اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تفسیر شماست قبول نداریم! مصاحبه های ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
16 هزار نفر با وابستگی‌های جناحی مختلف برای حضور در رقابت پارلمان یازدهم نام‌نویسی کردند ولی صلاحیت‌ها چنان تایید شد که نه رقیبی ماند و رقابتی. اصولگرایان فقط در تهران لیستی 159 نفره دارند و اصلاح‌طلبان درحالی به انتخابات 19 روز دیگر می‌اندیشند که 93درصد کاندیداهای‌شان در سراسر کشور ردصلاحیت شده‌اند و در بهترین حالت توانایی رقابت بر سر حدود 40 کرسی را خواهند داشت.
همه این عوامل کنار هم، به علاوه رقابت اصولگرایان با اصولگرایان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه سبب شد تا بار دیگر عملکرد شورای نگهبان و فراجناحی بودن این نهاد با تشکیک و انتقاد مواجه شود تا جایی که تحلیلگران و فعالان سیاسی اصولگرا نیز خواستار تجدیدنظر این نهاد در بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان و بازگرداندن این جریان سیاسی به گردونه انتخابات شدند. کنار احمد توکلی که طی نامه‌ای این مساله را به اطلاع اعضای شورای نگهبان رساند، هستند فعالانی که از روند سلیقه‌ای اقدامات در شورای نگهبان گلایه کرده‌اند. عباسعلی کدخدایی در قامت سخنگو و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان روز گذشته در چنین شرایطی نشست خبری خود را برگزار کرد تا شاید بتواند تا حد ممکن مقابل ذهنیت منفی ایجاد شده برابر این نهاد ایستادگی کند.
شورای نگهبان فراجناحی است؟
شاید نقطه قوت نشست‌های کدخدایی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به قیمت قرار گرفتن در معرض انتقادهای مستقیم و بعضا تند و تیز کاربران فضای مجازی است؛ هر چند که سخنگوی حقوقدان شورای نگهبان آن‌قدر به گفتار و کردارش مسلط است که به سادگی هر چه تمام با انواع واقسام سوالات مواجه شود هرچند به بعضی از آن‌ها پاسخ ندهد.
در چنین شرایطی روز گذشته از او درباره نقض بی‌طرفی شورای نگهبان با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و خدشه‌دار شدن جمهوریت نظام با ازبین رفتن امکان رقابت چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات میان‌دوره خبرگان رهبری پرسیدیم و اعداد و ارقام رسمی که پیش‌تر اشاره شد را با او در میان گذاشتیم ولی سوال ما از سوی سخنگوی محترم، تعبیر به «تفسیر» و «نگاه سیاسی» شد که: «این تفسیر شماست و ما این تفسیر را قبول نداریم. همین پاسخ هم کفایت می‌کند؛ چون شما با نگاه سیاسی به مساله نگاه می‌کنید، در حالی که من عرض کرده‌ام که معیار شورای نگهبان فقط قانون است؛ بنابراین ما برای اظهارنظر به جناح سیاسی افراد نگاه نمی‌کنیم. عینک شورای نگهبان قانون است و شرایط مندرج در آن.»
کدخدایی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش‌های گوناگون دیگر خبرنگاران کوشید عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس را فراجناحی معرفی کند تا جایی که در بخشی از اظهاراتش خواستار مقایسه ردصلاحیت‌شدگان جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا شد: «نسبت به افرادی که تایید صلاحیت شدند و اسامی آنها اعلام شده است، قضاوت کنیم که در جناح‌های مختلف سیاسی هستند. کسی که تعبیر «داس» را به کار می‌برد، صلاحیتش تایید شده است، اگر این تعبیر شما درست بود که زودتر اقدام کرده بودیم.» مقصود کدخدایی از فردی که عبارت «داس» را به کار برده بود، ابوالفضل سروش، نماینده تهران در مجلس است که در توییتر خود «داس شورای نگهبان» را عامل «کم‌رمقی» اردوگاه اصلاح‌طلبان دانسته بود. سروش نماینده‌ای است کم‌کار و کم‌حاشیه‌ و از معدود امیدی‌های پارلمان یازدهم که با مهر رد صلاحیت بر کارنامه‌اش مواجه نشده است.
از روحانی شکایت می‌کنید؟
درست به همان میزان که سخنگوی شورای نگهبان علاقه‌ای به پاسخ‌دهی کامل و جامع به پرسش‌های چالشی نداشت، با آغوش باز به استقبال 2 سوال به نسبت یکسان 2 خبرگزاری اصولگرا رفت. پرسش‌هایی که اقدام قضایی علیه رییس‌جمهوری به‌دلیل اتهام به شورای نگهبان فصل مشترک آنان بود و کدخدایی در پاسخ گفت: «بیشتر از این بین ما و دولت را شکرآب نکنید. ما اهل شکایت نیستیم، فقط گله داریم که روند کار ما را می‌دانند و باز این‌چنین نکاتی را مطرح می‌کنند. البته اگر جایی افترایی به ما زده شود، به ما حق بدهید که از خودمان دفاع کنیم.» او همچنین یادآور شد: «انتظار داریم مقام‌ها درخصوص اخبار صحیح اظهارنظر کنند. گلایه داریم که می‌گویند فلان نماینده به دلیل حمایت از دولت رد صلاحیت شده است؛ دولت برای ما محترم است و ما بین خودمان، دولت و مجلس جدایی احساس نمی‌کنیم ولی این اظهارات جفای به شورای نگهبان است.» نکته قابل‌توجه آنکه تنی چند از حقوقدانان معتقدند اگر انتقادهای صریح حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری را بتوان تشویش اذهان عمومی و افترا به شورای نگهبان دانست، اتهام «فامیل‌بازی» به رییس‌جمهوری نیز مصداق «افترا» و «تهمت» است و حق پیگیری برای نهاد ریاست‌جمهوری، محفوظ!
محمود صادقی عذرخواهی کرد؟
ادعای اخیر محمود صادقی، نماینده رد صلاحیت شده تهران مبنی بر دریافت مبلغی حدود 4 میلیارد تومان از سوی برخی افراد برای تایید صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات پیش‌روی پارلمان، دیگر مساله‌ای بود که کدخدایی به آن پاسخ داد و مدعی «عذرخواهی» این نماینده مجلس بابت اظهاراتش شد. کدخدایی گفت: «چه لزومی دارد فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم؛ همان‌طور که ایشان به شورا آمد و عذرخواهی کرد.» او ادامه داد: «افرادی که در این زمینه مدعی هستند دستگاه‌های انتظامی و نظامی هوشیارند و مدارک‌شان را به آنها بدهند، بنابراین پیش از اینکه برای افراد مسلم شود که شورای نگهبان این اقدام را کرده از بیان آن خودداری کنند. ما از کسی که ادعای دانش حقوقی دارد و نماینده است، انتظار داریم دقت کند.» جالب آنکه ساعاتی بعد، صادقی در توییتر خود این مساله را «کذب محض» خواند و نوشت: «علت رد شکایت شورای نگهبان شهادت شهود و مستنداتی بود که به حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ارایه کردم. پس از ارایه مستندات به حفاظت اطلاعات، خود شورا هم شکایت را پیگیری نکرد. ادعای سخنگو درباره عذرخواهی اینجانب کذب محض و مایه تعجب است.»
چرا قالیباف تایید صلاحیت شد؟
پس از اعلام اسامی رد و تایید صلاحیت‌شدگان و انتشار اظهارات کدخدایی مبنی بر توجه ویژه شورای نگهبان به تخلفات مالی، آنچه نظر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین فعالان عرصه سیاست را به خود جلب کرد، مساله تایید صلاحیت شهردار اسبق تهران بود. محمدباقر قالیباف پس از افشای فساد عیسی شریفی، معاون و قائم‌مقامش و پرونده املاک نجومی همواره با انتقادات بسیاری به دلیل آگاهی از این مسائل مواجه بوده و همین مساله محور یکی از پرسش‌های نشست روز گذشته کدخدایی بود و او در پاسخ بیان کرد: «هیچ‌گونه تفاوتی بین اشخاص نیست؛ اگر تخلفی براساس مستندات و چارچوب پرونده باشد، هیچ فرقی برای شورای نگهبان ندارد. اگر شما در مورد افرادی خاص، پرونده یا مدارکی دارید در اختیار شورای نگهبان قرار دهید. ما براساس حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، قضاوت نمی‌کنیم. ما با هیچ شخصی، چه مسوولان امروز و چه آنان که در گذشته سمت و مسوولیتی داشته‌اند، تعارف نداریم و براساس اسناد و مدارک تصمیم می‌گیریم. نه رودربایستی با کسی داریم و نه نگاه سیاسی و جناحی.»
اختلاف‌نظر با مجمع تشخیص جرم است؟
مساله رد صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل آنچه بیان اظهاراتی خلاف بیانات رهبری، ازجمله مواردی است که در انتخابات‌های مختلف بارها و بارها مطرح شده و به‌رغم رد این مساله ازسوی کدخدایی، در دوره فعلی نیز حداقل در قبال علی مطهری تکرار و به‌طور رسمی ازسوی او نیز اعلام شد ولی آنچه در دوره فعلی تازگی داشت، رد صلاحیت به دلیل حمایت از لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، برجام و دولت بود؛ سه محوری که اولی ازسوی رسانه‌های رسمی و 2 محور دیگر از سوی محمود واعظی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری مطرح شد. واکنش کدخدایی به هر 3 محور اما چیزی جز «تکذیب» و تهدید به «پیگیری» نبود. او همچنین پیش‌تر گفته‌های واعظی درباره رد صلاحیت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایت از دولت و برجام توسط شورای نگهبان را رد و خواستار بیان تمام مساله از سوی مطلعان شده بود.
چند نفر دوباره تایید صلاحیت شدند؟
باتوجه به آنکه یازدهم بهمن ‌ماه موعد نخست شورای نگهبان برای بررسی اعتراض رد صلاحیت‌شدگان پایان می‌یافت، طبیعی بود که کدخدایی روزگذشته آماری از افرادی ارایه کند که پس از بررسی‌های بیشتر، صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات تایید شده است. او در جریان اظهاراتش گفت که حدود 20درصد کاندیداها صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفته که در مرحله اول و دوم صلاحیت آنان بررسی می‌شود. او همچنین اعلام کرد که در مرحله اول «2هزار نفر» نام‌شان به لیست تایید صلاحیت‌شدگان اضافه شده و به گردونه انتخابات باز گشته‌اند. جالب آنکه قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که آمار دقیقی درباره نمایندگانی که صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفته بود، ندارد ولی تاکید کرد که «7 یا 8 نفر» از آن 90 نماینده، مهر تایید صلاحیت بر کارنامه‌شان نشسته است. این مقام مسوول در شورای نگهبان همچنین فعالان سیاسی را مخاطب قرار داد و گفت: «صاحب‌نظران سیاسی خیلی در اظهارنظر عجله نکنند و صبر داشته باشند. این آمار تا پایان وقت قانونی مقرر شورای نگهبان احتمالا افزایش خواهد یافت به ویژه در مرحله تحقیقات محلی این اتفاق بیشتر می‌افتد.» اشاره کدخدایی به «تحقیقات محلی» و دفاع او از این مهم درحالی صورت گرفته که پیش‌تر رییس‌جمهوری صراحتا اعلام کرده بود که نمی‌توان کشور را با سوال کردن از این و آن اداره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/237745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

نجات روسیه با اقتصاد موازی

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

«هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شیائومی نیامده رکورد زد!

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

مهاجرت با ویزای جعلی

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی