اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ مقصر اصلی آلودگی هوا کجاست؟ مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق / « مقصر اصلی آلودگی هوا کجاست؟ » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم سیدغلامحسین حسنتاش است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
کسی تردیدی ندارد که عامل اصلی آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ که به‌ویژه در زمستان به یک فاجعه تبدیل شده‌، سوخت و انرژی است. اگر اختلافی وجود دارد، بر سر این است که کدام حامل انرژی فسیلی بیشتر نقش دارد؛ گاز یا نفت کوره یا گازوئیل یا سوخت مصرف‌کنندگان ثابت مثل خانه‌ها و کارخانه‌ها بیشتر مؤثر است یا مصرف‌کنندگان متحرک مثل اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها و... . توضیح خواهم داد که هرکدام باشد، چگونه وزارت نفت مقصر اصلی است.
در روزهای اخیر کم‌کم آشکار شده است که ظاهرا اصلی‌ترین عامل بحران اخیر تهران مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و از‌جمله نیروگاه ری است که البته این فقط اصلی‌ترین است و دیگر سوخت‌ها نیز نقش دارند. ما در‌حال‌حاضر کمبود ظرفیت تولید گاز طبیعی نداریم؛ پس چرا به نیروگاه‌ها که اکثرا گازی شده‌اند، سوخت مایع یعنی نفت‌کوره بسیار آلوده‌کننده تحویل داده می‌شود؟ توضیح این است که در تمام میادین گاز طبیعی و از‌جمله میدان گازی پارس جنوبی که بیشترین گاز کشور را تولید می‌کند و در کنار تولید گاز، میعانات گازی تولید می‌شود، گفته می‌شود از‌آنجا‌که ظاهرا به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات میعانات گازی وجود ندارد، مجبور شده‌اند که تولید را پایین بیاورند که میعانات کمتری تولید شود و طبعا گاز هم کمتر تولید می‌شود. شاید این مشکل ناشی از تحریم و اجتناب‌ناپذیر به نظر‌ آید و بتوان آن را نیز به گردن آمریکای جهان‌خوار و دونالد ترامپ انداخت؛ اما چنانچه خواهد آمد، این‌گونه نیست.
به‌تازگی در چند مصاحبه و یادداشت دو مطلب با عناوین «فقط بلدند قیمت‌ها را افزایش دهند» و «اثبات ادعای نابلدی» راجع به راهکارهای غیرقیمتی بهینه‌سازی مصرف انرژی و قوانین مربوط به آن که اجرا نشده است، توضیح داده‌ام و خواننده را به آنها ارجاع می‌دهم؛ اما در اینجا می‌خواهم مصادیق قصور و تقصیر صنعت نفت را بیان کنم.
در سال 1392 با روی‌کار‌آمدن دولت موسوم به تدبیر و امید، من و بسیاری از دوستان همکار بازنشسته در صنعت نفت که سال‌ها در انجمن اقتصاد انرژی روی اصول و راهکارهای بهره‌وری انرژی کار و مطالعه کرده بودیم، بسیار امیدوار شدیم که شاید گوش شنوایی پیدا شده باشد و شاید خلق‌و‌خوی مدعیان ژنرالی کمترین تغییری کرده باشد؛ بنابراین از هر کوششی برای پیگیری این مسئله فروگذار نکردیم.
اگر خواننده محترم یک جست‌وجوی اینترنتی کند، هنوز می‌توان شعارهای تعویض 20 میلیون بخاری گازی را در اظهارات وزیر نفت پیدا کرد؛ اما چه شد؟
متوسط راندمان یا بازدهی حرارتی بخاری‌های گازی موجود در کشور حداکثر 40 درصد است؛ یعنی 60 درصد انرژی گاز مصرفی در این بخاری‌ها تلف می‌شود. هم‌اینک در جهان بخاری‌های گازی‌ای وجود دارد که راندمان بیش از 50 درصد دارند. حتی اگر این بخاری‌ها به‌ طور مجانی با بخاری‌های موجود جایگزین می‌شد، از محل صرفه‌جویی حاصله در گاز، پول این بخاری‌ها حداکثر یکی، دو‌ساله به کشور باز‌می‌گشت؛ به‌ویژه در آن زمان که کمبود داشتیم و از ترکمنستان گاز وارد می‌کردیم. در این زمینه در سال 93 با شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) وارد گفت‌وگو شدیم و شستا حاضر بود که به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد شود و در مدت چند سال این بخاری‌ها را تعویض کند.
چندین جلسه برگزار شد، مشاور بسیار خوبی از سوی شستا استخدام شد و مطالعات خوبی انجام داد و همه جزئیات دیده شد و حتی نحوه انتقال تکنولوژی تولید بخاری‌های کارآمد در کشور بررسی شد. بخاری کالایی هم نبود که مورد حساسیت و تحت تحریم باشد. تنها نکته کلیدی قضیه این بود که اگر شستا یا هر سرمایه‌گذار دیگری این کار را انجام دهد، وزارت نفت تضمین دهد که دو تا سه سال یعنی تا زمان بازگشت سرمایه و سود عادله گاز صرفه‌جویی‌شده را به قیمتی که گاز را از ترکمنستان وارد می‌کرد، از این سرمایه‌گذار بخرد. می‌شد و می‌شود محاسبه کرد که اگر 20 میلیون بخاری 50 درصد گاز کمتری برای تولید همان میزان حرارت مصرف کنند، در هر زمستان چقدر گاز صرفه‌جویی می‌شود. قوانین و مقررات موجود هم اجازه اعطای چنین تضمینی و عقد چنین قراردادهایی را به وزارت نفت می‌داد؛ اما متأسفانه پیگیری‌های شستا نشان داد که در وزارت نفت گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد و مسئله رها شد و خود وزارت نفت هم کاری نکرد و امروز دیگر چیزی راجع به این موضوع شنیده نمی‌شود. حالا تصور کنید اگر در مدت پنج، شش سال گذشته این بخاری‌ها تعویض شده بودند، چقدر کاهش آلاینده در خود بخاری‌های گازی داشتیم و گاز هم برای نیروگاه‌ها کم نمی‌آوردیم.
مورد دیگری که دنبال کردیم، تشویق یکی از شرکت‌های بزرگ مهندسی و ساخت، به سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و شوفاژخانه‌ها بود و برنامه این بود که در این شرکت طراحی شود که از طریق آموزش‌دادن به سرویس‌کاران مجرب موجود و سازماندهی آنها سرمایه‌گذاری روی هوشمند‌کردن شوفاژخانه‌ها را سامان دهد که 25 تا 30 درصد راندمان را افزایش می‌داد و این طرح هم از محل صرفه‌جویی گاز به قیمت خریداری از ترکمنستان اقتصادی می‌شد. مدیران شرکت یادشده هم بعد از استمزاجی فهمیدند که درک و عزمی برای چنین کارهایی در وزارت نفت وجود ندارد.‌بد نیست اینجا ماجرای دیگری را هم نقل کنم؛ حدود 17 سال پیش، در حدود سال‌های 1379 تا 1381، مدیرعامل وقت شرکت مپنا من و چند نفر از دوستان را به مشاوره دعوت کرد؛ در آن زمان شرکت مپنا هنوز دولتی و وابسته به وزارت نیرو بود و سوخت مصرفی عمده نیروگاه‌های کشور نیز نفت کوره بود. مدیرعامل وقت بعد از ادای توضیحاتی درباره موفقیت نسبی آن شرکت در فعالیت‌هایش، ‌دنبال توسعه و متنوع‌سازی فعالیت مپنا بود؛ به او پیشنهاد کردیم وارد فعالیت بهره‌وری انرژی شود. یکی، دو جلسه طول کشید که منطق را‌ه‌حل‌های قیمتی و سرمایه‌گذاری‌های بهره‌وری انرژی را که از محل بازیافت انرژی بازگشت سرمایه می‌شود، متوجه شد. یادم هست که بنده بیشتر مثال مرغداری و صنعت آجر و صنعت سیمان را می‌زدم؛ اما وقتی او متوجه موضوع شد، گفت که من اگر وارد این فعالیت شوم چرا سراغ مرغداری و... بروم و توضیح داد که در نیروگاه‌هایی که خود ما حضور داریم و مدیریت و راهبری می‌کنیم، پتانسیل 10 تا 15 درصد ارتقای بهره‌وری انرژی وجود دارد؛ اما بسیار جالب بود که بعد از مکثی طولانی، اظهار کرد اما من چنین سرمایه‌گذاری (برای ارتقای بازدهی نیروگاهی) را نمی‌کنم. وقتی چرایش را پرسیدیم، گفت: مگر شما نمی‌گویید سرمایه‌گذاری من باید از طریق بازیافت سوخت بازگشت داده شود؛ یعنی وزارت نفت به من تضمین بدهد مثلا تا چند سال و تا زمان بازگشت سرمایه، همان سهمیه نفت کوره را با مجوز صادرات میزان صرفه‌جویی‌شده بدهد و اما مطمئنا چنین تضمین معتبری قابل حصول نخواهد بود و سرمایه شرکت مپنا از بین خواهد رفت. شاهد او هم این بود که بر اساس دستورالعمل برنامه سوم، بسیاری از چاه‌‌های کشاورزی را که موتور دیزلی داشتند، برقی کردیم که طبق قانون باید وزارت نفت پولش را پرداخت می‌کرد (با توجه به صرفه‌جویی گازوئیل) اما پرداخت نکرد.
امروز نتیجه این است که بر مبنای آمارهای منتشرشده خود وزارت نیرو، متوسط بازدهی نیروگاهی کشور 34 تا حداکثر 35 درصد است؛ یعنی از صد درصد انرژی اولیه هیدورکربنی که به نیروگاه‌ها می‌رود، فقط 35 درصد آن تبدیل به برق و بقیه تلف می‌شود؛ درصورتی‌که در دنیا امروز به‌دنبال راندمان تبدیل بالای 70 درصد هستند.
اینها مواردی بود که بشخصه درگیر آن بودم و اگر مرجعی به این مسائل رسیدگی کند، می‌توانم تمام شاهدان را معرفی کنم که ذکر نام آنها در اینجا ممکن است مورد رضایت آنها نباشد. موارد بسیار بیشتری را کسانی می‌توانند مطرح کنند ‌که سال‌ها در تلاش برای این‌گونه فعالیت‌ها بوده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند.
ژنرال‌ها بعد از برجام نزدیک دو سال وقت کشور و صنعت نفت و خودشان را تلف کردند که فرمول قراردادی جذابی را برای شرکت‌های بزرگ نفتی طراحی کنند تا آنها بیایند و نفت و گاز بیشتری تولید کنند تا ذخایر نسل‌های آینده هم تلف شود؛ فرمولی که تا هوا‌شدن برجام کسی از آن سر درنیاورد و شاید هوا‌شدن برجام و برگشت تحریم‌ها از این جهت نیز یک موهبت برای آقایان بود. درحالی‌که ثابت شده است که هزینه آزاد‌کردن یک واحد انرژی از طریق بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی کمتر از هزینه تولید یک واحد جدید انرژی است، تقریبا هیچ تلاش چشمگیری در وزارت نفت در این رابطه صورت نگرفت؛ در‌حالی‌که هر واحد صرفه‌جویی انرژی آثار مثبت زیست‌محیطی و هر واحد تولید انرژی فسیلی جدید، آثار منفی زیست‌محیطی نیز دارد.
گویا ژنرال‌ها فقط می‌توانند فیل هوا کنند و فیل هواکردن صرفا با آوردن توتال، شل، بی‌پی و امثال آنها امکان‌پذیر است و این کارهای پیش‌پا‌افتاده، حتی اگر در جهت اشتغال و سلامت نسل فعلی و حفظ ذخایر نسل آینده باشد، در شأن آنها نیست.
بارها درباره مشعل‌های بی‌شماری که در خود صنعت نفت بر اثر سوء‌مدیریت، روزانه ده‌ها بلکه صدها هزار دلار را می‌سوزاند و آسمان و زمین را آلوده می‌کند، نوشته‌ام که لازم به تکرار نیست. مسئله کیفیت فراورده‌ها و تفاوت آنها با استانداردهای جهانی نیز بحث دیگری است.
نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم، این است که صرف‌نظر از مسائل یادشده، حتی اگر پیش‌بینی و برنامه کوتاه‌مدتی در نفت وجود داشت و مشکل عدم امکان صدور میعانات در زمستان پیش‌بینی می‌شد، باز‌هم شاید می‌شد خیلی تمهیدات اندیشید؛ مثلا شاید می‌شد با کاهش تولید نفت در بعضی از میادین نفتی و مخلوط‌کردن میعانات با نفت خام‌های سنگین، خوراک پالایشگاه‌های داخلی را تأمین کرد که تولید میعانات کاهش نیابد و بسیاری از کارهای دیگر؛ اما متأسفانه تحت مدیریت ژنرال‌ها اینک صنعت نفت به یک سرزمین سوخته بدل شده است که کار درستی از آن درنمی‌آید و معلوم نیست دیگر کسی بتواند آن را نجات دهد.
بازهم از سر درد این مطالب را می‌نویسم، گرچه امید چندانی به اصلاح ندارم.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/217763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

از اصلاح دستمزد سلبریتی‌ها در تلویزیون تا اخبار تولید «پایتخت7» و وضعیت سریال «سلمان فارسی»

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون/ ویدئو

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

حرفهای جنجالی مجری سابق صداوسیما: تک تک مسئولان استعفا دهند/ ویدئو

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

افشاگری تلخ مجری تلویزیون از تصمیم به خودکشی/ ویدئو

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی