اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روشنفکران غربی علیه جنون آمریکایی مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در این گزارش چند مورد از این مخالفت‌ها و انتقادها نسبت به اقدام ترامپ آمده است که در برخی موارد با اظهار ناراحتی و حمایت تمام‌قد از جمهوری اسلامی و اقدامات و مواضع جمهوری اسلامی همراه بوده است.
پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش‌ها از هر سو روانه رسانه‌ها شد. این واقعه آن قدر مهم بود که در عرض چند ساعت هشتگ # ایران ترند اول و # سلیمانی ترند سوم توئیتر شد. جایگاه سردار سلیمانی اقتضا می‌کرد واکنش‌ها محدود به داخل کشور نباشد و بازخوردی در سطح جهان داشته باشد. همین هم شد و شهادت ژنرال سلیمانی به سرعت با واکنش چهره‌های صاحب‌نام منطقه و جهان مواجه شد. درمیان موج واکنش‌ها، ‌انتظار می‌رفت مقامات غربی و وابستگان آمریکا با این اقدام ترامپ همدلی کرده و از او حمایت کنند، اما بر خلاف انتظار حتی بسیاری از مسئولان شاخص هیات حاکمه آمریکا به‌شدت از این اقدام انتقاد کردند. علاوه‌بر آن افراد صاحب‌نامی که به‌نظر می‌رسید به فکر و مشی غربی وابستگی دارند و اگر از اقدام ترامپ خوشحال نشوند و حمایت نکنند دست‌کم سکوت می‌کنند و درصدد مخالفت برنمی‌آیند، ترور سردار سلیمانی را محکوم کرده و آن را تروریستی خواندند. در ادامه چند مورد از این مخالفت‌ها و انتقادها نسبت به اقدام ترامپ آمده است که در برخی موارد با اظهار ناراحتی و حمایت تمام‌قد از جمهوری اسلامی و اقدامات و مواضع جمهوری اسلامی همراه بوده است.
بهنود و قهرمان نظامی
مسعود بهنود، روزنامه‌نگار کهنه‌کاری که سال‌هاست به‌عنوان کارشناس ثابت به خدمت بی‌بی‌سی در آمده هم حتی نمی‌تواند بی‌شرمانه و جنایتکارانه بودن اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی را کتمان کند. وی طی رشته توئیتی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «چگونه است حال کسانی که مدعی سیاست‌شناسی، سیاست‌ورزی و ایران‌دوستی هستند، و از این فرصت استفاده نمی‌کنند تا همراهی خود را با اکثریت مردم نشان دهند. خوشحالی برای ترور قاسم سلیمانی، بند نازک میان این گروه‌ها را با مردم می‌برد. با بی‌شناسنامه‌ها نیستم، آنها حساب‌شان جداست.» بهنود همچنین تاکید کرده است: «من و شما در هر شهری زندگی می‌کنیم در مهم‌ترین میدانش، مجسمه یک قهرمان نظامی است که بیرون از مرزهای آن کشور جنگیده. ناپلئون در فرانسه، ژنرال ولینگتون (یا چرچیل) در بریتانیا، اول آن مجسمه‌ها را بشکنید. بعد، فکر درس دادن به جامعه بشری را از سر بیرون کنند. بزرگ‌تر از ما نتوانستند.» توئیت حمایتی مسعود بهنود در رثای سردار شهید سلیمانی با واکنش برخی افراد که به قول برخی دیگر از کاربران شبکه‌های مجازی «انصار فارسی‌زبان یا فارسی زبان‌نمای ترامپ» مواجه شده است. بهنود اما تاکید کرده که فحاشی‌ها را از این پست حذف نمی‌کند و خواهش کرده که «نگاهی به صفحه این فحاشان بکنید. کمی فرصت بگذارید برای شناختن‌شان» تا از این طریق بار دیگر بر معلوم‌الحال بودن‌شان تاکید کند. این کارشناس ثابت بی‌بی‌سی‌فارسی بعد از این نیز چند ریتوئیت داشته؛ توئیت‌های بازنشری که آنها نیز چه از این جهت که توسط مسعود بهنود بازارسال شده و چه از جهت افرادی که آن محتوا را ارسال کرده‌اند.به‌عنوان نمونه توئیتی از کاربری با نام مستعار گیس‌بریده، کاربری که تصویر ظاهرش و محتوای توئیت‌هایش نشان می‌دهد به قول خودش قرار است سبز بماند. با این حال وی تاکید دارد که برایش باورپذیر نیست کسی دلسوز ایران باشد و از خبر شهادت سردار سلیمانی خوشحالی کند. این کاربر توئیتر که توئیتش توسط مسعود بهنود نیز بازنشر داده شده، نوشته: «خدا رو شکر امروز خیلی‌ها رو شناختم و برای اولین بار بلاک آنبلاک کردم، برای من باورکردنی نیست، کسی دلسوز ایران باشه و از خبر شهادت #سردار_سلیمانی خوشحالی کنه! یعنی حتا سرسوزن سواد سیاسی هم ندارید، که متوجه باشید، دقیقن چه فاجعه‌ای برای ایران اتفاق افتاده!»
توئیت دیگری که توسط مسعود بهنود ریتوئیت‌ شده توسط یک پرسپولیسی دو آتشه نوشته شده و چنین است: «چیزی که در جامعه می‌بینی مردم ناراحت از به شهادت رسیدن سردار مدافع وطن هستن و چیزی که در توئیتر می‌بینی عده‌ای جشن و پایکوبی گرفتن! شما یا باید به افراد واقعی‌ای که با چشم خودت در جامعه می‌بینی شک کنی یا به این اکانت‌های بی‌نام و نشان توئیتر! انتخاب با خودتون هست!؟»
گفت‌وگوی یرواند آبراهامیان هم از دیگر بازنشری‌های بهنود است.توئیت حسین درخشان همراه با بخشی از مستند در مورد حاج قاسم سلیمانی که در آن فیلم تصاویری از سردار در حال زیارت پخش می‌شود نیز از دیگر ریتوئیت‌های مسعود بهنود است. با این توضیحات که «مک‌کریستال فرمانده کل آمریکا در عراق در مستند بی‌بی‌سی می‌گوید نباید سلیمانی را فردی شریر بدانیم، او به کشور و اهدافش باور داشت همان‌طور که من دارم.»
درخشان که در توضیحات صفحه شخصی توئیترش خود را زندانی اسبق، پژوهشگر سابق در مدرسه کندی هاروارد و آزمایشگاه رسانه‌ ام‌آی‌تی معرفی کرده نیز به حمایت گسترده از سردار سلیمانی پرداخته است. تا آنجا که معترض است «چرا همه میگن ترور سلیمانی، رسانه‌های فارسی‌زبان میگن کشته شدن!» وی در واکنش به اقدام اینستاگرام در حذف تصاویر و پست‌های مربوط به سردار سپهبد سلیمانی نیز تاکید کرده: «مارنی لوین، نفر دوم اینستاگرام، عروس رئیس اسبق سیا، و عضو هیات‌مدیره‌ NED هستند. از سرعت عمل اینستاگرام در عمل به گزارش‌های نریمان غربتی در بستن حساب‌های مربوط به سپاه تعجب نکنید.» درخشان در واکنش به کسانی که در پی رفع‌ورجوع خیانت آشکار ایالات متحده هستند نیز توئیت کرده: «سندرومی هم وجود داره به اسم سندروم واشنگتن. به این صورت که با گرفتن پول از واشنگتن باید همه‌ گندکاری‌های واشنگتن رو رفع‌ورجوع کنی.» وی در واکنش به برخی نظرات که سعی دارند توانایی بی‌نظیر سردار سپهبد قاسم سلیمانی را افسانه بخوانند نیز با ارائه مستندات به مقابله می‌پردازد و به‌عنوان مثال طی رشته توئیت‌هایی تاکید دارد: «اونهایی که در مقابلش جنگیدن میگن نابغه‌ میدانی و دیپلماتیک بوده. اقلا مستندهای خود بی‌بی‌سی رو ببین که پترائس و کورکر و شاو توش چی میگن!»؛ «جان مگوایر، مامور سابق سیا در عراق میگه قاسم سلیمانی رو در جایی تصادفی دیده بوده و برخلاف تصورش اصلا شبیه فرماندهان چریک نبوده، بلکه بسیار آراسته، قابل و حرفه‌ای به نظر می‌رسیده.» یا اینکه دیوید پترائس در مستند میگه «من سلیمانی رو انسانی بسیار قابل، کاریزماتیک، ماهر و بی‌پروا در کار می‌دیدم.»
آبراهامیان، تروریسم آمریکایی و احیای داعش
یرواند آبراهامیان، نویسنده ارمنی‌تبار آمریکایی است که بیشتر با اثر «ایران بین دو انقلاب» شناخته می‌شود. او استاد تاریخ دانشگاه نیویورک است و در حوزه تاریخ ایران و خاورمیانه، چهره‌ای شناخته شده و صاحب‌نام در جهان است. پس از ترور سردار سلیمانی، برنامه خبری «Democracy Now» به سراغ او رفته تا نظر او را به‌عنوان ایران‌شناس و کارشناس تاریخ جویا شود. آبراهامیان که از دیرباز منتقد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، در گفت‌وگو با این برنامه خبری ضمن اشاره به کودتای 28 مرداد گفت: «ایرانی‌ها در گذشته آمریکا را به‌عنوان یک قدرت توطئه‌گر دیده‌اند که کودتا می‌کند، اما اکنون به نظر می‌رسد بازی کمی متفاوت شده است و آنها آمریکا را یک قدرت تروریست دولتی توصیف می‌کنند.» آبراهامیان در ادامه موقعیت به وجود آمده را تشریح و تصریح می‌کند که با هر نگاه و هر تعریفی این اقدام تروریستی است و هیچ‌توجیهی برای آن پذیرفته نیست، به عبارتی وقتی رئیس‌جمهور آمریکا کسانی را «در یک فرودگاه بین‌المللی و در یک کشور خارجی می‌کشد، با هر تعریفی این تروریسم است.» این گفته آبراهامیان از نظر حقوق بین‌المللی بسیار حائز اهمیت و کارگشاست. اینکه آمریکا مقام رسمی یک کشور مستقل به نام جمهوری اسلامی ایران را هنگام انجام ماموریت قانونی در یک کشور مستقل دیگر و به درخواست آن کشور یعنی عراق مورد حمله نظامی قرار دهد، هیچ نامی جز ترور بر آن نمی‌توان نهاد. آبراهامیان به اقدام احتمالی ایران نیز اشاره می‌کند و انتظار دارد ایران یک اقدام محاسبه‌شده را حتی در زمانی دورتر انجام دهد که از قضا خواسته مردم ایران نیز همین است.
او در این باره به Democracy Now گفته است که «کاری که شورای امنیت ایران انجام خواهد داد نه یک اقدام شتاب‌زده، بلکه نوعی اقدام نظامی خواهد بود.» او تاکید می‌کند که مردم ایران هم همین انتظار را دارند و اقدام نظامی ایران به پشتوانه حمایت آنها خواهد بود.»
نکته قابل تاملی که آبراهامیان به آن اشاره می‌کند رابطه اقدام ترامپ با انتخابات آمریکاست. استاد تاریخ دانشگاه نیویورک معتقد است که شاید در آینده نزدیک جنگ رخ ندهد، اما «اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، احتمال وقوع جنگ بعد از انتخابات 110 درصد خواهد بود» و این البته خطاب به مسئولان و مردم ایالات متحده است. در واقع او با این حرف می‌خواسته خطر استمرار حضور ترامپ در کرسی ریاست‌جمهوری این کشور را به شهروندان آمریکایی گوشزد کند. مهم‌ترین بخش عبارات آبراهامیان جملات پایانی او در گفت‌وگو با Democracy Now است. او با تذکر به نقش برجسته سردار سلیمانی در برچیدن داعش از منطقه غرب آسیا، تاکید می‌کند: «کسی که در این لحظه از همه خوشحال‌تر است، ‌خلیفه بغدادی است که در گور به سر می‌برد.» چه ترور سردار سلیمانی یک فرصت شگفت‌انگیز برای داعش فراهم آورده تا بار دیگر خود را احیا کند. این اظهارنظر البته مختص آبراهامیان نیست و در حال حاضر بسیاری نگران همین موضوعند، که نقش مهم سردار سلیمانی در جمع کردن بساط داعش انکار‌ناپذیر است. او تنها سه ماه پس از وعده پایان دادن به داعش این وعده را عملی کرد و دولت آنها را از عراق و سوریه بیرون راند.
مایکل مور؛‌ داستان کارگردانی خسته از امریکنیسم
مایکل مور، مستندساز منتقد آمریکایی از زمان ترور سردار سلیمانی تا این لحظه 6 پست در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. در اولین اقدام، او تصویر یکی از توئیت‌های قدیمی ترامپ را منتشر کرده که در آن نوشته است اوباما قصد جنگ با ایران را داشت. این پست کنایه‌ای به اقدام اخیر ترامپ و ترور سردار سلیمانی بود. ساعتی بعد او با انتشار پستی دیگر آتش انتقاداتش را تند‌تر کرد، اگرچه همچنان لحن او کنایه‌آمیز بود. مایکل مور با انتشار تصویری از نقشه ایران که دورتا دور آن را پرچم آمریکا فرا گرفته، نوشت که «ایران به دنبال جنگ است! ببینید آنها چطور کشور خود را در کنار پایگاه‌های نظامی ما [آمریکایی‌ها] قرار داده‌اند.» این توئیت او به‌سرعت دست به دست شد و مورد استقبال قرار گرفت. چنانکه در مدت زمان کوتاهی تعداد کامنت‌ها و لایک‌های آن به بیش از 100 هزار رسید. این متن کنایه‌آمیز مایکل مور انتقادی است به حضور گستاخانه آمریکا در منطقه که ریشه اصلی ناآرامی‌های غرب آسیاست. در حالی که کشورهای منطقه پر است از پایگاه‌های نظامی آمریکا، سران این کشور گستاخانه از حضور ایران در عراق و سوریه می‌گویند و آن را خلاف مصالح منطقه می‌دانند. طرح این بحث از سوی کسانی که کشورشان در آن سوی عالم قرار دارد گستاخانه بوده و با هیچ عقل و منطقی جور نیست، اما این تازه اول کار است! کارگردان منتقد آمریکایی به فاصله چند ساعت با انتشار عکسی از سردار سلیمانی مجددا سیاست‌های رهبران آمریکا و دونالد ترامپ را با کنایه مورد انتقاد قرار داد.
او در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «تا پایان امروز به شما یاد می‌دهند که از او [سردار سلیمانی] متنفر باشید و بعد خوشحال خواهید شد که ترامپ او را ترور کرد.» مایکل مور با اشاره به سیاست‌های جنگ‌افروزانه مسئولان ایالات متحده در ادامه هشدار داد که جنگ جدیدی در راه است. کارگردان آمریکایی در این هشدار به تعلقات جنگ‌افروزان نیز توجه می‌کند و تذکر می‌دهد که این جنگ جدید را ثروتمندان آمریکایی به راه انداخته‌اند: «آماده باشید تا پسران و دختران خود را برای مرگ در یک جنگ جدید بفرستید. جنگ ثروتمندان را ثروتمند‌تر می‌کند، جنگ خوب است، جنگ یک حواس‌پرتی ضروری است... ترامپ فرمانده ماست!» صحبت مور از پرت کردن حواس‌ها شاید کنایه‌ای است به این موضوع که جنگ برای مقامات آمریکا تنها یک سرگرمی است برای اینکه مردم را به کاری مشغول کنند و خودشان هم از زندگی لذت ببرند. با این حال، عکس حاج قاسم پایان انتقادات کارگردان آمریکایی نبود. او در پست بعدی با لحنی صریح‌تر به سیاست‌های ایالات متحده تاخته و آن را غیرقابل قبول و تاسف‌بار توصیف می‌کند. پست جدید مور اما یک داستان است. او با اشاره به داستانی از کتاب مقدس [انجیل] ماجرای سه مرد فرزانه را روایت می‌کند. سه مرد خردمندی که پس از متولد شدن مسیح با شتر «از شرق هدایایی از طلا، ‌کندر و گیاهان معطر برای فرزند تازه‌متولدشده آوردند.»
بعد از این مایکل مور جنایت‌های 80 سال اخیر آمریکا در مواجهه با ایران را لیست می‌کند. او در ابتدا به کودتای 28 مرداد اشاره می‌کند و می‌نویسد که آمریکا با کنار زدن نخست‌وزیر منتخب مردم ایران «یک دیکتاتور بی‌رحم، ‌شاه ایران» را جایگزین او کردند. او همچنین به کنایه نوشته است که «آمریکایی‌های معتقد به مسیح علیه‌السلام» به صدام حسین که از ایرانی‌ها متنفر بود سلاح کشتارجمعی داد «تا بتواند بیش از یک میلیون ایرانی را بکشد.» کارگردان منتقد آمریکایی پس از این سراغ حوادث چند سال اخیر رفته درباره جورج بوش می‌نویسد که «یک رئیس‌جمهور جدید آمریکا با پشتیبانی اوانجلیست‌ها یک تهدید اتمی علیه ایران را شروع و با قطعنامه‌ها سعی کرد زندگی را برای مردم سخت کند.» در انتهای داستان نیز ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را نقل و اضافه می‌کند که اکنون بیشتر مردم آمریکا داستان سه مرد خردمند ایرانی را که برای تبریک تولد مسیح آمده بودند، فراموش کرده‌اند. مایکل مور در پایان از ایرانی‌ها می‌خواهد در روزهای پیش‌رو اگر آمریکایی‌ای دیدند که به سمت آنها می‌آید به او یک نسخه از قرآن هدیه بدهند «که در آن داستان مریم، مادر مسیح را می‌گوید و بزرگ می‌دارد»، زنی که مورد احترام همه مسلمان‌هاست. خط پایانی پست مایکل مور این است: «آنها [یعنی ایرانی‌های مسلمان] نمی‌توانند ما مسیحیان را دوست نداشته باشند، ‌ناراحت‌کننده است که ما نمی‌توانیم با چیزی غیر از کشتن آن را جبران کنیم.» اما ماجرای پست‌های ضدآمریکایی ترامپ به اینجا ختم نمی‌شود. او دیروز دو پست دیگر هم در رابطه با ترور سردار سلیمانی منتشر کرد.
پست اول او مربوط به پادکستی است که منتشر کرده و نام آن را Emergency Podcast System گذاشته است. او از دنبال‌کنندگانش خواسته آن را دنبال کنند تا در موقعیت‌هایی که اتفاق جدی می‌افتد بتوانند به‌سرعت یک واکنش واحد نشان دهند. او نمونه این اتفاق جدی را «واکنش جنگی ترامپ در برابر ایران» می‌داند. کارگردان آمریکایی توصیه کرده که همه به پادکست نیمه‌شب به او گوش دهند تا نظر او درباره اقدام ترامپ را بشنوند و بدانند که چه باید کرد. اقدام بعدی مایکل مور پستی درباره فیلمی از مانی حقیقی است که تا این لحظه آخرین پست او بوده است. کارگردان آمریکایی این فیلم را نماد مقاومت ایرانی‌ها دانسته و نوشته است که «ایرانی‌ها هالیوود را دوست دارند، ما را دوست دارند. همه آن چیزهایی که دارد اتفاق می‌افتد نباید اتفاق بیفتد؛ جنون! معذرت‌خواهی ماست [در برابر اقداماتی که انجام داده‌ایم]... به جای جنگ فیلم بسازید.» بر این اساس، به نظر می‌رسد که مایکل مور در پست‌هایی که تا الان منتشر کرده تلاش می‌کند به چند مساله بپردازد؛ اول اینکه این آمریکاست که جنگ می‌خواهد و اقدامات جنگ‌افروزانه انجام می‌دهد، نمونه‌اش هم پایگاه‌های بی‌شمار ایالات متحده در منطقه است. دوم اینکه آمریکا در طول 80سال اخیر دشمنی خود را به ایران و ایرانی صادر کرده است و اکنون هیچ‌شکی نیست که آمریکا دشمن شماره یک مردم ایران محسوب می‌شود. سوم اینکه برخلاف آمریکا و به‌رغم تلاش‌های ضدایرانی مقامات ایالات متحده، ایرانی‌ها همواره دین مسیحیت- دین عموم مردم آمریکا- مردم این کشور و حتی محصولات آنها مثل هالیوود را دوست داشته‌اند اما جز دشمنی، کینه و جنون چیزی ندیده‌اند.
خون شهید سلیمانی و اعتراف کریس مورفی
ترور وحشیانه سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ در درون حاکمیت ایالات متحده آمریکا نیز مورد نقد‌های جدی قرار گرفته است. برخی دولتمردان آمریکایی اعم از سناتورها، نمایندگان کنگره، کارشناسان و مدیران بازنشسته این اقدام ترامپ را جنگ‌افروزانه، غیرقانونی و مصداق تروریسم دولتی دانسته‌اند. کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی یکی از کسانی است که پس از ترور سردار سلیمانی به‌شدت از این اقدام انتقاد کرده است. او که پیش از این و به‌خصوص پس از تسخیر سفارت آمریکا توسط مردم عراق ترامپ را منفعل دانسته و از عدم واکنش شدید و قدرتمند او نسبت به ایران انتقاد کرده بود، این بار از اقدام غیرقانونی ترامپ انتقاد کرد. وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» به نقل از سناتور ایالت کنتیکت نوشته است که: «ترور ژنرال سلیمانی برای ایران معادل ترور وزیر دفاع ایالات متحده است.» این اظهارات مورفی اولا حاکی از آن است که آمریکایی‌ها خوب می‌دانند سردار سلیمانی چه جایگاه راهبردی داشته و شهادت او چه عواقبی برای آمریکا خواهد داشت و ثانیا به تروریستی بودن این اقدام اقرار شده است.
مورفی همچنین اظهارات مهم‌تری مطرح کرده که ضرورت یک اقدام جدی از سوی ایران را گوشزد می‌کند. او تصریح کرده که «اگر یک کشور خارجی وزیر دفاع ما را ترور کند، ما آن را یک اقدام جنگی در نظر می‌گیریم و خواستار یک اقدام متناسب با آن می‌شویم.» این یعنی حداقل هزینه ترور سردار سلیمانی می‌تواند هلاکت یکی از نیروهای کلیدی آنها در سطح وزیر دفاع آمریکا باشد. اظهارات سناتور آمریکایی یک بخش مهم دیگر هم دارد که نشان می‌دهد او ایران را خوب شناخته و از نقش راهبردی و شخصیت محبوب سردار سلیمانی به‌خوبی خبر داشته است. در اظهارات مورفی آمده است که: «[سردار] سلیمانی به‌عنوان شهید می‌تواند به مراتب برای آمریکا خطرناک‌تر باشد.» امری که تا همین لحظه تحقق یافته و شهادت فرمانده سپاه قدس مردم را نه در ایران، بلکه در منطقه یکدل و یکصدا کرده است. اگر فرض کنیم که تا قبل از شهادت سردار سلیمانی اختلافاتی در داخل و در بین کشورهای منطقه وجود داشت، این اختلاف در حال حاضر و پس از شهادت او به کلی از میان رفت. این را هم می‌شود با یک رصد گذرا از فضای مجازی فهمید و هم شور عزاداری‌های مردم از بدو شهادت سردار سلیمانی و تشییع جنازه باشکوه دیروز او در عراق و یقینا امروز و فردا در ایران. بدون‌شک این وحدت ناشی از خون شهید سلیمانی است که می‌تواند مقدمه یک اقدام جدی و موثر برای بیرون راندن آمریکا از منطقه باشد.
بی‌بی‌سی، مجتهد‌زاده و اقدام تروریستی ترامپ
پیروز مجتهد‌زاده، استاد دانشگاه تهران و کارشناس جغرافیای سیاسی و مسائل ژئوپلیتیکی از صاحب‌نظرانی است که شاید تمام اقدامات و نظرات حاکمیت جمهوری اسلامی را قبول نداشته و در بسیاری از موارد نظر مخالف دارد. با این حال اظهارات دیروز او در تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که اقدام خبیثانه ترامپ حتی از نظر چهره‌های اپوزیسیون هم تروریستی، غیرقانونی و احمقانه تلقی می‌شود. مجتهد‌زاده در بخشی از گفت‌وگوی خود با فرناز قاضی‌زاده به فرافکنی‌های او پاسخ داده و مسائلی قابل تاملی را مطرح کرد. در‌حالی‌که مجری برنامه تلاش می‌کرد با کنترل فضا هزینه را متوجه جمهوری اسلامی کند، مجتهد‌زاده اسیر این فضا نشد و با طرح این موضوع که چطور می‌شود ادعاهای ترامپ مبنی‌بر برچیدن تروریسم از خاورمیانه را با اقدامات او مطابقت داد، تصریح کرد که «این چیزی است که ترامپ ماموریت خود در نظر گرفته بود؟» اما مجددا این مجری بود که وارد صحبت‌های او شد تا بحث را به آن سمت که می‌خواهد پیش ببرد، اما به محض اینکه مجری نام آیت‌الله خامنه‌ای را به میان آورد، مجتهد‌زاده صحبت‌های خود را از سر گرفت و رو به مجری و کارشناسان برخط برنامه گفت: «آقای خامنه‌ای سردار سپاه آمریکا را نزد، ‌آقای ترامپ این کار را کرد. آقای ترامپ مقام عالی‌رتبه و رسمی نظام را در کشور ثالث زده است.»
استاد دانشگاه تهران در استودیوی بی‌بی‌سی تاکید می‌کند که «این اقدام ترامپ جز عمل تروریستی هیچ اسم و تعریف دیگری ندارد.» فرناز قاضیانی باز هم تسلیم نشد و تلاش کرد تا این‌طور القا کند که اقدام ترامپ در جواب انهدام گلوبال هاوک توسط سپاه پاسداران بوده است، اما باز هم مجتهد‌زاده وارد بحث شد و رشته کلام را در دست گرفت. کارشناس مسائل ژئوپلیتیک با اشاره به اینکه «در رسانه‌های زیاد می‌شنویم که می‌گویند ایران پهپاد آمریکایی را زد اما آمریکا اقدامی نکرد» ادامه داد که «آمریکا نمی‌توانست کاری کند.» مجتهد‌زاده در ادامه گفت که «یک شیء آمریکایی غیر قانونی وارد خاک ایران شد و ایران حق داشت که آن را بزند، این را به حساب محبت و صلح‌جویی ترامپ نگذارید.»
پس از این اظهارات، زمانی که مجری با طرح این بحث که آمریکا سپاه را در لیست تروریستی قرار داده، می‌خواست بحث را به سمت دیگری ببرد که مجتهد‌زاده بار دیگر جمله او را ناتمام گذاشت و تصریح کرد: «این کار هم از نظر مقررات بین‌المللی غیر قانونی است و هیچ کشوری نمی‌تواند یک رسته رسمی نظامی کشور دیگر را در لیست تروریستی قرار دهد.» این رویکرد مجتهد‌زاده نشان می‌دهد حتی افراد غیر همسو با برخی سیاست‌های جمهوری اسلامی از اقدامات ضد ایرانی و تروریستی آمریکا ‌نگذشته و حتی در شبکه ملکه انگلستان و با کروات از حق مردم ایران نمی‌گذرند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/221497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی