اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پیش‌بینی خروج تقاضای احتیاطی از بازار ارز اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت دلار با افزایش 200 تومانی نسبت به روز قبل مرز 13 هزار تومان را به راحتی پشت سر گذشت و با رسیدن به قیمت 13 هزار و 120 تداوم انتظارات افزایشی در میان معامله‌گران را به دنبال داشته است. همانطور که پیشتر گفته شد افزایش انتطارات تورمی مربوط به اصلاح قیمت بنزین، کاهش سطح عرضه، افزایش ورود تقاضای احتیاطی به بازار به دلیل افزایش نااطمینانی در بازار و به طور کلی بالا بودن تقاضای سنتی ارز در آذر ماه، رشد نرخ حواله درهم پس از اتمام چند روز تعطیلی در امارات و ناآرامی‌های عراق در رشد قیمت دلار در هفته گذشته مؤثر بوده است.
به این ترتیب شاخص ارزی در دو هفته قبل و هفته قبل رشد 5 و 4.5 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که رشد قیمت سکه در هفته گذشته به دلیل عبور بهای جهانی طلا از محدود هزار و 470 دلار نسبت به رشد قیمتی دلار بیشتر بوده است.
در شروع هفته جاری رشد قیمت دلار و سکه همچنان ادامه داشت. به اعتقاد فعالان بازار با افزایش اعتراض‌های پیرامون افزایش قیمت بنزین در آبان ماه نااطمینانی تشدید شده و با افزایش تمایل بازیگران به تبدیل نقدینگی خود به دارایی‌های امن مانند دلار و سکه رشد تقاضای احتیاطی منجر به ادامه رشد قیمت‌ها در هفته جاری شده است. این در حالی است که بازارساز در روزهای اخیر هشدار داده است که تقاضای احتیاطی به زودی از بازار خارج خواهد شد و با افزایش عرضه ارز، قیمت‌ها به مسیر کاهشی بازخواهند گشت. علاوه بر این، افزایش فاصله بین قیمت ثبت شده بر تابلوی صرافی‌های بانکی و قیمت در بازار آزاد در این هفته کمسابقه بوده است.
به طوری که در مقاطعی از روز فاصله این دو قیمت به 500 تومان نیز رسیده است. به اعتقاد بازیگران ارزی، همین مسئله با افزایش تقاضای کاذب زمینه را برای افزایش ورود سفتهبازان به منظور کسب سود از این فاصله قیمتی را فراهم کرده است. به اعتقاد تحلیلگران علاوه بر مواردی همچون رشد تقاضای فصلی، ورود تقاضای احتیاطی به بازار و کاهش تمایل عرضه ارز توسط صادرکنندگان که به نوعی افزایش قیمتها در دو هفته اخیر را تشدید کرده است؛ خوشبینی دولت نسبت به درآمدهای نفتی در سال آینده و اعلام قیمت 8 هزار و 500 تومانی برای قیمت دلار نیمایی در بودجه در تداوم روند انتظارات افزایشی مؤثر خواهد بود. در واقع این گروه استدلال میکنند که این میزان از درآمدهای پیش‌بینی شده در سال آینده محقق نخواهد شد و دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد که این موضوع افزایش نرخ تورم و رشد قیمت دلار را به دنبال دارد. البته پدیدار شدن نشانههایی از بهبود روابط بین ایران و آمریکا مانند احتمال میانجیگری ژاپن برای برقرار شدن مجدد مذاکرات بین دو کشور و مبادله زندانیهای بین دو کشور در افزایش خوش‌بینیها در این هفته و در نتیجه کاهش نوسانات نرخ ارز تأثیرگذار بوده است. در سومین روز هفته نیز شاخص ارز با ششمین جهش متوالی به سرعت از مرز مقاومتی 13 هزار و 500 تومان عبور کرد و در پایان روز به 13 هزار و 700 تومان رسید.
این در حالی است که رشد قیمتها با اصلاح‌های کوچک متوالی در دو هفته گذشته از ویژگی‌های بارز بازارها بوده است. در واقع افزایش قیمت دلار و عدم وجود عقب‌گردهای متوالی مانند هفته‌های گذشته نشان می‌دهد رشد قیمت بیشتر به واسطه هیجانات است و عوامل بنیادی نقش کمتری در ادامه این روند صعودی داشتهاند. عدهای نیز بر این باورند که محدودیتهای گسترده صرافیهای دولتی در تأمین ارز متقاضیان موجب مراجعه این افراد به بازار آزاد برای تأمین ارز مورد نیاز خود شده که این موضوع افزایش هیجانات و نوسانات در بازار را سبب شده است. اما در روز سهشنبه اوضاع کمی متفاوت بوده است و به باور فعالان بازار یکی از شدیدترین روزهای نوسانی در سال 98 رقم خورده است. شاخص ارزی در ابتدای روز سهشبه به سرعت کانال 14 هزار تومان را پشت سر گذاشت و به قیمت 14 هزار و 200 تومان جهش کرد. اما در پایان روز افتی بیش از 500 تومان را ثبت کرده است. مسلما افزایش شدید فروشها در نزدیکی سطح مقاومتی 14 هزار تومان بیشترین تأثیر را بر افت قیمت در این روز داشته است.
افزایش عرضه توسط بازارساز و محدودیت جدید بانک مرکزی در مورد تراکنش‌های بانکی نیز بر این کاهش قیمتها تأثیرگذار بوده است. عدهای نیز معتقدند که بازار نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت و نقطه مقاومتی 14 هزار تومان سطح مناسبی برای این اصلاح بوده است. البته نباید از نقش قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی در افت قیمتها غافل ماند. در واقع مکانسیم واکنش صرافی‌ها در روز سه‌شنبه اینگونه بوده است که با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صرافی‌ها قیمت دلار خود را تا 13 هزار و 900 تومان نیز بالا بردند (این در حالی است که حداکثر قیمت ثبت شده بر تابلوی صرافیها در دو روز قبل 12 هزار و 950 تومان بوده است) و این تفکر در میان سفته‌بازان تقویت شد که بازارساز حساسیت زیادی به افزایش قیمت‌ها ندارد و در نتیجه نوسانگیران خریدهای خود را افزایش دادند. با ادامه این روند، بازارساز با افزایش یکباره عرضه خود قیمت را با چنان سرعتی کاهشی کرد که نوسان‌گیران نتوانستند در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کنند. بنابراین، برگشت دلار از مرز 14 هزار تومانی بسیاری از معامله‌گران و سفته‌بازان را متضرر کرد. در پنجمین روز هفته نیز دلار با سرعت زیادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و به راحتی از مرز حمایتی 13 هزار و 500 تومانی پایین رفت. از جمله دلایل این کاهش میتوان به افزایش عرضه ارز، افت نرخ حواله درهم و افزایش فروش‌ها اشاره نمود. کاهش 2.7 درصدی قیمت سکه در روز چهارشنبه و رسیدن به قیمت 4 میلیون و 540 هزار تومان نیز در 4 ماه و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است. به اعتقاد فعالان بازار در صورت شکست مرز حمایتی 4 میلیون و 500 هزار تومانی احتمال افت بیشتر قیمت سکه وجود دارد. با توجه به عدم نوسان بهای جهانی طلا، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار سکه و طلا در این هفته نیز همچنان تغییرات قیمت دلار بوده است.
شاخص سهام در هفته گذشته تحت تأثیر قدرت نقدینگی، طرح سناریوهای مثبت مؤثر بر بورس در لایحه بودجه سال 99 و افزایش انتظارات تورمی و روند صعودی قیمت‌ها از جمله افزایش نرخ ارز و ارزش جهانی فولاد و تأثیر این بازارها در افزایش ارزش سهام بزرگ و بنیادی به‌ویژه در گروه فلزات اساسی با ثبت بازدهی 3.6 درصدی سیزدهمین رشد متوالی خود را پشت سر گذاشت و به نیمه کانال 322 هزار واحدی رسید.کارشناسان معتقدند که قیمت سهام می‌تواند تا سطوحی بسیار فراتر از ارزش ذاتی حرکت کند و قیمت انواع سهام در مدت کوتاهی چند برابر شده و در ادامه ریزش‌های سنگینی را در پی داشته است. علاوه بر این، با ورود نقدینگی جدید نیز بر دامنه این نوسانات افزوده میگردد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت حباب قیمتی در بورس همواره وجود دارد و این سناریوهای افزایشی و کاهشی مرتبا تکرار خواهد شد.
در شروع هفته جاری نیز شاخص کل بورس با رشد 1.6 درصدی با چهاردهمین صعود متوالی به حدود 327 هزار و 625 واحد رسید که در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است. تداوم ورود نقدینگی جدید، افزایش انتظارات تورمی به واسطه‌ی عبور قیمت دلار از مرز مقاومتی 13 هزار تومان، رشد قیمت فلزات مانند مس و فولاد و در عین حال نفت در بازار جهانی با محوریت افزایش خریدهای سهامداران حقیقی از دلایل ادامه رشد ارزش معاملات در اولین روز معاملاتی هفته جاری است. توجه به رونق سهام‌ کامودیتی محور به واسطه رشد قیمت فلزات اساسی در این هفته نیز حائز اهمیت است. البته با نزدیک شدن به زمان وضع تعرفه‌های تجاری بر واردات 300 میلیارد دلار از محصولات چینی توسط دولت آمریکا در 15 دسامبر (24 آذرماه) و ارسال سیگنالهایی مبنی بر عدم دستیابی به یک توافق جامع و قطعی شدن اعمال تعرفه در چند روز آینده احتمال بروز شوک‌های منفی و ریزش سهام کالایی‌ها و کامودیتی‌محور وجود دارد. این افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، بازار جهانی و بورس کالا در ادامه معاملات هفته جاری نیز همچنان وجود داشته است. البته تحقق اطمینان بازیگران از عدم افزایش شدید نرخ‌های مالیات و حامل‌های انرژی موثر بر سهام در لایحه بودجه دولت برای سال آینده در صعود شاخص سهام و تداوم ورود نقدینگی در این هفته مؤثر بوده است. با ادامه این روند صعودی، شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه به ارتفاع بی‌سابقه 339 هزار و 434 واحد رسید. با این شرایط بازدهی این بازار از ابتدای امسال تاکنون به 90 درصد رسیده است. نزدیک شدن ارزش معاملات خرد بورس به 2400 میلیارد تومان نیز در صعود 3642 واحدی شاخص کل نقش مهمی داشته است. در آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز شاخص بورس تحت تأثیر افت قیمت دلار و در نتیجه افزایش ارزش ریال پس از 17 صعود متوالی افت محدودی در حدود 48 واحد را تجربه کرد. به این ترتیب، شاخص سهام با قرار گرفتن پشت مرز 340 هزار واحد رشد هفتگی خود را به بیش از 5 درصد رساند.سرنوشت جنگ تجاری و قیمت ارزهای خارجی از عوامل تأثیرگذار بر بازدهی سهام در روزهای آتی خواهند بود. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، قیمت برخی سهم‌ها در بورس حبابی است و در صورت افزایش تعداد سهمهای همراه با حباب قیمتی، احتمال ترکیدن این حباب و سقوط بی‌سابقه شاخص سهام وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/204476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

تاریخ‌سازی دختر دوومیدانی‌کار ایران با کسب طلای جوانان قهرمانی آسیا

تصاویری از اعتراضات دانشجویی برای حمایت از غزه در معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید

روایت شهین تسلیمی از ورودش به بازیگری با سریال مهران مدیری

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وقتی امیرحسین قیاسی ادای بهمن هاشمی رو درمیاره

دیدار وزرای دفاع ایران و چین؛ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

کنایه سنگین همتی به رئیسی درباره منحل شدن بانک‌های متخلف

یک کاردستی جالب و آموزنده برای بچه ها

خاطره بامزه بهرام افشاری از قد بلندش!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی