اخبار محرمانه

آخرين مطالب

بلوف اصلاحات بودجه تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
6 حفره در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد که همه ادعاهای دولت و سازمان برنامه و بودجه مبنی‌بر تدوین بودجه سال 1399 برمبنای برنامه اصلاح ساختاری و شرایط تحریمی را مورد تردید قرار می‌دهد.
دولت روز شنبه لایحه بودجه سال 99 کل کشور را تقدیم مجلس کرد. براساس داده‌‌های آماری، سقف کل بودجه در سال آینده 1988 هزار میلیارد تومان خواهد بود که این میزان نسبت به بودجه 1744 هزار میلیارد تومانی قانون بودجه سال 1398 حدود 14 درصد رشد داشته است. از بودجه 1988 هزار میلیارد تومانی سال آینده، حدود 1483 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی و 484 هزار میلیارد تومان نیز بودجه عمومی است. همچنین بودجه 1483 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی نسبت به بودجه 1274 هزار میلیارد تومانی قانون بودجه سال 98 حدود 16 درصد رشد داشته و بودجه 484 هزار میلیارد تومانی عمومی نسبت به بودجه 448 هزار میلیارد تومانی عمومی سال 98 حدود هشت‌درصد رشد داشته است. شیوه دخل و خرج دولت دو بخش اصلی لایحه بودجه است که در این گزارش صرفا به بررسی دخل دولت (منابع بودجه عمومی) پرداخته‌ایم که شامل سه بخش کلی 1- درآمدها، 2- واگذاری دارایی‌های سرمایه و 3- واگذاری دارایی‌های مالی است. نتایج بسیار قابل‌تامل است و در یک جمله می‌توان گفت 6 حفره در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد که همه ادعاهای دولت و سازمان برنامه و بودجه مبنی‌بر تدوین بودجه سال 1399 برمبنای برنامه اصلاح ساختاری و شرایط تحریمی را مورد تردید قرار می‌دهد.
رشد 143 درصدی دیون!
اگر بودجه را به دو بخش منابع و مصارف تقسیم کنیم، مصارف دولت وابسته به پیش‌بینی درست منابع است. به‌عبارت عامیانه‌تر، دولت باید هزینه‌های خود را با جیب خود مطابقت دهد و اگر بیشتر از جیب خود هزینه کند، اصطلاحا می‌گویند با کسری بودجه مواجه است. پس بودجه خوب بودجه‌ای است که پیش‌بینی درآمد و هزینه‌های آن از یک الگوی منطقی برخوردار باشد. در این زمینه در گزارش دیگری به موضوع مصارف بودجه خواهیم پرداخت و در این گزارش صرفا روی منابع بودجه عمومی چراغ‌قوه انداخته‌ایم. مقایسه جزئیات منابع بودجه عمومی سال 99 دولت با قانون بودجه سال 98 نشان می‌دهد کل منابع بودجه عمومی با رشد هشت‌درصدی از 448 هزار میلیارد تومان در سال 1398 به 484 هزار و 597 میلیارد تومان در سال 99 خواهد رسید. براساس داده‌های ارائه‌شده، از منابع بودجه عمومی 484 هزار و 597 میلیارد تومانی سال آینده، 54 درصد از آن (261 هزار میلیارد تومان) را درآمدهایی چون درآمد مالیات، درآمدهای حاصل از فروش اموال دولتی، فروش کالا و خدمات دولتی، جرایم و خسارات و سایر درآمدها تشکیل می‌دهد. 21 درصد از آن (99 هزار و 800 میلیارد تومان) را واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل نفت و فرآورده‌های نفتی و فروش اموال منقول و غیرمنقول تشکیل می‌دهد و درنهایت 26 درصد از آن (124 هزار میلیارد تومان) را نیز واگذاری دارایی‌های مالی شامل فروش اوراق مالی، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و منابع صندوق توسعه ملی تشکیل می‌دهد.
همچنین مقایسه منابع این بودجه 484 هزار میلیارد تومانی با منابع بودجه عمومی در قانون بودجه نشان می‌دهد بخش درآمدها (درآمد مالیات، درآمدهای حاصل از فروش اموال دولتی، فروش کالا و خدمات دولتی، جرایم و خسارات و سایر) از 239 هزار میلیارد تومان در سال 98 با رشد 9 درصدی در سال آینده 261 هزار میلیارد برآورد شده است. بخش واگذاری دارایی‌ها، از 158 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 98 با کاهش 37 درصدی 99 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد بود (کاهش سهم نقش نفت در بودجه)؛ اما مهم‌ترین بخش بودجه سال آینده، مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی است. در این بخش بررسی‌ها نشان می‌دهد در قانون بودجه سال 98 مقدار آن 51 هزار میلیارد تومان بوده که این مقدار با رشد 143 درصدی برای سال آینده 124 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
درآمد مالیاتی 195 هزار میلیاردی از کجا؟
بررسی داده‌های بودجه سال آینده نکات جالب‌توجهی دارد که ازجمله آنها می‌توان به درآمدهای مالیاتی اشاره کرد. براساس این داده‌ها، از کل منابع 484 هزار و 597 میلیارد تومانی بودجه سال آینده، حدود 195 هزار میلیارد تومان یا حدود 40 درصد از کل منابع بودجه عمومی باید از محل درآمدهای مالیاتی تامین شود. همچنین درآمدهای مالیاتی دولت در قانون بودجه سال 98 حدود 153 هزار میلیارد تومان بوده که حالا دولت برای سال آینده این درآمدها را 27 درصد بیشتر از سال 98 پیش‌بینی کرده است. اما درآمد 195 هزار میلیارد تومانی از مالیات‌ها در حالی است که دولت هرچند اقداماتی را در راستای شناسایی درآمدهای جدید مالیاتی کرده، با این حال یکی از بخش‌های اصلاح ساختار بودجه را که تدوین سیستم مالیاتی عادلانه و بهینه بود، انجام نداده است.
گسترش پایه‌های مالیاتی بر بخش‌های غیرمولد، شناسایی فراریان مالیاتی و دریافت مالیات از آنان، حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضرور، راه‌اندازی کامل سیستم جامع مالیاتی و... اقداماتی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بدون برنامه‌ریزی برای تحقق این اقدامات، چشم طمع به پایه‌های مالیاتی فعلی علاوه‌بر فشار مضاعف بر بخش‌های تولیدی، با عدم تحقق درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده، دولت را نیز با کسری بودجه مواجه خواهد کرد.در کنار مالیات، درآمدهای حاصل از فروش اموال دولتی، فروش کالا و خدمات دولتی، جرایم و خسارات و سایر درآمدها نیز بخش‌های دیگری هستند که منابع 261 هزار میلیارد تومانی بخش درآمدها را تشکیل می‌دهند که شامل 30 هزار و 509 میلیارد تومان درآمدهای حاصل از فروش اموال دولتی، 11 هزار و 275 میلیارد تومان فروش کالا و خدمات دولتی، پنج‌هزار و 646 میلیارد تومان جرایم و خسارات و 18 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به سایر درآمدهاست.
80 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق
طبق داده‌های لایحه بودجه سال 1399، از 124 هزار و 700 میلیارد تومان منابع بخش واگذاری‌های دارایی‌های مالی بودجه عمومی دولت، 80 هزار میلیارد تومان آن مربوط به فروش اوراق مالی اسلامی، 11 هزار و 487 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد ناشی از واگذاری شرکت‌های دولتی، 30 هزار میلیارد تومان آن مربوط به منابع صندوق توسعه ملی و سه‌هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به سایر منابع است.
48 هزار میلیارد تومان نفت در بودجه
بررسی داده‌های لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد از منابع 98 هزار و 845 میلیارد تومانی بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، 48 هزار و 299 میلیارد تومان آن مربوط به منابع نفت و فرآورده‌های نفتی، 49 هزار و 546 میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال دولتی و هزار میلیارد تومان نیز مربوط به سایر درآمدهاست.
95 درصد بودجه شرکت دولتی در اختیار 15 شرکت
بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1392 (سال اول شروع به‌کار دولت روحانی) حدود 694 هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال آینده این میزان 1483 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است. به‌عبارت دیگر، بودجه این شرکت‌ها طی دوره دولت روحانی رشد 114 درصدی داشته است. همچنین در لایحه بودجه سال آینده اگرچه بودجه شرکت‌های دولتی 16 درصد رشد داشته اما باید توجه داشت که این میزان در قانون بودجه سال 98 رشد 52 درصدی را تجربه کرده بود (البته رشد نرخ ارز در این تغییرات بی‌تاثیر نبود).

یکی از موارد قابل‌تامل در بودجه شرکت‌های دولتی، عدم ورود مجلس به تاریکخانه این نهادهای دولتی بود، به‌طوری که برای سال‌های سال مجلس با این استدلال که بررسی بودجه صدها شرکت دولتی امری زمان‌بر است، راه هرگونه تحقیق و تفحص از آنها را نیز عملا بسته بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در قانون بودجه سال 1398، 15 شرکت دولتی 90 درصد از بودجه 1274 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی را به خود اختصاص داده بودند و در لایحه بودجه سال جاری نیز این 15 شرکت حدود 95 درصد از بودجه 1483 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس کافی است مجلس فقط به دخل و خرج همین 15 شرکت چراغ‌قوه بیندازد تا مشخص شود بازدهی این شرکت‌ها این‌قدر پایین است. در جدول اسامی این 15 شرکت در قانون بودجه 98 و لایحه بودجه 99 آمده است.
مالیات از شرکت‌های دولتی کمتر از نیم‌درصد درآمد
طبق اطلاعات لایحه بودجه سال 1399 از بودجه 1483 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، 1243 هزار میلیارد تومان آن از منابع درآمدهای شرکت‌های دولتی و مابقی از استقراض بانکی و... تامین می‌شود. اما نکته جالب‌توجه اینکه طبق اطلاعات مالیات این شرکت‌ها فقط پنج‌هزار و 788 میلیارد تومان است که 0.39 درصد از کل درآمدهای آنها را تشکیل می‌دهد.
کسری 22 هزار میلیاردی بودجه عمرانی
داده‌نمای بودجه سال 99 نشان می‌دهد بودجه عمرانی سال آینده حدود 70 هزار و 364 میلیارد تومان خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته، طی سه‌سال بودجه عمرانی مصوب در حدود 60 تا 62 هزار میلیارد تومان بوده که معمولا حدود 70 درصد آن محقق شده است. در بودجه سال آینده نیز به‌نظر می‌رسد با توجه به تجربه سال‌های گذشته، رقم 70 هزار میلیاردی بودجه عمرانی محقق نخواهد شد. این امر علاوه‌بر تجربه سال‌های گذشته، زمانی قابل باور خواهد بود که بدانیم براساس اظهارات نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، درآمد نفتی در بودجه سال آتی از بودجه جاری دولت حذف و صرفا در بخش بودجه عمرانی مصرف خواهد شد. حال از آنجاکه درآمد نفتی بودجه حدود 48 هزار و 298 میلیارد تومان برآورد شده، با توجه به امکان کسری کل بودجه عمومی، به‌نظر می‌رسد حدود 22 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی محقق نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/202315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

صدا و سیمای 24 هزار میلیاردی چقدر بیننده دارد؟

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

از اصلاح دستمزد سلبریتی‌ها در تلویزیون تا اخبار تولید «پایتخت7» و وضعیت سریال «سلمان فارسی»

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

انتقاد شدید رئیس دانشکده روانشناسی تهران از مدیران تلویزیون/ ویدئو

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

حرفهای جنجالی مجری سابق صداوسیما: تک تک مسئولان استعفا دهند/ ویدئو

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

افشاگری تلخ مجری تلویزیون از تصمیم به خودکشی/ ویدئو

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی