اخبار محرمانه

آخرين مطالب

فرصتی جدید برای خانه‌دار شدن در کلان‌شهرها اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرارو / مزایده آپارتمان مسکونی بانک‌ها محدود به استان تهران نیست و در دیگر شهر‌ها هم می‌توان واحد مسکونی با قیمت کمتر از عرف بازار را پیدا کرد. برای مثال یک واحد مسکونی 113 متری در بلوار صدرا شیراز با قیمت کارشناسی 370 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده که قیمت هر مترمربع آن حدود سه میلیون و 270 هزار تومان می‌شود.
شاید خبر نداشته باشید، اما همین الان یک حراجی بزرگ ملکی با ارقام میلیاردی در جریان است که هدف آن را فروش اموال مازاد بانک‌ها می‌دانند. این املاک مازاد بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار قرار بود ظرف دو سال به فروش برسد، اما حکم قانونی کار در اردیبهشت سال 1394 تصویب شد تا کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی از همان تاریخ مکلف به واگذاری اموال مازاد خود ظرف سه سال شوند. تا همین امسال هشت هزار میلیارد تومان از املاک و سهام مازاد بانک‌های دولتی و خصوصی، به فروش رفته بود و در یک سال اخیر نیز 11 هزار میلیارد تومان از اموال به فروش رسیده بااین حال آماری دقیق و شفاف از اموال مازاد بانکی وجود ندارد و بخشی دیگری از اموال بانکی هنوز ارزش‌گذاری نشده‌اند. وزارت اقتصاد و دارایی تمام اطلاعات املاک مازاد بانکی را در یک سامانه برای دسترس عموم قرار داده تا فعالان اقتصادی و علاقمندان برای خرید این املاک مازاد اقدام کنند. دسترسی به این سامانه در نشانی fam-bank.com امکان‌پذیر است. جایی که می‌توان اطلاعات مربوط به هر کدام از املاک مازاد بانک‌ها را مشاهده کرد. یکی دیگر از انگیزه‌های شرکت در این حراجی می‌تواند نحوه تسویه و پرداخت باشد؛ بانک‌ها طبق مصوبه هیات دولت مجبور هستند 20 درصد پیش پرداخت بگیرند و اموال را سه ساله واگذار کنند. در روز‌های آینده شاید این امکان به‌وجود بیاید که از خریداران، پیش‌پرداخت کمتری دریافت شود یا حتی مشتری بتواند از دم قسط تسویه کند.
چرا حراجی املاک مازاد بانک‌ها مهم است؟
شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها در سامانه قام اطلاعات مربوط به اموال 18 بانک خصوصی و دولتی را منتشر کرده که در بین آن‌ها می‌توان بیش از هشت هزار ملک را به صورت مزایده خریداری کرد؛ از خانه حیاط‌دار گرفته تا مزرعه پرورش ماهی. بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم خانه‌های مسکونی که در سامانه فام به مزایده گذاشته شده، کمتر از نصف قیمت منطقه ارزش‌گذاری شده‌اند. یکی از نمونه‌های عجیبی که به چشممان خورد، مربوط به یک آپارتمان مسکونی 330 متری در پاسداران است که قیمت کارشناسی آن تنها 350 میلیون تومان است. به عبارتی این ملک با قیمتی حدود یک میلیون تومان به ازای هر مترمربع فروخته می‌شود.
سامانه فروش اموال مازاد بانک‌ها حدود هزار و 280 مورد آپارتمان مسکونی در سراسر کشور را برای واگذاری به مزایده گذاشته است. از این تعداد حدود 170 مورد آپارتمان مسکونی در تهران به مزایده گذاشته شده که اغلب نصف قیمت محله قیمت‌گذاری شده‌اند. یک نمونه آن واحد 126 متری در قیطریه تهران است که مبلغ کارشناسی برای آن 870 میلیون تومان اعلام شده. به عبارتی در این سامانه قیمت هر متر مربع این واحد مسکونی شش میلیون و 900 هزار تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که قیمت مسکن در قیطریه بعضا به متری 30 میلیون تومان می‌رسد که پنج برابر قیمت کارشناسی شده است. یک واحد مسکونی در پاسداران، نارنجستان هشتم با قیمت 350 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است. این ملک 335 متر مربع زیربنا دارد و با این حساب قیمت هر مترمربع آن حدود یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است. میانگین قیمت مسکن در محدوده پاسداران رقمی حدود 20 تا 30 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است.
مزایده آپارتمان مسکونی بانک‌ها محدود به استان تهران نیست و در دیگر شهر‌ها هم می‌توان واحد مسکونی با قیمت کمتر از عرف بازار را پیدا کرد. برای مثال یک واحد مسکونی 113 متری در بلوار صدرا شیراز با قیمت کارشناسی 370 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده که قیمت هر مترمربع آن می‌شود رقمی حدود سه میلیون و 270 هزار تومان. یک واحد مسکونی 117 متری در مشهد نمونه دیگری از اموال مازاد بانک‌ها است که با قیمت کارشناسی 590 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است. این واحد مسکونی در خیابان بیستون 3 واقع شده و قیمت هر مترمربع آن رقمی حدود پنج میلیون تومان است.
بانک‌ها حتی خانه حیاط‌دار هم دارند. بیش از 90 مورد خانه حیاط‌دار بانک‌ها در سامانه فروش اموال مازاد به مزایده گذاشته شده است. برای مثال یک ساختمان حیاط‌دار در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران با زمین 160 متری و زیربنای 550 متری به مزایده گذاشته شده است. قیمت کارشناسی این ملک مسکونی سه میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام شده که می‌شود متری شش میلیون و 900 هزار تومان! باید توجه داشته باشید که میانگین قیمت مسکن در محله استاد نجات اللهی رقمی حدود 15 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است و بعضا به متری 20 میلیون تومان می‌رسد.
یک خانه حیاط‌دار در اصفهان با زمین 480 متری و زیربنای 250 متری تنها با قیمت 95 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است. البته در توضیحات این مورد آمده که ملک متصرف دارد و تخلیه آن بر عهده برنده مزایده است. با در نظر گرفته قیمت کل 95 میلیون تومان، می‌توان گفت: هر مترمربع زمین این ملک 197 هزار تومان و هر متر مربع زیربنای آن 380 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
520 میلیون تومان مبلغی است که برای یک خانه حیاط‌دار در شهر ساری خیابان مدرس در نظر گرفته شده است. این ملک 580 متر زمین دارد و زیربنای مسکونی آن 180 مترمربع است. با این حساب قیمت زمین این ملک متری 900 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
کاسبی در مغازه بانک‌ها
بانک‌ها مغازه‌ها و شعبه‌های اضافی‌شان را در سامانه فروش اموال مازاد بانک‌ها به حراج گذاشته شده‌اند. در بین املاک تجاری گزینه‌های مناسب زیادی برای خرید پیدا می‌شود. 540 شعبه بانک در سراسر کشور برای واگذاری به مزایده گذاشته شده است که 80 مورد آن به استان تهران اختصاص دارد. در بین آن‌ها می‌توان به یک شعبه بانک در خیابان انقلاب، خیابان نامجو تهران اشاره کرد که 50 مترمربع همکف تجاری است و 70 متر زیر زمین و یک نیم طبقه 83 متری دارد. قیمت کارشناسی برای این شعبه بانک هفت میلیارد تومان اعلام شده که هر مترمربع آن می‌شود متری 23 میلیون تومان. یک مورد دیگر در شهر اصفهان به یک شعبه بانک در خیابان شمس‌آبادی اختصاص دارد. این ملک تجاری زمین 487 متری و زیربنای 498 متری دارد. مبلغ کارشناسی برای فروش این شعبه بانک، هشت میلیارد و 480 میلیون تومان اعلام شده و با این حساب هر مترمربع آن 17 میلیون تومان است.
علاوه بر شعبه بانک، حدود 350 مورد مغازه در سراسر کشور به مزایده گذاشته شده است. برای نمونه یکی از مغازه‌های تجاری امام‌زاده عبداله همدان که 53 مترمربع زیربنا دارد، 807 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. با این حساب قیمت هر مترمربع این مغازه 15 میلیون تومان درمی‌آید.
یک مغازه 25 متری در پاساژ پیروز، واقع در خیابان پامنار تهران با قیمت کارشناسی 812 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است. جستجو در بین 40 مغازه‌ای که در تهران از بین اموال مازاد بانک‌ها برای فروش گذاشته شده است، نشان می‌دهد یکی از این موارد به ملک تجاری 570 متری در خیابان آصف واقع در منطقه 1 تهران است. مبلغ کارشناسی در نظر گرفته شده برای این ملک 34 میلیارد تومان است و با این حساب هر مترمربع زیربنای تجاری حدود 60 میلیون تومان در نظر گرفته است. باید توجه داشته باشید که املاک مسکونی در این منطقه با چنین قیمتی فروخته می‌شوند.
علاوه بر مغازه، چند مورد کارگاه هم در بین اموال مازاد بانک‌ها که به مزایده گذاشته شده‌اند، به چشم می‌خورد. از نمونه آن‌ها می‌توان به یک واحد کارگاهی در خیابان کارگر جنوبی تهران اشاره کرد. این کارگاه در یک زمین دو هزار و 200 متری با زیربنای هزار و 570 مترمربع ساخته شده و به صورت شش دانگ به فروش می‌رسد. مبلغ کارشناسی برای این کارگاه تجاری چهار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
حراجی کارخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی
ملک مسکونی و تجاری تنها بخشی از اموال مازاد بانک‌ها را تشکیل می‌دهد. در سامانه فام بعضا کارخانه‌هایی به چشم می‌خورند که برای فروش به مزایده گذاشته شده‌اند. تعداد آن‌ها در سراسر کشور به 360 مورد می‌رسد. یک نمونه از املاک صنعتی که در این سامانه به چشم می‌خورد، در سوادکوه مازندران واقع شده. 15 هزار و 500 متر زمین و شش هزار و 170 متر زیربنای صنعتی به صورت شش دانگ به مزایده گذاشته شده است. مبلغ کارشناسی برای این مزایده شش میلیارد و 800 میلیون تومان است.
تهران، شهرک صنعتی عباس آباد یکی دیگر از واحد‌های صنعتی برای فروش به مزایده گذاشته شده است. این واحد صنعتی دو هزار و 700 متر زمین دارد و مبلغ پیشنهادی کارشناس در سامانه فام سه میلیارد و 750 میلیون تومان اعلام شده است.
چند نمونه از باغ و مزرعه که به حراج گذاشته شده‌اند
240 مورد زمین زراعی در سراسر کشور، توسط شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها به مزایده گذاشته شده است. برای نمونه می‌توان به یک زمین زراعی 27 هکتاری در ورامین اشاره کرد که با قیمت کارشناسی دو میلیارد و 900 میلیون تومان فروخته می‌شود. با این حساب قیمت هر مترمربع این زمین زراعی در جوادآباد ورامین حدود یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
تاکستان قزوین، یک مورد دیگر از زمین‌های زراعی است که به صورت شش دانگ برای فروش به مزایده گذاشته شده است. این زمین 23 هکتار مساحت دارد و قیمت کارشناسی اعلام شده برای آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. 80 مورد باغ در کنار زمین‌های زراعی به فروش گذاشته شده‌اند. یکی از این موارد که در سامانه فام قابل مشاهده است، مربوط به یک باغ سه هکتاری در رامسر، کتالم است که قیمت کارشناسی برای آن حدود 194 میلیون تومان اعلام شده است. شش دانگ یک باغ در شهرستان قائم شهر مازندران با مساحت چهار هزار و 330 متری و مبلغ کارشناسی 360 میلیون تومان برای فروش به مزایده گذاشته شده است.
بانک‌ها علاوه بر باغ و زمین زراعی، مزرعه پرورش ماهی هم دارند. یک مزرعه پرورش ماهی در چابهار سیستان و بلوچستان با قیمت پنج میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. شاید رقم بالایی به نظر برسد، اما باید بدانید که این واحد، هزار و 250 مترمربع زمین و 990 متر مربع زیربنا دارد که با این حساب قیمت هر مترمربع زیربنای این واحد پرورش ماهی با قیمت پنج میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. این واحد در نزدیکی بازار چابهار قرار دارد.
هتل 150 میلیاردی در کیش جزو اموال مازاد بانک‌ها
سامانه فروش اموال مازاد بانک‌ها، 23 مورد هتل و مرکز گردشگری را در سراسر کشور به مزایده گذاشته است. یکی از جذاب‌ترین موارد آن مربوط به یک زمین با کاربری هتل در خیابان امام رضا، نبش امام رضا 42 است که مساحت آن به هزار و 130 مترمربع می‌رسد. این واحد از اموال استیجاری موقوفه آستان قدس رضوی است که دارای موافقت اصولی برای ساخت 26 طبقه هتل است. مبلغ کارشناسی برای این مورد 70 میلیارد تومان اعلام شده است که شاید رقم بالایی به نظر برسد، اما با توجه به موقعیت و وسعت زمین، احتمالا بیشتر از این‌ها ارزش داشته باشد. علاوه بر این، 150 میلیارد تومان مبلغ کارشناسی اعلام شده برای یک هتل در جزیره کیش است. این هتل 9 هزار و 500 مترمربع زمین و 9 هزار و 700 مترمربع زیربنا دارد و در بلوار دریا واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/204979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

پیام دیگر شاخه نظامی حماس به خانواده‌های اسرای صهیونیستی

دو گزینه کاخ سفید در مقابل اعتراضات دانشجویی

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

سوژه داغ هفته؛ از بیماری عجیب ترانه علیدوستی تا ضرر سنگین لژیونر استقلال پس از طلاق همسرش

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

واقعا کی لوبیا پلو بدون برنج سفارش میده؟

گوگل کارمندان حامی فلسطین خود را نقره‌داغ کرد

لحظه واژگون شدن خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی