اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد

تولید و توزیع 17 میلیون کارت سوخت طی 6 سال اخیر وزارت نفت

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: هیچ‌گاه کارت سوخت و سامانه مربوط به آن از سوی متصدیان امر حذف نشد و در تمام سال‌های گذشته به‌صورت مستمر از سامانه هوشمند سوخت استفاده‌ شده؛ به‌گونه‌ای که از سال 92 تاکنون 17 میلیون کارت سوخت تولید و توزیع شده که از این تعداد 7 میلیون کارت المثنی و 10 میلیون کارت سهم خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره بوده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روابط عمومی این شرکت در پاسخ به گزارش روزنامه وطن امروز با عنوان «متهم اصلی» که دهم آذرماه در این روزنامه منتشر شد، جوابیه‎ای به شرح ذیل ارائه داده است:
«روزنامه وطن امروز در تاریخ 11 آذر 1398 طی گزارشی به بهانه واهی عدم اعتقاد بیژن زنگنه، وزیر نفت به سوددهی پالایشگاه‌ها، وی را مسبب اصلی گرانی یک شبه بنزین اعلام کرده و موضوعاتی از قبیل جمع‌آوری کارت سوخت و غفلت از پالایشگاه‌سازی و سی‌ان‌جی را دستاویزی قرار داده تا از این آب گل‌آلود ماهی دلخواه خود را صید کند. از آنجایی که سهل‌الوصل‌ترین راه یافتن یک قربانی برای ختم غائله است، پس چه دیواری کوتاه‌تر از وزیر نفت و وزارتخانه‌اش!
این روزنامه در بخشی از گزارش خود به حذف کارت سوخت با عنوان ابزار کنترل تقاضا اشاره می‌کند و با چشم بستن بر آمار و ارقام موجود، سعی در آدرس غلط دادن به مخاطبان خود دارد. روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کند که هیچ‌گاه کارت سوخت و سامانه مربوط به آن از سوی متصدیان امر حذف نشد و در تمام سال‌های گذشته به‌صورت مستمر از سامانه هوشمند سوخت استفاده‌ شده؛ به‌گونه‌ای که از سال 92 تاکنون 17 میلیون کارت سوخت تولید و توزیع شده که از این تعداد 7 میلیون کارت المثنی و 10 میلیون کارت سهم خودروها و موتورسیکلت‌های نوشماره بوده است. با این تفاسیر و عنایت به فعال بودن حوزه تولید کارت‌های سوخت چگونه می‌توان مدعی شد که کارت سوخت توسط وزارت نفت حذف شده است؟!
تناقض‌گویی در این گزارش به صورتی واضح خودنمایی می‌کند، از یک سو نویسنده اذعان دارد که در سال 94 با یکسان‌سازی بنزین در سراسر کشور و برداشتن محدودیت برداشت از کارت‌های جایگاه عملا دیگر هیچ شهروندی از کارت سوخت استفاده نکرد و مجدد در چند سطر بعدی از حذف کارت سوخت توسط مسئولان می‌گوید! یک بام و دوهوایی که فقط گویای یک نکته است، یافتن مقصر با هر ترفندی!
رشد مصرف بنزین و غفلت از پالایشگاه‌ها میان‌تیتر دیگری است که نگاهی سطحی و دور از واقعیت به جریانات و برنامه‌های صنعت پالایش انداخته است. نویسنده در آن قسمت ذکر کرده است که «آمارهای رسمی نشان می‌دهد تولید دو محصول مهم پالایشگاه‌های کشور یعنی بنزین و گازوئیل در دوره جدید مدیریت زنگنه افت کرده است».
پرواضح است که اجرای طرح‌های توسعه‌ای در 9 پالایشگاه نفتی و همچنین پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس بیانگر افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی بوده است، به‌گونه‌ای که با اتکا به این دو اهرم از ورود محموله‌های بنزینی از مهرماه سال 97 ممانعت به عمل آمد و مسیر را برای صادرات هموار کرد؛ اتفاقی مهم در صنعت پالایش که توانست در شرایطی که تحریم اقتصاد کشور را در مضیقه قرار داده است این مهم را جامه عمل بپوشاند. از سوی دیگر، با عرضه‌های مداوم فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل از کانال بورس انرژی و فعال شدن رینگ بین‌المللی صادرات برگ برنده خود را در محافل خارجی رو کرد که این امر نشان‌دهنده این است که تولیدات و کیفیت فرآورده‌ها علی‌الخصوص بنزین در حدی است که علاوه بر اقناع بازار داخلی، توانایی تامین نیاز مشتریان خارجی را نیز دارد.
اما به‌کار بردن ترجیع‌بندی با عنوان پالایشگاه‌سازی از کجا نشات می‌گیرد؟ آیا پالایشگاه‌سازی در حیطه اختیارات وزارت نفت است؟ چرا منتقدان برای جداسازی سره از ناسره هر سؤالی را از نهاد مربوط نمی‌پرسند؟
مطابق مفاد ماده سه قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، دولت حق مالکیت، سرمایه‌گذاری و مدیریت بنگاه‌های گروه یک و دو قانون که پالایشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود ندارد؛ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز با سهامداری شرکت ملی پالایش و پخش (زیر 20 درصد) و صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ساخته شد. اما حتی در همان دوره‌ای که از نظر قانونی منعی وجود نداشت، ایده ساخت دو مورد از مهم‌ترین پالایشگاه‌های حاضر (ستاره خلیج‌فارس، امام خمینی شازند) در زمان تصدی وزارت زنگنه در سال 82 شکل گرفت و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز در دور دوم مسئولیت همین وزیر و با پیگیری‌های وی که اعتقاد داشت «ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از نان شب هم واجب‌تر است» احداث شد و به سرانجام رسید.
بله، کیست که نداند همین ستاره خلیج‌فارس اگر نبود وضع کشور در تولید سوخت و مقابله با تحریم‌ها چگونه بود، اما گزارش‌نویس وطن امروز که همه چیز را به وطن دیروز پیوند داده و گویی 6 سال پیاپی چشمانش را بسته و فقط به نگارش مشغول بوده، می‌تواند همین حالا به همان دوره زمانی در google earth رجوع و مشاهده کند که به غیر از یک حوضچه آبگیر و چند متر خط لوله‌ای که کل هزینه طرح را یکجا بلعیده، هیچ اثری از برج و بارو و پالایشگاه مورد ادعا وجود ندارد و نداشته است.
و اما سی‌ان‌جی. نویسنده این مطلب در بخش دیگری اشاره می‌کند که وزیر نفت با تصمیمات خود توسعه زیرساخت‌های سی‌ان‌جی را متوقف کرد!
رسم بر این است که نویسنده یک مطلب آن هم از نوع انتقادی که اثرش تا همیشه بر جای می‌ماند، بداند که چه چیزی را از چه نهاد و جایگاهی طلب و اتهام و انگ را متوجه چه کسی کند.
اما اگر این امور بخواهد از ناآگاهی رسانه‌ای خبرنگار وطن امروز چشم‌پوشی کرده و فقط به ارائه دانش بسنده کند، باید به اطلاع برساند که در اجرای یک طرح ملی همانند توسعه صنعت سی‌ان‌جی، ارگان‌های مختلفی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت و خودروسازان به‌عنوان متولی امر دخیل هستند.
وزارت نفت به‌عنوان متولی تولید و توزیع گاز نقش مهمی دارد، اما ظرفیت‌سازی برای استفاده از سی‌ان‌جی و افزایش مصرف آن امری است که به خودروسازان و وزارت صمت مربوط است. برای اینکه بدانیم وزارت نفت در این 6 سال چقدر به وظایف خود عمل کرده است بد نیست نگاهی به ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی کنیم و متوجه شویم از سال 92 تا کنون حداقل روزانه 10 میلیون لیتر به ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور اضافه و 300 جایگاه نیز احداث شده است. تنها نیمی از این در سال 92 مصرف می‌شد که به دلیل عدم جذابیت قیمت سی‌ان‌جی در مقابل بنزین و مخالفت مجلس شورای اسلامی با افزایش پلکانی قیمت بنزین در سال‌های اخیر رغبت مردم به استفاده از آن افزایشی نداشت و در همان میزان باقی ماند، بنابراین ساخت جایگاه نیز به دلیل اقتصادی نبودن آن و اینکه ممکن بود مانع کسب‌وکار و ورشکستگی دیگر جایگاه‌ها شود، اصلا به صلاح نبود.
اما وزیر نفت باز هم دست روی دست نگذاشته و با هدف استفاده حداکثری از زیرساخت تولیدی ایجاد شده و به‌منظور تحقق و عملی ساختن افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور، توانست پس از یک سال پیگیری، مصوبه شورای اقتصاد را در شامگاه دوشنبه (11 آذر) اخذ کند. این مصوبه به ثمر نشست تا کمک بلاعوض دولت به مبلغ 6500 میلیارد تومان جهت دوگانه‌سوز کردن بیش از یک میلیون و 400 هزار وانت، تاکسی و انواع مسافربرهای شخصی به فعلیت برسد.
در خاتمه باید گفت به صواب نزدیک نیست که صرفا با هدف افزایش تیراژ یک رسانه آن‌هم در بحبوحه‌ای که مردم وطن با مشکلات معیشتی کوچک و بزرگی سر می‌کنند، با ایرادات بنی اسرائیلی، چهره صنعت نفت و متولیان و مدیران آن‌ را که به اندازه کافی از سوی دشمنان خارجی مورد هجمه قرار می‌گیرند مخدوش کنیم».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/201092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی