اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روابط ایران و عمان در دوران پادشاه جدید چگونه خواهد بود؟ اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - با توجه به اینکه هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان از درون ساختاری به قدرت رسیده که در 50 سال گذشته روابط حسنه ای با ایران داشته است بنابراین نباید چندان شاهد تغییر سطح روابط بین تهران و مسقط بود. جایگاه کنونی عمان به دلیل سیاست محافظه کارانه این کشور بوده و کاملا طبیعی است که اگر پادشاه جدید به دنبال کنار گذاشتن این سیاست باشد این جایگاه تغییر خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
عمان در خلیج فارس به عنوان کشوری معروف شده که با اتخاذ سیاست بی طرفی توانسته خود را از تنش های منطقه ای دور کند. سلطان قابوس پادشاه عمان در 50 سال سلطنت خود توانست این کشور را از چالش های اقتصادی و سیاسی دورکرده و کشور را به رشد قالب توجهی در حوزه های مختلف برساند. علاوه بر این، عمان با تعریف نقش میانجی برای خود توانست در مذاکرات مختلفی در منطقه نقش آفرینی کند. روابط ایران و عمان نیز در دوران سلطان قابوس همواره دوستانه بوده است. با مرگ سلطان قابوس این سوال مطرح می شود که روابط ایران و عمان به چه صورت خواهد بود.
پادشاه جدید عمان کیست؟
سلطان قابوس فرزندی نداشت و از همین رو،‌ اسعد و هیثم پسرعموهای سلطان قابوس بالقوه شانس جانشینی او را داشتند. در این میان هیثم بن طارق، از اوایل سال 2000 میلادی وزیر میراث و فرهنگ عمان، 65 ساله و رئیس کمیته اقتصادی چشم‌انداز 2040 عمان است. انتخاب او در حالی صورت می‌گیرد که تمام گمانه‌زنی‌ها از انتخاب «اسعد بن‌طارق آل‌سعید» حکایت داشت. اسعد که معاون نخست‌وزیر در امور همکاری‌ها و روابط بین‌الملل بود، در آخرین ماموریت به‌عنوان نماینده رسمی عمان به اجلاس اتحادیه عرب در اردن اعزام شد. پادشاه جدید عمان سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه این کشور را دارد و تا سمت قائم مقامی در این وزارتخانه پیش رفته بود.
چشم انداز روابط ایران و عمان
مرگ سلطان قابوس باعث طرح این سوال شده که پادشاه جدید روابط خود را با ایران چگونه ترسیم خواهد کرد. برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به سنتی که سلطان قابوس در سیاست خارجی بنا نهاده توجه کنیم. سنتی که سلطان قابوس در سیاست منطقه‌ای عمان بر جای گذاشته به راحتی قابل تغییر توسط پادشاه جدید نیست. در واقع این سنت بی‌طرفی و توازن ناشی از فرهنگ، جغرافیا و ملاحظات سیاست داخلی است که تا حد زیادی برای پادشاه جدید هم پابرجاست. بنابراین تغییر بنیادین سیاست خارجی عمان یا چرخش آن به سمت یکی از محور‌های منطقه‌ای محتمل به‌نظر نمی‌رسد. این را می‌توان از اظهارات سلطان جدید در مراسم سوگند رسمی استنباط کرد. زمانی که سلطان هیثم در وزارت خارجه بود، به وزیر خارجه در تنظیم سیاست بی‌طرفی کمک می‌کرد. از همین رو، انتظار می‌رود که سیاست خارجی عمان تغییر چندانی نکند. چرا که سلطان جدید از جمله طراحان سیاست بی طرفی بود. سلطان هیثم، از سال 1986 تا 2002 در وزارت خارجه حضور داشت. علاوه بر سابقه سیاسی و دیپلماتیک، سلطان هیثم توجه خاصی به مسائل اقتصادی دارد. عمان چشم‌اندازی به نام «عمان 2040» دارد که در آن طرح‌هایی برای بهبود جایگاه اقتصادی عمان تدوین شده است. از آنجا که توسعه اقتصادی به درجاتی از ثبات و توسعه روابط خارجی نیاز دارد، احتمالا سلطان هیثم تاکید بیشتری بر بی‌طرفی و بهبود روابط با همه کشور‌ها خواهد داشت.
«سالم الجهوری» پژوهشگر مسائل عمان معتقد است که پس از سلطان قابوس، عمان از سیاست بی‌طرفانه خود درباره مسائل منطقه چشم‌پوشی نمی‌کند، سیاست عمان تغییر نخواهد کرد، حتی اگر چهره‌هایی که سیاست خارجی را مدیریت می‌کنند، تغییر کنند باز هم همان شیوه گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. «عبدالله باعبود» تحلیلگر سیاسی عمانی نیز می‌گوید عمان کشوری کوچک با امکانات اندک در منطقه است. این کشور همواره در مسائل منطقه‌ای سیاست بی‌طرفانه را دنبال کرده و هیچ گاه از این سیاست چشم‌پوشی نکرده است. جورجیو کافیرو، تحلیلگر مسائل سیاسی هم پیش‌بینی کرده که پس از سلطان قابوس تغییر ریشه‌ای در سیاست خارجی عمان رخ ندهد.
به نظر می رسد که در دوران هیثم بن طارق، عمان تلاش می‌کند که همان سیاست محافظه کارانه‌اش را در منطقه و با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد. لذا مناسبات دوستانه خود را با تهران همچنان حفظ خواهد کرد. سیاست در عمان به گونه‌ای نیست که سیاست گزاری در این کشور فردی باشد بلکه بیشتر شورای خاندان سلطنتی ( پادشاهی ) تصمیم‌گیری‌های مهم را انجام می‌دهد. هیثم بن طارق به تازگی به سمت پادشاهی عمان منصوب شده و طبیعی است که در چارچوب شورای خاندان پادشاهی تصمیم‌گیری خواهد کرد. چرا که سیاست‌های کلان عمان در همین شورا ترسیم می‌شود. این به معنای تداوم روابط ایران و عمان همانند دوران سلطان قابوس است. از سوی دیگر، هیثم بن طارق کاریزما و شخصیت سلطان قابوس پادشاه سابق عمان را ندارد و نمی‌تواند بر خلاف تصمیمات شورای خاندان سلطنتی در منطقه عمل کند و این در حالی است که همین شورا او را به عنوان پادشاه جدید عمان تعیین کرده‌ است.
روابط و مناسبات میان ایران و عمان طی دهه‌های گذشته همواره رو به پیشرفت بوده و این روابط ریشه در تاریخ دارد. داشتن مناسبات نزدیک با تهران برای مسقط این فرصت را هم ایجاد کرده که بتواند استقلال و امکان مانور خود در برابر عربستان را تا حدودی حفظ کند. واقعیت اما این است که روابط و مناسبات ایران و عمان صرفاً در چارچوب یک روابط دیپلماتیک معمولی نیست و تجربه نشان داده که عمق روابط راهبردی ایران و عمان در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و ثبات و استحکام طولانی این روابط، احتمال تأثیرپذیری منفی را در آینده به‌شدت کاهش می‌دهد چراکه این روابط ریشه در تاریخ و فرهنگ دو کشور دارد و قائم به شخص نیست و انتظار می‌رود روابط دو کشور ایران و عمان در آینده پس از سلطان قابوس هم باصلابت و استحکام، تداوم داشته باشد و ساختار بی‌طرفی و ایفای نقش مثبت عمان این امکان را برای گسترش و ثبات روابط به همراه خواهد داشت. در کل می توان گفت با توجه به اینکه هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان از درون ساختاری به قدرت رسیده که در 50 سال گذشته روابط حسنه ای با ایران داشته است بنابراین نباید چندان شاهد تغییر سطح روابط بین تهران و مسقط بود. جایگاه کنونی عمان به دلیل سیاست محافظه کارانه این کشور بوده و کاملا طبیعی است که اگر پادشاه جدید به دنبال کنار گذاشتن این سیاست باشد این جایگاه تغییر خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/232938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

تسلیحات، واجب تر از نان شب

عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد

طلای جهانی جهش کرد

تجمع ضد صهیونیستی نزدیک کالج امرسون

تیپ و استایل ویژه افسر مین جانگو در 52 سالگی

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

اعتراض ایرلند به قانون ضد مهاجرتی انگلیس

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه

سکانسی از سریال «همه چیز آنجاست»

"حاج کمال" سنگ‌انداز می‌شود

اگر کیس بهتری سراغ دارید به من بگید

غیرتی شدن "مهران غفوریان" بخاطر دسته گل

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند

گزیده‌های نفتی هفته

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا

چین سفیر آلمان را احضار کرد

تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی