اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چرا دموکرات‌ها خود را برنده استیضاح ترامپ می‌دانند تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"با اعلان رسمی لایحه استیضاح دونالد ترامپ از سوی دموکرات‌ها، واشنگتن برای چهارمین بار در تاریخ آمریکا خود را آماده یکی از بزرگترین آزمون‌های دموکراسی می‌کند؛ این که دموکراسی فقط حق انتخاب مقام‌ها از سوی مردم نیست بلکه پیش‌بینی مجاری قانونی برای مهار قدرت و توانایی عزل رهبران هم هست."
بی.بی.سی در گزارشی نوشته است: با علنی شدن لایحه رسمی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اکنون همه نگاه‌ها به مجلس سنا جذب شده که انتظار می‌رود در همان روزهای نخست ماه ژانویه آتی و بلافاصله پس از تعطیلات زمستانی کریسمس و سال نو میلادی جلسات علنی استیضاح را آغاز کند.
اگر طی دو ماه گذشته کانون توجه‌ها به نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان بود و این که او چه گونه اعضای حزب خود را برای حمایت از تحقیقات استیضاح متحد می‌کند، اکنون این میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنا است که باید برنامه خود برای چگونگی برگزاری جلسات استیضاح را اعلام کند و سناتورهای حزب خودش را برای دفاع از دونالد ترامپ بسیج کند.
روزنامه واشنگتن پست، روز پنجشنبه در همین رابطه نوشته که گویا سیاست جمهوری‌خواهان برای چگونگی برگزاری جلسات استیضاح این است که آن را کوتاه، اجمالی و بدون احضار شاهدان برگزار کنند. تصمیمی که برخلاف تمایل ترامپ خواهد بود چرا که او به دنبال دفاع جانانه از خود در برابر دو اتهامی است که دموکرات‌ها علیه او طرح کرده‌اند و همزمان امیدوار است که با داغ کردن حواشی این جلسات هوادارانش را بیش از پیش برای انتخابات سال آینده تهییج و مشتاق کند.
واشنگتن پست می‌گوید چند سناتور جمهوری‌خواه دیروز به این نشریه گفته‌اند که با کوتاه و موجز برگزار کردن جلسات استیضاح قصد دارند که از به راه افتادن یک "سیرک سیاسی" جلوگیری کنند.
این روزنامه نوشته: "به احتمال زیاد جلسات شسته رفته و کوتاه استیضاح چیزی است که میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه سنا ترجیح می‌دهد چرا که او نمی‌خواهد در سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است هیچ موضوع دیگری بیش از حد به میان کشیده شود."
از طرف دیگر مک‌کانل که سناتور ایالت کنتاکی است همچون بسیاری از دیگر اعضای مجلس سنا باید خود را برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در اوایل نوامبر سال آینده برگزار خواهد شد، آماده کند. انتخاباتی که ممکن است سرنوشت آن آرایش قدرت در کنگره را تغییر دهد.
دموکرات‌ها که توانستند سال گذشته و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره اکثریت مجلس نمایندگان را از دست جمهوری‌خواهان درآورند، امیدوارند در انتخابات نوامبر 2020 حتی مجلس سنا را هم تصاحب کنند. برای این کار آنها علاوه بر حفظ کرسی‌های فعلی باید دست کم چهار کرسی را از جمهوری‌خواهان بگیرند تا به اکثریت 51 نفری از 100 کرسی سنا برسند.
به همین علت هم بسیاری از اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا چگونگی برگزاری جلسات استیضاح و نتیجه پایانی آن را به سرنوشت خود در انتخابات آتی گره خورده می‌دانند.
بدین ترتیب میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنا از ایالت کنتاکی این روزها با تعارضی دوگانه روبرو شده است؛ این که با برگزاری خلاصه و سریع جلسات استیضاح یک پیروزی بزرگ را به دونالد ترامپ تقدیم و همزمان به دموکرات‌ها دهن‌کجی کند (و شاید هم محبوبیت و شانس انتخاب مجدد خود را در کنتاکی که به شدت حامی ترامپ است بالا ببرد) و یا این که با برگزاری مفصل این جلسات از این انتقاد فرار کند که او نتوانسته فارغ از رقابت‌های سیاسی برای رسیدگی به اتهامات نقض قانون اساسی از سوی شخص اول مملکت توجه و دقت کافی نشان دهد و "پاسداری از قانون اساسی" را از "منافع حزبی" ارجح‌ بداند.
بازی برد-برد برای نانسی پلوسی
همزمان دموکرات‌ها هم با این دوگانه روبرو هستند که از یک سو خود را نگهبان قانون اساسی و ملزم به سوگند نمایندگی جلوه دهند و از سوی دیگر با شکست احتمالی استیضاح در مجلس سنا و با عصبانی‌تر شدن رای‌دهندگان، چندین کرسی در ایالت‌هایی که سال گذشته به زحمت از چنگ جمهوری‌خواهان در آورده بودند را از دست بدهند.
با این حال به نظر می‌رسد نانسی پلوسی، رئیس دموکرات و کهنه‌کار مجلس نمایندگان هر چه داغ‌تر شدن جریان استیضاح ترامپ را یک بازی برد-برد برای حزب خود می‌داند. به این ترتیب که اصرار بر سوء استفاده دونالد ترامپ از قدرت در جریان اوکراین، علاوه بر بدنام کردن رئیس‌جمهوری در میان رای‌دهندگان مستقل و شاید اندکی از جمهوری‌خواهان سنتی، به تهییج بیشتر رای‌دهندگان دموکرات و افزایش میزان مشارکت آنها خواهد انجامید؛ رویدادی که خانم پلوسی امیدوار است همچون انتخابات میان دوره‌ای کنگره پارسال به پیروزی دموکرات‌ها بیانجامد.
به عبارت دیگر، دموکرات‌ها امیدوارند که با برگزاری جلسات علنی استیضاح در مجلس سنا، تنور انتخابات نوامبر آینده را به نفع خود داغ کنند؛ چرا که تحلیل‌ها و پراکندگی‌های آماری دو انتخابات گذشته نشان می‌دهد که اگر دموکرات‌ها بتوانند رای‌دهندگان بیشتری را در شهرها و حومه شهرهای بزرگ به پای صندوق بیاورند، به احتمال زیاد آرای بیشتری را متوجه کاندیداهای خود خواهند کرد.
دلیل دیگر برای خوش‌بینی دموکرات‌ها این است که با استیضاح ترامپ و "گناه‌کار و قانون‌شکن" جلوه دادن رئیس‌جمهوری آمریکا، ممکن است رای‌دهندگان مستقل و حتی بخشی از آرای خاموش، به انتخابات سال آینده به عنوان یک "رای اعتراضی" نگاه کنند و فارغ از توانایی نامزد نهایی دموکرات‌ها برای مقابله با دونالد ترامپ، این رای‌دهندگان تنها برای "نه گفتن به ترامپ" سراغ دموکرات‌ها بروند. فرضیه‌ای که می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد و به جای جذب آرای مستقل به سوی دموکرات‌ها، بسیاری از کسانی را که درحالت عادی رای نمی‌دادند را به قصد "مخالفت با سیستم و لجاجت با پایتخت‌نشینان متکبر" به حمایت از ترامپ وادارد.
"پنج تا 10 سناتور جمهوری خواه ممکن است علیه ترامپ رای دهند"
ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات ایالت کانتیکت در شمال‌شرقی آمریکا به تلویزیون ام‌اس‌ان‌بی‌سی که حامی دموکرات‌هاست گفته تخمین می‌زند در پایان جلسات استیضاح ترامپ در مجلس سنا در بهترین حالت پنج تا 10 سناتور جمهوری‌خواه به جمع دموکرات‌ها بپیوندند و رای به عدم کفایت رئیس‌جمهوری دهند.
بلومنتال گفته: "به یاد داشته باشید که در جریان تحقیقات استیضاح ریچارد نیکسون، ماجرای نوارهای ضبط شده به یک باره مطرح شد و کل ماجرا را تحت شعاع قرار داد و همان شد شکاف اولیه در دیوار ریاست جمهوری نیکسون و نهایتا به ختم حضور او در کاخ‌سفید انجامید".
این سناتور دموکرات در این گفتگو تصریح کرده که چنانچه شواهد و مستندات غیرمنتظره جدیدی در جریان جلسات استیضاح طرح شود ممکن است به جمهوری‌خواهان بیشتری جسارت مخالفت با ترامپ را بدهد.
با این حال حتی در صورت تحقق پیش‌بینی عددی سناتور بلومنتال هم دموکرات‌ها نخواهند توانست دونالد ترامپ را از کاخ‌سفید اخراج کنند چرا که آنها برای تصویب لایجه عدم کفایت رئیس‌جمهور دست کم به همراهی 20 سناتور جمهوری‌خواه نیاز دارند؛ رقمی که فعلا حتی خوشبین‌ترین تحلیل‌گران هم تحقق آن را در حد یک رویای دور ارزیابی می‌کنند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی با دعوت از استیو بنن، استراتژیست سابق کاخ‌سفید و از حامیان جدی ترامپ در میان راست‌گرایان تندرو، به بررسی انتظارات ترامپ از جلسات استیضاح پرداخته است.
استیو بنن که بسیاری او و نشریه ملی‌گرا و تندرو برایتبارت که بنن سردبیر او بود را از دلایل محبوبیت ترامپ در میان راست‌گرایان ملی‌گرا و تندرو می‌دانند در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرده که دونالد ترامپ به تبرئه در مجلس سنا و شکست دموکرات‌ها در جریان استیضاح بسنده نخواهد کرد: "او می‌داند که همین الان هم رای جمهوری‌خواهان برای برائت از اتهام‌های استیضاح را دارد، بنابراین پیروزی در این قضیه برای او به تنهایی مهم نیست. او به دنبال تطهیر کامل خود است؛ این که به مردم ثابت کند که آنچه او در جریان اوکراین انجام داد کاملا درست بود و مطابق انتظار رای‌دهندگانی بوده که او را برگزیده‌اند."
بر اساس ارزیابی استیو بنن، ترامپ به دنبال برگزاری مفصل جلسات استیضاح خواهد بود تا در زمین خودی (مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوری‌خواهان است) فرصت یابد به تمامی اتهامات دموکرات‌ها پاسخ دهد و در پایان نه به عنوان یک تبرئه شده بلکه در قامت یک "فاتح" سنا را ترک کند.
به عبارت دیگر، ترامپ که بسیاری دیگر نام او و حزب جمهوری‌خواه را یکسان فرض می‌کنند و با "حزب ترامپ" خواندن حزب جمهوری‌خواه بر اقتدار بلامنازع او بر ماهیت و سرنوشت این حزب تاکید می‌کنند، در نظر دارد که از تریبون مجلس سنا برای آتش گشودن علیه دموکرات‌ها استفاده کند چرا که به عقیده او دموکرات‌ها هیچ‌گاه پیروزی او در انتخابات سال 2016 را نپذیرفته‌اند و از همان روز نخست ورود او به کاخ‌سفید (ژانویه 2017) به دنبال پیدا کردن بهانه‌ای برای استیضاح او گشته‌اند.
در حقیقت این استدلال، محور اصلی اظهارات این روزهای سناتورها و نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه در کنگره است. این که به طور یکپارچه با هدف گرفتن روند تحقیقات استیضاح و "بی‌پایه و غیرمنصفانه" خواندن آن تلاش‌های دموکرات‌ها را از بیخ و بن بی‌اعتبار جلوه دهند و همزمان توجه رای‌دهندگان آمریکایی را از موضوع و محتوای اتهام‌ها به روش رسیدگی و تحقیق درباره آنها معطوف کنند.
ترامپ به جمهوری‌خواهان: هیس!
جفری کاباسرویس، نویسنده و مدیر تحقیقاتی اندیشکده "ریپابلیکنز مین استریت پارتنرشیپ" در گاردین به همین موضوع پرداخته و در یادداشتی تحت عنوان "جمهوری‌خواهان به دنبال کارناوال کردن استیضاح هستند و ممکن است این برایشان گران تمام شود" این سوال را طرح کرده که "چرا جمهوری‌خواهان روند استیضاح را به جای موضوع استیضاح هدف گرفته‌اند؟"
کاباسرویس علت اصلی را "ناچاری" جمهوری‌خواهان دانسته و نوشته: "آنها با توجه به سنگینی و گستردگی شواهدی که (در ماجرای اوکراین) از سوء استفاده رئیس‌جمهوری از قدرت و همچنین مانع تراشی او بر سر راه تحقیقات کنگره حکایت دارد" راه دیگری برای مقابله ندارند.
کاباسرویس در ادامه به سخنان کارل سندبرگ، شاعر و نویسنده فقید آمریکایی اشاره کرده که گفته بود: "اگر حقایق علیه تو هستند از قوانین ایراد بگیر؛ اگر قوانین علیه تو بود از حقایق ایراد بگیر و اگر هم قوانین و هم حقایق علیه تو بود آن وقت روی میز بکوب و بلند فریاد بکش! حالا فریاد زدن و روی میز کوباندن جمهوری‌خواهان گویا نتیجه هم داده چرا که نظرسنجی‌های جدید از کاهش حمایت عمومی از استیضاح خبر می‌دهد."
اشاره کاباسرویس به نظرسنجی‌های اخیر اتفاقا روز پنجشنبه 12 دسامبر، یکی از سرتیترهای رسانه‌های آمریکا بود. در تازه‌ترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس موری که به صورت آنلاین صورت گرفته درصد افرادی که "به شدت عملکرد آقای ترامپ" را نکوهش می‌کردند کاهش چشمگیری داشته است.
مطابق نتایج این نظرسنجی که در روزهای نهم و دهم دسامبر (همین دو سه روز پیش) انجام شده 62 درصد از رای دهندگان مستقل که خود را هوادار هیچ کدام از احزاب اصلی دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌دانند گفته‌اند که از نحوه عملکرد ترامپ در کاخ‌سفید راضی نیستند.
این آمار با نتایج نظرسنجی مشابهی که همین دو موسسه در 13 نوامبر گذشته انجام داده بودند تفاوتی ندارد اما وقتی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی درباره شدت نارضایتی آنها از ترامپ سوال شده، درصد رای‌دهندگان مستقلی که از عملکرد رئیس‌جمهوری "به شدت ناراضی" بودند 38 درصد بود؛ یعنی 10 درصد کمتر از نظرسنجی ماه نوامبر.
این نتایج خیلی زود مورد توجه رسانه‌های محافظه کار و در راس آنها شبکه خبری فاکس نیوز قرار گرفت که آن را شاهدی بر بی‌پایه بودن لایحه استیضاح دانستند و ادامه اصرار دموکرات‌ها برای استیضاح را موجب نفاق و دو دستگی بیشتر در جامعه آمریکا دانسته‌اند تا حدی آن را بسترساز وضعیتی شبیه دوران جنگ داخلی آمریکا ارزیابی کرده‌اند.
با وجود این، در میان اصولگرایان و محافظه‌کاران که بخش اصلی حامیان ترامپ را تشکیل می‌دهند هم نظرها یکسان نیست تا جایی که یک گروه محافظه‌کار به نام "حاکمیت قانون" تبلیغات تلویزیونی علیه ترامپ منتشر کرده که طی آن بنا بر اظهارات افرادی از حلقه اصلی نزدیک به ترامپ، چون سناتور لیندسی گراهام و گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، می‌شنویم که بر گروکشی سیاسی ترامپ در مناسبات دیپلماتیک با اوکراین تاکید دارد.
این گروه همچنین پوستری جنجالی منتشر کرده که در آن ترامپ با گذاشتن انگشت بروی لبانش گویی به کسانی چون رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، مایک پامپئو، وزیرخارجه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق و مایک مولوینی، سرپرست دفتر رئیس‌جمهوری می‌گوید که "صدایش را در نیاورید".
این پوستر به تلاش کاخ‌سفید برای ممانعت از حضور شاهدان اصلی در جلسات تحقیقات استیضاح اشاره دارد و آن را اقدامی در جهت مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات کنگره قلمداد کرده است.
اتهامی که یکی از دو رکن اصلی لایحه استیضاح است و تلاش دارد به رای‌دهندگان آمریکایی بگوید که ترامپ با مانع‌تراشی بر سر تحقیقات کنگره عملا از قدرت خود علیه یک شاخه مستقل جمهوریت، یعنی قوه مقننه استفاده کرده و بدین ترتیب تلاش کرده که خود را از قانون اساسی آمریکا بالاتر قرار دهد چرا که مطابق قانون اساسی آمریکا کنگره این کشور مجاز است که در صورت محرز شدن ارتکاب رئیس‌جمهور به اقداماتی چون سوء استفاده از قدرت، مانع‌تراشی بر سر اجرای عدالت و دریافت و پیشنهاد رشوه یا باج‌گیری، او را بازخواست کند و در نهایت با رای دست کم 67 سناتور مجلس سنا او را عزل کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/204347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی