اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله حمایت/ مهم‌تر از درهم کوبیدن عین الاسد تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - حمایت / « مهم‌تر از درهم کوبیدن عین الاسد » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته دکتر اصغر زارعی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در هم کوبیده شدن پایگاه آمریکایی «عین الاسد» به‌وسیله موشک‌های بالستیک و نقطه زن سپاه پاسداران پس از خبط بزرگ یانکی‌ها در به شهادت رساندن سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی، بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته، «یکی از ایام‌الله» است. آنچه درجه اهمیت و ارزش این حمله موشکی را فارغ از جهات فنی و نظامی آن برجسته می‌کند، این است که این ماجرا، صرفاً یک حمله موشکی شجاعانه نبود، بلکه بیش از وجوه نظامی، شکسته شدن هژمونی و هیبت آمریکا قابل‌بررسی و واکاوی است.
دیپلمات‌ها و کسانی که در نشست‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، به‌خوبی واقف‌اند که نمایندگان تقریباً همه کشورها از اخم دیپلمات‌های آمریکایی به وحشت می‌افتند و نگران می‌شوند. آمریکا در مورد بسیاری از کشورها حتی زحمت صدور بیانیه برای واداشتن آن‌ها به انجام اوامرشان را هم به خود نمی‌دهد و از طریق یک تماس تلفنی، کار را تمام می‌کند! در برخی موارد هم مقامات ارشد دولتی مثل رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه وارد عمل شده و با تهدید لسانی، به نتیجه دلخواه دست می‌یابند. تهدید نظامی هم در مرحله آخر قرار دارد که در مورد ایران، پس از وعده انتقام سخت، شاهد آن بودیم. با این حال، اولین قدرت نظامی دنیا جرأت حمله متقابل علیه ابرقدرت منطقه را نداشت و فارغ از اینکه چه تعداد تلفات داده‌اند، وحشتی که به دل آن‌ها فرود آمد و تحقیری که از این بابت متحمل شدند، تاریخی و بی‌سابقه بود. علاوه بر این، پس از این سیلی سخت به آمریکا شاهد آرایش قوا و اتحاد بیش از پیش محور مقاومت در غرب آسیا هستیم و مناسبات منطقه پس از شهادت فرمانده سپاه قدس در سراشیبی تندی به ضرر منافع واشنگتن قرار گرفته است.
به عبارت ساده‌تر، حمله موشکی سپاه صرفاً شخم زدن پایگاه بزرگ آمریکا در منطقه نبود بلکه پایان توهم شکست‌ناپذیری آمریکا، کشیدن خط بطلان به تابوی حمله مستقیم به مراکز نظامی ابرقدرت جهان، تحقیر هژمونی عمو سام و کلید خوردن برهه‌ای جدید در نظم منطقه‌ای و جهانی به نفع محور مقاومت بود. از منظر نظامی، موشک‌باران عین الاسد، اولین حمله رسمی به پایگاه‌های این کشور پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود و از این زاویه که تا پیش از این، هیچ کشوری در جهان جرأت حمله به اهداف آمریکا را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نداشت، نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود. یال و کوپال آمریکایی‌ها پیش از این نیز در برابر ایران ریخته بود. به‌عنوان نمونه، پس از دستگیری حقارت آمیز تفنگداران آمریکایی در جزیره فارسی در سال 94، برخی کشورها در این اتفاق تشکیک کرده و باور نمی‌کردند که چنین اتفاقی رخ‌داده باشد. ساقط شدن پهپاد افسانه‌ای آمریکایی‌ها بر فراز آسمان خلیج‌فارس نیز یکی دیگر از سیلی‌های سختی بود که آمریکا همچون حمله به عین الاسد دریافت کرد.
از سوی دیگر، این حمله نشانگر شجاعت، جسارت و همچنین توانمندی نظامی مثال‌زدنی کشور در هدف قرار دادن پایگاه‌ها و منافع آمریکایی در منطقه محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها از سامانه‌های ضد موشکی چند میلیون دلاری «تاد»‌ و «پاتریوت» برای ایجاد سپر هوایی در مکان‌های خاص و حساس مثل پایگاه‌های نظامی خود بهره می‌برند. پیش از شلیک موشک‌ها، جنگ الکترونیکی دقیق و بی‌سابقه‌ای برای مختل کردن این سامانه‌ها که ده‌ها و صدها هزار ساعت برای ساخت آن‌ها صرف شده، کلید خورد و در نتیجه، موشک‌ها در شاهراهی وسیع و خالی از تهدیدات پدافند موشکی، جهنمی در عین الاسد بر پا کردند. رزمندگان سپاه پاسداران این پایگاه را عمداً هدف قرار دادند چراکه به مرکز فرماندهی پهپادهای پنتاگون شهرت داشت و بسیاری از عملیات‌های مهم در سطح منطقه، از عین الاسد فرماندهی می‌شد. به‌بیان‌دیگر، سپاه مهمترین پایگاه‌های نظامی، شنود، جنگ الکترونیک و راداری در عراق که در حکم چشم و گوش پنتاگون در منطقه هستند را در اوج سطح هوشیاری نیروهای نظامی تروریست آمریکایی نابود کرد تا سیگنال پرقدرتی برای تسویه حساب‌های بعدی داده باشد.
افزون بر این، بلای آسمانی سپاه بر سر تروریست‌های آمریکایی در حالی فرود آمد که ترامپ تهدید کرده بود 52 نقطه را در پاسخ ایران، هدف قرار خواهد داد ولی نه‌تنها پاسخی نداد بلکه پس از حمله در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و ملتمسانه گفت که برای همکاری با ایران در موضوع مقابله با تروریسم، آغوش باز کرده است! ایران به قول شبکه خبری «فاکس نیوز»، اهداف آسان‌تری هم داشت اما سخت‌ترین هدف را انتخاب کرد تا پیام‌های مهمی ارسال کند.
اظهارنظر «هری کیزیانس» مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» پس از حمله ایران به مواضع آمریکا در عراق هم خواندنی است؛ آنجا که ایران را «ابرقدرت موشکی» توصیف و اذعان می‌کند: «باید مدام این موضوع را در ذهنتان داشته باشید که ایرانی‌ها بیش از 2 هزار موشک بالستیک دارند ... اگر آمریکا تلاش می‌کرد که جلوی یک حمله موشک بالستیک ایرانی‌ها را بگیرد (شاید می‌توانست) اما ما نمی‌توانیم جلوی همه موشک‌های ایران را بگیریم حتی اگر تک‌تک پدافند دفاع موشک بالستیکی که در جهان داریم را به خاورمیانه بیاوریم، قادر نخواهیم بود که جلوی ایرانی‌ها را بگیریم.»
تنها کاری که در شرایط موجود از دست آمریکایی‌ها برمی‌آید، موج‌سواری بر احساسات مردم در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی است. دیدیم که چگونه فصل جدیدی از دیپلماسی عمومی در میان مقامات ارشد آمریکایی شکل گرفت و پس از آشوب‌های پراکنده به بهانه اعتراض به این سانحه هوایی، ترامپ و پمپئو در حمایت از اغتشاشگران، توئیت‌های فارسی منتشر کردند! آمریکا از تهدید به حمله نظامی و رجزخوانی از پشت دیوارهای بلند پایگاه‌های خود در منطقه تا خاکریز شنی و کوتاه توئیتر عقب‌نشینی کرده که این خود، فریاد بلندی از ضعف و افول جایگاه ابرقدرتی سردمدار نظام سلطه است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/229689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی