پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟ تحلیل ویژه سیاسی

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گریگور قضاریان/ تصویری که ترکیه در این سال‌ها از خود نشان‌ داده است، تصاویر سواحل آبی و خانه‌های شیک و تمیزند که به ‌طور غیرمستقیم در جذب گردشگر به این کشور تاثیر گذاشته است. این تصاویر به عنوان عوامل جذبی توانسته‌اند به عنوان قلابی عمل کنند و گردشگران را به سوی ترکیه بخوانند اما برای بررسی سازوکار تصویر‌سازی ترکیه از خود به عنوان مقصد گردشگری لازم است بدانیم که نیاز موتور محرکه همه رفتارهای آدمی است، همان‌طور که تشنگی با خوردن آب رفع می‌شود، برخی نیازهای روانی انسان‌ها نیز می‌توانند با ساز و کار سفر رفع شوند، نیاز به امنیت اقتصادی و نیاز به کسب مقبولیت اجتماعی دو نیازی هستند که می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند، حال آنکه باید در شکل‌گیری این نیازها به دو عامل انگیزشی و جذبی هم توجه کرد. بسیار طبیعی است که هر شهروندی بعد از 50 هفته کاری تصمیم بگیرد برای عوض کردن آب و هوا و استراحت به گردش و مسافرت برود، در اینجا عاملی از درون خود فرد وی را وا می‌دارد تا سفر و گردش را به مقصدی انتخاب کند و با استراحتی بتواند دوباره انرژی لازم را برای ادامه کار بازیابد. حال فرض کنیم که همین فرد با همان عوامل انگیزشی هفته‌ای را به سفر و استراحت گذراند و به خانه بازگشت و پشت تلویزیون نشست و تصویرهایی زیبا‌ شده از ترکیه را دید و خواست که یک هفته یا یک ماه بعد به این کشور سفر کند. در این صورت عامل جذبی مقدمات سفر این فرد را می‌چیند، در این حال این ترکیه یا هر مقصد گردشگری است که با توسل به تبلیغات رسانه‌ای توانسته است این فرد را به عنوان گردشگر جذب خود کند، نه نیاز واقعی او. ترکیه و کشورهای دیگر با برنامه‌ریزی، گردشگران را با تصویرسازی‌های مثبتی که از خود شکل می‌دهند به سوی خود می‌کشند. مثل تبلیغات و تصویری که کشور ترکیه از جزایر جنوبی خود ساخته و به همین دلیل آنتالیا در ذهن بیشتر گردشگران نقطه‌ای شناخته شده است. متولیان گردشگری کشورهای مختلف با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی تلاش می‌کنند تا تصویر مثبتی را از یک منطقه نشان دهند، تصویری که در وهله اول برای گردشگران جذاب باشد و از آن منطقه قطب توریستی بسازد. حتی تصاویر خانه‌های شیک و تمیز، افراد خوش‌پوش و خوش‌سیما در سریال‌های ترکیه‌ای هم جزیی از این سیاست جذب گردشگر و تصویرسازی هستند. ترکیه نمی‌گوید که من زیبا هستم، بلکه زیبایی‌هایی را نشان می‌دهد تا مخاطب خود به این نتیجه برسد که ترکیه زیباست.
از طرفی دیگر انسان‌های مختلفی در دنیا وقتی که خلأیی در زندگی خود داشته باشند و نتوانند این خلأ را در جامعه خود پر کنند، فکر می‌کنند که می‌توانند با سفر این خلأها را پر خواهند کرد، به همین روال ایرانی‌هایی هم که پای این تصاویر می‌نشینند فکر می‌کنند که اگر به ترکیه بروند، می‌توانند این خلأها را پر کنند. فارغ از این دو عامل مطرح شده برای افزایش حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، باید به عامل تفاوت، به عنوان عاملی جاذبه‌ساز در گردشگری اشاره کرد. تفاوت‌های فرهنگی فارغ از خوب یا بد بودن‌شان باعث جذب گردشگر می‌شوند. این تفاوت‌ها با احتساب فاصله جغرافیایی و توان مالی گردشگران و البته به کمک تصاویر برساخته از این کشور در جذب گردشگران ایرانی به ترکیه موثر بوده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مفهوم کرونایی آینده را تحت‌الشعاع قرار خواهد‌ داد

سهام آمریکا تغییر مسیر داد

برآورد معاون روحانی از میزان اشتغال‌های آسیب دیده از کرونا

چرخ بزرگترین اقتصاد جهان از حرکت باز ایستاد

گزینه جدید برای تصدی پست نخست وزیری عراق

سناتورهای آمریکایی عربستان را تهدیدکردند

کره شمالی: امیدی به مذاکره با آمریکا نیست

آمریکایی‌ها برای دفع کرونا دست به دعا شدند

آخرین آمار کرونا در جهان

هومن حاجی عبداللهی و همسر واقعی فهیمه

شوخی احسان علیخانی با پدرهای فرشتگان نینجا در استودیو

درخواست کرونایی معین از رئیس جمهور

قاتل شهید حججی دستگیر شد؟

واکنش رضایی به برخی تحرکات آمریکا در عراق

درخواست رئیس جمهور از مردم درباره «13 به در»

٧٥ درصد مردم هشدارها را جدی گرفتند/ دفاع مقدس تاب آوری ما را بالا برد

کمک معیشتی 200هزار تومانی به 3میلیون نفر/ پیش‌بینی عادی‌شدن اقتصاد از پایان اردیبهشت

7 فوتی جدید کرونایی در چین

عراق، میدان تشدید رقابت ایران و آمریکا

جزئیات تصمیمات دولت برای کنترل تبعات اقتصادی کرونا

خبر خوش دولت به بازنشستگان

ثبت یک رکورد عجیب در تعطیلات عید 99

انصارالله بیانیه داد

احتمال ابتلای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کرونا

ترامپ به پلوسی فحش داد!

کنایه مهران مدیری به سرمایه داران/ اعلام آمار دعواهای زناشویی در دورهمی

نمایش نینجاکاران خردسال داوران را به وجد آورد

چهره ها/ بهتاش از شوکه در می آید؟!

پیش‌بینی افروغ درباره ظهور یک پوپولیسم عدالتخواه

انتصاب علی مقدس‌زاده به‌عنوان معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش

ثبت یک رکورد عجیب اقتصادی در تعطیلات عید 99

رکورد زنی آمریکا با افزایش بیماران مبتلایان به کرونا +جدول

استفان والت: جهان پساکرونا به سمت چین متمایل خواهد شد

ضربه 3 هزار میلیارد تومانی کرونا به هتل‌های ایران

جولان دلالان دلار با تعطیلی صرافی‌ها

رئیس اتحادیه املاک: مسکن در اسفند زیاد گران نشد

اتحادیه اروپا نگران ادامه درگیری‌ها در یمن شد

بازداشت 5272 تن در بغداد به دلیل نقض منع آمد و شد

کمپین کروناییِ اردوغان: اهدای 7 ماه حقوق برای حمایت از نیازمندان

«این» به خانوارهای کره‌ای816 دلار یارانه کرونایی می‌دهد

توافق ترامپ و پوتین برای شکست کرونا

درخواست ضدتحریمیِ سوریه برای مقابله با کرونا

چهره ها/ سانیا سالاری به شبکه یک می آید

بیانیه وزارت خارجه به مناسبت روز سرزمین فلسطین

ربیعی: امروز با تایید یک «جمهور متحد» به تحریم و کرونا «نه» بگوییم

نعمتی در مورد کاهش قیمت نفت: روس‌ها بازی خوردند

آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید کرد

افروغ: تیغ انتقاد به مسئولان تیزتر شود

افشاگری کفاشیان از تغییرات فدراسیون: یکسال مقابل گودرزی مقاومت کردم

چرخ بزرگترین اقتصاد جهان از حرکت باز ایستاد +عکس