایران، مانند دوران قطع‌نامه‌های هسته‌ای، مسیری خلاف نظر اعضای شورای امنیت را طی نخواهند کرد. در زمان خروج ترامپ از برجام نیز سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران و محدود‌شدن فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را خواستار شدند. به نظر می‌رسد چه در طرح مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که چندین نوبت مذاکره با رئیس‌جمهور ایران داشت و چه پیشنهادهای احتمالی مسئول سیاست خارجی جدید اروپا، ایجاد چارچوب جدیدی برای مذاکرات مد نظر است، درحالی‌که ایران معتقد است این چارچوب قبلا در برجام شکل گرفته و درباره آن توافق شده است. با برداشته‌شدن گام پنجم کاهش تعهدات ایران، اروپا تصمیم گرفت مکانیسم حل اختلاف را برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت فعال کند، درحالی‌که این اقدام را پس از خروج آمریکا انجام نداد. مذاکرات احتمالی مقامات ایران با «بورل» احتمالا درباره مواضع اخیر اروپاست که حالا با خروج انگلستان از آن، شرایط متفاوت‌تری هم پیدا کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/239125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

شبکه بیت کوین چهارمین هاوینگ را تکمیل کرد

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

زخمی شدن 9 نظامی صهیونیست در درگیری‌های اردوگاه نورشمس

روسیه از انهدام 50 پهپاد مهاجم اوکراین خبر داد

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

سکانس دیدنی اعلام نتایج کنکور در سریال سه در چهار

بیانات رهبر انقلاب درباره سعدی

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

نمایش دلقک

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

روسیه: یک فروند سوخو-25 اوکراین سرنگون شد

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

خانم گلی در 4 دقیقه!

سیستان و بلوچستان فراموش شده

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

درگذشت یار محمودها و پایداری

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی