اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جام‌جم علیه جام‌جم مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تقابل‌ها نه در عیان بلکه در خفا از همان نخستین روزهای روی کار آمدن حسن روحانی با شکست رقبای اصولگرایش آغاز شد. شیخی که آن روزها بیش از امروز گفتار و کردارش با حقوقدانان همخوانی داشت، با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان راهی کاخ پاستور شد، اما می‌دانست مخالفان قدرتمندش لحظه‌ای از تخریب او و دولتش دست نخواهند برداشت شاید گمانش را نمی‌کرد، سال‌ها بعد در شرایطی مجبور به جدالی نابرابر با همان مخالفان باشد که نه‌تنها سبد رای‌اش در قیاس با سال‌های 92 و 96 ریزش جدی پیدا کرده بلکه مخالفان داخلی‌اش علنا کمر به تخریبش بسته‌اند؛ تخریب‌هایی که کنار تحریم‌های خارجی دونالد ترامپ و یارانش می‌کوشد بیش از پیش پیغام ناکارآمدی دولت را به افکار عمومی مخابره کند.
حسن روحانی و به‌طور کلی مجموعه دولت دوازدهم در این میان با پاشنه آشیل همیشگی‌شان، تیم اطلاع‌رسانی نه چندان قدرتمند، بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر شد تا جایی که حامیان و موافقانش نیز در میان حجم انبوه اخبار علیه دولت گم شدند. اما این جدال از زمانی نابرابر شد که صداوسیما نیز در جرگه مخالفان دولت قرار گرفت. جام‌جم از ابتدا هم در زمره یاران و حامیان دولت قرار نداشت، اما دست‌کم می‌کوشید همسو با مخالفان دولت که اگر منافع و مقاصد جناحی در صدر اولویت‌های‌شان نباشد، قطعا منافع ملی نیز صدرنشین جدول اهداف‌شان نیست، نباشد اما رفته‌رفته با گسترش نفوذ اصولگرایان و چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در شبکه‌های صداوسیما، این روند تغییر کرد و پاستور شد سیبل همیشگی برنامه‌سازان جام‌جم. سیبلی که برخلاف سایر افراد و نهادها و قوا، انتقاد و تخریب از آن نه‌تنها خطری به همراه نداشت؛ بلکه به‌زعم رییس‌جمهوری بعضا با «جایزه» هم همراه بود.
«افق» در خط مقدم
در این میان برخی شبکه‌های صداوسیما در تخریب دولت گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربودند تا جایی که نام‌شان در ردیف بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مخالفان دولت دوازدهم قرار گرفت. برنامه‌سازانی نزدیک به اصولگرایان، مجریانی تمام اصولگرا و میهمانانی نزدیک یا عضو جبهه پایداری کلکسیونی ضد دولتی را تشکیل دادند در شبکه «افق». این شبکه هشتم اسفندماه 93 در حالی تشکیل شد که حرف و حدیث‌ها مبنی بر حضور برخی نهادها که از قضا میانه چندان خوبی با دولت و دولتمردان ندارد، در آن بسیار شنیده می‌شد ولی حالا و با گذشت 4 سال و 10 ماه و 23 روز از تولد این شبکه، به نظر نمی‌رسد که این شنیده‌ها چندان دور از واقعیت محسوب شود. با این حال شبکه افق زمانی رویکرد تندتری نسبت به دولت در پیش گرفت که برنامه‌ای زنده با نام «جهان آرا» در آن متولد شد، برنامه‌ای که سازندگانش رویکرد آن را «روشنگری» نامیدند ولی به‌زعم ناظران و تحلیلگران همه کارکردی داشت جز «روشنگری».این فشارها اما معطوف به شبکه «افق» و برنامه «جهان آرا» نماند؛ همان مجریانی که در شبکه‌ای به مراتب کم‌مخاطب‌تر «جهان آرا» ساختند با کوچ عادل فردوسی‌پور و دیگران از شبکه‌های صداوسیما، به شبکه سوم آمدند و «میدان انقلاب» را ساختند، آن هم با همان رویکرد پیشین؛ رویکردی که به شبکه نخست صداوسیما و برنامه «ثریا» نیز که خود را «دید‌بانی برای شفافیت ایران» معرفی می‌کرد، کشیده شد. این روند چنان ادامه یافت که هر روز ایستادگی جام‌جم برابر پاستور بیش از پیش با اظهارات مجریان و کارشناسان این برنامه‌ها برای ناظران و به‌ویژه کاربران شبکه‌های اجتماعی مشخص شد.
سلام بر جنجال
دولت در این میان اما بی‌کار نماند؛ به‌طوری که چندین و چند بار اخباری مبنی بر تذکر شخص رییس‌جمهوری یا سایر اعضای کابینه به رییس سازمان صداوسیما رسانه‌ای شد. هر از گاهی نیز حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور رییس‌جمهوری و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما با نامه‌هایی خواستار توقف روند ضد دولتی جام‌جم شد اما تقریبا هیچ‌یک از این تذکرها و نامه‌ها افاقه نکرد تا جایی که صداوسیما تصمیم به تغییر رویه گرفت؛تغییر رویه‌ای که درست در شرایطی ایجاد شد که جام‌جم و شبکه افق به‌واسطه اظهارات کارشناسان حاضر شده در برنامه «جهان آرا» با انتقادهای بسیاری مواجه بود. موضوع از آنجا آغاز شد که محمدصادق کوشکی و نادر طالب‌زاده به عنوان دو فعال فرهنگی اصولگرا با حضور در برنامه «جهان آرا» آن ‌هم در شرایطی که هنوز داغ «خطای انسانی» پدافند هوایی سپاه و انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی تازه بود، اولی به رخشان بنی‌اعتماد تاخت و دومی سرانجام حادثه تلخ پرواز 752 را «هیچ» دانست.این اظهارات جنجالی از یک‌سو و گفته‌های زینب ابوطالبی مبنی بر خداحافظی آنان که رویکردی مخالف با این مجری جوان به مسائل سیاسی و اجتماعی دارند، از سوی دیگر سبب شد تا باز کاربران شبکه‌های اجتماعی و البته کنشگران سیاسی و مدنی یکی پس از دیگری به انتقاد از رویکرد عجیب جام‌جم بپردازند. حسام‌الدین آشنا هم در این میان نامه‌ای به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به عنوان رییس شورای نظارت بر صداوسیما نوشت و تاکید کرد: «در شرایطی که جامعه ایران در شوک خطای انسانی رخ‌داده در انهدام هواپیمای مسافربری به سر می‌برد و تصور پنهانکاری و دروغگویی در افکار عمومی شکل گرفته است، شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون در نظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می‌افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند.»
به وقت پایان
این جنجال‌ها برخلاف گذشته که عموما با مقاومت سازمان صداوسیما و نپذیرفتن اشتباه از سوی مجریان و برنامه‌سازان همراه می‌شد، با واکنش قابل تاملی از سوی محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما همراه شد. او در اظهاراتی که باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان خبرگزاری وابسته به صداوسیما آن را منتشر کرد، نه تنها از گفته‌های کوشکی، طالب‌زاده و ابوطالبی دفاع نکرد، بلکه تلویحا حق را به منتقدان داد و تاکید کرد: «بار‌ها اعلام کرده‌ایم در برنامه‌های زنده، مسوولیت حرف‌هایی که کارشناسان می‌گویند، برعهده خودشان است و سازمان صداوسیما نه‌تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و در شرایط فعلی کشور، سمی مهلک برای وحدت میان قشر‌های مختلف می‌داند.»
واکنش‌ها اما به همین‌جا منتهی نشد. چندان از جنجال‌های اظهارات این به اصطلاح کارشناسان در شبکه افق و انتقادات عمده تحلیلگران و ناظران نگذشته بود که خبری عجیب نوک پیکان اصولگرایان را به سمت دولت برگرداند. صبح بیست و نهم دی‌ماه بود که اخباری مبنی بر توقف پخش برنامه‌های «ثریا»، «جهان آرا» و برنامه‌هایی از این دست رسانه‌ای شد و بازخوردهای بسیاری نیز در میان اصولگرایان به همراه داشت، اما در شرایطی که مسوولان صداوسیما مقابل چرایی این مهم سکوت کرده بودند، وحید یامین‌پور و امیرحسین ثابتی به عنوان مجریان «جهان آرا» که از قضا هر دو تمام و کمال در زمره اصولگرایان قرار می‌گیرند، در شبکه‌های اجتماعی خود دلیل این تعطیلی را فشارهای دولت و شخص حسام‌الدین آشنا عنوان کردند. اتهامی که حامد کاشانی، تهیه‌کننده برنامه «عصرانه» و مقصودی تهیه‌کننده برنامه «ثریا» نیز تلویحا آن را مطرح کردند و از تلاش‌های «آشنا» و «ناآشنا» برای کاهش «شأن رسانه ملی» در حد «روابط عمومی مجیزگوی دولت» سخن به میان آوردند.
این اتهامات به سرعت از سوی اصولگرایان و کاربران همسو با آنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تا جایی که حامیان این جریان روحانی و دولتش را عملا به عاملی برای ایجاد خفقان رسانه‌ای در جمهوری اسلامی معرفی کردند، اما بعدازظهر همان روز روابط عمومی صداوسیما صراحتا تمام گفته‌های اصولگرایان و حامیا‌ن‌شان را در تایید عدم پخش زنده برنامه‌های «عصرانه» و «جهان‌آرا» از «شبکه افق» و «ثریا» از شبکه یک سیما، موضوع تعطیلی این برنامه‌ها را رد و بیان کرد: «فقط این برنامه‌ها نیست که از زنده به تولیدی تغییر شکل می‌دهند؛ بلکه برنامه «آفتاب شرقی» شبکه یک و همچنین «پرونده ویژه» شبکه 3 نیز که زنده پخش می‌شدند، مدتی است که به صورت تولیدی یا همان ضبطی پخش می‌شوند. شبکه یک تصمیم گرفته برخی از برنامه‌های هفتگی فرمول یک را نیز به صورت ضبطی پخش کند. دلیل این کارها به حد مطلوب رساندن کیفیت برنامه‌ها و بی‌ربط با فشارهای سیاسی است؛ بنابراین تغییر شکل این برنامه‌ها هیچ ربطی به این حرف‌ها ندارد.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/230532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

روز تحلیف پوتین مشخص شد

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

القسام: پاسخ قاطع و گسترده ایران، معادلات دشمن را برهم زد

توصیه انتخاباتی مصباحی مقدم به مردم: از میان نامزدهای باقیمانده، اصلح را انتخاب کنید

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

سخنگوی جبهه پایداری: در دور دوم انتخابات، لیست انقلابی‌تری خواهیم داشت

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

نطق طوفانی علیرضابیگی: در مقابل گردنکشان و بدخواهان ملت ایران خواهم ایستاد

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

فریدون عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال در تجارت نفت را افزایش می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

ابهام مالیاتی در بورس

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی