اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اقدامات خصمانه کشورهای اروپایی باید برای آنها هزینه داشته باشد تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فواد ایزدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به عملکرد کشورهای اروپایی عضو برجام، یادآور شد: «سه کشور اروپایی عضو برجام تا چند روز پیش نقش پلیس خوب را بازی می‌کردند و در کنار آمریکا بودند که نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد؛ پلیس بد فشار می‌آورد، فحاشی‌ و تهدید می‌کند و در مقابل پلیس خوب به آن سوژه رجوع می‌کند و با توجه به فشارها و مشکلات ایجادشده توسط پلیس بد مدعی می‌شود که اگر شما با من همراه شوید مشکلات‌تان رفع می‌شود. درواقع پشت پرده هر دوی اینها با هم کار می‌کنند و این روش فشاری است که روی سوژه عملیات انجام می‌شود. بازی کردن نقش پلیس خوب توسط اروپایی‌ها در حال انجام بود و در همین راستا ایران را به ماندن در برجام تشویق می‌کردند. به عبارتی وظیفه اروپایی‌ها این بود که ایران را در برجام نگه دارند آن هم زمانی که ایران سودی از توافق هسته‌ای نمی‌برد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «منتها بعد از شهادت سردار سلیمانی طرف مقابل به این نتیجه رسید که سبک قبلی برخورد با ایران (دوگانه پلیس خوب و بد) درنهایت جواب نخواهد داد؛ پروژه‌ای که فرانسوی‌ها و ژاپنی‌ها داشتند جواب نخواهد داد و از این رو اروپایی‌ها نیز با آمریکایی‌ها در این مسیر در موضوع فشار حداکثری علیه ایران همراه شدند. البته شاهد بودیم که آمریکا یک اهرم فشاری روی هم‌پیمانان خود اعمال کرده بود تا آنجا که حتی روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی نقل کرد دولت آمریکا کشورهای اروپایی را تهدید کرده بود که در صورت عدم همراهی با آمریکا تعرفه 25درصدی روی خودروهای صادراتی اروپا به آمریکا اعمال خواهد کرد.»
ایزدی تاکید کرد: «یکی از اثرات و برکات خون سردار سلیمانی شفاف شدن وضعیت اروپاست و اینکه ساختار دوگانه پلیس خوب و بد که چند سال کشور را معطل گذاشته بود، شکسته شد.»
وی اظهار داشت: «افرادی که منتظر برجام اروپایی بودند امروز باید به‌وضوح متوجه شده باشند که معطل گذاردن کشور برای اروپا کار درستی نبوده است. همان‌گونه که روز جمعه نیز بار دیگر مقام معظم رهبری یادآور شدند و مکرر تاکید داشتند به اروپا نمی‌توان اعتماد کرد. رهبری پیش از این نیز درخصوص پروژه مکرون تاکید کرده بودند که ایشان یا آدم ناآگاهی است یا همدست با آمریکاست و امروز با وقایع اخیر و عملکرد اروپایی‌ها مشخص است که آقای مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) همدست ترامپ بوده است.»
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط طرف‌های اروپایی برجام، گفت: «مکانیسم ماشه شروع کردنش لزوما به معنای پایان دادن به آن نیست. به عبارتی پروسه‌ای است که اروپایی‌ها شروع می‌کنند و لازم نیست حتما بخواهند پایان دهند و تحریم‌های سازمان ملل را بخواهند برگردانند. چون ایران هم اعلام کرده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران از برجام خارج و ممکن است از NPT هم خارج شود.»
ایزدی در ادامه تاکید کرد: «برخوردهای خصمانه کشورهای اروپایی باید برای آنها هزینه داشته باشد. ایران باید این هزینه را تعریف، اعلام و اجرا کند و فقط جنبه تهدید هم نداشته باشد. قاعدتا اروپایی‌ها باید سرعقل بیایند و اگر بخواهند صحیح فکر کنند حتی اگر مکانیسم ماشه را شروع کردند نباید این مکانیسم را تمام کنند و تحریم‌های سازمان ملل را هم برگردانند. چون هزینه گسترده‌ای برایشان خواهد داشت.»
وی افزود: «بر اساس بند 36 برجام انتهای مکانیسم ماشه این است که کشور به قبل از برجام برمی‌گردد و قطعنامه 2231 دیگر کارکردی نخواهد داشت. در حقیقت قطعنامه‌های قبلی علیه ایران باز می‌گردند. البته این قطعنامه 2231 هم تحریم‌های سازمان ملل را گلچین کرده بود. اگر مکانیسم ماشه به انتهای خود برسد این قطعنامه دیگر موضوعیت نخواهد داشت و قطعنامه‌های تحریمی قبلی اعمال می‌شوند. البته باید توجه داشت که قطعنامه‌های سازمان ملل نه یک قطره نفت ایران را و نه یک دلار نقل و انتقال مالی را تحریم کرده بودند. در حال حاضر کشور در دو موضوع یکی فروش نفت و دیگری نقل و انتقالات مالی با مشکل روبه‌رو است و مشکل اصلی تحریمی کشور همان تحریم‌های آمریکا هستند.»
این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اظهارات مقامات انگلستان مبنی‌بر طراحی‌های جدید برای تحریم مستقل ایران، تصریح کرد: «اینها جنبه نمادین دارند تا واقعیت. تحریم‌های آمریکایی گسترده هستند. تحریم‌های اروپایی هم چه باشند و چه نباشند تحریم‌هایی آمریکایی آن ضربه‌ای را که اقتصاد ایران متحمل می‌شود، می‌زند. سایر تحریم‌ها حالا هر کشوری دوگانه یا سه‌گانه تحریمی علیه ایران ترتیب دهند در عمل تاثیری ندارند جنبه نمادین پیدا می‌کنند. بانی آن مشکلی که کشور در حوزه فروش نفت و در گرفتن پول دارد، تحریم‌های آمریکا هستند و موارد دیگر هم خیلی ارزش خاصی ندارند.»
ایزدی درنهایت یادآور شد: «برجام توافق مرده‌ای است و کشور چند سال معطل رسیدن به این توافق و چند سال معطل میوه دادن آن و بعد یک سال بیشتر کشور معطل برجام اروپایی شد. برجام توافقی بود که درنهایت طراحی شده بود که منافعی را برای آمریکا طراحی کند و در این راستا کارکرد خود را نیز داشته است؛ اراک بتن‌ریزی شده، در نطنز دوسوم سانتریفیوژها کنده‌شده، 10 هزار تن اورانیوم غنی‌شده از کشور خارج شده و مواردی که ذیل برجام آمریکایی‌ها می‌خواستند امتیاز بگیرند، گرفتند و دیگر برایشان خاصیتی ندارد. حالا اینکه بخواهیم ابراز پایبندی به برجام کنیم و این توافق برای عده‌ای در داخل کشور حالت ناموسی داشته باشد، خیلی در راستای منافع ملی نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/229450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی