اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آمریکا در سودای تجزیه عراق تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روح‌الله فرقانی / بعد ازتصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا درپارلمان عراق موج خشونت مسلحانه خون‌محور، به طرز مشکوکی دوباره بر حال و هوای اعتراضات خیابانی دراین کشور جنگ‌زده سایه افکنده است. از طرفی نزدیک شدن زمان تظاهرات بی‌سابقه میلیونی ضد حضور نظامیان آمریکا در عراق که قرار است روز جمعه دراین کشور برگزار شود یکی دیگر از علل مهم خشونت‌های اخیرعنوان شده به امید اینکه تظاهرات میلیونی را تحت‌الشعاع قرار دهد. خشونت‌هایی که رسانه‌های عراقی معتقدند، آمریکایی‌ها با حمایت گروه‌های معترض و جوکرها درصدد التهاب بیشتر جامعه عراقی هستند.
با جنایت آمریکا درترورشهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس، نایب ‌رییس الحشدالشعبی، پارلمان عراق طرح اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد؛ موضوعی که به مذاق تروریست‌های آمریکایی خوش نیامد و تلاش کردند تا با ایجاد فتنه و توطئه‌های جدید، به اشغالگری خود در عراق ادامه دهند. توطئه واشنگتن برای ممانعت از مشارکت عشایر عراق در تظاهرات ضدآمریکایی که قرار است چهارم بهمن‌ماه جاری در سراسر عراق برگزار شود یکی از این موارد است. آنگونه که قصی‌الانباری، رییس دفتر سازمان «بدر» عراق بیان کرد؛ «روزهای گذشته، آمریکا نشست‌های مشکوکی با برخی عشایر استان الانبار انجام داده تا مانع از حضور آنان در تظاهرات‌های ضدآمریکایی شود. هدف آمریکا از این نشست‌ها این است که میان ملت عراق، تفرقه ایجاد کند و اجازه ندهد که حضور آنان در عراق، محکوم شود.»
سودای آمریکا برای تجزیه عراق
البته آمریکا تنها به شعله‌ور کردن اعتراضات خشونت‌آمیز درعراق بسنده نکرد و علاوه بر دور زدن مصوبه قانونی پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهایش از این کشور به احیای اختلافات قومی میان اربیل، بغداد و دیگر مناطق عراق هم پرداخته است و برای دامن‌زدن به این اختلافات پروژه تجزیه عراق و استقلال منطقه کردنشین و دیگر مناطق عراق را دنبال می‌کند. پس از مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی که کانون اصلی آن را می‌توان اخراج نظامیان آمریکایی ارزیابی کرد، این روزها بحث درباره آینده سیاسی این کشور بعد از خروج آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است. در این میان، تحرک در میان بازیگران داخلی عراق در قالب هویت‌های مختلف اعم از شیعیان، سنی‌ها و کردها بسیار قابل توجه است. از یک‌سو، اکثریت قاطع عراقی‌ها بر این باور هستند که باید نیروهای اشغالگر آمریکایی هر چه زودتر این کشور را ترک کنند و در مقابل، برخی رهبران سیاسی سنی و کُرد نسبت به این امر نگرانند و به‌نوعی برخلاف اراده عمومی شهروندان عراقی، خواستار باقی ماندن آمریکایی‌ها در عراق هستند. دراین میان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در عراق مطرح است و آمریکایی‌ها به آن دامن می‌زنند، تجزیه این کشور است؛ گویا آمریکا تلاش می‌کند ایالات سنی در نواحی همجوار با اقلیم کردستان را ایجاد کند. نکته قابل توجه در این میان آن است که هیاتی سیاسی از اهل سنت عراق اخیراً در کشور امارات با نمایندگان آمریکایی دیدار کرده‌اند. همین امر نشان می‌دهد که طرح، از اساس طرحی آمریکایی برای تجزیه و برهم‌زدن روند اخراج نظامیان آمریکایی از کشور است و واشنگتن در شرایط جدید که اوضاع را به‌شدت بر خلاف منافع و خواسته‌های خود می‌بیند. به نظر می‌رسد در پی ایجاد طرح ایالت جدید سنی است. اما برخلاف تصورات آمریکایی‌ها سطح بالای افکار عمومی عراقی‌ها مخالف تجزیه کشور هستند. حتی بخش بزرگی از کُردها و غالب سنی‌ها به هیچ‌عنوان خواهان از دست رفتن استقلال عراق نبوده و در این مسیر حاضر به گام برداشتن در مسیر تجزیه کشور نیستند.
فاز جدید خشونت‌طلبی و خونریزی
اعتراضات خیابانی عراق نیز، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد بعد از تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا درپارلمان این کشور وارد فاز جدید خشونت‌طلبی و خونریزی شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران عراقی معتقدند که آمریکا و متحدان منطقه‌ای و داخلی خود در پشت این دور از اعتراضات خیابانی تازه قرار دارند به امید اینکه خون‌های بیشتری ریخته شود تا بتوانند با این حربه مانع اخراج نیروهای خود از این کشور جنگ‌زده شوند.
اراده جدید در عراق
افزون بر این، اراده جدید نیروهای مبارز شیعی برای مقابله با آمریکا به منظور نهایی‌شدن اخراج آن‌ها قابل توجه است. از همان ابتدای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، مقتدی صدر و رهبران الحشد‌الشعبی با صراحت اعلام کردند که نیروهای جیش‌المهدی و الحشد اجازه تداوم حضور اشغال نظامی آمریکا را نخواهند داد و در آینده نیز به نظر می‌رسد امکان هدف قرار گرفتن مقرهای نظامی آمریکایی در صورت اصرار بر عدم خروج از کشور حتمی به نظر می‌رسد؛ بنابراین با اطمینان زیاد می‌توان طرح آمریکا برای ایجاد ایالت سنی با هدف اصلی تجزیه عراق را از هم‌اکنون شکست‌خورده ارزیابی کرد چراکه خروش میلیون‌ها عراقی در چهارم بهمن (جمعه)، هراس و فرار آمریکایی‌های تروریست را از این کشور جنگ‌زده رقم خواهد زد.
ارتباط آمریکایی‌ها با باندهای خشونت‌طلب و جوکر
البته آمریکایی‌ها در دور تازه توطئه‌های خود اقدام به انجام اعتراضات خشونت‌آمیز خیابانی کرده‌اند، تا تظاهراتی که قرار است روز جمعه این هفته در شهرهای مختلف عراق شکل گیرد، تحت‌الشعاع خشونت‌های توام با خونریزی و مظلومیت‌نمایی شکل گرفته قرار گیرد و بار دیگر دوباره میدان تحریر بغداد مملو از جمعیت معترضان به دولت شود.
از این رو، آمریکایی‌ها باندهای جوکر و گروه‌های تندرو و خشنی را مورد حمایت رسانه‌ای و مادی خود قرار می‌دهند تا با تحریک افکارعمومی اعتراضات خیابانی عراق به خشونت، کشتار و تخریب پیش رود. آمریکایی‌ها با حمایت از گروه‌های نفوذی خود در این اعتراضات با استفاده از سلاح گرم و کشته‌سازی در تلاشند تا موج رسانه‌ای گسترده‌ای به راه اندازند تا مگر از حضور میلیونی مردم عراق برای تظاهرات روز جمعه بکاهند. کما اینکه رسانه‌های عراقی از کشته‌شدن دست‌کم 4‌نفر و زخمی‌ شدن 25‌نفر دیگر در این اعتراضات گزارش می‌دهند، اقدامی که مقامات عراقی معتقدند، باندهای جوکر نیروهای امنیتی را متهم به ارتکاب قتل‌های روزهای اخیر عراق می‌کنند تا با مظلومیت‌نمایی مردم را به حضور دوباره در میدان تحریر تحریک کنند اما شبکه‌های اجتماعی باندهای تندرو جوکر را در پس خونریزی‌های این روزهای عراق معرفی کردند.
بر خلاف همه تلاش‌های آمریکا که در طول سال‌های گذشته همواره کوشیده است دولت و طبقه سیاسی حاکم را فاسد جلوه دهد این بار صدای مردم عراق، اصل فساد را در کشورشان هدف گرفته و معتقدند تا آمریکا از این کشور نرود، فساد برچیده نمی‌شود. اکنون افکار عمومی، دولت و پارلمان، جریان‌ها و رهبران سیاسی عراق به علاوه آمریکا و متحدانش اینک چشم به تظاهرات میلیونی روز جمعه دوخته‌اند تا صدای ملت عراق علیه ام‌الفساد عراق با شعار «آمریکا بره بره» (آمریکا بیرون برو) بلند شود. برهمین اساس، یکی از شعارهای مرکزی تظاهرات میلیونی جمعه این هفته، «آمریکا ام الفساد فی العراق» است.
آمریکا گرچه توانست از طریق اعتراضات خیابانی، دولت «عادل عبدالمهدی» را به استعفا مجبور کند اما نتوانست انسجام و وحدت ملی عراق را خدشه‌دار کند و روز جمعه، ملت عراق،نفرت و انزجار خود را از آمریکا و حضور نظامیانش در عراق نشان خواهد داد. پیش از این، دونالد ترامپ اعلام کرد که نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک نخواهند کرد تا زمانی که بغداد هزینه ساخت پایگاه هوایی در این کشور را به واشنگتن پرداخت نکرده باشد. باور عمومی بر این است که تظاهرات میلیونی جمعه ، نقشه جدید عراق را با اخراج نظامیان آمریکا و نزدیک شدن دولت به دردها و خواسته‌های بر حق ملت ترسیم خواهد کرد و باندهای جوکر بیش از پیش از ملت عراق منزوی خواهند شد تا زمینه برای بازداشت عناصر جنایتکار آن فراهم شود.
حمله راکتی به منطقه سبز
شاید بتوان بازگرداندن بقایای تروریست‌های داعش و بعثی‌ها، در عراق را یکی دیگر از اهداف توطئه‌آمیز آمریکا دراین کشور بحران‌زده دانست که درهفته‌ها و روزهای اخیر بیشتر از سوی غربی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال می‌شود کما اینکه برخی ازاین توطئه‌ها در قالب حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نظامی الحشدالشعبی از سوی رسانه‌های عراقی گزارش شد. اما این توطئه‌های صهیونیستی آمریکایی دوام نیاورد، چراکه این اقدامات خصمانه آن‌ها با پاسخ گروه‌های مختلف عراقی مواجه شد. آنگونه که رسانه‌های عراقی گزارش می‌دهند، مواضع آمریکایی‌ها در منطقه سبز عراق بارها مورد اصابت حملات راکتی قرار گرفته است که در آخرین حملات که روز گذشته صورت گرفت، 3‌عدد راکت کاتیوشا به اطراف منطقه اصابت کرد. البته قبلاً نیز چندین‌بار به نزدیکی سفارت آمریکا واقع درمنطقه سبز راکت اصابت کرده بود که مجروح و کشته شدن تعدادی را به همراه داشت.
اتحاد عراق
آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند «عراق متحد» هیچ‌گاه منافع آن‌ها را تأمین نخواهد کرد و فقط در وضعیت بحران، توطئه و انشقاق است که می‌توانند امور را درمسیرایفای نقش فعال خود مدیریت کنند؛
با این وجود، برخی گروه‌های سیاسی عراق حمایت‌های خود را برای شرکت در تظاهرات ضدآمریکایی اعلام کردند. ازاین رو چندی است که مردم عراق به فراخوان برخی گروه‌های سیاسی در این کشور برای حضور در راهپیمایی به‌منظور محکومیت حضور نظامیان آمریکایی در روز جمعه (چهارم بهمن) لبیک گفته‌اند. در کنار این، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف عراقی نیز ضمن اعلام انزجار از حضور اشغالگران آمریکایی ، به فراخوان راهپیمایی واکنش مثبت نشان داده‌اند. همه این‌ها را اضافه کنید به تماس‌های اخیر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد عراق با مقامات آمریکایی که از آن‌ها برنامه اجرایی زمان‌مند برای خروج نظامیان این کشور از عراق را خواستار شده بود. تظاهرات میلیونی روز جمعه مردم عراق،آخرین سناریوهای واشنگتن در عراق را به شکست خواهد کشاند چراکه در تمامی استان‌های عراق و دقیقاً در مکان‌هایی که تاکنون شاهد برگزاری تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز بوده، برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/231428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی