اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دوقطبی‌سازان مشغول کارند تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دوقطبی‌سازان مشغول کارند
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6018560
k ٣.٤
٢٢
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تخریب ، توهین و تهمت واژه‌هایی آشنا برای دیپلماتی است که بارها و بارها خود را «سرباز» ایران معرفی و بر لزوم تامین منافع جمهوری اسلامی تاکید کرده ولی حالا هم از درون و هم از بیرون با فشارهایی در نوع خود بی‌سابقه مواجه است. شاید آن روز که محمدجواد ظریف در جریان گفت‌وگوی خود با مجله آلمانی‌زبان «اشپیگل» همان موضع همیشگی جمهوری اسلامی را در قبال ایالات متحده امریکا و چند و چون مذاکره با این کشور تکرار می‌کرد، گمان نمی‌کرد هم از سوی ساکن این روزهای قدرتمندترین کرسی کاخ سفید و هم از سوی جناحی خاص و به اصطلاح «دلواپس» داخل کشور تحت فشار قرار بگیرد، ولی این اتفاق در حالی رخ داد که گفته‌های او به شکل قابل توجهی با بیانات شهریورماه رهبری همپوشانی دارد. رهبری آن روز مذاکره با امریکا در صورت «توبه» و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در قالب 1+5 را بدون اشکال توصیف کردند، ظریف نیز در پاسخ به پرسش «اشپیگل» درباره سرانجام رابطه تهران و واشنگتن پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، ضمن آنکه احتمال مذاکره را رد نکرد، لغو تمامی تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام را شرط این مهم نامید.
گفته‌های ظریف به‌رغم تکرار موضع رسمی جمهوری اسلامی اما از قرار معلوم به مزاج همان طیف دلواپس خوش نیامد که 48 ساعته گذشته را به هشتگ‌سازی علیه وزیر امور خارجه در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دادند. این هشتگ‌ها و توهین‌ها اما ظاهرا کفایت نکرد؛ به طوری که مدافعان دوگانه «عزت» و «ذلت»، بار دیگر و این‌بار با استفاده از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی کوشیدند هرگونه مذاکره با واشنگتن را نفی و حسن روحانی و به‌طور کلی دولت دوازدهم را به‌ عنوان دولتی منفعل در دیپلماسی معرفی کنند. از این‌رو تجمعی «خودجوش» را ترتیب دادند؛ تجمعی سراسر «خودجوش و مردمی» که از خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، مهر و باشگاه خبرنگاران جوان گرفته تا پایگاه‌های خبری تحلیلی نزدیک به اصولگرایان و بعضی ازکانال‌های تلگرامی یکی پس از دیگری اقدام به انتشار فراخوان آن کردند.
«خودجوش» اما کم‌فروغ!
در فراخوان برگزاری تجمع این رسانه‌ها ذکر شده بود که «جمعی از طلاب و دانشجویان» و «اعضای بسیج دانشجویی» دانشگاه‌های شهید بهشتی و صداوسیما خواستار برگزاری این تجمع هستند و جالب آنکه همزمان با آن، در مشهد نیز تجمعی مشابه مقابل دفتر وزارت امور خارجه در این شهرستان برگزار خواهد شد. اتفاقی که مو به مو افتاد و بدون هرگونه دخالتی از سوی نهادها و نیروهای امنیتی حاضر مقابل وزارت امور خارجه، جمعی حداکثر 100 نفره مقابل دستگاه دیپلماسی ایران حاضر و بار دیگر شعارهایی را علیه شخص ظریف و دولت تدبیر و امید سر دادند، آمدند و بدون هیچ‌گونه مزاحمتی دولت دوازدهم که با رای 24 میلیون ایرانی روی کار آمد و قدرت را به دست گرفت «امریکایی» خواندند و همزمان «مذاکره با دشمن» را «خنجر زدن به میهن» توصیف کردند.
نکته قابل‌ توجه در این میان آنکه خبرگزاری‌های فارس و تسنیم به ‌عنوان اصلی‌ترین رسانه‌های جناح راست و سایر رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرا به‌رغم پوشش پر آب و تاب این تجمع و معرفی معترضان به اظهارات ظریف به ‌عنوان «مردم» و «دانشجویان»، برخلاف رسم معمول خود که جمعیت حاضر در تجمعات اعتراضی نظیر آنچه پس از انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران در دانشگاه‌های مختلف ایران رخ داد را تخمینی اعلام می‌کردند، این‌بار نه تنها به سمت و سوی این مساله نرفتند؛ بلکه تاکید کردند که علاوه بر مشهد، در قم و تبریز نیز تجمعات مشابهی صورت گرفته و با قطعنامه‌ای پایانی خاتمه یافته است.
انتقام با «استیضاح»
در این میان حامیان حاضر در قدرت این جریان سیاسی نیز از جو ایجاد شده در فضای مجازی و حقیقی باز نماندند و یکی از پارلمان و دیگری از فلان همایش به این مساله پرداخته و از لزوم استیضاح وزیر امور خارجه ایران آن هم برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی سخن به میان آوردند. محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دومین روز همایش سراسری فرماندهان بسیج تلویحا به اظهارات ظریف و مساله مذاکره با امریکا اشاره و تاکید کرد: «مذاکرات برجام و مذاکره با امریکا در طول سال‌های گذشته، بی‌نتیجه بوده است. ترور شهید حاج قاسم سلیمانی هم یکی از آثار مذاکره با امریکا بوده است، چراکه هرگاه با زبان غیرمقاومت با دشمن صحبت کردیم، ضربه خوردیم و این باعث شد که جسارت دشمنان انقلاب اسلامی بیشتر شود. متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی داخلی، همچنان حرف از مذاکره می‌زنند و این در حالی است که امریکای جنایتکار، هرگز اهل عمل به هیچ عهدنامه بین‌المللی نیست.» کنار این اظهارات نمایندگان اصولگرای مجلس از محمدرضا پورابراهیمی گرفته تا مجتبی ذوالنوری با صراحت بیشتری به ظریف تاختند و با استفاده از کلیدواژه «دیپلماسی التماسی» خواستار «استیضاح» وزیر امور خارجه شدند. ذوالنوری در جریان اظهارات خود در صحن علنی مجلس همچنین تاکید کرد: «والله ما مخالف مذاکره با دنیا و مخالف ارتباط با جهان نیستیم ما فقط می‌گوییم بیراهه و ‌کج‌راهه نروید و از کسی که عامل همه بدبختی‌های این مردم است، با التماس مذاکره را گدایی نکنید.» در این میان احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم منتقدان ظریف را به «انصاف» فراخواند و از تریبون مجلس خطاب به آنان گفت: «انصاف و عدالت را به همگان یادآوری می‌کنم. امیدوارم قدری انصاف داشته باشید. آیا جمهوری اسلامی کنار مقاومت حداکثری اهل گفت‌وگو و مذاکره نیست؟»
تشکر از حساسیت «معترضان»
در این میان وزارت امور خارجه نیز نسبت به اظهارات مطرح شده علیه ظریف و تجمع اعتراضی چند ده نفره برگزار شده مقابل این وزارتخانه سکوت نکرد و با بیانیه‌ای در اقدامی عجیب و البته قابل توجه از «حساسیت» معترضان «تقدیر» کرد. در بند دوم این بیانیه 4 بندی همچنین آمده است: «تاکید بر اینکه ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم‌ها و اقدامات غیر قانونی انجام شده را لغو و جبران کند - در صورت انجام - شکست مطلق امریکا در صحنه بین‌المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود؛ بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم امریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است، خارج شود. برخلاف بعضی سوء‌برداشت‌ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف‌الحیل میز برجام را که برای خود تله می‌داند بر هم زند.» وزارت امور خارجه همچنین با تاکید بر لزوم توجه به منافع ملی یادآور شد: «ایجاد دوقطبی «مذاکره - عدم مذاکره» در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، آثار مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه‌های ملی را قربانی می‌کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند.»
و باز هم برخورد دوگانه
با این حال نکته قابل‌ توجه نه در اصل این تجمع اعتراضی به اظهارات وزیر امور خارجه، بلکه در نوع واکنش نهادهای امنیتی و قضایی است. شب گذشته بود که دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب که وظیفه صدور مجوز برای برپایی تجمعات اعتراضی را عهده‌دار است، صراحتا اعلام کرد که تجمع مدنظر دلواپسان ظریف و گفته‌هایش «مجوز قانونی» ندارد. این بدان معناست که نهادهای ناظر اگر می‌خواستند، می‌توانستند دقیقا به اتهام برپایی تجمعی غیرقانونی آمران و عاملان را بازداشت و به محکمه قضایی بکشانند، اما از سوی دیگر اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی نیاز به اخذ مجوز برای برگزاری تجمعات اعتراضی را نهی و صراحتا «برگزاری مسالمت‌آمیز» این تجمعات را مشروط به مخل مبانی اسلام نبودن، مجاز دانسته و این یعنی اساسا برگزاری چنین تجمعی به اخذ مجوز از نهادهای مربوطه نیازی نداشته ولی پرسش اینجاست که تفاوت واکنش نهادهای امنیتی به چنین تجمعاتی با نظیر آنچه در روز کارگر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد، در چیست که این تجمع با حضور نیروهای انتظامی بدون هرگونه واکنش سریع و خشنی پایان یافت ولی از آن تجمع چندین و چند نفر بازداشت و با احکام در نوع خود سنگینی مواجه می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/234842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی