اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اعتراضات به قیمت سوخت؛ زمینه‌ها و پیامدهای آن تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
احسان هوشمند | با اعلام و اجرای افزایش قیمت بنزین، کشور شاهد تجمعات و اعتراض‌های گسترده‌‌ای بود که تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور را درنوردید. این اعتراض‌ها از نظر حجم، ابعاد و خشونت و نیز اقشار درگیر در آن در نوع خود کم‌‌سابقه بوده و تلفاتی نیز برجای گذاشت. خسار‌ت‌های ناشی از تخریب و تاراج مراکز دولتی و عمومی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بی‌سابقه اعتراض‌های اخیر است. هم‌زمانی درگیری و آشوب در نقاط مختلف شهرستان‌ها هم از ویژگی‌های تجمعات اخیر است.
1- با وجود تکذیب مقامات کشور از جمله وزیر نفت در روز‌های آخر هفته قبل از 24 آبان، اجرائی‌شدن سیاست جدید و در نتیجه اعمال افزایش قیمت بر بنزین نتیجه و پیامد مخربی در پی داشت.
2- شوک ناشی از اعلام قیمت بنزین فقط منحصر به اقشار کم‌درآمد نبود، بلکه ناهماهنگی‌های گسترده مسئولان و مقامات کشور در سطوح ملی و محلی از جمله واکنش فوری و جدی برخی ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و دیگران در مخالفت با قیمت جدید نشان‌دهنده سردرگمی درباره موضوع بود.
3- افزایش قیمت بنزین فقط بر اقتصاد خانوار اقشار کم‌در‌آمد و فقیر یا طبقه متوسط فشار وارد نمی‌کند. بخش بزرگی از بدنه دولت و سایر دستگاه‌ها نیز خود جزئی از اقشار کم‌در‌آمد محسوب می‌شوند و این شرایط بر آنان نیز فشار وارد می‌کند. محل سکونت بسیاری از این گروه‌ها نیز در حاشیه شهرهای بزرگ قرار دارد.
4- حضورنیافتن کارشناسان مسلط و موافق طرح در رسانه‌های جمعی و رادیو و تلویزیون قبل از اجرای طرح، حین اعلام خبر و پس از آن برای جامعه حامل این پیام بود که هیچ قشری از کارشناسان حداقل با این نحوه اجرا همراه نیست. همراهی‌نکردن سلبریتی‌ها و سایر اقشار اثرگذار اجتماعی و گروه‌های مرجع هم بر ابعاد روانی موضوع افزود.
5- بخش بزرگی از جامعه ایرانی در دهه گذشته بیش از هر زمان دیگری به این باور رسیده است که فساد در دستگاه‌ها رسوخ زیادی داشته؛ در سال‌های اخیر هم این باور بسیار تقویت شده است. متهم‌شدن نزدیکان مسئولان کشور به فساد یکی از دلایل عصبانیت و نارضایتی مردم محسوب می‌شود. این شرایط اعتماد جامعه را متزلزل کرده است. باور به جناحی‌بودن و گزینشی‌بودن مبارزه با فساد بر ابعاد بی‌اعتمادی به کارابودن روش‌های مقابله با فساد می‌افزاید. در چنین شرایطی جامعه تلقی می‌کند که فساد و در نتیجه ناکارآمدی موجب هدررفت سرمایه‌های کشور است و اگر قاچاقی مانند قاچاق سوخت انجام می‌شود، گستردگی آن نشان می‌دهد دست‌هایی در مدیریت‌ها آلوده است؛ بنابراین فساد، مسبب اصلی خروج بنزین و سایر کالاهای اساسی از کشور است و برای جبران این خسار‌ها نباید بنزین گران شود، بلکه باید با فساد مبارزه کرد! در چنین شرایطی است که جامعه خود را قربانی فساد می‌داند و هر نوع اصلاح اقتصادی با واکنش منفی و گسترده و فراگیر روبه‌رو می‌شود.
6- جامعه ایرانی در چند دهه گذشته به‌ویژه در سال‌های گذشته شاهد بی‌ثباتی پی‌درپی و مستمر اقتصادی و نیز گرانی‌های ناشی از آن از جمله شوک افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای اساسی است. قدرت خرید جامعه به‌شدت متأثر از این بی‌ثباتی، روند کاهنده داشته است. در چنین شرایطی افزایش قیمت سوخت، موجب ایجاد احساس گرانی در مردم و منجر به عصبانیت می‌شود. در چنین شرایطی برای آرامش شهروندان نیز برنامه ویژه‌ای تدارک دیده نشده است.
7- جامعه ایران در دهه گذشته شاهد افول نفوذ جریان‌های سیاسی قانونی است. جامعه توده‌ای و ذره‌ای‌شده بدون حضور نیروهای اثرگذار اجتماعی آماده واکنش به هر پدیده‌ای به‌صورت خودجوش یا تحت تأثیر رسانه‌های بیرونی است. در چنین شرایطی اعلام قیمت جدید بنزین موجب بروز خشم اجتماعی می‌شود بی‌آنکه سازوکار اجتماعی مدیریت این خشم توسط نیروهای جامعه مدنی یا احزاب یا نخبگان مورد وثوق در دستور کار باشد. نهادهای مدنی و صنفی جایی در مناسبات اجتماعی ندارند و این تنها رسانه و شبکه‌های اجتماعی هستند که افکار عمومی را شکل می‌دهند.
8- اگر گفته می‌شود در نظرسنجی‌های موجود صداوسیما بینندگان بالایی دارد و در نتیجه اثرگذاری آن جدی و گسترده‌ای است، چرا در حوادث اخیر این رسانه بزرگ نتوانست اثرگذاری مشهودی داشته باشد؟ چرا این رسانه نتوانست با برنامه‌های جذاب و بی‌طرفانه بازتاب‌دهنده همه صداهای موجود در کشور باشد؟ این خلأ البته با رسانه‌های دیگر جبران شد و افکار عمومی توسط رسانه‌های رقیب سیراب شد.
9- وقوع تجمعات و اعتراضات در بخش دیده‌نشده جامعه یعنی در بخش‌های حاشیه‌ای و به عبارت ساده‌تر جنوب شهر‌ها پدیده تازه‌ای نیست. حوادث دی‌ماه 1396 در این مناطق زنگ خطر بزرگی بود که دقیق شنیده و دیده نشد. این حوادث نشان داد گروهی از مردم احساس می‌کنند زندگی و معیشت آنان گروگان سیاست‌مداران است. این قشر سیاست خارجی و داخلی کشور را از یکدیگر تفکیک نمی‌کند. تمییزی میان جناح‌های سیاسی کشور قائل نبوده و با سیاست‌های اصلاح اقتصادی هم همراه نیست. چون از سویی برای این اصلاحات مورد توجه قرار نگرفته است و سهمی در طراحی این سیاست‌های اصلاحی برای خود قائل نیست و از دیگر سو احساس می‌کند سیستم مدیریتی درگیر فساد است. طرفه آنکه این قشر تصور می‌کند مسئولان کشور در شمال شهرها اساسا متوجه فشار وارده بر این اقشار نیستند. علاوه‌برآن این اقشار عموما فکر می‌کنند فرزندان مسئولان نیز در خارج از کشور زندگی بی‌دردسری دارند، درحالی‌که فرزندان آنان در بدترین شرایط و با پرداخت پول در دانشگاه‌های کشور درس‌خوانده و اینک بی‌کار و در معرض آلودگی و آسیب‌های اجتماعی هستند. امیدی به ازدواج یا خانه‌دارشدن ندارند و حتی با شرایط جدید قادر به گذران ساده زندگی هم نیستند. این اقشار زندگی پرمسئله و پرتنشی دارند اما احساس می‌کنند مسئولان کشور در رفاه، مشغول گذران زندگی هستند. این احساس به‌طور طبیعی نفرت‌آفرین است. احساسی که برای مدیریت و تعدیل آن نه‌تنها کاری نشده بلکه صدای فساد برخی از مدیران نیز بلند است! در چنین شرایطی خشم فروخفته منتظر فرصتی است تا دمی خودنمایی کند. اعلام افزایش قیمت بنزین باعث به‌وجودآمدن شوکی بزرگ شد و برای ابراز این خشم فرصتی مهیا کرد!
مهاجران ساکن حاشیه شهرها نقشی جدی در اعتراضات اخیر داشتند. حضور جمعیت میلیونی مهاجران در حاشیه شهرهای مختلف کشور، یکی از پدیده‌های نوین در ساختار شهری ایران در شش دهه گذشته است. بخش عمده‌ای از حاشیه کلان‌شهر تهران و کرج از جمله ملارد، شهریار، رباط‌کریم، شهر قدس و سایر حواشی نقش پررنگی در اعتراضات اخیر داشتند. بررسی تحولات مناطق حاشیه‌ای شهری در دهه‌های اخیر موجب شده تا اطلاعات کمی درباره فعل‌و‌انفعالات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این مناطق تولید شود. در چنین شرایطی است که شاهد اعتراضات جدی و گسترده در حاشیه‌های مناطق شهری هستیم. حاشیه‌های خوزستان و شیراز و کرمانشاه هم سهم بزرگی در حوادث اخیر داشتند.
10-نرخ رشد جمعیت در حاشیه شهرها بیش از دیگر نقاط است. حضور مهاجران روستایی و اقشار فرودست و حتی مهاجران افغانستانی از جمله دلایل این وضعیت است. هر نوع بی‌ثباتی اقتصادی برای این اقشار یعنی کوچک‌شدن سفره محقر زندگی‌شان! آرزوهای جوانان این حواشی معمولا با ناکامی‌های بزرگی روبه‌رو است. فرصت و امکان کمتری برای تفریح و تخلیه هیجانات دارند. شرایط زندگی به‌ویژه کمبود امکانات محل زندگی هم بر نارضایتی‌هایشان افزوده است؛ نه خبری از تأسیسات ورزشی مناسب است و نه فرصتی برای حضور در کنسرت موسیقی یا هر نوع تفریح جمعی دیگر! در چنین شرایطی بنزین یعنی ماده حیاتی در زندگی این افراد گران می‌شود و این به‌جز فقر‌ و ‌دست‌به‌گریبانی با مشکلات بزرگ‌تر برایشان چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد. در چنین شرایطی حضور در تجمعات هم اعتراض هم نوعی تخلیه هیجانات جوانی است! بی‌کاری گسترده جوانان هم متغیر بسیار جدی و اثرگذاری بر تشدید خشم اجتماعی است که در شورش اخیر اثرگذاری مشهودی داشته است.
11-زنان نقش محسوسی در اعتراضات اخیر ایفا کردند. در سال‌های گذشته نظام هنجاری و ارزشی ایرانیان درباره زنان دچار دگرگونی عمیقی شده است، بی‌آنکه در سطوح رسمی برای استفاده از این ظرفیت یا تعدیل برخی قوانین مرتبط با زنان اقدام چشمگیری شده باشد. در نتیجه نارضایتی‌های زنان، افزون بر نارضایتی‌های عمومی، شکل تازه‌ای به خود گرفته است و اعتراضات اخیر فرصتی برای بیان این نارضایتی بود. بخشی از زنان مخالف روندهای موجود درباره زنان هستند. ترویج گاه‌و‌بی‌گاه چندهمسری، بیان سخنان تحقیرآمیز درباره زنان از تریبون‌های مختلف و محدودیت‌های اجتماعی از جمله حضور زنان در ورزشگاه‌ها بر این نارضایتی افزوده است. زنان در اعتراضات اخیر ایفاگر نقش جدی و اثرگذاری بودند.
12- شکل بیان نارضایتی نیز نشانگر تحول تازه‌ای در بیان نارضایتی‌هاست. آتش‌زدن و حمله به بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر مراکز اقتصادی ازجمله این تازگی‌هاست. مسلحانه‌شدن اعتراض‌ها در شیراز، خوزستان و حتی بخش‌هایی از کرمانشاه نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که چرایی آن نیازمند درک عمیقی از موضوع است. این پدیده اگر با اعتراض‌های پیشین مقایسه شود، حامل نکات مفیدی خواهد بود.
13- اگر نقطه‌ای‌شدن اعتراض‌ها را هم بر فهرست بالا بیفزاییم، می‌توان گفت روش‌های اعتراضی هفته گذشته نیازمند بررسی‌های گسترده‌ای برای درک عمیق‌تر این اعتراض‌هاست.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/204987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی