اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مطهرنیا: در دولت احمدی‌نژاد پیوستن به FATF محرمانه پیگیری شد سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایلنا / تحلیلگر مسائل سیاسیت خارجی تاکید کرد: پذیرش FATF و لوایح ان به راحتی می‌تواند تمام تبلیغات تندروها را از هم بپاشد و این در آستانه انتخابات اسفند ماه، هزینه‌های زیادی را برای آنها در راستای احترام به منافع ملی در بر خواهد داشت. بی‌تردید نپذیرفتن FATF محاصره اقتصادی را به نفع آمریکا رقم خواهد زد و باید دید که چه کسانی از ذاین موضوع نفع می‌برند.
«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ضرب‌الاجل سه هفته‌ای برای پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز برای درک بهتر از اوضاع فعلیِ نظام بین‌الملل و لزوم پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) باید به این نکته توجه کنیم که دنیای آینده یک نظام چندقطبی است و تمام کشورها به این مدل تمایل دارند. در این میان اگر برای رقابت با آمریکا بدون تعقل سیاسی حرکت کنیم، بدون تردید به ورطه تعارض، تضاد و نهایتاً تقابل می‌رسیم. به این جهت تجربه تاریخی در سراسر دنیا به تمام کشورها این را فهمانده که به جای تقابل باید به سمت تفاهم و استفاده از منطق پیش رفت و در این میان باید همکاری‌های گسترده میان کشورها در دستور کار قرار بگیرد.
عدم پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی اروپا و آمریکا را بیش از پیش علیه تهران به هم نزدیک می‌کند
وی ادامه داد: در این میان راهبرد آمریکا به دنبال جداسازی مفهوم مدیریت، رهبری و ریاست از یکدیگر است. واشنگتن به دنبال رهبری جهان آینده است که در آن پنج قدرت بزرگ بین‌المللی مدیریت آن را به عهده خواهند گرفت و در مناطق جغرافیایی گوناگون، قدرت‌های همگون اجرای برنامه‌های همین پنج قدرت را به عهده خواهند داشت. اساساً به باور من 1+5 به معنای قرار گرفتن آلمان در کنار پنج قدرت دارای حق وتو نیست بلکه این به معنای وجود پنج کشور قدرتمند جهان (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) در کنار ایالات متحده است که مدل دنیای آینده را به نمایش گذاشته‌اند. لذا هم‌اکنون این پنج قدرت بزرگ با واسطه تجربه تاریخی دیکته شده از سوی آمریکا، با واشنگتن همراه و هم‌نظر هستند که نمونه علنی و عملی این همگرایی را می‌توان «برجام» دانست که رهبری آن با آمریکا بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای عدم پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF)، گفت: ایران در جهان از سوی رسانه‌ها و تبلیغات گسترده آمریکا و همچنین به واسطه برخی از سوء عملکردهای آشکار ایران در زمینه‌های مالی و سیاسی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی، به عنوان یک کشور سرکش در نظام بین‌الملل شناخه شده است. از این جهت تلاش برای به نمایش گذاشتن طغیانگری و سرکشی ایران در نظام بین‌الملل توسط آمریکا و کشورهای همسو با آن، با عدم پیوستن تهران به کارگروه ویژه اقدام مالی به راحتی هرچه تمام‌تر صورت خواهد گرفت. بدون تردید این موضوع به اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سرکش در منطق اقتصادیِ ‌نظام بین‌الملل منجر می‌شود. تردید وجود ندارد که عدم پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی می‌تواند اروپا و آمریکا را بیش از پیش علیه تهران به هم نزدیک کند.
پیامدهای فرار ایران از پیوستن به معاهدات بین‌المللی
مطهرنیا افزود: نکته‌ دیگری که متاسفانه در داخل کشورمان از آن غافل هستند، هدایت افکار عمومی جهان علیه کشورمان است. یکی از اتفاق‌هایی که از گذشته تاکنون علیه تهران انجام گرفته و ما نتوانستیم با آن به صورت شایسته و تخصصی مقابله کنیم، دقیقاً همین موضوع است. طبیعی است که در صورت عدم پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اقناع افکار عمومی به سرکش بودن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از پولشویی در جهت حمایت از آنچه که کشورهای معاند آنها را گروه‌ها و جریان‌های تروریستی می‌خوانند، صورت خواهد گرفت. ما هم‌اکنون زیر فشارهای شدید قرار داریم و به نظرم بخشی از وقایع آبان ماه، به همین فشارها و تحریم‌ها مربوط است؛ لذا تقاطع‌گیری بحران‌های داخلی و خارجی کشورمان بعلاوه اثبات سرکش بودن ایران در حوزه مراودات مالی بین‌المللی پس از عدم پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی، بعلاوه تحریم‌های کمرشکن و استفاده از برجسته‌سازی پتانسیل‌های فرار ایران از پیوستن به معاهدات بین‌المللی می‌تواند پیامدهای زیادی از منظر واگرایی در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال داشته باشد.
در دولت محمود احمدی‌نژاد بحث پیوستن به FATF محرمانه و بی سروصدا پیگیری شد
وی با بیان اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد بحث پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به صورت محرمانه و بی سروصدا پیگیری شده بود، گفت: متاسفانه در ایران پرونده‌های ملی به ابزار و اهرم‌های فشار حزبی و جناحی تبدیل می‌شود. جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب علیرغم اعلام تعهد به قانون و بالاتر از آن بیش از آنکه تابع قانون باشند، رئالیسم قدرت را پیاده‌سازی می‌کنند. به عنوان مثال به وضوح می‌بینیم که اصولگراها، شریعت و اخلاق دینی را مزه مزه می‌کنند اما معتقدند که هدف وسیله را توجیه می‌کنند. این طیف که خود را منادی اخلاق، فضیلت، دین و آیین می‌خوانند، بیش از دیگران حرکات منطبق با عقلانیت سیاسی را زیر سوال می‌برند. آنها زمانی که خودشان در رأس امور هستند، تلاش می‌کنند تا خود را ناجی و پرچمدار حل و فصل مشکلات بین المللی ایران به مردم نشان دهند تا بتوانند افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند.
نزاع‌های سیاسی باعث شده تا ریزش نیروهای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا مشهود شود
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: زمانی که رقبای این طیف بنا به رای ملت روی کار می‌آیند، تمام گلوگاه‌های اصلی قدرت توسط آنها بسته می‌شود تا رقیبشان نتواند پیروزی‌های خود را جشن بگیرد. این چالش‌ها موجب شده تا واگرایی از سوی هر دو جناح سیاسی به وجود بیاید و نتایج این نوع عملکردها در باب پرونده‌های ملی مانند برجام، FATF، تسخیر سفارت آمریکا، قرارداد الجزایر یا قطعنامه 598 و غیره باعث شده تا وجهه این پرونده‌ها از ماهیت ملی خارج شده و به ابزار تسویه حساب جناحی تبدیل شود. از سوی دیگر این نزاع‌های سیاسی باعث شده تا ریزش نیروی هر دو حزب کاملاً مشهود شود اما واقعیت این است که ریزش‌های اینچنین به ضرر دو طرف نیست بلکه رقبای دیگرِ‌ آنها از این موضوع استفاده خواهند برد.
نپذیرفتن FATF محاصره اقتصادی را به نفع آمریکا رقم خواهد زد
مطهرنیا خاطرنشان کرد: ادبیات حاکم بر گلوگاه‌های قدرت سیاسی کشورمان به گونه‌ای کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) را مطرح کرده که پیوستن به آن مساوی با ارتباط با آمریکا محاسبه می‌شود. همانگونه که ارتباط با ایالات متحده به تابوی بزرگ تبدیل شده و از آن به منزله ناقض هویت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تعریف شده، اکنون همین وضعیت برای کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از سوی برخی‌ها ساخته شده است. از این منظر پذیرش FATF و لوایح ان به راحتی می‌تواند تمام تبلیغات تندروها را از هم بپاشد و این در آستانه انتخابات اسفند ماه، هزینه‌های زیادی را برای آنها در راستای احترام به منافع ملی در بر خواهد داشت. بی‌تردید نپذیرفتن FATF محاصره اقتصادی را به نفع آمریکا رقم خواهد زد و باید دید که چه کسانی از ذاین موضوع نفع می‌برند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/205566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی