اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر بورس انرژی اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /سهمیه‌بندی بنزین اولین اثر خود را در فاز این حامل انرژی برجا گذاشت و شاهد رشد محسوس حجم عرضه و معاملات بنزین صادراتی در بورس انرژی در روز سه‌شنبه بودیم.
تنها در دو روز گذشته 3 میلیون و 540 هزار بشکه بنزین صادراتی در بورس انرژی ایران با اکتان 87 ثبت شده است که نیمی از این رقم یعنی یک میلیون و 770 هزار بشکه آن مورد داد و ستد قرار گرفت. این روزها حجم عرضه بنزین در بورس انرژی به شدت افزایش یافته است که به مرور زمان به رشد حجم صادرات آن بدل خواهد شد. اگر ذات سهمیه‌بندی بنزین را تلاش برای صرفه‌جویی آن در نظر بگیریم؛ هم‌اکنون اولین هدف یعنی رشد عرضه‌های صادراتی محقق شده است و با توجه به تجربیات بورس انرژی درخصوص بازاریابی بین‌المللی به کمک بدنه کارگزاری این بازار رسمی می‌توان به رشد تقاضا و همچنین افزایش صادرات این محموله نیز خوش‌بین بود.
البته درخصوص میزان واقعی پتانسیل صادراتی بنزین در کشور آمارهای متفاوتی وجود دارد ولی چیزی که می‌توان به آن استناد کرد حجم عرضه بنزین در بورس انرژی است که می‌توان با ماه‌های قبل مقایسه کرد. عرضه بنزین صادراتی در آذر در بورس انرژی رقمی نزدیک به یک میلیون و 485 هزار تن بوده که 355 هزار و 470 تن آن مورد معامله قرار گرفته یعنی این میزان به سایر کشورها صادر شده است که با توجه به داد و ستد به نرخ سنا شاهد درآمدزایی 2 هزار و 526 میلیارد تومانی (به‌صورت تئوریک و بر اساس آمارهای بورس انرژی) بودیم که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.
آمارهای فوق در حالی برای آذر به ثبت رسیده است که وضعیت معاملات آبان‌ماه (برای کل ماه) کمتر از این ارقام بوده است. در آذرماه حجم عرضه بنزین صادراتی در بورس انرژی رقمی نزدیک به 200 هزار تن بوده که 709 هزار تن آن مورد داد و ستد قرار گرفته است. ارزش کل معاملات بنزین هم در آبان‌ماه هزار و 186 میلیارد تومان بود که البته در آمارهای بورس انرژی با نرخ دلار سنا مورد ارزیابی قرار گرفته است.
به‌صورت دقیق‌تر تنها در 3 هفته ابتدایی آذرماه و تا پایان معاملات روز گذشته، حجم عرضه بنزین برای انواع مختلف (اکتان 87، 91 و 95) بیش از دو برابر شده و حجم معاملات نیز 5/ 1 برابر افزایش یافته است. البته هنوز تا پایان آذرماه زمان باقی است و این پتانسیل وجود دارد که حجم عرضه و معاملات در بورس انرژی باز هم افزایش یابد. ارزش معاملات بنزین هم در سه هفته ابتدایی آذرماه (تاکنون) در مقایسه با آبان‌ماه (تمامی ماه) رشد 113 درصدی داشته است یعنی از دو برابر رقم پیشین هم افزایش داشته است. این موارد به وضوح رشد درآمدزایی کشور در صادرات بنزین را نشان می‌دهد و این احتمال وجود دارد که حداقل درآمدزایی صادراتی بنزین به نسبت قبل از سهمیه‌بندی‌ها بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یابد و البته باید انتظار داشت که این روند درآمدزایی به مرور زمان باز هم افزایش یابد و می‌توان امیدوار بود که به بیش از 2 هزار میلیارد تومان در ماه برسد. دلیل این تغییر را می‌توان در افزایش فعالیت‌های بازاریابی در بدنه اجرایی بورس انرژی و همچنین صنعت کارگزاری به شمار آورد که پتانسیل رشد تقاضا و افزایش حجم و ارزش معاملات را در بر دارد.
البته توانمندی‌های بورس انرژی در فاز صادراتی هنوز کاملا بالفعل نشده است، زیرا پتانسیل رشد عرضه‌ها هنوز در این بازار وجود دارد. چیزی که بیش از همه مورد نیاز است را باید در دو فاکتور متفاوت جست‌وجو کرد؛ یکی رشد عرضه‌ها و دیگری تلاش برای جذب تقاضای بیشتر. درخصوص عرضه‌ها هنوز بسیاری از توانمندی‌های صادراتی کشور به کمک بورس انرژی نیامده است اگرچه بهتر است نامی از شرکت‌های دولتی عرضه‌کننده در بورس انرژی نیاوریم، ولی این عرضه‌ها با محوریت فرآورده‌های نفتی غالبا از سمت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌گیرد و شرکت‌های مشابه نقش کمتری در این معاملات ایفا می‌کنند. این نکته را باید یک واقعیت برشمرد و اگر حجم عرضه‌ها باز هم افزایش یابد، پتانسیل رشد جدی‌تر صادرات از بستر بورس انرژی را می‌توان در نظر گرفت. همچنین تقاضا که بیشتر به فعالیت بدنه اجرایی در صنعت کارگزاری باز می‌گردد که در کنار بورس انرژی به رشد واقعی تقاضا منتهی خواهد شد. باید به بدنه اجرایی در صنعت کارگزاری به شدت توجه کرد، زیرا نقش اصلی در جذب خریدار را به عهده دارد و هر گونه کم‌توجهی یا سخت‌گیری بیشتر بر این بخش برای کل صادرات فرآورده‌ها و حتی نفت خام سایه می‌افکند.
از یکسال پیش جهت‌گیری اصلی بورس انرژی بر مبنای تلاش برای رشد معاملات صادراتی رقم خورده است. این راهبرد را باید یک موضع‌گیری یا سیاست‌گذاری درست قلمداد کرد که بعد از مدت‌ها، اثرگذاری آن را شاهد هستیم تا جایی که بخش اعظم معاملات در بورس انرژی با محوریت صادرات رقم می‌خورد. این رخداد زمانی محقق شده است که در سخت‌ترین روزهای تحریم‌ها قرار داشته‌ایم و بورس انرژی به‌عنوان یک ابزار موثر در معاملات ایفای نقش کرده است. به احتمال قوی این راهبرد باز هم ادامه خواهد داشت و به مرور زمان چهره بورس انرژی صادراتی‌تر از حالا خواهد بود که به معنی نقش‌آفرینی بیشتر این بازار رسمی در معاملات منطقه‌ای به شمار می‌رود.
از ویژگی‌های مهم معاملات صادراتی در بورس انرژی محرمانه‌بودن اطلاعات فروش است که نگرانی‌ها را از داده‌های جانبی داد‌و‌‌ستد در بازارهای بین‌المللی محدود می‌سازد. به حکم دستورالعمل‌های معاملاتی و حتی قانون، اطلاعات خریدار محرمانه است و حتی در شرایط فعلی اطلاعات خود معامله نیز محرمانه تلقی می‌شود و خریدار می‌تواند بدون نگرانی از درز داده‌ها، وارد فرآیند معامله شود. به‌صورت دقیق‌تر نام خریدار، مقصد معامله، زمان و شرایط تحویل فیزیکی و حتی مرز صادراتی محرمانه است و ممکن است محموله‌ای که مورد داد و ستد قرار گرفته از مرز مورد انتظار فروشنده به سایر کشورها صادر نشود و حتی زمان قطعی تحویل محموله نیز در چارچوب ساز و کارهای بورس قابل تغییر است. این روند عمومی موجب شده اطلاعات قطعی از معامله به مخاطب ارائه نشود و تنها باید در چارچوب آمارهای بورس انرژی به رخدادهای معاملاتی دست یافت که البته برای رسانه‌ها یا فعالان بازار؛ همین اطلاعات هم کافی است. به‌عنوان مثال در آخرین معامله بنزین برای صادرات 77/ 1 میلیون بشکه تنها می‌توان به قیمت داد‌و‌ستد، میزان عرضه و تقاضا و حجم معامله و کیفیت محموله اشاره کرد اگرچه با نگاهی تحلیلی می‌توان این احتمال را مطرح کرد که شاید این محموله با اکتان 87 از مسیرهای دریایی صادر شده بود، زیرا حجم بالای معاملات پتانسیل حمل و نقل زمینی را محدود می‌کند اگرچه این گمانه‌زنی چیزی بیش از یک احتمال نیست. در هر حال بورس انرژی را باید با محرمانه‌بودن اطلاعات مشتریان همراه دانست که یک ویژگی مهم در زمان تحریم است. یکی از دلایل رونق معاملات صادراتی در این روزهای سخت تحریم‌ها نیز همین ویژگی است اگرچه از تلاش این بازار مالی برای جذب مشتریان جدید هم نباید غافل شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/204044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی