اخبار محرمانه

آخرين مطالب

قیمت اوراق تسهیلات مسکن 40 هزار تومان شد اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / آمار دادوستدهای اوراق تسهیلات مسکن درفرابورس نشان می‌دهد که این اوراق در 8ماه ابتدای امسال تا قیمت 40هزار تومان برای خریداران در نوسان است و در هفته‌های اخیر نیز با اندکی کاهش روبرو شده است.
بر اساس آخرین آمار معاملات فرابورس در هفته‌ جاری، قیمت اوراق تسهیلات مسکن «تسه» برای سال جاری حدود 40 هزار تومان و برای سال 97 نیز در مرز 39 هزار تومان از سوی سرمایه گذاران داد و ستد می شود.
روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 8 ماهه ابتدایی سال 98
آمارهای معاملاتی نشان می دهد که در معاملات فرابورس، قیمت اوراق تسهیلات مسکن«تسه» فروردین ماه سال 98 به میزان 40 هزار و 125 تومان، اردیبهشت ‌ماه سال 98 به میزان 40 هزار و 195 تومان، خرداد ماه 98 به میزان 40 هزار و 702 تومان، تیر ماه 98 به میزان 40 هزار و 299 تومان، مرداد ماه 98 به میزان 40 هزار و 189 تومان، شهریور ماه 98 به میزان 40 هزار و 735 تومان، مهر ماه 98 به میزان 40 هزار و 764 تومان آبان ماه 98 به میزان 40 هزار و 928 تومان در تابلوهای آماری ثبت شده است.
افزون بر این، بررسی آمار داد و ستدهای اوراق «تسه» نشان می دهد که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی هم در وضعیت پرنوسانی قرار دارد به طوری که در فروردین ‌ماه سال 98 به میزان 20 هزار و 308 تومان، اردیبهشت ‌ماه سال 98 به میزان 15 هزار و 417 تومان، خرداد ‌ماه سال 98 به میزان 19 هزار و 324 تومان، تیر ‌ماه سال 98 به میزان 17 هزار و 104 تومان، مرداد ‌ماه سال 98 به میزان 18 هزار و 5 تومان، شهریور ‌ماه سال 98 به میزان 18 هزار و 231 تومان و مهر ‌ماه سال 98 به میزان 19 هزار و 10 تومان رسیده است.
نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سال 97
این گزارش حاکی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن «تسه» اسفندماه سال 97 به میزان 39 هزار و 813 تومان، بهمن‌ماه سال 97 به میزان 39 هزار و 570 تومان، دی ماه 97 به میزان 39 هزار و 500 تومان، آذر ماه 97 به میزان 39 هزار و 746 تومان، آبان ماه 97 به میزان 39 هزار و 363 تومان، مهر ماه 97 به میزان 39 هزار و 868 تومان، شهریور ماه 97 به میزان 39 هزار و 155 تومان، مرداد ماه 97 به میزان 40 هزار و 477 تومان، تیر ماه 97 به میزان 39 هزار و 13 هزارتومان، خرداد ماه 97 به میزان 40 هزار و 22 تومان، اردیبهشت ماه 97 به میزان 39 هزار و 655 تومان و فروردین ماه 97 به میزان 39 هزار و 388 تومان داد و ستد می‌شود.
اوراق تسهیلات مسکن چیست؟
اوراق گواهی تسهیلات مسکن پیش‌تر در شعب بانک مسکن و تحت یک بازار غیرمسنجم معامله می‌شد و افراد با خرید این اوراق به نوعی هزینه فرصت مورد نیاز برای دریافت وام را خریداری می‌کردند.
پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکل رسمی و ضابطه‌ مند به خود گرفت و در حال حاضر این اوراق مانند سایر سهم های موجود در فرابورس در ساعات معاملاتی خرید و فروش می‌شود.
همچنین به ازای دریافت هر 5.000.000 ریال تسهیلات، باید یک برگه اوراق خریداری شود. گفتنی است، نماد اوراق «تسه» (مخفف تسهیلات) در بازار فرابورس شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است، که به کلمه «تسه» اضافه می‌شوند.
به عنوان مثال نماد «امتیاز تسهیلات مسکن اسفند 97» که مربوط به اوراقی است که در اسفندماه 97 منتشر شده با عنوان «تسه9711» در بازار خرید و فروش می شود و مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت 2.5 سال است که این مدت در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره 6 ماهه، قابل تمدید است.
روند معامله اوراق تسهیلات مسکن
برای شروع فرآیند خرید این اوراق مانند سایر نمادهای موجود در بازار فرابورس، متقاضیان باید ابتدا نسبت به دریافت کد بورسی خود از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنند و پس از دریافت کد بورسی به خرید و فروش اوراق «تسه» به صورت حضوری یا «آفلاین» بپردازد.
دامنه نوسان
لازم به ذکر است، دامنه نوسان تسهیلات مسکن، همانند سهم‌های موجود در بازار بورس و فرابورس، می‌تواند روزانه 5+ درصد یا 5- درصد قیمت پایانی روز قبل خود باشد، یعنی می‌تواند تا 5 درصد بیشتر یا کمتر از قیمت روز قبل معامله شود. همچنین سرمایه‌گذاران باید هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت کنند.
هزینه کارمزد خرید و فروش
از سویی دیگر، هزینه کارمزد خرید اوراق تسهیلات مسکن (0.49 درصد) و هزینه کارمزد فروش (0.24 درصد) است و پس از خرید این اوراق توسط مشتریان از طرف شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی برای آنها گواهی اعلامیه خرید صادر می شود که نشان می‌دهد سرمایه گذاران چه تعداد از اوراق مسکن را در چه نمادی خریداری کرده اند. از سویی دیگر کارگزار خریدار، این گواهی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا با ارائه این گواهی به بانک، ادامه روند دریافت وام از جانب بانک صورت گیرد.
مقابله با دستکاری و نوسان گیری
گفتنی است، برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی و دستکاری های قیمتی و جلوگیری از نوسان گیری‌ های احتمالی اوراق «تسه»، اوراق تسهیلات مسکن از دو تا 4 ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیستند و ناظر آنها تا پایان محدودیت فروش، فرابورس باقی می‌ ماند و در این مدت ناظر غیرقابل تغییر است و پس از گذشت این مدت می‌ توان، با تغییر ناظر این اوراق را در هر کارگزاری به فروش رساند. البته این محدودیت برای نمادهایی که کمتر از 4 ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نمی‌شود.
مدت اعتبار
همانطور که ذکر شد مدت اعتبار اوراق صادر شده از تاریخ صدور به مدت دو سال است و درصورتی که مدت اعتبار این اوراق به پایان برسد و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می شود و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به سرمایه گذار مسترد نمی شود و به همین دلیل سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند، باید تا قبل از پایان مهلت اعتبار این اوراق را در بازار به فروش رسانند. ‌
شیوه قیمت‌گذاری
فرآیند کلی انجام معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، مشابه معـاملات سایر انواع اوراق بهادار است. بدین معنا که قیمت این اوراق در سامانه معـاملاتی فرابـورس بـر اساس روش حراج و در نتیجه عرضه و تقاضای موجود در سامانه تعیین می شود و ملاک تعیین قیمت در هر روز، برآیند حجم معاملات و قیمت عرضه و تقاضا است.
لازم به ذکر است این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات مسکن آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می شود و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/203563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی