اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ فاتحه‌ای برای گلوبال هاوک، مرثیه‌ای برای پنتاگون مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - وطن امروز / « فاتحه‌ای برای گلوبال هاوک، مرثیه‌ای برای پنتاگون » عنوان ستون "نگاه" در روزنامه وطن امروز به قلم شروین طاهری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
چرا آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه کف خیابان‌های لبنان، عراق و ایران با انقلاب اسلامی بجنگد؟
برای ژنرال 5 ستاره‌ای که مخوف‌ترین کارزارهای جنگی معاصر را از ویتنام تا عراق و افغانستان تجربه کرده است، هیچ چیز تلخ‌تر از این نیست که در آستانه سالگرد اخراجش از بالاترین منصب نظامی کشورش توسط رئیس‌جمهور، جانشین رزم ندیده و آکادمیکش در همان سمت اقدام به خراب کردن وجهه او و همرزمانش نزد افکار عمومی کند.
این همان خشمی بود که «سگ دیوانه» پنتاگون را واداشت تا کنج انزوای بازنشستگی را موقتا ترک کرده و راهبرد نظامی رئیس سابق خود در کاخ سفید را زیر سوال ببرد. مطابق آنچه روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده است، جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین و مغضوب دونالد ترامپ، جمعه گذشته پای صحبت همکاران جمال خاشقجی مقتول نشسته تا در حقیقت پاسخ سیاه‌نمایی کاخ سفید و پنتاگون را علیه دوران فرماندهی ارشدش در جریان اشغال افغانستان بدهد.
او ابتدا در مقام دفاع از اتهاماتی برآمد که مقاله افشاگرانه واشنگتن پست- به احتمال زیاد با اشاره مارک اسپر، وزیر دفاع جدید و صفر کیلومتر آمریکا- به متیس و دیگر مقامات نظامی و دولتی دوران بوش و اوباما وارد آورده بود. بر اساس این گزارش، در دوران دولت‌های 2 رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده که جنگ و تجاوز 18 ساله علیه افغان‌ها را به اسم جنگ با طالبان و تروریسم به راه انداخته و تداوم دادند، فرماندهان ارشد پنتاگون و دولتمردان به‌صورت سیستماتیک و گسترده درباره سوء‌استفاده از بودجه‌های نظامی و بازسازی این کشور جنگ‌زده و آمار تلفات و خرابی‌ها دروغ می‌گفتند تا با هدف ادامه اشغالگری، تصویری مطبوع‌تر از جنایت‌های آمریکا در خاورمیانه به افکار عمومی دهند. متیس پس از واقعه 11 سپتامبر یکی از فرماندهان اصلی سنتکام (مرکز فرماندهی ارتش تروریست آمریکا) در جریان لشکرکشی به افغانستان و سپس عراق به بهانه جنگ با تروریسم و طبعا مسؤول مستقیم بسیاری از این اطلاعات دروغ محسوب می‌شود. البته او تلاش کرد ابتدا واکنشی سرد به این موضوع نشان دهد و اعلام کرد گزارش اخیر که بر اساس مصاحبه‌هایی با بیش از 400 مقام وقت تالیف شده، بیشتر نوعی تحقیقات بوده تا افشاگری و اینکه همان زمان او و هم‌قطارانش خیلی از واقعیات مکتوم را در این باره می‌دانسته‌اند.
اما واکنش داغ این گرگ بالان دیده آنجا بود که به جای دفاع جانانه از خود دست به حمله به اردوی رقیب زد و تحرکات افشاگرانه از سوی رئیس فعلی دستگاه نظامی آمریکا، مایک اسپر را که قطعا با اشاره ترامپ برای زیر سوال بردن راهبرد نظامی 2 رئیس‌جمهور قبلی و همین طور زدن شخص متیس- که این اواخر با ترامپ درافتاده بود- انجام شده، به قیمت یک افشاگری بزرگ‌تر درباره هژمونی آمریکایی پاسخ داد.
متیس تقریبا 11 ماه‌ و‌ نیم پس از استعفا‌نامه آتشینش خطاب به ترامپ که به اخراج زود‌هنگام او از سمت وزارت دفاع منجر شد، مجبور شد برای اعاده حیثیت از خود تعارف را کنار گذاشته و اختلاف دیدگاه فاحش خود به عنوان یک مرد جنگی کارکشته را با دیدگاه سطحی و کاسبکارانه رئیس‌جمهور حال حاضر ایالات متحده به مقوله هژمونی نظامی عیان کند.
او در نشست واشنگتن‌پست، با خواندن فاتحه برای گلوبال‌هاوک، داغ سرنگونی پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز حریم هوایی جنوب ایران در روز 30 خرداد سال جاری را برای ترامپ و اسپر تازه و به‌طور تلویحی فاش کرد واشنگتن به دنبال هدف قرار گرفتن پرنده 150 میلیون دلاری‌اش با قابلیت پرواز شناسایی 24ساعته و نامریی تا ارتفاع 20 کیلومتر از سطح زمین بر فراز مساحتی به اندازه کشور یونان، دچار شوک نظامی شده است. متیس با یادآوری این شکست اصل تصمیم کاخ سفید برای ورود به حریم ایران را زیر سوال برد و گفت:«هنگامی که وارد این کار شوید، وارد فرآیندی می‌شوید که اساسا پیش‌بینی‌ناپذیر است؛ جنگ است یا یک اقدام جنگی».
این در حالی است که گفته می‌شود متیس به عنوان خبره‌ترین مقام آمریکا در میدان جنگ و عملیاتی‌ترین ژنرال پنتاگون، طی 2 دهه اخیر که جزو کادر رهبری دستگاه جنگی ایالات متحده بوده، همواره رهبران کاخ سفید را از ورود به جنگی با قدرت روزافزون ایران در منطقه نهی می‌کرد و حتی به نظر می‌رسد استعفا و اخراج نهایی‌اش از وزارت دفاع، پیامد بوالهوسی سیاستمدار بی‌سیاستی چون ترامپ برای آزمودن عبور از این خط قرمز بوده است.
حال او با زیر سوال بردن افتضاحی که کمتر از 6 ماه پس از ترک کرسی ریاست پنتاگون توسط او رخ داد، به ترامپ و اسپر نیش می‌زند که «ما باید به اقدام ایران در ساقط کردن گلوبال هاوک واکنش مناسب نشان می‌دادیم». با این حال حاضر نشده مشخص کند آمریکا دقیقا چه واکنشی می‌توانست نشان دهد. به عبارت دیگر پیام اصلی متیس زیر سوال بردن اشتباه ترامپ در ورود به ماجراجویی نظامی با ایران است، چنان که در ادامه با کنایه زدن به واکنشی که رئیس‌جمهور توئیتری آمریکا 2 روز پس از ساقط شدن پهپاد مزبور نشان داده بود، گفته است: «نمی‌توانم تصور کنم وزارت دفاع طرحی برای حمله ارائه کرده باشد ولی شمار تلفات احتمالی این حمله را برآورد نکرده باشد. موضوع تلفات یک حمله باید در گام اول هر عملیات بررسی شود. اگر این موضوع در ابتدا مورد بررسی قرار نگرفته و ترامپ تنها 10 دقیقه پیش از عملیات از آن آگاه شده است، حتما اشتباه وحشتناکی در روند تصمیم‌گیری در کاخ سفید وجود دارد».
اشاره به اشتباه فاحش کاخ سفید در درافتادن با ایران فقط به متیس محدود نمی‌شود؛ «لئون پانه‌تا» مهم‌ترین سلف معاصر او در سمت وزارت دفاع (دولت اوباما) که در عین حال با سابقه ریاست بر سازمان سیا، یک چهره شاخص و هوشمند امنیتی نیز محسوب می‌شود، همان زمان با تاختن به ترامپ، به ناکارآمدی دستگاه نظامی آمریکا اعتراف کرد و در مصاحبه با اشپیگل گفت: «اگر اتفاقی که افتاده همین باشد با وضعیت ناکارآمدی مواجه هستیم. نمی‌توانم تصور کنم وزارت دفاع برنامه‌ای برای حمله به اهداف مشخصی داشته باشد و شمار تلفات ناشی از هدف قرار دادن آن مواضع را مشخص نکرده باشد. این موضوع باید در نخستین رایزنی‌ها مشخص‌شده باشد. اگر این بحث‌ها انجام نشده و رئیس‌جمهور فقط 10 دقیقه قبل از شروع حملات از تلفات آن آگاه شده، حتما اشکال وحشتناکی در فرآیندهای تصمیم‌گیری کاخ سفید وجود دارد».
به اینها بیفزایید گزارش ویژه 2 هفته پیش ژنرال رابرت اشلی، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا را که در آن به مقامات واشنگتن اخطار کرده است:«ما باید قدرت نظامی ایران و تهدیدی را که برای منافع ما، متحدان و امنیت ما دارد، درک کنیم».
آنچه هر عقل سلیمی از جمع‌بندی اظهارات خبره‌ترین ژنرال‌ها و کارشناسان نظامی آمریکایی درمی‌یابد، اجماع آنها بر پرهیز از هر‌گونه حمله نظامی مستقیم به کشورمان یا به قول ژنرال اشلی، اعتراف به ناتوانی نظامی آمریکا در مواجهه با حقیقت انکار ناشدنی «قدرت نظامی ایران» است به‌ طوری که می‌توان مطمئن بود همین‌ها در آن لحظات ملتهب پس از سرنگونی گلوبال هاوک توسط سامانه پدافندی آتش به اختیار سوم خرداد در ارتفاع هزار متری آب‌های خلیج‌فارس، قطعا ترامپ را حتی از هرگونه اقدام تلافی‌جویانه برحذر داشته‌اند تا مبادا آمریکا در روزگار افول هژمونیک خود و در جهانی چند قطبی، وارد جنگی با ابعاد نامحدود شود.
این رهیافتی است که به ما کمک می‌کند بهتر به ماهیت رویدادهای 3 ماه گذشته عراق، لبنان و کشور خودمان پی ‌ببریم.
ضربه‌ای که آمریکایی‌ها اواخر خرداد در تنگه هرمز خوردند، چنان برای‌شان حیثیتی بوده است که هنوز در بالاترین سطح نظامی بحث آن در سطح افکار عمومی پیش کشیده شده و مورد تحلیل و مداقه قرار می‌گیرد؛ زخمی چنان عمیق که باعث می‌شود ترامپ و بازهای شکاری نومحافظه‌کار حامی او در دولت پنهان اضطراری واشنگتن، بلافاصله ماموریتی ویژه برای آیت‌الله مایک به قصد کشاندن دامنه صفر جنگ ناممکن نظامی با ایران به دامنه‌های گسترده‌تر جنگ‌های نیابتی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تعریف کنند.
«مایکل دی‌آندریا» که به عنوان خبره‌ترین مامور اطلاعاتی آمریکا در حوزه ایران و خاورمیانه از 2 سال پیش به مدیریت اتاق عملیات ضدایران در سازمان سیا انتخاب شد، حتی به اذعان منابع غربی نیز متخصص راه انداختن جنگ وحشت (تروریسم) است. او در سال‌های اخیر طراح اصلی عملیات شکار بن‌لادن و ده‌ها عملیات ترور پهپادی چهره‌های مخالف آمریکا بویژه در جهان اسلام بوده است.
این موج ناآرام‌سازی اوضاع داخلی ایران و کشورهای متحدش در محور مقاومت که در حقیقت ضدحمله آمریکا محسوب می‌شود، اگر در خود ایران، از اعتراضات مردمی ناشی از اوضاع بد اقتصادی سوء‌استفاده کرد، در عراق و لبنان هیچ توجیه خاصی برای آغازش نداشت و صرفا با فعال‌سازی مکانیزم «شورش‌های رنگی» به سبک «جین شارپی» توسط هسته‌ای آموزش دیده شده توسط سازمان‌ها و گروه‌های غرب‌نهاد شعله‌های آن بالا گرفت.
«دنیل مک‌آدامز» مدیرعامل اندیشکده «ران پال»- وابسته به سناتور پیشین جمهوری‌خواه و تحت مدیریت پسر او «رند پال»، سناتور فعلی نزدیک به ترامپ- نیز 2 هفته پیش بر این حقیقت صحه گذاشت که ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر در ایران صرفا اعتراضاتی ناشی از افزایش قیمت سوخت نیست، بلکه آشوب‌هایی است که از الگو‌های آشنای آژانس مرکزی اطلاعات ایالات متحده (سیا) پیروی می‌کند؛ دخالتی چنان مشهود که حتی خود رند پال، سناتور ایالت کنتاکی نیز در میانه مرثیه‌سرایی ژنرال‌های سرشناس آمریکایی برای قدرت نظامی‌شان، اعلام کرد: «به پرزیدنت ترامپ بابت مدیریتش در تهدید ایران افتخار می‌کنم».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/205353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانم گلی در 4 دقیقه!

سیستان و بلوچستان فراموش شده

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

درگذشت یار محمودها و پایداری

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

بامداد بی‌رمق

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

مسخره‌بازی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی