اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چرا قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ‌کدام از اهداف را محقق نکرد؟ تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - روزنامه سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پرسش اصلی که از سال 89 تاکنون بارها تکرار شده اما گوش شنوایی برای پاسخ به آن وجود نداشته، این است که چرا طرح هدفمندی یارانه‌ها با وجود تصویب قوانین مختلف و تاکید‌های چندباره نهادهای قانون‌گذاری، نه تنها موفق نشد به هیچ کدام از اهداف پیش‌بینی‌شده خود برسد، بلکه به تلف شدن 310 هزار میلیارد تومان ثروت ملی نیز منجر شد؟
گران شدن قیمت بنزین باعث شد یک‌بار دیگر ماجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و دلایل عدم تحقق اهداف آن نقل محافل شود. اهدافی مانند عادلانه کردن نظام توزیع یارانه‌ها، افزایش کارایی اقتصادی، افزایش رفاه با پرداخت نقدی، کاهش زمینه قاچاق سوخت، کاهش هزینه‌های دولت، شفافیت پرداخت یارانه نقدی و حفظ محیط زیست که تحقق بخشی از آنها می‌توانست به حفظ ثروت ملی و توسعه منجر شود.
پرسش اصلی که از سال 89 تاکنون بارها تکرار شده اما گوش شنوایی برای پاسخ به آن وجود نداشته، این است که چرا طرح هدفمندی یارانه‌ها با وجود تصویب قوانین مختلف و تاکید‌های چندباره نهادهای قانون‌گذاری، نه تنها موفق نشد به هیچ کدام از اهداف پیش‌بینی‌شده خود برسد، بلکه به تلف شدن 310 هزار میلیارد تومان ثروت ملی نیز منجر شد؟
مهم‌ترین بخش طرح مذکور که نخستین بار در سال 89 به مرحله اجرا رسید مربوط به مصارف آن است که طبق قانون قرار بود 50 درصدش برای کمک به خانوارها، 30 درصد برای کمک به تولید و 20 درصد برای جبران هزینه‌های دولت صرف شود؛ اما عملا در هیچ سالی، نه تنها این موارد عملی نشد، بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد پرداخت یارانه‌های نقدی با 90 درصد، بخش عمده ثروت ناشی از طرح را بلعیده است. 4 هزار میلیارد تومان یارانه ماهانه‌ای که دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی به حدود 80 میلیون ایرانی دادند، آنقدر بی‌حساب و کتاب بود که حتی ایرانی‌های فوت شده هم از آن بهره می‌بردند! البته دولت دوازدهم از شهریورماه امسال اقدام به حذف یارانه ثروتمندان کرده و طی دو ماه حدود یک میلیون و 100 هزار نفر را کنار زده است؛ با این حال به گفته وزیر کار، حدود 25 میلیون نفر نیازی به یارانه نقدی ندارند. سهم 90 درصدی یارانه‌های نقدی نه تنها نشان‌دهنده اجرای بسیار ناقص طرح هدفمندسازی یارانه‌هاست، بلکه نمایانگر مهجور ماندن بخش تولید هم هست که قرار بود براساس قانون حدود 30 درصد صرف آن شود. اما این سهم حالا بعد از 10 سال فقط 1,8 درصد بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در خصوص یارانه نقدی مسیر صحیحی را طی نکرد، آورده است: «توفیق در اجرای سیاست نقدی کردن یارانه‌ها نیازمند شناخت اقشار جامعه از لحاظ درآمدی بود که محقق نشد. همچنین پرداخت هدفمند یارانه نقدی مستلزم اتصال سامانه‌های مالیاتی و یارانه‌ای بود.»
یارانه‌ها بودجه را بلعید
دی‌ماه 96، دستیار ویژه اقتصادی حسن روحانی اعلام کرد دولت ماهانه 12 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی کسری بودجه دارد و مبلغ آن را از محل‌های دیگری تامین می‌کند. مسعود نیلی تاکید کرده بود: «یکی از دلایلی که موجب اختلال در نظام اقتصادی شده و بخشی از آن نظام مالی دولت را مختل کرده، موضوع اعتبارات یارانه‌های نقدی است.» این موضوع در گزارش آذرماه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آمده است: «پرداختی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از محل منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها طی سال‌های 89 تا 96 حدود 234هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، همواره مبالغی در سال های 89 تا 95 از بودجه عمومی کشور از محل منابع مربوط به یارانه نان، برق و سایر کالا و خدمات در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفته که درنتیجه حدود 76 هزار میلیارد تومان از محل بودجه عموم و 8 هزار میلیارد تومان در سال 89 از منابع بانک مرکزی به سازمان پرداخت شده است.» مرکز پژوهش‌ها می‌گوید مجموعا در سال‌های مذکور حدود 310 هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی پرداخت شده که 76 درصد این منابع، از محل افزایش قیمت‌ها و بقیه از محل بودجه عمومی بوده است. این در حالی است که براساس قوانین بودجه سنواتی منابع، سازمان می‌توانست تا بیش از 391 هزار میلیارد افزایش پیدا کند، اما درصد تحقق آن طی سال‌های 89 تا 96 حدود 79 درصد بوده است.
سهم تولید؛ کمتر از 2 درصد
براساس قانون هدفمندی سازی یارانه‌ها باید 30 درصد از مصارف در اختیار بخش تولید قرار می‌گرفت، اما این سهم بعد از قریب به 10 سال فقط 2 درصد بوده است. مرکز پژوهش‌ها نوشته است: «طی سال‌های 89 تا 97 فقط 1,8 درصد مصارف به تولید اختصاص پیدا کرده است. همچنین قرار بود 10 درصد از کل منابع به حوزه سلامت اختصاص داده شود که نتیجه فقط 2.4 درصد بوده که این مقدار اندک نیز فقط از سال 92 به بعد عملی شده است.» سبد کالا نیز که یکی از راه‌های حمایت از اقشار فرودست جامعه است کمتر از یک درصد یعنی 0.8 درصد را شامل شده است.
چرا اهداف محقق نشد؟
پاسخ به اصلی‌ترین سوال درباره هدفمندسازی یارانه‌ها را می‌توان در «تخطی از قانون» خلاصه کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: «یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، توزیع منابع حاصل از افزایش قیمت انرژی بین مصارف متعدد ازجمله کمک به حوزه سلامت، کمک به اشتغال جوانان، افزایش مستمری و ... است به گونه ای که عملاً منابعی برای تحقق اهداف اصلی قانون که کاهش شدت انرژی بود، نمانده است. ایراد مهم قانون، در نظر نگرفتن نقش عرضه انحصاری دولتی انرژی در مصرف بالای انرژی در کشور بوده است. این در حالی است که بخش عمده ای از انرژی کشور در پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های برق به هدر می‌رود. تلفات بخش عرضه انرژی قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، تقریباً سالیانه معادل 500 میلیون بشکه نفت خام (یا روزانه 1,3 میلیون بشکه نفت) است. کاهش میزان تلفات در زنجیره تولید تا مصرف انرژی خود می‌تواند گامی بسیار مهم در راستای هدفمندکردن یارانه‌ها باشد که عمده آن نیز در اختیار بخش دولتی است.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/200573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی