اخبار محرمانه

آخرين مطالب

قدم‌های اولیه اصلاحات در عراق تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حالی که بسیاری منتظر تعیین نخست‌وزیر جدید در عراق هستند تا یک دوره انتقالی برای تغییر قوانین انتخابات و همچنین برگزاری یک انتخابات زودهنگام شکل بگیرد، روز پنجشنبه پارلمان عراق رسما پیش‌نویس قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات را به تصویب رساند. این را می‌توان به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت و پارلمان عراق طی چند وقت اخیر دانست تا از این طریق بتوانند تظاهرات ضد دولتی که از ماه اکتبر آغاز شده را تا حدودی آرام کنند. تظاهرات‌کنندگان خواستار اصلاحات جدی و اساسی در چارچوب قوانین داخلی عراق هستند. در یک کنفرانس مطبوعاتی که محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق برگزار کرد گفت: قانون‌گذاران پیش‌نویس کمیسیون انتخابات را به تصویب رساندند که یک شورا با 9 عضو است. وی در ادامه گفت: هفت نفر از کمیسیونر‌ها قاضی هستند که برای اطمینان از شفافیت به صورت قرعه انتخاب می‌شوند و دو نفر دیگر که توسط شورای مشورتی کشور انتخاب می‌شوند وارد این کمیسیون خواهند شد. شورای مشورتی عراق یک نهاد قضایی است که به‌طور اداری با وزارت دادگستری در ارتباط است که در آن نمایندگان حقوقی حضور دارند و بیشتر جنبه مشورت در مسائل حقوقی دولت را برعهده دارند و اعضای آن را نیز حقوقدان‌ها تشکیل می‌دهند.
به گفته حلبوسی قانونگذاران به نفع انحلال کمیسیون فعلی انتخابات رای دادند و کارمندان نیز از کار خود کنار می‌روند. حلبوسی در ادامه افزود: در حال ادامه بحث و گفت‌وگو برای رای دادن به قانون جدید انتخابات هستیم و قرار است قانونگذاران هفته آینده پس از پایان روند بحث و گفت‌وگو به آن رای دهند و در مورد متن نهایی این قانون به توافق برسند.حال باید دید که آیا تغییر قوانین انتخاباتی به آرام شدن خیابان‌های عراق کمکی خواهد کرد یا خیر. اگرچه عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر کنونی از سمت خود کناره‌گیری کرده است اما اکنون قانونی در حال به تصویب رسیدن است که دولت پیش نویس آن را تنظیم و به مجلس ارایه داده است. گفتنی است معترضین کمیسیون پیشین انتخابات را نهادی فاسد و حزبی می‌دانستند و معتقد بودند نمایندگان آن به نفع احزاب سیاسی کار می‌کنند. قانون جدید درصدد است تا یک کمیسیون وابسته به قوه قضاییه عراق شکل بگیرد.
نخست‌وزیر جدید؛ بدون مداخله خارجی
روز گذشته نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه مرجعیت نماز جمعه کربلا عنوان کرد که نخست‌وزیر جدید عراق باید بدون هرگونه مداخله خارجی انتخاب شود. گفتنی است هفته گذشته پس از آنکه آیت‌الله سیستانی به صورت تلویحی حمایت خود از عبدالمهدی را برداشت او اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. اکنون نیز آقای سیستانی بر عدم مداخله خارجی برای تعیین نخست‌وزیر جدید تاکید کرده است. وی همچنین از رهبران سیاسی خواست تا در انتخاب رییس جدید دولت از سیاست‌های حزبی دست بردارند و تاکید کرد که هیچ مشکل با جایگزین کردن فردی به‌جای عبدالمهدی نخواهند داشت. نماینده آیت‌الله سیستانی همچنین در خطبه روز جمعه تاکید کرد: ما امیدواریم که رییس جدید دولت و اعضای آن در مهلت مقرر انتخاب شوند. طبق قانون رییس‌جمهور 15 روز فرصت دارد تا نخست‌وزیر جدید را به مجلس معرفی کند. البته واقعیت آن است که رییس‌جمهور در این زمینه یک نقش تشریفاتی دارد و باید ابتدا احزاب و گروه‌های سیاسی حاضر در مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری کنند زیرا برای تعیین نخست‌وزیر در عراق اجماع مهم‌ترین بخش آن است. با این حال نماینده آیت‌الله سیستانی در سخنان خود تصریح کرد نهاد مذهبی شیعه در روند تشکیل دولت هیچ گونه دخالتی نخواهد داشت. عبدالمهدی پس از دوماه اعتراضات گسترده در عراق که منجر به کشته شدن بیش از 400 معترض شد از سمت خود کناره‌گیری کرد. آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه روز گذشته در بیانیه خود تاکیدکرد: معترضان باید به شکل مسالمت آمیز به اعتراضات خود ادامه دهند زیرا احترام به نقش نیروهای امنیتی بسیار ضروری است و باید به حدی به شکل متراکم حضور پیدا کنند که اجازه نفوذ خرابکاران به آنها داده نشود.
تظاهرات حمایت از مرجعیت در عراق
ساکنان بغداد روز گذشته برای دومین روز پیاپی، تظاهراتی را در حمایت از مرجعیت دینی برگزار کردند. فارس به نقل از شبکه خبری المیادین گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان شعارهایی را در رد اقدامات تخریبی سر دادند و پرچم‌های امریکا و رژیم صهیونیستی را در میدان التحریر به آتش کشیدند. به گزارش المیادین، نقطه آغاز تظاهرات از خیابان‌های «فلسطین»، «الحبیبیه» و «الشعب» به سمت میدان التحریر بود و تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی را در حمایت آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در دست داشتند و شعارهایی را در حمایت از وی سر دادند. در همین ارتباط، شیوخ عشایر استان کربلا اعلام کردند که به توافق رسیده‌اند، اجازه ندهند مردم سایر استان‌ها از روز یکشنبه آتی، برای حفظ امنیت و ثبات این شهر، وارد کربلا شوند. عشایر همچنین از سرویس‌های امنیتی خواستند تدابیر امنیتی را علیه تمامی کسانی اتخاذ کنند که قصد دارند امنیت را بر هم بزنند و در مقابل، از معترضانی حمایت کنند که به صورت مسالمت‌آمیز خواستار مطالبات قانونی خود هستند.شبکه خبری «الفرات» عراق نیز از تظاهرات گسترده در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد خبر داد و اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان پرچم‌های عراق را در دست داشتند. به گزارش این شبکه، تظاهرات‌کنندگان همچنین تاکید کردند که این تظاهرات باید به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود و علیه افراد خرابکار و نفوذی است.
اصابت دو خمپاره به پایگاه بلد عراق
ارتش عراق روز گذشته اعلام کرد که دو موشک کاتیوشا به پایگاه هوایی بلد در عراق اصابت کرده است. در بیانیه رسمی ارتش آمده است: موشک‌های کاتیوشا در پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین فرود آمدند و هیچ گونه خسارتی را برجا نگذاشته است. این پایگاه در 64 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد که شامل یک اسکادران هواپیمای F-16متعلق به ارتش عراق است و همچنین در آن سربازان عراقی و پیمانکاران دولتی نیز حضور دارند. به‌طور رسمی هیچ گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است. گفتنی است روز سه‌شنبه نیز 5 خمپاره به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد که اصلی‌ترین محل استقرار نیروهای امریکایی در عراق محسوب می‌شود و در استان انبار قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/200934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

راحتی خیال از مرز شرقی؟

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

افزایش احتمال افسردگی در میان سالی با ساعات‌کار طولانی در جوانی

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

کی بود کی بود من نبودم؟!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

فواید و مضرات سشوار برای مو

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

استعفای مقام اطلاعاتی اسرائیل؛ زلزله شکست در طوفان‌الاقصی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی