اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شهردار منطقه 22 در گفتگوی تفصیلی با شهرنوشت/1

بزرگ ترین رینگ دوچرخه سواری تهران به زودی افتتاح می شود/شروع خط 10 مترو از منطقه 22 شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شهرنوشت: شهردار منطقه 22 می گوید؛ این منطقه همزاد شده است با بلند مرتبه سازی و ساخت و سازهای بی قاعده؛ و البته جدای از این شهرت،  پر از زیبایی‌های شهری است که بخشی از آن به طبیعت بکر و دست نخورده‌اش است.

علی نوذرپور شهردار منطقه 22 تهران در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت درباره ظرفیت های ویژه این منطقه، بارگذاری های نامناسب، افتتاح پروژه های متناسب با شعارهای مدیریت جدید شهری و... صحبت کرده است. بخش اول این گفتگو را در ادامه می خوانید.
• به عنوان سوال اول اجازه دهید به سراغ پروژه های مهم شهرداری منطقه 22 برویم؛ البته تاکید اصلی ما بر پروژه هایی است که با شعار مدیریت جدید شهری یعنی تهران شهری برای همه طراحی و اجرایی شده است. ما در سال گذشته 36 پروژه در یک مرحله افتتاح کردیم؛ پروژه مهمی که ابتدای امسال افتتاح شد باغ 18 و نیم هکتاری «راز هستی» بود. این پروژه بسیار شاخص است و به عنوان یکی از مراکز جاذب گردشکری و تفریحی شناخته می شود. باغی که هم درخت مثمر و هم غیر مثمر دارد، اعم از درختان 50ساله ای از شمال کشور و زیتون و مرکبات، همچنین درختان غیرمثمری مانند کاج و سرو و علاوه بر این فضای قابل توجهی از این باغ به کاشت داروهای گیاهی اختصاص داده شده است. در نظر داریم یک کافه دم نوش در کنار این باغ توسط بخش خصوصی احداث و راه اندازی شود تا از این گیاهان دارویی در این کافه استفاده شود. چنین جاذبه خاصی در هیچ جای تهران وجود ندارد، ضمن اینکه حیوانات و پرندگانی به این باغ آورده شده اند و بخشی از حیوانات چیتگر نیز به اینجا منتقل می شوند.
• امسال هم قرار است 55 پروژه شاخص در دهه فجر به افتتاح برسد؛ تعداد پروژه های شاخص شما در دو سال گذشته به چه عددی می رسد؟
در سال جاری 55 پروژه معرفی و برای افتتاح به تایید شهرداری رسید. بنابراین با احتساب 36 پروژه سال گذشته در مجموع 91 پروژه حاصل کار مدیریت شهری جدید در منطقه 22 است.
• پس منطقه 22 در دو سال گذشته شاهد افتتاح 91 پروژه شاخص بوده؛ شما به مدیریت شهری در دوره جدید اشاره کردید. پروژهای مطرح شده چقدر به سمت شعارهای مخصوص این دوره مانند شهری زیست پذیر، دوست دار کودک و... رفته و چقدر این مسائل را دربرگرفته است؟
اولین پاسخی که در منطقه 22 باید به مردم می دادیم پاسخگویی به کمبود سرانه های هفت گانه شهری بود. مشکل جدی که در منطقه 22 وجود داشت این بود که ساخت و ساز انجام شده و بلندمرتبه سازی شکل گرفته بود و بارگذاری سکونتی حتی بیش از ظرفیت اکولوژیک انجام شده بود ولی متناسب با این بارگذاری جمعیتی، سرانه های خدماتی شکل نگرفته بود. از رسالت های این دوره از مدیریت شهری پاسخگویی به این کمبودها و تامین سرانه ها و ایجاد یک توسعه متوازن در منطقه 22 بود. در همین چارچوب 55 پروژه ای که تعریف شده، 2 مورد در حوزه فضای سبز، با تاکید بر فضای سبز محله ای است؛ چون بخش قابل توجهی از فضای سبز منطقه مانند بوستان چیتگر، لتمال کن، خرگوش دره وردآورد و کمربند سبز حریم منطقه 22، کارکرد شهری و فراشهری دارند.
• در واقع با وجود بوستان های فرامنطقه ای، نیاز به بوستان های کوچک مقیاس بود.
دقیقا؛ کمبود هایی که وجود داشت این بود که در محله های شهری پارک ها و بوستان های محله ای شکل نگرفته و مردمی که در منطقه مستقر شدند خواهان بوستان های کوچک محله ای در کنار و اطراف منازلشان هستند. در این بخش پارک «تندرستی» در حدود 4.5 هکتار در منطقه ای که در حال پذیرش جمعیت هست ایجاد شد. در سال های آینده اگر جمعیت بیشتری در اطراف این محل ساکن شدند فاز دوم این بوستان را اجرا و محوطه این پارک را گسترش خواهیم داد. در حوزه فضای سبز همچنین در ورودی دهکده المپیک فضای سبز گسترده ای شکل گرفته است.
• چندی پیش عنوان شد بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران در منطقه به بهره برداری می رسد؛ این طرح به کجا رسیده است؟
یکی از تاکیدات ما بهسازی و احداث مسیر دوچرخه سواری بوده که یکی از بحث های جدی منطقه است و در آینده یک رینگ کامل دوچرخه سواری در منطقه خواهیم داشت که همه رینگ های محله ها به هم متصل خواهند شد و بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران خواهد بود.
• با این اقدامات چه میزان به سرانه های هفت گانه در منطقه 22 که فقر آن به شدت احساس می شود، افزوده خواهد شد؟
مجموعه پروژه هایی که امسال افتتاح می شود منجر به این شد که حدود 13/6 متر مربع به سرانه های هفت گانه اضافه شود. ما 5 پروژه هم مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم. 3 پروژه در حوزه زیرساخت های مربوط به معلولین انجام شد که مربوط به تحقق شعار «تهران شهری برای همه» است. این شعار به این معنی است که همه اقشار اجتماعی فارغ از جنسیت، سن و معلولیت بتوانند بدون مانع از همه امکانات شهر استفاده کنند. در این بخش مناسب سازی سرویس های بهداشتی، ایستگاه های اتوبوس، ساختمان اداری یکی از شهرداری های نواحی، یکی از سرای محلات، بوستان ساحل و پیاده روی بلوار شهید اردستانی برای معلولین انجام شد. 2 پروژه در حوزه «تفریحی و گردشگری» داریم و 4 پروژه در بخش تجهیزات شهری . مجموعا حدود 1میلیون و 103 هزار و 400 متر مربع مستحرصه ایجاد شد.
• میزان اعتبارات هزینه شده برای مجموع این اقدامات چه میزان بوده است؟
از جهت اعتباری کل اعتبار هزینه شده 613 میلیارد ریال است که 581 میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری، 19 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی هزینه شده و 13 میلیارد ریال نیز کمک خیری بوده که به ساخت کتابخانه ای در ورودی چیتگر اقدام کرده است. این کتابخانه ضمن پوشش نیاز های مطالعاتی مردم منطقه به دلیل فضای خاص و آرامش و امکانات، در آینده به یکی از قطب های کتابخانه ای تبدیل خواهد شد.
• یکی از انتقادات به نحوه بارگذاری در منطقه 22 بحث کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی است؟ در این مسیر چه اقداماتی انجام شده است؟
توانستیم سهم ناوگان اتوبوسرانی را در بحث ترددهای شهری یک درصد اضافه کنیم. البته دلیل پایین بودن این عدد این است که اتوبوسرانی مستقیما توسط شرکت اتوبوسرانی مرکز اداره می شود و مناطق در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نقش فعالی ندارند. تعداد اتوبوس ها اضافه نشده و حل مسئله اتوبوس یک مسئله ملی است. دولت در سال های گذشته اتوبوس خریداری و توزیع می کرد اما در دولت فعلی هیچ اتوبوسی خریداری نشده است. در دولت دوم آقای احمدی نژاد کمتر از سالی 600 اتوبوس خریداری شد. در دولت آقای خاتمی بود که دولت تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه کرد و قرارداد 20 هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو و شهاب خودرو منعقد و ظرف 6 سال ناوگان اتوبوسرانی کشور حدود 38 درصد نوسازی شد. در حال حاضر بالای 75 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از سن فرسودگی که 8 سال است عبور کرده و قاعدتا با این اقدامات جسته گریخته و پراکنده اتفاقی نخواهد افتاد. باید سالی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوس رانی تهران شود تا فقط پاسخگوی نوسازی این ناوگان باشد و برای توسعه این ناوگان نیاز به اتوبوس های بیشتری داریم. ما در این حوزه کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با انجام مطالعات خطوط برخی از خطوط زائد را حذف و برخی خطوط لازم را ایجاد کردیم و همین تغییر در خطوط منجر به رشد یک درصدی ناوگان اتوبوس رانی در حمل و نقل عمومی شده است.
• در حوزه مترو چه ظرفیت هایی به حمل و نقل عمومی منطقه اضافه شد؟
در بحث مترو اقدامات ویژه ای انجام شده است. ما در مترو خط 5 را داریم که از حاشیه مرزی منطقه عبور می کند ولی با توجه به نیاز جدی که ما در حوزه حمل و نقل عمومی داریم خوشبختانه مشاور تهیه کننده طرح تفصیلی این موضوع را در طرح تفصیلی دیده و مطالعاتی که تحت عنوان طرح جامع حمل و نقل ریلی در کل تهران انجام شده خطوط و ایستگاه هایی را در منطقه پیش بینی کرده و از 4 خطی که قرار است به خطوط متروی تهران اضافه شود 3 خط در این منطقه قرار دارد. یک خط شرقی- غربی و یک خط شمالی – جنوبی و خط دیگری که یک ایستگاه آن در این منطقه واقع می شود. با هماهنگی های انجام شده قرار شد خط 10شروعش از منطقه 22 باشد.برای اینکه مسئولان حوزه مترو را متقاعد کنیم که شروع این خط از منطقه 22 باشد کلیه ذینفعان منطقه را دعوت و مدل مالی تعریف کردیم که در آن ذینفعان در احداث ایستگاه ها با شهرداری مشارکت کنند تا شهرداری و دولت بخشی از منابع خطوط و بخش مربوط به ایستگاه ها را ذینفعان پرداخت کنند و جلسات به صورت تک به تک با ذینفعان ادامه دارد. صورتجلسه هایی با مدیریت مترو و منطقه و ذینفع تنظیم خواهیم کرد تا بتوانیم با مشارکت ذینفعان و همکاری شهرداری با آن ها سال آینده خط 10 مترو تهران کلنگ زنی شود.
• خط 9 چطور؟
با توجه به کمبود منابع و اعتبارات مالی به نظر نمی رسد که خط 9 به این زودی آغاز شود.
• گمانه زنی ها و صحبت هایی در مورد امتداد خط 6 به منطقه 22 نیز وجو داشت؟
در مورد این خط مسئله ای که وجود داشت این بود که ما از خط 6 منشعب شویم برای یک خط شرقی و غربی و یا اینکه از خط 10 منشعب شویم. خط 10 شرقی- غربی از بالا مورد تایید حمل و نقل است و خط شرقی- غربی منشعب از خط 6 مورد تایید معاونت شهرسازی، ولی به هرحال جمع بندی شد که شرقی غربی خط 10 انجام شود و به جای خط 6 ال آر تی احداث شود، یعنی ما دو خط مترو خواهیم داشت و یک خط ال آر تی که از خط 6 وصل می شود و به صورت نعلی شکل شمال منطقه را به جنوب آن وصل و اکثر کاربری های مهم را درگیر می کند.
• با توجه به اینکه در طرح تفصیلی منطقه، حمل و نقل عمومی مورد بحث قرار گرفته و علاوه بر این منطقه 22 به عنوان قطب گردشگری و علمی- تحقیقاتی در تهران نیاز به توجه بیشتری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد، در طرح تفصیلی چه میزان به آن پرداخته شده است؟
اساس حمل و نقل عمومی در منطقه 22 در وهله اول مترو و سپس ال آر تی است که هردو مورد در طرح تفصیلی تصویب شده و هم در مطالعات جامع حمل و نقل ریلی دیده شده است که به تایید شهرداری تهران و شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران رسیده و الان در مرحله بررسی وزارت کشور قرار دارد و باید به تایید شورای هماهنگی امور حمل و نقل شهرهای کشور در وزارت کشور برسد تا بعد بتوان بر اساس آن وارد فاز اجرا شد.
ادامه دارد....

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/237084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

چگونه حزب‌الله با یک عملیات پهپادی ضربه‌ای دردناک به ارتش اسرائیل وارد کرد؟

گالانت در رجزخوانی برای حزب الله: تابستان داغی خواهیم داشت!

موج انزجار دانشجویان از صهیونیست‌ها به دانشگاه لوزان سوییس رسید

«در سایه سرو» به جشنواره مورد تایید اسکار در اسپانیا راه یافت

سلیمی: اگر دهان باز کنم برخی نمایندگان نمی‌توانند به صورتم نگاه کنند

مجری برنامه‌های پاورقی و سیدخندان: اخراج نشدم، مسافرت رفتم

بازیگر «بازی تاج و تخت» درگذشت

رئیس سازمان انرژی اتمی: انرژی هسته‌ای اقتدارآفرین و ثروت‌ساز است

اُمناء اطلاعیه داد؛ تاکید بر لزوم تغییر در ساختار و مدیریت مجلس آینده

جدیدترین روش تاب سواری!

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

وقتی خانوم شیرزاد بستنی میوه‌ای بدون پیاز سفارش میده!

کشف اجساد بدون سر در بیمارستان «الشفا» در غزه

واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی

تصویر دیدار حاشیه ساز؛ تل آویو: روابط با جمهوری آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کنیم

«رخنه» از امشب روی آنتن شبکه یک می‌رود

شرایط پیچیده مصاحبه با سیدحسن نصرالله از زبان مرتضی غرقی

استراتژی جدید برادر محسن؟

ثبت نام کن 30 هزار تومان بگیر

سریال «افعی تهران» با ژست روانکاوی اجتماعی خارج از اتمسفر ایران به هجو تبدیل شده است

خجسته: «والله»، «والله» بنده از رأی‌ام در قیامت دفاع می‌کنم

نشست خبری رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تمدید شد

رسانه غربی: آیا بن سلمان به سمت تولید سلاح هسته‌ای می‌رود؟

نگاهی به برنامه صداتو و استعدادیابی آن؛ فرصتی برای دیده شدن

دستیار رئیسی: حقوق مصرح ملت در قانون اساسی را مجدانه پیگیری می‌کنم

عرضه بیش از 24 محصول متنوع پالایشگاه آبادان در بورس

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

بازدید وزیر نفت از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی

بیانیه جمعی از هنرمندان در حمایت از حضور سه چهره فرهنگی

محسن رضایی زیر ذره‌بین؛ از دوستی قدیمی با قالیباف تا تغییر استراتژی

روایت بازیگر زن سینما از همکاری با مهران مدیری؛ آدم را بد عادت می کند

گریه برای وحدت!

سهراب سلیمی: راه نقد بسته باشد، راه ارتباط مسدود می‌شود

بازداشت فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور»

تذکر رهبر انقلاب به نیروهای نظامی از زبان فرمانده بلندپایه ارتش

ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری ابلاغ شد

تأمین مالی و ریسک داخلی‌سازی در صنعت پتروشیمی پوشش داده می‌شود

دعوت دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف از صنعت گاز ایران برای برگزاری کارگاه آموزشی ساخت داخل

مدیرمسئول همشهری نوشت: بغض وحدت ساز

بهترین سریال‌های ماوراییِ کره‌ ؛ از «ورطه» تا «جهنم»

شرکت‌کنندگان در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران بیانیه منتشر کردند

برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تا 7 سال آینده

امنیت درون‌زا و توسعه ایران

بحران‌طلبی یک جریان سیاسی در زنگ حساب

فاطمه هاشمی: با گفتن دل‌مان می‌سوزد، کار پیش نمی‌رود

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی